Niezły numer-czym sobie na to zasłużyłem?

Napisane przez Paweł Bugajski , 03 lipiec 2016 · 6007 Wyświetleń

Cześć!

Pierwsze zdjęcie zamieszczam jako uzasadnienie tytułu najnowszej opowiastki :rolleyes:

Załączona grafika

Parę dni temu, w ostatni wtorek wróciliśmy z kolejnej wyprawy na północ Szwecji.
Znów w trójkę, znów drogą lotniczą opisaną obszerniej w zeszłorocznej relacji. http://jerkbait.pl/b...spory-szczupak/
Pobieżna lektura linkowanego wpisu przybliży Wam wątki o których opowiem poniżej .
Tak więc w połowie czerwca znaleźliśmy się z Piotrem i Grzegorzem nad wymarzonymi jeziorami i rzekami (zako)marzonej Laponii.

Załączona grafika

Pogoda tym razem doskonale dopisała, temperatura od 10 do 25 stopni i umiarkowane opady sprzyjały połowom i fotografowaniu.Nie straszyły obserwowane w ubiegłych latach grad, śnieg i lodowe bryły w leśnych rozpadlinach.
Ciepło w ciągu dnia, nieco chłodniej w nocy, na łodzi to szczególnie istotne bo ciepły i suchy tyłek -myślę, że się ze mną zgodzicie-zwiększa łowieckie zapędy.

Szczupaki i okonie, a raczej okonie i szczupaki świetnie żerowały i co prawda nie padła przysłowiowa "metrówa" (tylko 96 cm) to kilka okoni otarło się o 45 cm.

Okonie reagowały na gumki, błystki wahadłowe i obrotowe, parę złowiłem na sztuczną, przeznaczoną dla zębaczy, muszkę.
Koledzy miotali wędziskami spinningowymi, ja castowałem testując pożyczone 4 częściowe krótkie casty od Megabassa i Major-crafta.

Załączona grafika

Tu krótki wtręt sprzętowy, a mianowicie...wędziska te okazały się bardzo poręczne w transporcie, łącza nie luzowały się w trakcie połowu, czucie pracy przynęty było dobre i gdyby nie to, że siłą rzeczy porównywałem je do używanych wcześniej jednoczęściowych Elitek ...
Ale "coś za coś" i w przypadku lotniczych eskapad to dobry wybór.
Major-Craft Go Emotion GEC 694L/BF(6 ft.9 inc.1/16-1/4 oz.4-12 lb regular fast.(nasadowe)
Megabass Destoyer Orochi X4 FF-6,6X4 SS 1/4-3/4 oz. 8-20 lb.-(tu spigoty)

Stare Presso i starzejący się STEEZ uzupełniały zestawy, nie wspomnieć jednak w tym miejscu o świetnym Curado 201E7 z availem byłoby grzechem, bo pomimo iż to starsza konstrukcja nadal bardzo go cenię. Zawsze czuwa w plecaku, w razie "brody", która przecież nikomu z nas, castingowców się nie zdarza. ;)

Tak więc jeziorowe poszukiwania trwały dosłownie dzień i noc i raz to my byliśmy tymi sprytniejszymi

a innym razem ONE :P

Pogodne dni upływały, sportowe emocje targały nerwy, mieliśmy bowiem możliwośc ogladania meczów naszej reprezentacji i co ciekawe niezrozumiały komentarz telewizyjny bardzo nam odpowiadał.
Widzieliśmy to co widzieliśmy i nikt nie mówił nam tego co zobaczyć powinnismy.Taka odmiana...

Gdy z Piotrem knuliśmy nowe jeziorowe oszustwa,

Załączona grafika

Grzegorz polował samotnie nad rzeką. Spinning, niewielkie woblery, konsekwencja w działaniu...

Piękny potokowy 50-tak ( klubowiczowi 50 plus się wszak należy), powrócił po sesji do wody, podobnie jak jego nieco mniejszy kolega złowiony dzień później.

Chęć połowu gatunków szlachetnych, odpoczynek od jeziorowych kołysanek skierowały nas nad rzekę i dzień później nad niewielkie zasiedlone przez pstrągi jezioro, gdzie wędkuje się z twardego, przyjaznego brzegu.

Rzeka...opisywałem ją wielokrotnie, zawsze obiecuje nowe przygody.
W tym roku nie było inaczej.

Załączona grafika

Próby z fotografią podwodną, w silnym nurcie i komarowej udręce

W końcu jednak dość udane ujęcie.

Łowiliśmy na nimfy, na suche chruściki, na streamery i metodami mozaikowymi, ze tak powiem.
Najwięcej satysfakcji przyniosło połączenie streamera i umieszczonego na troku metr powyżej sucharka, którym to zestawem obławiałem najszybsze nurty.
Streamer za kamieniem, sucharek po powierzchni, linka pływająca i nagle...bach!
Nasi szwedzcy znajomi potwierdzają fakt pożerania ryb przez większe lipienie i stąd od lat tak tam łowię.
To potok i szczupak bywają streamerowym przyłowem.

Krótko o sprzęcie - staruszek Sage z axis 9/5, linka pływajaca WF 5, przypon z końcówką od 0,16 do 0,22( gdy przynętą streamer) nic zaskakującego prawda? ;)
Kij do brodzenia z magnesem znacznie podniósł przyjemność wędkowania.

Lipienie,lipienie - cóż, to ich rzeka.Złowiliśmy ich dużo, najdłuższy mierzył 47 cm.

Piękny wieczór i noc spędzilismy w trójkę nad pstrągowym jeziorem, wskazanym i opisanym przez miejscowego muchowego guru.

Twardy brzeg, krystalicznie czysta woda, możliwość kontaktu z dużym potokowcem lub palią były magnesem, który nas tam sprowadził.
No i widoki...

Piotr już prawie nocą

Grzegorz "w niebie" - chmury się w wodzie przejrzały

Mój autoportret - w lustrze wyrwanych korzeni

Oczywiscie to Grześ złowił fajną palię urywając się nam na początku spaceru.

Załączona grafika

Liczne szarpnięcia niewielkich palii i oringow zaliczylismy jednak wszyscy.Parę dużych ryb spławiło się poza zasięgiem naszych obrotówek.
Są powody by wracać nad ten kameralny, idealny dla jednego wędkującego akwen.

Skoro o paliach, skoro o oringach - skonstatowaliśmy z Piotrem, że nadszedł najwyższy czas, by podczas naszej 10-dniowej wyprawy odwiedzić pewne paliowe, głębokie i dość oddalone od naszej bazy jezioro.
Perypetie z nim związane opisałem szerzej w zalinkowanym powyżej wpisie, tak więc uzupełniając wspomnę, że tym razem po opłaceniu licencji sąsiedniego towarzystwa wędkarskiego płynęliśmy własciwą już łodzią :D

Załączona grafika

Byliśmy przygotowani na wiele godzin wędkowania, zmienna pogoda sprzyjała, taflę jeziora marszczyła lekka fala.Solidna wałówka, dobre ciuchy, bojowy nastrój i świadomość tego co "pod nami". :unsure: ( ok.25 m) dodały ducha.
Takiego numeru jednak się nie spodziewaliśmy...

Lekki silnik elektryczny pchał nas wzdłuż prawego brzegu jeziora, rzucaliśmy dużymi obrotówkami, co w moim przypadku najczęściej oznacza użycie Meppsa.Tym razem był to złoty model Comett, leciał z leciutkiego casta aż miło.
Gdy mijaliśmy niewielką zatoczkę zauważyłem dziwne zamieszanie pod powierzchnią wody, niby zbiórka, niby nurkujacy perkoz, niby zsuwajacy się do wody bóbr...Byliśmy już dość daleko, w podświadomości zanotowałem jednak to zjawisko, starając się zapamiętać miejsce.

Piękne branie palii szybko postawiło nas na nogi (dosłownie!).Kolorowa, ok. 45 centymetrowa ryba wzięła tuż pod powierzchnią wody i naprawdę fajnie powalczyła. Widzicie jak daleko od brzegu żerowała?

Załączona grafika

W podobny sposób swą blisko 50 cm rybę złowił Piotr, także wabiąc ryby dużą obrotówką prowadzoną dość daleko od brzegu.

Wyprawa już była udana, satysfakcja wędkarska osiągnięta, opowieści dla Grzesia przygotowane (zastanawialiśmy się czym znowu nas zaskoczy), ale...to jeszcze nie był koniec naszych przygód.

Otóż we wspomnianej zatoce znów wypatrzyłem objawy życia, dwa potężne spławy zobaczyliśmy z odległosci blisko 100 metrów!.

Podpłynęlismy bliżej, ryba w tym czasie znów wytworzyła na powierzchni wody ogromny lej i tym razem bez trudu zorientowałem się, ze pożera majowe jętki.

Szybko zmontowałem muchówkę, świetny pokrowiec Vision pozwala przechować ją wraz z kołowrotkiem, przeciągnąłem linkę przez przelotki i przywiazałem suchą imitację.
Jednak gdy umieściłem moją muszkę na powierzchni w sasiedztwie tych naturalnych jej barwa natychmiast okazała się zbyt jasna.Po prostu źle wyglądała, a ryba...ucichła.Co ją spłoszyło? Silnik, muszka, rzut?.
Ponownie oddaliliśmy się by potrolować wahadłówkami w jeziorowej głębi, czułem jednak, że to nie koniec pojedynku.
Obserwowałem obszar aktywnosci ryby

Załączona grafika

zakreślając go na zdjęciu, aby przybliżyć Wam te podchody.

Oczywiście, gdy byliśmy naprawdę daleko pstrąg znów się uaktywnił. Bulgoty i leje na powierzchni, głośny chlupot który słyszałem wcześniej może parę razy w życiu, zaskakująca bliskość brzegu , byliśmy niesamowicie podnieceni.
Poprosiłem Piotra o ponowne napłynięcie w dryfie, bez użycia silnika.
Sprawdziłem wszystkie elementy zestawu zastępując nową żyłkę 0,18 jeszcze nowszą :D , przycinając węzły i wybierając szarą imitację na zadziorowym nowym haku.
Inspekcja zestawu- pamiętacie, że zawsze o tym nudziłem?
Z axis z dopchniętymi częściami, Lamson Hardalox 2 z ustawionym hamulcem, cóż wiedziałem, ze dryf pozwoli na oddanie 2-3 rzutów z odleglości ok. 15 metrów.
Pstrąg w tym czasie pożarł kolejne 3 jętki, wyraźnie strzelał seriami.
Piotr fantastycznie milczący, w bezruchu, pozostawiając mnie pełną swobodę rzutu i ...komentowania.
Gdy zobaczyłem dwie jętki w sferze ataku, umieściłem leciutko w pobliżu swoją.Tym razem trudno je było od siebie odzróżnić! Stały w trójkącie o boku ok. 1 metra.

Pierwsza zniknęła ta naturalna, jak zwykle w bulgocie, wirze i plusku.
Łódź w dryfie, naddaję linkę, szansa maleje, gdy nagle... znika mój szaraczek!

Zacinam z ręki, natychmiast przechodząc na hol z kołowrotka, Piotr delikatnie wycofuje łódkę ku środkowi jeziora. Ryba w pierwszej chwili jest zdumiona tym dziwnym oporem, ale po chwili linka opuszcza szpulkę Lamsona. Po dłuższej chwili orientujemy się, że spryciarzem jętkojadem okazał się pstrąg potokowy (co nie było przecież oczywistym) i że jest większy niż sądziliśmy.
Podczas holu kilkakrotnie pionowo nurkuje na głębokość ok. 10 metrów tuż przy burcie łódki.
Jeszcze nigdy nie widziałem swojej linki muchowej w takiej sytuacji, korek z axisa jęczał, zestaw jednak wytrzymał i po ok. 15 minutach Piotr cudem podebrał rybę w niewielki podbierak.Okrzyk triumfu z naszych gardeł odbił się echem nad pięknym jeziorem, piątki przybite z impetem, szybka sesja zdjęciowa, pomiar szokujący wynikiem 75 cm długości i ...C&R .

Załączona grafika

Czerwone kropki u nasady ogona...mniodzio!

Gdy Piotr szykował aparat do zdjęć dokumentujących uwolnienie ryby, gdy ja chwytem po brzuszkiem i za kitę zanurzyłem rybę by rozpocząć reanimację...olbrzymi potokowiec z impetem bryknął w głębinę chlapiąc na mnie i mocząc okulary. Co za kozak!

A szczęśliwa mucha? Po kilkunastu minutach w pysku ryby, wypięta bez trudu z wnętrza paszczy wyglądała tak

Załączona grafika

Ta przygoda na długo pozostanie w naszej pamięci, no i zawsze przecież można sięgnąć do zdjęć

A to symboliczne zdjęcie najlepiej chyba prezentuje nieustępliwy charakter skandynawskiej przyrody

Na koniec jak zwykle parę luźnych uwag.
Kołowrotek muchowy, nawet lekki, powinien mieć dobry hamulec.Kołowrotek wyłącznie jako pojemnik na linkę? Protestuję - bądźmy optymistami. :P
Warto rozmawiać z kolegami nad wodą, nawet jeśli to pozornie rokuje nieciekawie.
Pracuję nad nowym dla mnie zagadnieniem odżywiania się pstrągów mrówkami, ale to temat na przyszłość.Zaszły jednak ważne okoliczności i jestem w badawczym ciągu. :rolleyes:

Załączona grafika

Szczęśliwie wróciliśmy do Poznania, akumulatory jeszcze pełne...

pozdrawiam Was - Paweł

Żeby cokolwiek napisać, najpierw muszę ochłonąć, potem pozbierać myśli a na koniec uspokoić drżące ręce, bo palce nie trafiają w odpowiednie klawisze. Smok w kropki - marzenie i niedościgniony cel do końca życia. Przysłowiowy "króliczek" do gonienia na lata.

AdasCzeski
03 lip 2016 19:57

Można coś myśleć... coś się starać napisać... ale może... po prostu, po męsku...oł yeahhh no i znaczące...kur...a!. :)

Majstersztyk.
Szczere słowa uznania
Marcin Rafalski
03 lip 2016 23:27

"Ciśnienie, tętno, bladość powłok, zlewne poty, zawał w drodze-możecie mi w tej kwestii zaufać."  Mnie sama lektura wywołuje zbliżone objawy. Jeszcze jeden taki tekst to odwiedzę Ciebie w miejscu pracy w pozycji horyzontalnej ;) . Gratulacje  i wyrazy uznania.

• Paweł Bugajski lubi to

75 cm ... ma muchę .... toż to "koniec historii"... co Ty teraz zrobisz Pawle ?

• Marcin Rafalski, Paweł Bugajski, Andrzej Stanek i 2 innych osób lubią to

To jest materiał na pierwszą stronę!  Co za opis, co za przygoda. :) Przeczytanie takiej lektury działa z rana lepiej niż podwójne espresso!

robert.bednarczyk
04 lip 2016 11:01

Potokowiec 75 cm na muchę.....na sucha muchę !!!!!!!! Powiedziałbym zazdroszczę, ale w Twoim przypadku Pawełku nie powiem, nie że nie wypada, ale dlatego, że zasłużyłeś. Takie ryby powinny być "zarezerwowane" dla Mistrzów...., dla farciarzy wystarczy 69,5 cm. Szczerze raduje mnie Twój sukces.

"Blogowpis" jak zwykle, jak przystało na człowieka Renesansu.

04 lip 2016 20:48

Koledzy, dziękuję za uwagi. Faktycznie przyfarciło :).
Cała wyprawa okazała się bardzo udana, choć oczywiście kropkowaniec nieco zdominował i ją i o niej relację.Zauważyliście mam nadzieję  także inne ryby, palię Piotra i potokowce Grzegorza, zgrabne lipienie i okonie.
Bardzo miło wspominam castowe doświadczenia, łowienie z opadu czy to gumką czy lekką wahadłówką bywa fascynujące.
No i wyjątkowe widoki z krainy którą nazywam Bieszczadomazurami, bo to i teren wyzynny i wody bez liku..., praktycznie bez ludzi...
Joker napisał uprzejmie, że to materiał na pierwszą stronę.Czyż ulubione czasopismo nie bywa przeglądane od strony ostatniej??? :)

Friko przywołał Fukuyamę i "koniec historii" wiedząc zapewne jak chybioną okazała się ta publikacja. Dla mnie także to tylko etap, droga ku nieosiągalnemu. Etap diabelsko satysfakcjonujący - to prawda.

Robercie, Marcinie, Guzu, Adasiu i Mariuszu,życzę muchowych przygód, łowienia z zamysłem i nie przypadkowo w morzu, jeziorze, rzece dużej i małej, łowienia na suchą i mokrą, olbrzymią i niewidoczną, życzę przekonania się do niewyobrażalnego wachlarza możliwości stwarzanych przez flyfishing.

Ufff...

• Friko, Sławek Oppeln Bronikowski, Marcin Rafalski i 6 innych osób lubią to
bartsiedlce
04 lip 2016 22:35

Paweł, bez względu na metodę, potok 7-5 to ryba godna zapamiętania i uwiecznienia. Wielkie graty, teraz już tylko 8 z przodu może dać satysfakcję. Jeszcze raz, chylę czoła przed miszczem.

• Paweł Bugajski lubi to

ajaj... 75cm to już nie przelewki! Gratuluję jeziorowej torpedy złowionej w pięknych okolicznościach! Ja miałbym zawał :)

Tylko pozazdrościć :)

Pisarz.......ewski Piotr
05 lip 2016 22:48

Znów piękna wyprawa wędkarska , pięknie opisana i zilustrowana.

Czym sobie zasłużyłeś?   Można odwrócić , to pytanie .   Czym sobie nie zasłużyłeś?

Odpowiadając językiem dzisiejszej polityki . Właśnie Tobie należało się , jak psu buda.

Sławek Oppeln Bronikowski
06 lip 2016 19:47

To dopiero sobie teraz poprzeczkę ustawiłeś wysoko. O ho ho..! Nie zazdroszczę.. :) :)

• Paweł Bugajski lubi to

Ustawicznie, od lat żeglując dookoła całej Skandynawii, żałuję teraz że świadomie odcinam sobie dostęp do tak pięknego, śródlądowego kawałka świata...

Gratuluję. :)

pawlikowski
07 lip 2016 09:21

No no ... Pięknie ! "Kropkowaniec" nie wymaga komentarza :) Jednakże cała wyprawa zasługuje na podziw, piękne ryby, zdjęcia i okoliczności w których mieliście możliwość wędkowania.

07 lip 2016 20:49

Koledzy!

Przepraszam, że nie wymienię z imienia wszystkich komentujących. Wasze uwagi nadają sens mojej epistolarnej aktywności. Relacja jest opisem dokonań trójki  uczestników, bowiem doświadczenie i umiejętności, Opatrzność, los. przypadek, (zakreśl prawidłowe) obdarzyły kazdego z nas wspanialymi rybami.

Myślę o suplemencie, bowiem dotarły do mnie nowe fotografie, a te wzbudzają kolejne  refleksje...

Polecam wyjazdy, niepodjęte jeszcze  wyzwania, pustoszcie swoje wędkarskie magazyny i ... przeglądajcie mapy.

• Pisarz.......ewski Piotr i robert.bednarczyk lubią to
robert.bednarczyk
08 lip 2016 11:31

Pawełku poprosimy o suplement.

Zapewne zgodnie z Twoją intencją chcę podkreślić, że w pełni doceniam sukcesy współuczestników lapońskiej wyprawy, z których jednego - Grzesia - miałem okazję poznać i baaaaardzo polubić.  Pawełku nie jest winą "blogokomentatorów", że ich godne uznania dokonania nieco zeszły w cień. To Ty i Twój potok gigant skradliście Im show.

• Paweł Bugajski lubi to

Pomimo, że coraz mniej mi po drodze ideologicznie z jerkbaitem i co raz mniej na to forum zaglądam, to grzechem by było nie wpaść i nie poczytać co tam nowego i ciekawego Paweł Bugajski napisał ?
... i jak zwykle - przyjemna wędkarska lektura   :).

Pozdrawiam

• Paweł Bugajski i robert.bednarczyk lubią to
12 lip 2016 18:05

Dzienx Zwierzu.

Krótkie opowiadanie (a to najczęściej popełniam) nieźle łączy się z wędkowaniem.

Portal trzyma poziom, choć także mam worek uwag.

slawek_2348
12 lip 2016 18:16

Noo .. pojechaliście z tym wpisem Bugajski......