Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Miernik do akumulatora


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
136 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 22 kwiecień 2018 - 15:48

Chciałem się dowiedzieć:

1) Czy korzystacie z mierników pokazujących poziom naładowania akumulatora - czy jest to tylko napięcie, podawane np. przez echosondę, czy ręczny miernik i sprawdzanie co jakiś czas napięcia, które jest tylko jakimś przybliżeniem ile jeszcze możemy pływać?

 

2) W jaki sposób dobieracie akumulator - kupujecie aku o pojemności 100 Ah, który potrafi ważyć ponad 30 kg i wychodzicie z założenia, że powinien wystarczyć?

 

3) A może są na rynku bardziej zaawansowane urządzenia pokazujące aktualny pobór prądu i ilość energii, która została w akumulatorze, ma to duże znaczenie również jeżeli chodzi o kwestie bezpieczeństwa - czy mamy wystarczająco energii by wrócić do miejsca startu - jeżeli znacie to prośba o podanie modelu.

 

Chętnie zapoznam się z opiniami Kolegów i rozwiązaniami, gdyż nie natrafiłem na coś co spełniałby moje wymagania i zastawiam się nad konstrukcją takiego urządzenia.


Użytkownik pajczi edytował ten post 22 kwiecień 2018 - 15:50


#2 OFFLINE   wedkarski365

wedkarski365

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 394 postów
  • LokalizacjaL

Napisano 22 kwiecień 2018 - 16:04

1. mam wodoodporny voltomierz naklejony na aku, koszt jakieś 20 PLN, obserwuje go co pokazuje pod obciązeniem, tzn jeśłi płynę na elektryku i voltomirze pokazuje 11 V to długo tak nie pociągnie, dolna granica dla aku to 10,5V, poniżej nie ma co rozładowywać

 

2. liczę amperogodziny, np Echosonda ma podane w manualu ile zjada i tak np  HDS Carbon maksymalnie łyka 2.3A, czyli np 30Ah powinno starczyć na dzień pływania, podobnie niektórzy producenci silników elektrycznych podaja oreitnacyjne zapotrzebowanie na prą i tak 55lbs potrafi na najwyższym biegu łyknąć i 50A, co dla aku 100Ah daje niecałe 2h pływania

 

3. patrząc jednak na pojemnośc aku  a zuzyce pod obciążeniem np na amperomierzy pamiętaj, że im wyższy prąd np 50A pobierane od 100Ah aku nie oznacza, ze wystarczy na 2h, zwykle starczy na trochę więcej niż 90 minut, ponieważ pojemność aku 100Ah podana jest na rozładowywanie prądem przez 20h czyli w tym wypadku prądem 5Ah, a przy wyższym poborze pojemność aku nie jest 100Ah tylko znacząca mniej. Do tego dochodzi temperatura otoczenia i wiele innych czynników


Użytkownik wedkarski365 edytował ten post 22 kwiecień 2018 - 16:04

  • Apioo, Grzegorz B. i SID lubią to

#3 OFFLINE   Apioo

Apioo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1226 postów
  • LokalizacjaRzeszów

Napisano 22 kwiecień 2018 - 17:51

Osobiście używam wodoodpornego voltomierza, mam go zlutowanego z kabelkami zakończonymi żabkami. Co do doboru akumulatora, to zależy gdzie i ile pływasz, setka to znowu nie tak wiele prądu jak chcesz coś więcej popływać, już nie mówiąc o trolingu.



#4 OFFLINE   Tomasz eS

Tomasz eS

    El Presidente

  • Twórcy
  • PipPipPipPip
  • 8423 postów
  • LokalizacjaKrosno
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Sporniak

Napisano 22 kwiecień 2018 - 18:11

Osobiście używam wodoodpornego voltomierza, mam go zlutowanego z kabelkami zakończonymi żabkami. Co do doboru akumulatora, to zależy gdzie i ile pływasz, setka to znowu nie tak wiele prądu jak chcesz coś więcej popływać, już nie mówiąc o trolingu.

Boguś ja na swoich dwóch 100 ah {razem 200) zrobiłem ostatnio 19 km... Ale już nie patrzę na napięcie... Chce je zabić aby kupić nowe.. I już któryś raz schodzimy z napięciem pod obciążeniem do nawet 8!!! Volt... I dziady dalej dają radę.. Może i dobrze bo ja dalej nie wiem jakie kupić....może to schodzenie a raczej jego zakaz poniżej 10,5 to jakaś ściema... B)

Pozdrawiam, Tomasz eS

#5 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 22 kwiecień 2018 - 18:23

Zejdź do 5V i się nie podniosą:) 

co do carbona.  To  zależy w jakiej konfiguracji i ile cali . Moja 9" z 3d i tm 150 bierz 3A. 

Co do monitorowania aku. Można jak koledzy wyżej używać różnej maści woltomierzy, bądź lepszym rozwiazaniem.jest watomierz  z funkcją prądu, zliczania ah. W ten czas widać wszystko. Napięcie , prąd, ile ah ubyło, Ile orientacyjnie zostało  (jeśli znamy faktyczną pojemnosc)



#6 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 22 kwiecień 2018 - 18:29

Trochę ściema, bo pod dużym obciążeniem może być mniej, ale musisz pamiętać, że im głębsze rozładowanie, tym mniej cykli ładowanie/rozładowanie i nie jest to zależność liniowa.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#7 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 23 kwiecień 2018 - 07:28

Zejdź do 5V i się nie podniosą :)

co do carbona.  To  zależy w jakiej konfiguracji i ile cali . Moja 9" z 3d i tm 150 bierz 3A. 

Co do monitorowania aku. Można jak koledzy wyżej używać różnej maści woltomierzy, bądź lepszym rozwiazaniem.jest watomierz  z funkcją prądu, zliczania ah. W ten czas widać wszystko. Napięcie , prąd, ile ah ubyło, Ile orientacyjnie zostało  (jeśli znamy faktyczną pojemnosc)

Jakieś konkretne marki/modele, czy jakiś przetestowane w praktyce?

Co do wskazywania przez echosondę napięcia to mogą być przekłamania, bo zależy gdzie mamy ją wpiętą, ale zakładając że na samych zaciskach to przy poborze 3A (na 1,5mm^2 i długości 3m) będzie to w okolicach 0,1V, czyli w sumie niewiele, chyba że mamy bardzo cienkie przewody o większej rezystancji to odpowiednio więcej.

 

1. mam wodoodporny voltomierz naklejony na aku, koszt jakieś 20 PLN, obserwuje go co pokazuje pod obciązeniem, tzn jeśłi płynę na elektryku i voltomirze pokazuje 11 V to długo tak nie pociągnie, dolna granica dla aku to 10,5V, poniżej nie ma co rozładowywać

 

2. liczę amperogodziny, np Echosonda ma podane w manualu ile zjada i tak np  HDS Carbon maksymalnie łyka 2.3A, czyli np 30Ah powinno starczyć na dzień pływania, podobnie niektórzy producenci silników elektrycznych podaja oreitnacyjne zapotrzebowanie na prą i tak 55lbs potrafi na najwyższym biegu łyknąć i 50A, co dla aku 100Ah daje niecałe 2h pływania

 

3. patrząc jednak na pojemnośc aku  a zuzyce pod obciążeniem np na amperomierzy pamiętaj, że im wyższy prąd np 50A pobierane od 100Ah aku nie oznacza, ze wystarczy na 2h, zwykle starczy na trochę więcej niż 90 minut, ponieważ pojemność aku 100Ah podana jest na rozładowywanie prądem przez 20h czyli w tym wypadku prądem 5Ah, a przy wyższym poborze pojemność aku nie jest 100Ah tylko znacząca mniej. Do tego dochodzi temperatura otoczenia i wiele innych czynników

Ad 1) Co w momencie kiedy chcemy schować akumulator w bakiście?

Ad 2) Takie obliczenia można wykonać dla nowego akumulatora i to zakładając najgorszy przypadek, czyli pobieranie maksymalnego prądu, ale nie uwzględnimy - starzenia się akumulatora oraz zmiennego poboru prądu oraz tego jaki jest współczynnik Peukert'a dla naszego akumulatora (można założyć standardowo 1,25)

Ad 3) Dokładnie tak jest jak Kolega pisze, pojemność akumulatora jest podawana zazwyczaj dla 20h rozładowania - C20 (http://solarhomestea...p-hour-ratings/) - stałym prądem, czyli jeżeli mamy pojemność 100Ah to taką pojemność wyznaczono dla prądu 5A (100Ah/20h), co w przypadku rozładowywania przez silnik elektryczny prądem 50A, przybliżoną wartość czasu po jakim zostanie rozładowany akumulator określa prawo Peukert'a - niestety nie znalazłem opisu po polsku i jeżeli ktoś nie włada angielskim to może wrzucić w Google tłumacz (edit: mam problem z klikalnośćią tego linka może Admin pomoże(?):

http://en.wikipedia....i/Peukert's_law

 

Jak to widzę:

Aplikacja mobilna (akumulator można schować w bakiście i wszystko odczytujemy sobie na telefonie, bo połączenie jest przez Bluetooth) odczyty - prąd, napięcie, % naładowania akumulatora, czas jaki nam pozostał do pływania przy aktualnym poborze prądu (uwzględniający współczynnik Peukert'a) - idąc dalej skoro mamy w telefonie GPS to uwzględniając trasę jaką pokonaliśmy przez ostatnie np. 30 sekund jesteśmy w stanie oszacować ile km jesteśmy w stanie przepłynąć jeszcze - idąc dalej mając punkt startu możemy łatwo wyznaczyć dystans w linii prostej i porównać, czy jesteśmy w stanie wrócić płynąc z taką prędkością, bo może trzeba płynąć wolniej... urządzenie mogłoby też rejestrować proces ładowania i rozładowania dzięki czemu można zobaczyć starzenie się akumulatora i wpływ np. cykli głębokiego rozładowania na pojemność (żeby porównać wyniki ze znamionowymi trzeba były mieć urządzenie rozładowujące stałym prądem niezależnie od napięcia akumulatora - czyli dynamiczne obciążenie) - co sądzicie o takim rozwiązaniu przydatne, czy za duży bajer?



#8 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 kwiecień 2018 - 07:59

Takie bajery maja wbudowane silniki torqeedo epropulsion czy Karwin. One bazują na lit xxx i tam jest sprawa prostsza


Użytkownik siarq edytował ten post 23 kwiecień 2018 - 08:10


#9 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 23 kwiecień 2018 - 11:09

Tylko że to są sprzęty za ciężkie $, a ja bym chciał wprowadzić modyfikację tych tanich rozwiązań dając im funkcjonalności w tym zakresie z tego topu jak Torqeedo czy Karvin. Czekam na opinię pozostałych Kolegów.



#10 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 kwiecień 2018 - 12:35

Z tanich rozwiązań według mnie to tylko radiowy watomierz z funkcjami ustawień alarmów. Ewentualnie dorzucić jakies przekaźniki aby odciąć. Szukaj w chinach , tam mają cuda wianki

#11 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 kwiecień 2018 - 13:41

https://www.aliexpre....49e61d24c7PKbK

moze takie cos



#12 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 14:33

Zaraz wyjdzie, że układ zabezpieczający ma kosztować kilka razy więcej niż zabezpieczane mienie.... Odcięcia, ojej. Trzeba sobie zadać pytanie, kto komu służy.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka
  • Apioo lubi to

#13 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 23 kwiecień 2018 - 15:38

Zaraz wyjdzie, że układ zabezpieczający ma kosztować kilka razy więcej niż zabezpieczane mienie.... Odcięcia, ojej. Trzeba sobie zadać pytanie, kto komu służy.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka



Zależy jakim kto mieniem dysponuje. Wynalazek z Ali kosztuje niecałe 90zl + przekaźnik z 60zl. Jeśli masz aku za 100zl . To gra nie warta świeczki , ale jak masz za 1100zl to można się bawic... do tego jest tam jakiś podgląd, o co autorowi chodziło.

#14 OFFLINE   Gareth

Gareth

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 3 postów
  • LokalizacjaBydgoszcz

Napisano 23 kwiecień 2018 - 21:39

https://m.aliexpress...ist.32722203334

Taki amperomierz-woltomierz zakupiłem na alli, kosztował 85zl i po 3 tygodniach byl na miejscu. Jeszcze nie mam silnika i akumulatora wiec ciężko mi powiedziec jak to dziala. Z tego co podaje sprzedawca bedzie pelen podglad do użytej energii, ampery, wolty. Zakupie silnik i aku dam znac jak sie sprawuje ;)

#15 OFFLINE   SkiDivPL

SkiDivPL

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 696 postów
  • LokalizacjaWa-wa
  • Imię:Tom

Napisano 23 kwiecień 2018 - 21:56

Fajny patent, tylko będziesz miał chyba problem z wodoodpornością tego urządzenia.



#16 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15565 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 23 kwiecień 2018 - 22:12

Po co wam ten cały szpej ??? Badania naukowe robicie czy jak. Zwykły miernik i kontrola napięcia pod obciążeniem i do przodu.


  • Jozi i eRKa lubią to

#17 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 24 kwiecień 2018 - 01:52

Po co wam ten cały szpej ??? Badania naukowe robicie czy jak. Zwykły miernik i kontrola napięcia pod obciążeniem i do przodu.

 

... a kolega zrezygnowałby teraz z komputera pokładowego w swoim aucie ????   Fajnie jest wiedzieć na ile mamy paliwa w baku, ile przejechaliśmy, jakie jest średnie spalanie, chwilowe spalanie itd......  To samo na łódce - dobrze i wygodnie jest mieć kontrolę ile prądu "wysiorpaliśmy" z akumulatora, ile go tam jeszcze w aku zostało i orientacyjnie powiedzieć na ile nam go starczy......  Faktem jest że przy kwasiakach ta kontrola jest bardziej "orientacyjna" (wpływ temperatury, tempo pobierania energii z aku tzw "C", starzenie się aku, )  ale już przy akumulatorach litowo-xxx wskazania są bardziej przewidywalne (nieważne czy pobieramy 0,1 czy 0,5 czy 2C, wpływ temperatury też jest zdecydowanie mniejszy itd  )


  • siarq lubi to

#18 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 24 kwiecień 2018 - 22:47

https://m.aliexpress...ist.32722203334

Taki amperomierz-woltomierz zakupiłem na alli, kosztował 85zl i po 3 tygodniach byl na miejscu. Jeszcze nie mam silnika i akumulatora wiec ciężko mi powiedziec jak to dziala. Z tego co podaje sprzedawca bedzie pelen podglad do użytej energii, ampery, wolty. Zakupie silnik i aku dam znac jak sie sprawuje ;)

O to już jest konkret, bo pomiar na boczniku, choć jeżeli dobrze widzę to parametry bocznika 300A/75mV, czyli zakładając, że przetwornik A/C w tym sprzęcie nie jest najwyższych lotów ($$$) to dokładności mogą być na poziomie pojedynczych amperów, bo przepływ 1 ampera wywoła spadek rzędu 250uV, co jest bardzo małą wartością do pomiaru - przy poborach rzędu 40A powinno być OK, ale już pomiar ładowania akumulatora na tym sprzęcie może być słaby, bo ładuje się prądami rzędu 0,1C - a ja szukam też czegoś, co będzie mi monitorowało również ładowanie - pozwoli to zdjąć charakterystykę ładowania i określić np. dokładny czas naładowania - no i tak jak kolega SkiDivPL słusznie zauważył będzie problem z wodoodpornością no i to że trzeba patrzeć na urządzenie (podczas słonecznego dnia może być problem z odczytem no i nie można go schować w bakiście)

 

 

To jest również ciekawe, niestety nie można namierzyć tej apki na Google Play żeby się przekonać co do słuszności zakupu no i pomiar nie jest na boczniku tylko na sensorze opartym o efekt Halla, czyli pomiar raczej dużych prądów i nie ma się co tu spodziewać dużych rozdzielczości/dokładności (nie za tę cenę).

 

Reasumując:

- urządzenie powinno być wodoodporne

- powinno komunikować się z telefonem, żeby można było schować akumulator w bakiście, a wyniki oglądać na telefonie

- pomiar powinien być na dowolnym boczniku (od małych prądów do dużych z odpowiednią rozdzielczością i dokładnością)

- powinno umożliwiać rejestrowanie podstawowych parametrów tak żeby później wypluć je do pliku i w Excelu zrobić wykres i za rok porównać ile % akumulatora nam ubyło - a co zatem idzie wybrać najlepszy cena/jakość

- idealnie gdyby aplikacja nam pokazywała czas do rozładowania aku zależnie od prądu pobieranego przez silnik (Peukert)

 

Jeżeli nie znajdziemy razem rozwiązania, to zaczynam porządkować stół w garażu i zamykam się na tydzień ;)


  • SkiDivPL lubi to

#19 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 25 kwiecień 2018 - 05:59

Pepikow maja takie coś bms z komunikacją i apka..
Tylko że dla lifepo4.

Ten watomierz na 300A jest też w wersji na 50/100/200A. Ale bez komunikacji z apka. Wodoszczelność można zrobić poprzez.zabawy z puszkami , dlawikami.
Poszukaj u chińczykow.. myślę ze cos znajdziesz

#20 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 25 kwiecień 2018 - 23:38

Przeszukałem sporo internetu i stwierdzam, że trzeba to zrobić we własnym zakresie, bo nie znalazłem niczego co by spełniało moje wymagania jeżeli chodzi o parametry nie mówiąc już o funkcjonalnościach - zaczynam kompletować elementy i pisać soft - o efektach będę informował w tym wątku. Znalazłem też ciekawy układ aktywnego obciążenia do akumulatorów, pewnie na Aliexpress będzie dużo tańszy:

http://allegro.pl/el...6941797828.html

 


  • SkiDivPL lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych


    Bing (1)