Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Łożysko oporowe


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
42 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1779 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 02 marzec 2012 - 08:02

Witam, mam dziwną sytuację w mojej Daiwie Exeller. Otóż wyciągam ją z pudełka i jest OK. Nad wodą okazuje się, że łożysko oporowe w ogóle nie trzyma. Przychodzę do domu i na początku oporówka działa w ten sposób, że jak kręcę ręką rotorem to trzyma a jak kręcę korbką to nie trzymał jak trochę poleży to działa normalnie.Próbowałem z czystym łożyskiem jak i leciutko naoliwionym,nie ma różnicy.Co to może być, i jak naprawić?

#2 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 02 marzec 2012 - 08:29

Wymyj ją dobrze w benzynie i wysusz.Może to pomoże.
Może gdzieś od dołu podpycha smar, trudno tak opowiedzieć.Dużo była używana?Może łożysko było jakieś wadliwe.Ciężko tak na odległość powiedzieć.Pierścień który do niego wchodzi nie jest czasem odwrotnie włożony ( domniemywam bo nie wiem jaki on jest)? Może kolega Tomasz Zorro coś podpowie w temacie, bo to Guru od daiwy :D.

#3 OFFLINE   Sławek.Sobolewski

Sławek.Sobolewski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2336 postów
  • LokalizacjaWarmia&Mazury, kraina 3000 jezior w dorzeczu Wisły i rzek pobrzeża Bałtyku

Napisano 02 marzec 2012 - 08:35

Tak się dzieje ponieważ metale zmieniają/zmniejszają swoją objętość pod wpływem niskich temperatur, czasem niewiele różnice objętości mogą powodować takie akcje. Jeśli potrafisz to wpuść 2-3 kropelki rzadkiej oliwki w wałeczki łożyska oporowego a następnie wsadź do zamrażarki na dłuższą chwilę i sprawdź. Co prawda na oporowym zwykle jest napisane żeby nie smarować ale to nie przeszkadza w działaniu łożyska. Można co prawda próbować rozciągnąć sprężynki odpychające wałeczki ale to ostateczność (te sprężynki właśnie kurczą się i przez to oporowe w niskich temp. przestaje działać). Sprawdź najpierw z oliwką.


S.

#4 OFFLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1779 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 02 marzec 2012 - 08:48

Myty był kilka razy(łożysko) wydmuchane sprężonym powietrzem bo myślałem, że może brudne i dlatego nie trzyma ale nie pomogło.Złożone na pewno dobrze, tak jak na schemacie.Używany, od lipca 2008, do 40 wyjść na pstrąga w sezonie po 3-4 godziny max z czego trochę z muchówką więc raczej nie za dużo.

#5 OFFLINE   fedx

fedx

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 348 postów
  • Lokalizacjawwa

Napisano 02 marzec 2012 - 10:44

Dużo się tutaj na forum dyskutuje na temat trwałości przekładni, łożysk i takich tam pierdół w najnowszych kołowrotkach, a tym czasem w wielu modelach pierwsze w kolejności pada zwykle co innego np. właśnie konstrukcja łożyska oporowego które poddawane jest dużym obciążeniom przy każdym wstecznym zablokowaniu i jego elementy zwyczajnie się wyrabiają (wałeczki,tuleja).

Każdy kołowrotek jest tak trwały i niezawodny jak jego najsłabsze element.
Zakładając że Twoje łożysko jest dobrze zmontowane to sądzę że któryś z elementów się wyrobił.

#6 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3527 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 02 marzec 2012 - 10:51

Tak jak pisał Sławek baaardzo duży wpływ na oporówki ma temperatura w nich wszystko jest na styk praktycznie robione,-4 na dworze w aucie +20 i gorące powietrze z nawiewów,na zewnątrz oporowe przepuszcza ,chwila przy dmuchawie w aucie i wszystko działa.

oczywiście w niektórych modelach ka się to poprawić, zależy to też od rozwiązań konstrukcyjnych oporowego.

zrób test lodówkowo-kaloryferowy

Są też wyjątki zaraz po napisaniu tego posta włożyłem do zamrażarki
Mistrala Tourmanent 1000 i temu nic nie straszne mrozy -8.ale w dużej mierze ma na to wpływ konstrukcji oporówki,główna myśl techniczna oparta jest na plastikowych popychaczach wałów

#7 OFFLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1779 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 02 marzec 2012 - 13:24

Test mrożonkowy raczej nie potrzebny bo tak się dzieje od początku sezonu,czyli na zimnym nie działa, w cieple działa.Zaczęło się po tym jak kołowrot został przemyty i nasmarowany. Tak myślę, że ta może tulejka co jest wewnątrz oporówki, niby jest jednolita z każdej strony to jednak jak założę odwrotnie to się coś poprawi. Jeśli nie to pewnie trzeba by było zamówić łożysko i będzie spokój. Nie mam mocnego parcia na naprawę bo mam nowy młynek ale dobrze mieć zapasowy.

#8 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 02 marzec 2012 - 14:49

Co rusz nowsze maszynki i materiał zaczyna być większa lipa.No i pokręci się trochę i już coś pada :mellow: .

#9 OFFLINE   Sławek.Sobolewski

Sławek.Sobolewski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2336 postów
  • LokalizacjaWarmia&Mazury, kraina 3000 jezior w dorzeczu Wisły i rzek pobrzeża Bałtyku

Napisano 02 marzec 2012 - 15:23

Hm, jak to nowe maszynki? 2008 był 4 lata temu :mellow: w autach średniej klasy po 4 latach coś już może zacząć się dziać to czego się spodziewać po średniej klasy kołowrotku :D a tak na poważnie 160 roboczo godzin z kołowrotkiem co niektórzy robią w ciągu mc-a lub dwóch tak więc wg mnie to słaby kręcioł był lub wada fabryczna.

#10 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 03 marzec 2012 - 11:28

Wymyj ją dobrze w benzynie i wysusz.Może to pomoże.
Może gdzieś od dołu podpycha smar, trudno tak opowiedzieć.Dużo była używana?Może łożysko było jakieś wadliwe.Ciężko tak na odległość powiedzieć.Pierścień który do niego wchodzi nie jest czasem odwrotnie włożony ( domniemywam bo nie wiem jaki on jest)? Może kolega Tomasz Zorro coś podpowie w temacie, bo to Guru od daiwy :D.

W generalnej większości Daiwek nie da się tej tulejki z oporówki włożyć odwrotnie.. :mellow:

#11 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 03 marzec 2012 - 11:47

No to Pan Tomasz rozjaśnił, pozostaje zakup łożyska oporowego.

#12 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 03 marzec 2012 - 13:30

No to Pan Tomasz rozjaśnił, pozostaje zakup łożyska oporowego.

Czasem wystarcza tylko sama nowa tulejka bo przeważnie ta franca wyciera się szybciej niż wałki... :D

#13 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15565 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 03 marzec 2012 - 19:19

Wczoraj smarowałem morski kręcioł Kongera. Mechanizm łożyska oporowego strasznie szumiał a po wyłączeniu łożyska i kręceniu w dwie strony korbką hałasu nie było.
Rozkręciłem oporówkę. Była cała zawalona smarem - ale nie przepuszczała. Wymyłem, naoliwiłem delikatnie oliwką i - hałas się wzmógł !!!
Więc rozkręciłem , nawaliłem do pełna Mobilitha i hałas zniknął.

Pierwszy raz spotkałem się z tego typu konstrukcją łożyska oporowego a kilkanaście kołowrotków z różnych półek cenowych już rozkręcałem. Na sucho szumi jak cholera a napełnine smarem działa extra i cicho.

#14 OFFLINE   Jacek_bp

Jacek_bp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 425 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Jacek

Napisano 03 marzec 2012 - 22:41

[quote]
No to Pan Tomasz rozjaśnił, pozostaje zakup łożyska oporowego.
[/quote]
Czasem wystarcza tylko sama nowa tulejka bo przeważnie ta franca wyciera się szybciej niż wałki... :D
[/quote]
Starsze DAM'y tez tak mają. Nie wspomnę o tym, że na sucho nie się go złożyć do kupy.

#15 OFFLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1779 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 04 marzec 2012 - 00:48

Hm, jak to nowe maszynki? 2008 był 4 lata temu :mellow: w autach średniej klasy po 4 latach coś już może zacząć się dziać to czego się spodziewać po średniej klasy kołowrotku :D a tak na poważnie 160 roboczo godzin z kołowrotkiem co niektórzy robią w ciągu mc-a lub dwóch tak więc wg mnie to słaby kręcioł był lub wada fabryczna.

No co Ty. Ja mam punto od nowości, ma 5 lat i 150 tyś przebiegu, jedynie cięgna zmiany biegów były wymieniane bo poszły uszczelki i nie chodziły biegi lekko jak trzeba, a tak poza tym niezawodny jak mało który. Też tak sobie myślałem,że to coś za szybko padło w tym kołowrotku. Pójdę za radą Zorro i poszukam nowej tulejki.



  • wildriver lubi to

#16 OFFLINE   xsenon

xsenon

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 14 postów

Napisano 18 luty 2018 - 16:51

Witam. 

Wczoraj konserwowałem swój kołowrotek Shimano Catana, niestety po złożeniu ukazało się, ze nie działa blokada wsteczna w kołowrotku. Nie smarowałem łożyska oporowego a nawet je przemyłem w benzynie ekstrakcyjnej. Rozumiem, że własnie to łożysko odpowiada za blokadę wsteczną ? Patrzac na budowe tego łożyska nie za bardzo wiem jak ona ma blokować ten ruch wsteczny i gdzie jest problem ;( Po przesterowaniu przełącznika wałeczki łożyska tocznego zmieniają minimalnie położenie do wew i zewnątrz i tyle. 



#17 OFFLINE   woblery L.E.

woblery L.E.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1219 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Radek

Napisano 18 luty 2018 - 17:52

Witam. 

Wczoraj konserwowałem swój kołowrotek Shimano Catana, niestety po złożeniu ukazało się, ze nie działa blokada wsteczna w kołowrotku. Nie smarowałem łożyska oporowego a nawet je przemyłem w benzynie ekstrakcyjnej. Rozumiem, że własnie to łożysko odpowiada za blokadę wsteczną ? Patrzac na budowe tego łożyska nie za bardzo wiem jak ona ma blokować ten ruch wsteczny i gdzie jest problem ;( Po przesterowaniu przełącznika wałeczki łożyska tocznego zmieniają minimalnie położenie do wew i zewnątrz i tyle. 

A poprawnie złożyłeś? pierścień który wchodzi na pinion musi być dobrą orientacją założony.Sprawdź czy sprężynka od przełącznika nie zwiała na podłogę.



#18 OFFLINE   Andru77

Andru77

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1779 postów
  • LokalizacjaRoztocze

Napisano 18 luty 2018 - 17:56

Pewnie źle założona oporowka. Bardzo łatwo to zrobić(źle założyć). Właśnie to minimalne przestawienie wałków powoduje iż mogą obracać się tylko w jednym kierunku.

#19 OFFLINE   woblery L.E.

woblery L.E.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1219 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Radek

Napisano 18 luty 2018 - 18:02

Rozkręć i jeszcze raz złóż


Użytkownik woblery L.E. edytował ten post 18 luty 2018 - 18:03


#20 OFFLINE   xsenon

xsenon

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 14 postów

Napisano 18 luty 2018 - 18:59

OK ! Problem rozwiązany ! okazało się, że odwrotnie włożyłem tulejkę na której jest łożysko oporowe.  
Dziękuję za pomoc  Teraz już widzę, że łożysko to działa na zasadzie klinu.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych