Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Haswing Cayman - przegląd silnika w detalu

haswing cayman

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
14 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 22 luty 2020 - 23:38

Postanowiłem rozebrać to cudo i zobaczyć jak to jest skonstruowane:

 

1) Pilot - wydaje mi się że są tu aż 3 interfejsy radiowe - Bluetooth, WiFi i klasyczna transmisja w paśmie ISM (https://pl.wikipedia.../wiki/Pasmo_ISM) 433 MHz - całość steruje 8-bitowy mikrokontroler ATmega

 Załączony plik  1pilot.jpg   74,37 KB   24 Ilość pobrań

 

2) Czapka - zawiera płytę główną jest spięta z resztą silnika 4 przewodowym kablem zakończonym złączem 4-pinowym M12 - 2 przeowdy to zasilanie, dwa pozostałe to transmisja danych w standardzie RS485 (https://pl.wikipedia.org/wiki/EIA-485) - silnik jest połączony z akumulatorem kablem 10 AWG (https://pl.wikipedia...ican_wire_gauge)

Załączony plik  czapka podłaczenie.jpg   82,67 KB   22 Ilość pobrań

Załączony plik  czapka złacze - zasilanie RS485.jpg   41,81 KB   22 Ilość pobrań

Załączony plik  podłączenie silnika.jpg   49,87 KB   22 Ilość pobrań

 

3) Płyta główna - to co najbardziej mnie zaskoczyło to dedykowany układ CPLD (https://pl.wikipedia.org/wiki/CPLD) Xilinxa - dużo układów tej firmy lata w rosyjskiej technice wojskowej w zaawansowanej obróbce sygnałów radarowych (DSP) - XC9536XL

https://www.xilinx.c...heets/ds058.pdf

 

a) mózgiem sterującym jest 32-bitowy mikrokontroler STM32F407 oparty o architekturę ARM firmy ST

https://www.st.com/e...32f407-417.html

B) szyna danych z resztą silnika to RS485 oparty o kostkę MAX3485 firmy Maxim

https://www.maximint...rs/MAX3485.html

Załączony plik  awers.jpg   75,31 KB   21 Ilość pobrań

Załączony plik  awers - detal1.jpg   90,66 KB   21 Ilość pobrań

Załączony plik  awers - detal2.jpg   89,16 KB   21 Ilość pobrań

 

4) Czapka GPS - bardzo ciekawie rozwiązana jest antena GPS wraz z odbiornikiem zamontowanym z drugiej strony całość jest w swoistej czapce zrobionej z laminatu PCB

Załączony plik  czapka GPS awers.jpg   46,88 KB   21 Ilość pobrań

Załączony plik  czapka GPS rewers.jpg   80,46 KB   21 Ilość pobrań

 

Odbiornikiem sygnału GPS jest szwajcarskiej firmy u-blox układ MAX7Q

https://www.u-blox.c...oduct-selection

jest to układ bazujący nie tylko na amerykańskim GPS'ie, ale również rosyjskim GLONASS'ie (https://pl.wikipedia.org/wiki/GLONASS) - układ jest taktowany oscylatorem skompensowanym temperaturowo - TCXO (https://en.wikipedia...stal_oscillator)

 

5) Pod czapką znajdują się na płycie głównej pozostałe sensory (Sensor HUB), znajdziemy tu:

a) 3-osiowy żyroskop i akcelerometr japońskiej firmy TDK - MPU6050:

http://www.jarzebski...tr-mpu6050.html

https://www.invensen...-axis/mpu-6050/

 

B) kompas amerykańskiej firmy Honywell - HMC5883L

http://www.farnell.c...ets/1683374.pdf

 

c) mózgiem spinającym sensor hub jest 32-bitowy mikrokontroler STM32F105 oparty o architekturę AMR Cortex-M3

https://www.st.com/e...32f105-107.html

Załączony plik  sensor hub1.jpg   80,27 KB   21 Ilość pobrań

Załączony plik  sensor hub2.jpg   79,94 KB   22 Ilość pobrań

 

6) Rewers płyty głównej zawiera zasilanie oparte głównie o przetwornicę amerykańskiej firmy National Semiconductors (od kilku lat Texas Instruments) LM2596:

http://www.ti.com/li...link/lm2596.pdf

oraz stabilizator liniowy typu LDO (https://en.wikipedia...opout_regulator) AMS1117 stabilizujący napięcie 3,3V:

http://www.advanced-.../pdf/ds1117.pdf

Załączony plik  rewers - zasilanie.jpg   59,8 KB   21 Ilość pobrań

Załączony plik  rewers - detal1.jpg   70,41 KB   20 Ilość pobrań

Załączony plik  rewers - detal2.jpg   70,2 KB   20 Ilość pobrań

 

 

 



#2 OFFLINE   KsZegoSZ

KsZegoSZ

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 199 postów
  • LokalizacjaWrocq
  • Imię:Grzegorz
  • Nazwisko:K.

Napisano 23 luty 2020 - 03:21

ALe komentarz  fachowca w przelozeniu na zrozumialy jezyk . . ? ?



#3 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4655 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 23 luty 2020 - 07:21

Mniej więcej taki- że to niezłe flaki ;)


  • Radbraw lubi to

#4 OFFLINE   KsZegoSZ

KsZegoSZ

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 199 postów
  • LokalizacjaWrocq
  • Imię:Grzegorz
  • Nazwisko:K.

Napisano 23 luty 2020 - 12:01

No to chyba super  - za taka kase  . 

pajczi - muszisz jeszcze rozebrac jaka MK albo MG .. . za kupe kase hehehe ;-) dla porownania.



#5 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4655 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 23 luty 2020 - 12:46

A tak na poważnie- trzy tory komunikacji sugerują ,że nie można w tym silniku będzie w pełni funkcjonalnie używać gps- bez telefonu. Wyjaśnia to przypadki zerwania łączności z pilotem/telefonem, bo każde z nich innym torem przekazuje informacje. 

Potwierdza, że silnik ma moduł gps, a nie jak np. ja sam pisałem- że nie ma- choć takie informacje tyczyły się wersji 1. Ten sposób komunikacji silnika ze sterowaniem może ułatwić np. napisanie aplikacji ułatwiającej nawigację, no i nie ma w nim  interfejsu nmea200, co wyklucza integrację z echem w tym kształcie. 


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 23 luty 2020 - 12:46


#6 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 23 luty 2020 - 15:29

Jak jest RS485, to i są gatway'e do NMEA2000 . Natomiast same flaczki to nie wszystko. Obecnie równie ważna jak nie ważniejsza jest logika zaszyta w tym wszystkim.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 23 luty 2020 - 15:31


#7 OFFLINE   KsZegoSZ

KsZegoSZ

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 199 postów
  • LokalizacjaWrocq
  • Imię:Grzegorz
  • Nazwisko:K.

Napisano 23 luty 2020 - 17:31

Tylko jak narazie nie nie slychac aby HAswing byl ulepszany  . . . 



#8 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4655 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 23 luty 2020 - 17:43

Tylko jak narazie nie nie slychac aby HAswing byl ulepszany  . . . 

 

Właśnie tu jest problem, nie widać v1.03 na horyzoncie. Obecny nie skomunikuje się z echem w sposób funkcjonalny, jeżeli to w ogóle możliwe. Nawet w Rosji nie słyszałem o pracach parujących Kajmana z echosondami, a są tam kumaci ludzie robiący w tym temacie od lat. 



#9 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 23 luty 2020 - 21:52

Wpięcie tego silnika w NEMA2k nie byłby takie proste - trzeba byłoby złamać komunikację pilot <-> silnik (prawdopodobnie jest to WiFi Direct - ciężka sprawa żeby zrobić atak MitM - https://pl.wikipedia...n_in_the_middle), a na ten moment nie wiadomo jak to jest jeszcze do końca przekazywane - następnie zaemulować to w boxie Arduino z WiFi podłączonym do NEMA/CAN - czyli tak naprawdę dużo trudniej niż przechwycenie jawnej komunikacji w NEMA2k echo <-> MG i stworzenie box'a, który tylko tłumaczy komendy w odpowiedni sposób dla innego echa, bo tak chyba działają te patenty ze wschodu pewnie silnik MG przedstawia się tam jako kompatybilny z danym echo oszukując echo, że jest kimś innym np. Minn Kotą?

@Maciej_K - Ty pewnie coś więcej wiesz jak to wygląda jeżeli chodzi o sterowanie MG z echa Garmina? 

 

Ciekawe dlaczego producent nie zrobił pełnego sterowania z aplikacji - pilot przecież mógłby być opcjonalny...

 

Ktoś kto użytkuje ten silnik na wodzie jest w stanie opisać, czy wyłącznie zasilania silnika powoduje konieczność parowania po WiFi aplikacji i silnika - wydaje mi się że cały ten mechanizm powstał tylko żeby przekazać hasło do WiFi do pilota Bluetooth, który nie ma możliwość "wbicia" hasła (tym bardziej, że po tej operacji w instrukcji jest informacja aby wyłączyć WiFi żeby nie było utraty połączenia).

Czy aplikacja w telefonie musi być cały czas włączona żeby sterować silnikiem za pomocą pilota, czy np. gdy padnie nam bateria w telefonie, ale cała reszta ma zasilanie i nie utraciła go ani na sekundę to możliwe jest dalsze sterowanie tylko za pomocą pilota?



#10 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4655 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 24 luty 2020 - 16:20

Piotrze, nie mam info, nie kupowałem nic, zbieram siły na inny projekt. Do tej pory sądzę tak -jak napisałeś: Moduł Arduino, komunikacja z nmea, źródło danych albo echo albo point1.



#11 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 25 luty 2020 - 15:05

Pytanie jaka jest skala tego silnika tu na forum, żeby można było coś testować ze sterowania to bym musiał znać skalę osób go posiadających - ktoś jest w stanie wymienić mocne i słabe cechy tego sprzętu, na plus na pewno jest cena, co do reszty musiałby się wypowiedzieć ktoś użytkujący. 



#12 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 08 kwiecień 2020 - 21:52

Są kolejne wnioski z badań - połączenie telefonu po WiFi z silnikiem jest tylko po to żeby przesłać klucz do pilota, który całość danych wymienia po WiFi, a z telefonem wymienia wszystko po BT - można to łatwo sprawdzić, że aplikacja działa nawet z wyłącznym WiFi - dlatego pilot jest niezbędny i jest tu słabym ogniwem, bo jak się rozładuje bateria w nim to tracimy kontrolę nad silnikiem i nie możemy pływać - chyba że ktoś ma inne doświadczenia, bo moje wnioski są oparte tylko na badaniach samej elektroniki bez empiryki.



#13 OFFLINE   Bielun22

Bielun22

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 160 postów

Napisano 08 kwiecień 2020 - 22:59

No to chyba super - za taka kase .
pajczi - muszisz jeszcze rozebrac jaka MK albo MG .. . za kupe kase hehehe ;-) dla porownania.

No niestety ale w MK prawie wszystkie flaki masz pozalewane zywicą wiec jedyne co mlzesz zrobic to srubki odkrecic

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

#14 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2296 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 17 kwiecień 2020 - 20:48

Zgadza się i to czarna żywica, guzik widać.
Ostanio przedłużyć chciałem pedał, myślę sobie wypnę złącze z silnika, zarobię nowe piny i luzik. Pomyliłem się.
Przewody w żywicy. W pedale też w żywicy.
Czyli ciach ciach na środku przewodu od pedału. Dołożenie przewodu, montaż gniazda w bakiście i nowej wtyki w pedale.
I już przewody nie walają się metrami po łodzi.

Użytkownik Pietruk edytował ten post 17 kwiecień 2020 - 21:04


#15 OFFLINE   Maniek600

Maniek600

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 94 postów
  • LokalizacjaPolska
  • Imię:Maniek

Napisano 17 kwiecień 2020 - 21:46

gorna czesc silnika w minn kocie powerdrive v2 ipilot tam gdzie znajduje sie gps wyglada tak samo jak w haswingu, nic nie jest pozalewane zywica, nawet komponenty sa podobne bo rowniez modul gps jest firmy ublox, antena bardzo zblizona. Gora silnika sklada sie z 3 odrebnych układów calkowice demontowalnych. Dopiero na dole silnika tam gdzie wchodza kable zasilajace znajduje sie plyta zalana czarna zywica. Na zalaczonych zdjeciach przez Pajcziego nie widze ukladu z dolnej czesci silnika chyba ze jest to odnosnik z pkt 1 nazwany pilotem.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych