Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Bezpieczne pływanie w nocy - oświetlenie


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
44 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 28 czerwiec 2015 - 21:02

Witam, chodzi Mi po głowie kolejny pomysł w celu poprawienia bezpiecznego pływania po zmroku. Szukając po portalach natknąłem sie na lampy LEDowe - szperacze i robocze. Proste mocowanie dające mozliwośc właściwego ukierunkowania strumienia światła we łasciwym kierunku. Wyglada to na przykład tak:  

Opis można znależć na stronie: http://allegro.pl/sh...b6d91f2d6ed1ca0

 

Pytanie moje brzmi czy to nada się do zasilania z mojego silnika i czy on wydoli podłączenie takiego czegoś. Silnik to SUZUKI DF20AL i posiada alternator 12V/12A? myslę o 2 szt takiego oświetlenia po obu stronach burt albo na środku (dziobie) łódki.

 

Stosował ktoś takie rozwiazanie lub podobne?



#2 OFFLINE   dar.k

dar.k

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 8 postów
  • LokalizacjaOlsztyn Warmia

Napisano 28 czerwiec 2015 - 21:52

Jeśli alternator ma taką moc [12A/12V] to spokojnie da radę,bo to wyjdzie ze 150W. Nie wiem tylko jak z przepisami ,czy straż się nie przyczepi ,bo łowić to na pewno z takim oświetleniem nie wolno.Do pływania samego -dobry pomysł, ale jakiś żeglarz by musiał się wypowiedzieć,pewnie są przepisy na oświetlenie w żegludze .



#3 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 28 czerwiec 2015 - 22:01

Ten link coś nie odpala.

Jednak ledowe lampy pobierają moc od kilku do 15W , a ty masz do dyspozycji ok. 100W, zależnie od obrotów. Małym problemem może być to, że te lampy mają wbudowane różne stabilizatory napięcia. Ogólnie nie za bardzo lubią być zasilane prądem pulsacyjnym, a taki jest dostarczany z silnika. W lampach małej mocy jest to rezystor i tu nie ma problemu, w większych, dostosowanych do zasilania 12/24V już nie, a pewnie takie będą potrzebne i takie znalazłeś. Warto silnik podłączyć do akumulatora i z niego zasilać lampy, będzie stabilizował napięcie.



#4 OFFLINE   Darecki

Darecki

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 353 postów
  • LokalizacjaTurawa

Napisano 28 czerwiec 2015 - 22:09

Pływając w nocy po rzekach Odra, Wisła, które są torami wodnymi oświetlenie nawigacyjne jest obowiązkowe.



#5 OFFLINE   tomi78

tomi78

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1185 postów
  • LokalizacjaCieszyn

Napisano 28 czerwiec 2015 - 22:38

Dzisiaj zamówiłem taki szperacz http://allegro.pl/sz...ign=alluserscro.W zeszłym roku miałem przeprawę po Wiśle nocą bez księżyca i nie chciał bym tego drugi raz robić na szczęście zaliczyłem tylko jedną mieliznę i jakimś cudem trafiłem na wyspę .



#6 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 07:28

Ten link coś nie odpala.

Jednak ledowe lampy pobierają moc od kilku do 15W , a ty masz do dyspozycji ok. 100W, zależnie od obrotów. Małym problemem może być to, że te lampy mają wbudowane różne stabilizatory napięcia. Ogólnie nie za bardzo lubią być zasilane prądem pulsacyjnym, a taki jest dostarczany z silnika. W lampach małej mocy jest to rezystor i tu nie ma problemu, w większych, dostosowanych do zasilania 12/24V już nie, a pewnie takie będą potrzebne i takie znalazłeś. Warto silnik podłączyć do akumulatora i z niego zasilać lampy, będzie stabilizował napięcie.

U mnie odpala i sprawdzałem na dwóch różnych kompach.



#7 OFFLINE   janih

janih

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 469 postów
  • Lokalizacjanad wodą

Napisano 29 czerwiec 2015 - 07:42

ja mam dołożony szperacz, przydaje się w nocy, jednak czasami gdy 'woda paruje' jeszcze bardziej ogranicza widocznosc

 

dołożyłem Sobie go na dziób, i zostawiłem ok 2m przewodu, mogę go wyjąć w świecić z reki

 

przy szperaczu trzeba wybrać odpowiednia soczewke flood czy spot

Załączony plik  spotflood.png   83,66 KB   20 Ilość pobrań



#8 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 07:46

Mnie nie chodzi o pływanie z włączonym szperaczem przez cały czas pobytu nad wodą , a używanie go w czasie powrotu do "domu" po zapadnięciu zmroku. Już kilka razy zdażyło się że miałem tą "przyjemność" powrotu po ciemku, nic przyjemnego!!!!, a dodatkowo że pływam chyba po najgorszej pod względem nawigaci rzece Wiśle-  dodawać już nic nie muszę. Wcześniej nie miałem silnika z alternatorem więc zmuszony byłem używać latarki ,ale to nie to samo co taki szperacz. Poza tym łódka trochę większa i na pewno bardziej odporna na "krasztesty" lecz silnika szkoda !!!!!!!!!!, a somo spotkanie z rafą kamienną , przykosą lub dryfującym palem /kłodą nie należą do moich ulubionych.


Użytkownik miramar69 edytował ten post 29 czerwiec 2015 - 07:53


#9 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 07:52

ja mam dołożony szperacz, przydaje się w nocy, jednak czasami gdy 'woda paruje' jeszcze bardziej ogranicza widocznosc

 

dołożyłem Sobie go na dziób, i zostawiłem ok 2m przewodu, mogę go wyjąć w świecić z reki

 

przy szperaczu trzeba wybrać odpowiednia soczewke flood czy spot

attachicon.gifspotflood.png

Myślałem o świetle rozproszonym ,po to aby oświetlał większą przestrzeń przed łódką kosztem nawet zasięgu. Po nocy nie pływam na MAX otwartej przepustnicy silnika. Chcę zamontować 2 szt : jeden na dziobie a drugi na rufie z możliwością obrotu 360 i wtedy mam możliwość doświetlenia.



#10 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 29 czerwiec 2015 - 08:12

W adresie było coś dziwnie z tyś. znaków, jakoś odpaliłem. Lampę wybrałeś raczej porządną jednak na pewno z przetwornicą. Warto włączyć w układ akumulator, ma to zalety :) silnik na bieżąco będzie go ładował, obsłuży echo, lampę.



#11 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 08:19

A czy nie lepie by było na wyjściu silnika zamontować jakiegoś "stabilizatora" - układ stabilizujący napięcie ????



#12 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2296 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 29 czerwiec 2015 - 17:08

 

Pytanie moje brzmi czy to nada się do zasilania z mojego silnika i czy on wydoli podłączenie takiego czegoś. Silnik to SUZUKI DF20AL i posiada alternator 12V/12A ???? 

Mariusz tam jest 6A.

12A jest przy rozruszniku. 



#13 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:24

odel DF20AT DF20AR DF20A Zalecana wysokość pawęży MM S : 381
L : 508 S : 381
L : 508 S : 381
L : 508 Układ rozruchowy Elektryczny/Ręczny Masa silnika KG*1 S : 52.5
L : 54.5 S : 47.0
L : 48.0 S : 48.0
L : 49.0 Rodzaj silnika OHC Układ zasilania Wielopunktowy, sekwencyjny wtrysk paliwa sterowany elektronicznie nie potrzebujący akumulatora Liczba cylindrów 2 Pojemność skokowa CM3 327 Średnica x skok tłoka MM 60.4 x 57 Moc maks. kw (kM) 14.7 (20) Prędkosć obrotowa
przy całkowicie otwartej 
przepustnicy obr/Min DF9.9B: 4,700-5,700
DF15A : 5,000-6,000
DF20A : 5,300-6,300 Sterowanie Zdalne Rumpel Rozruchowe wzbogacenie mieszanki - Pojemność miski olejowej 1.0 litr Ukłąd zapłonowy Tyrystorowy Alternator 12V 12A Mocowanie silnika Zawias Sposób trymowania i odchylania sterowane elektrycznie sterowane ręcznie Przełożenie 2.08:1 Schemat zmiany biegów F-N-R Wylot spalin Przez piastę śruby napędowej Standardowa śruba napędowa (skok) 9”1 lub 10”2 Możliwe do zastosowania śruby napędowe (skok) 7”-12”

1 - dotyczy modeli: DF20ATL,DF20ATHL
2 - dotyczy modeli: DF20AS,DF20AL,DF20AES,DF20AEL,DF20ARS,DF20ARL,DF20ATS

Użytkownik miramar69 edytował ten post 29 czerwiec 2015 - 18:29


#14 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:28

zasugerowałem sie danymi z :  http://www.marine.su...DF20A/20AR.html  - wyraźnie wypisane jest 12v/12A



#15 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2296 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:43

Po naszemu w tabelkach dla silnika A z pierwszego postu, Ty podałeś dla AR w ostatnim: 

http://www.marine.su...0A_15A_9_9B.pdf

po "murzyńsku"   ;)

http://www.suzukimar... Info-View1.pdf


Użytkownik Pietruk edytował ten post 29 czerwiec 2015 - 18:49


#16 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:46

A czy nie lepie by było na wyjściu silnika zamontować jakiegoś "stabilizatora" - układ stabilizujący napięcie ????

Stabilizator napięcia jest w regulatorze ładowania, więc nie trzeba powielać.  Z tego regulatora "wychodzi" prąd i napięcie wyprostowane- pulsacyjne. Jeżeli nie chcesz używać akumulatora to na wyjściu zasilania z silnika zastosuj kondensatory elektrolityczne np. 22000 mikro F 40V 2 szt. równolegle żeby wygładzić pulsacje napięcia. Układy zasilania lamp diodowych słabo sobie radzą z prądem pulsacyjnym. Jeżeli masz alternator 6A to on też w zupełności wystarczy do zasilania 2 takich lamp jakie podlinkowałeś :)



#17 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:50

No to i tak przy tych lampach co zamówiłem zostaje jeszcz ponad 50% wolnych elektronów  ;)  :) .



#18 OFFLINE   miramar69

miramar69

    jadę na ryby i nie będzie mnie trochę , trzeba odpocząć od

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 4957 postów
  • LokalizacjaSANDOMIERZ
  • Imię:MARIUSZ

Napisano 29 czerwiec 2015 - 18:54

Dzięki JanuszD za rady!!! Skoro jest tylko 12Vi6A muszę zrezygnować z podgrzewanej podłogi oraz climy. Mówi sie trudno a plany były wielkie ;)  :D  :D  :D  :D .


Użytkownik miramar69 edytował ten post 29 czerwiec 2015 - 18:54


#19 OFFLINE   JanuszD

JanuszD

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaLubartów - Jelenia Góra

Napisano 29 czerwiec 2015 - 19:16

Dzięki JanuszD za rady!!! Skoro jest tylko 12Vi6A muszę zrezygnować z podgrzewanej podłogi oraz climy. Mówi sie trudno a plany były wielkie ;)  :D  :D  :D  :D .

Oj tam, oj tam, spójrz na to z dobrej strony, na podgrzewane buty i rękawice dla motocyklistów zostaje, one mało zużywają. Na upały wiatraczek na czołówce można zapodać i jest wypas ;) byle ryby brały :)


  • miramar69 lubi to

#20 OFFLINE   nrt80

nrt80

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 303 postów

Napisano 30 czerwiec 2015 - 06:43

Oj tam, oj tam, spójrz na to z dobrej strony, na podgrzewane buty i rękawice dla motocyklistów zostaje, one mało zużywają. Na upały wiatraczek na czołówce można zapodać i jest wypas ;) byle ryby brały :)

Na nocne powroty najlepsze jest echo z GPS i powrót na wcześniejszym sladzie. A jeśli chodzi o szperacz- zamontuj go tak, by nie oswietlal łódki. Odbite od laminatu światło będzie Cię oslepiac na tyle, ze efekt osiągniesz odwrotny od zamierzonego.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych