Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 - zakup, użytkowanie, konserwacja / naprawy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2276 odpowiedzi w tym temacie

#21 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 15:27

Dokładnie. Winston czy synoply maja fajne.rozwiazania pod budowe zestawów.  Tylko ceny u nas...taniej wychodzi zapłacić vat +transport i brać z Europy. Badz Chiny storry



#22 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 30 grudzień 2017 - 15:35

Gdzie tam widzisz przesyłkę wliczoną ???

 

Trzeba doliczyć cło, ale to grosze + Vat 23%

Wliczyłem sobie ją sam

Total Transport & Product per Piece: $505.64 $423.27 $412.03

Masz  racje, 2 k usd nie starczy na 5 szt. ale niewiele się pomyliłem.

Tak czy owak nie będę stamtąd ciągał, wolę od knedlików wziąć i w razie W mieć blisko do serwisu, bo to jest młoda technologia, a nie stać mnie na kosztowne eksperymenta.

 

Dla mnie - nie vatowca to te cło rozumiem jako opłaty ogólnie.


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 30 grudzień 2017 - 15:41

  • fonix lubi to

#23 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 15:58

Wliczyłem sobie ją sam

Total Transport & Product per Piece: $505.64 $423.27 $412.03

Masz  racje, 2 k usd nie starczy na 5 szt. ale niewiele się pomyliłem.

Tak czy owak nie będę stamtąd ciągał, wolę od knedlików wziąć i w razie W mieć blisko do serwisu, bo to jest młoda technologia, a nie stać mnie na kosztowne eksperymenta.

 

Dla mnie - nie vatowca to te cło rozumiem jako opłaty ogólnie.

 

A żeby Cię dobić to ceny u knedlików też są netto , odpada cło, ale do cen dolicz 21 %.

Dla pocieszenia, zawsze będziesz mógł kupić u mnie w dobrej cenie i z gwarancją 24 m-ce .

To w ramach pomocy na JB :)

 

Transport - lotniczy 496$+gabaryt jak w jednej paczce  , fracht morski 388$


Użytkownik maweric edytował ten post 30 grudzień 2017 - 16:04


#24 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 16:05

Vatowcami są wszyscy kupujący.  Czy chcą czy nie firmy kupią netto za to dodadzą do sprzedaży. Nie ma zmiluj . Konsument musi zapłacić.  Taka danina 



#25 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 30 grudzień 2017 - 16:06

Służyłem wiedzą jak mogłem, licząc na to w cichości......;)

W sumie potrzebujesz testerów....

Co do knedlików, to symulacje koszykowe robiłem i widziałem ceny przed i po.



#26 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 16:08

@Maveric mogę być testerem na 48V nawet z 2 sezony :)


Użytkownik siarq edytował ten post 30 grudzień 2017 - 16:09


#27 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 18:07

@Maveric mogę być testerem na 48V nawet z 2 sezony :)

 

Najpierw 12V , następnie 24V co do 48V na razie mało sprzętu .

Rozmawiałem z kolegą , który użytkuje od 5 lat aku lifopo4 24v do roweru ( nawet nie wiedziałem,  że mają takie z żoną ). Więc tylko zachwyt on katuje swój ostro , żona sporadycznie, między jednym a drugim żadnej róznicy, parametry jednego i drugiego jak w dniu zakupu. Do samochodu osobowego też wsadził lifopo4 ( kupiony w Polsce w Poznaniu ),twierdzi że rewelka , użytkuje 2 lata , w tym roku wsadził te do kampera.

To pierwszy wiarygodny użytkownik , ( w moim wieku i wody nie leje ), tak że jestem na dzień dzisiejszy zadowolony. Czekam na odpowiedź od producenta i na majówkę testujemy.



#28 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 30 grudzień 2017 - 18:10

To dobre wieści.

Szukając analogii w budowie ogniw warto przypomnieć sprawę baterii laptopowych. Ci, co je kroją na ogniwa, mówią że najczęściej wypadło pojedyncze ogniwo i całość klęka. Do tego, znając inwencję księgowych w firmach od lapków, wprowadzane są softowe ograniczenia ilości cykli ładowania....Biznes musi się kręcić.



#29 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 18:47

@MAVERICK żartuje  :) czytając różne fora . Recenzje itp. Nikt nie psioczy na ta technologię. Tylko zabezpezpiecyc odpowiednio i cieszyć się eksploatacja. Powoli stana sie powszechne w uzyciu.  Cena jest ... adekwatna do jakości. Zamiast super hiper mega kwasów . Ciężkich ,wydajnosc nie najlepsza. Żywotność ... różna.  To ta technologia w kwestii czasu wyjdzie taniej bądź tak samo jak kwas



#30 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 19:07

@siarq - do wiadomości 48V 50Ah LiFePO4 battery for marine z BMS 300$ waga 22 kg  :)

 

waga 22 kg - to jest najważniejsze , kręgosłup zadowolony !!!



#31 OFFLINE   uups

uups

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 134 postów
  • Lokalizacjadolny śląsk
  • Imię:Adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 19:23

@MAWERIC jakby co ja byłbym chętny  na 12v/100 Ah daj znać jak odpisze producent 



#32 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 30 grudzień 2017 - 20:40

      Powiem Wam Panowie coś za co część teoretyków w temacie aku. okrzyknie mnie heretykiem.   Cały dotychczasowy sezon pływałem na samoróbce Li-ion - dosyć szybko wywaliłem z mojego akumulatora układ BMS i balancer a zostawiłem jedynie bezpiecznik i voltomierz.  Dlaczego?? Ano dlatego że okazały się niepotrzebnym elementem (BMS) na którym odkładała się w postaci ciepła część mocy która miała iść w silnik. Wywaliłem balancer bo mam ładowarkę z wbudowanym balancerem i monitorowaniem każdej z cel osobno ( moim zdaniem POD-STA-WA !!!!!! przy wszelich aku  LI-xxx ).  

     BMS miał m.in na celu odcięcie zasilania przy zbytnim rozładowaniu aku - ja zdałem się na woltomierz który wrzeszczy mi kiedy na którejkolwiek z cel napięcie spadnie poniżej zaprogramowanego minimum. BMS miał zapobiegać przeładowaniu akumulatora - ładowarka do tego nie dopuści więc BMS okazał się niepotrzebny i poszedł "out".

Balancery - te zewnętrzne (np: te linkowane przez kolegów wcześniej) mają w większości maxymalny prąd balansowania nie przekraczający 1 Amper- może się zdarzyć taka sytuacja że w akumulatorze zbudowanym z np: 4 ogniw jedna z cel podczas ładowania osiągnie maksymalne  napięcie a pozostałe 3 cele jeszcze się ładują i trochę im brakuje do "full-a" - prosta ładowarka (choć dedykowana do LIFePo4) będzie dalej ładowała prądem 3-4-5 i więcej Amper- w tym momencie poczujecie jedynie zapach dymku z balancera który siedział na celi maxymalnie naładowanej. Jak się domyślacie taki balancer nie będzie już chronił naszego aku we właściwy i pełny sposób.

 

Podsumowując - jak kupować aku to LI-xxx (jon, polimer, zelazo-fosfor....) to tylko taki gdzie będziemy mieli dostęp do poszczególnych cel no i obowiązkowo przy tym ładowarka z monitorowaniem każdej z cel. Ja używam AK625 Power Peak - nigdy nie zawiodła mnie. A woltomierz z alarmem to np taki https://www.aliexpre...toreLevelAB=5  

 

Przedstawiam własny pogląd bazujący na własnych doświadczeniach praktycznych. 

 

 

Słuchajcie .... a nie myśleliście by dorwać jakiegoś rozbitka elektryczniaka np Nissan Leaf itp i pozyskać aku ??? Będzie tego coraz więcej na drogach i łatwiej o zdobycz. Z takiego jednego akumulatora Nissana Leafa można by zrobić z 10 akumulatorów 12V.  https://youtu.be/CPJ1O9Qu_Bg?t=2m21s


Użytkownik VonJa edytował ten post 30 grudzień 2017 - 20:52

  • Apioo i thug lubią to

#33 ONLINE   ObraFM

ObraFM

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 518 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Mariusz

Napisano 30 grudzień 2017 - 20:48

Podstawowy pomysł jest taki żeby nie było żadnego aktywnego balansera.
Zawsze uważałem, że im mniej elementów tym mniejsza szansa że coś nawali.
Poniższy pomysł jest wzięty od ludzi bawiących się w budowę samochodów elektrycznych.
Ma to wyglądać mniej więcej tak:
1.
Naładowanie nowych ogniw do pełna / prawie do pełna.
Dla Winstonów WP-LYP200AHA podają żeby pierwsze ładowanie było max 4V na ogniwo.
Ze względu na pewne obawy przyjąłem, że naładuje do 3.8V.
2.
Każde ogniwo osobno zostanie rozładowane do 2.65V.
Kilkukrotnie z przerwami gdyż po wyłączeniu obciążenia napięcie lekko wzrośnie.
Tak żeby wszystkie miały dokładnie to samo napięcie i były niemalże puste.
Tzw. "bottom balance".
3.
Puste ogniwa połączę w szereg i zacznę ładować obserwując napięcie na każdym ogniwie żeby mieć pewność czy wszystko jest ok i równo się ładują.
4.
Jeśli wszystko pójdzie OK, od tej pory będą pracować już cały czas w szeregu.
Teoretycznie dzięki temu rozładowanie wszystkich ogniw następuje w tym samym momencie.
Przeładowanie też nie powinno mieć miejsca gdyż za napięcie ładowania przyjmujemy moment w którym najsłabsze ogniwo zbliża się do pełnego naładowania.

Aktualnie jestem na etapie wstępnego ładowania więc wszystko przede mną.
Ogniwa przyszły z napięciem 3.28V. Przy ładowaniu do 3.8V wciągają około 120-130Ah.
Po symbolicznym rozładowaniu o około 2Ah i odczekaniu mają 3.4V.



#34 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 22:03

@vonJa

- co do balanserów ok,można wywalić większość ogniw jest balansowana przed spięciem w szereg (oszczędność +/- 80 Euro ). Tak robi większość firm. 

Przy ładowarce tej co piszesz są w ogóle nie potrzebne , temat załatwia ładowarka .

BMS , no niby można wywalić z aku pod warunkiem, że mamy ładowarkę z BMS czyli tą co opisujesz  ( koszt 500 zł ),  woltomierz + brzęczyk fajna spawa, używam strażnika od zawsze , ale jednak wolałbym by aku wyłączył za mnie BMS.

Reasumując( moje zdanie ) - albo inwestujemy  w ładowarkę z BMS , albo w BMS w aku.

Cenowo praktycznie to samo, jedynie sprzedawca aku nie zarzuci Ci złego ładowania (ładowarki) :)



#35 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 23:23

Podzielam zdanie @Maverick. Jeśli ktoś się siedzi w temacie , to jak najbardziej może praktykować rozwiązania jakie przedstawił @VonJa. Ale zwykly uzytkownik taki jak ja i inni moim zdaniem powinni miec produkt gotowy. Typu plug and play. Podlaczyc do silnika i do ladowarki. Takie rozwiazanie moze nie najlepsze, ale właśnie problemy z reklamacjami itp. Są na + dla użytkownika. Tym bardziej że to nie kosztuje jeszcze 500zl jak zwykły kwasiak

#36 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 30 grudzień 2017 - 23:31

Podzielam zdanie @Maverick. Jeśli ktoś się siedzi w temacie , to jak najbardziej może praktykować rozwiązania jakie przedstawił @VonJa. Ale zwykly uzytkownik taki jak ja i inni moim zdaniem powinni miec produkt gotowy. Typu plug and play. Podlaczyc do silnika i do ladowarki. Takie rozwiazanie moze nie najlepsze, ale właśnie problemy z reklamacjami itp. Są na + dla użytkownika. Tym bardziej że to nie kosztuje jeszcze 500zl jak zwykły kwasiak

:) zgadzam się ale uważam też że choćby takie bycie rodzicem jest trudniejsze niż ładowanie akumulatora moją ładowarką :) Mojej ładowarki można się nauczyć w 15-20 minut :) a kontrolę na procesem ładowania mam pełniejszą i lepszą niż "w atuomacie" - dlatego też fotografując rzadko używam trybu "Auto" - chyba już tak mam w genach że lubię mieć pełną kontrolę   :)   :P  .  Co do reklamacji...słusznie. a powiedzcie jak taki aku reklamować chińczykkowi w razie co ....koszty odesłania 15kg do "czajna" to jakaś masakra.


Użytkownik VonJa edytował ten post 30 grudzień 2017 - 23:50

  • thug lubi to

#37 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 30 grudzień 2017 - 23:51

@vonJa

- co do balanserów ok,można wywalić większość ogniw jest balansowana przed spięciem w szereg (oszczędność +/- 80 Euro ). Tak robi większość firm. 

Przy ładowarce tej co piszesz są w ogóle nie potrzebne , temat załatwia ładowarka .

BMS , no niby można wywalić z aku pod warunkiem, że mamy ładowarkę z BMS czyli tą co opisujesz  ( koszt 500 zł ),  woltomierz + brzęczyk fajna spawa, używam strażnika od zawsze , ale jednak wolałbym by aku wyłączył za mnie BMS.

Reasumując( moje zdanie ) - albo inwestujemy  w ładowarkę z BMS , albo w BMS w aku.

Cenowo praktycznie to samo, jedynie sprzedawca aku nie zarzuci Ci złego ładowania (ładowarki) :)

Ryszardzie - przepraszam Cię ale.....albo nieprecyzyjnie się wyrażasz albo ja coś źle zrozumiałem albo nie do końca dobrze znasz zasadę działania BMS i BALANCER.

1. cyt "większość ogniw jest balansowana przed spięciem w szereg" - tak zgadza się ale fabryczne balansowanie nie jest dane raz na zawsze, z każdym kolejnym  ładowaniem/rozłądowaniem aku Li-xxx posiadającego 2 i więcej cel spiętych szeregowo dochodzi do "rozkaliborwania parametrów" - przykład:  dajmy na to nowe fabryczne aku składające się z 4 cel będzie miało pierwsza cela 100Ah, druga 99,5Ah, trzecia 100,5Ah i czwarta 98,0Ah.... domyślasz się że poszczególne cele przy pracy z silnikiem będą się rozładowywały w różnym tempie i tak samo w różnym tempie ładowały. Różnice pojemności które podałem są minimalne ale staną się naprawdę istotne po 15-20 ładowaniach. Ładowanie - wiemy że prąd płynący w obwodzie szeregowym ma tą samą wartość na każdym odbiorniku (celi). Tzn jak ładowarka ładuje aktualnie prądem 10 Amper to przez każdą z cel płynie właśnie 10A.  No ale co jeśli czwarta cela naładowała się już na maxa (osiągnęła 3,7V) przed pozostałymi (np: 1 cela 3,45V druga 3,5V, trzecia 3,30V).... a ładowarka dalej pruje 10A bo nie osiągnięto jeszcze końcowego napięcia 14,8V (4 x 3,7=14,8v) - jak to mówią nie da się  do litrowego słoika nalać 1,5 litra wody.... Wtedy powinien włączyć się balancer który "nadwyżkę prądu" przekieruje z "pełnego już słoika" :) na pozostałe. Balancer to taki elektroniczny "zawór przelewowy".

2. Ładowarka z BMS - hmmm.. z tego co wiem to ładowarki nie mają czegoś takiego jak klasyczny BMS choć realizują podobne procesy (podobne !!!). BMS w jednej chwili odcina napięcie przy przekroczeniu konkretnych parametrów (spadek lub wzrost napięcia na poszczególnych celach, przekroczenie max prądu ładowania /rozładowania, przekroczenia temperatury.....)  ładowarka zaś dostosowuje i reguluje prąd ładowania w zależności od aktualnego napięcia na celach. 

 

BMS w aku odłączy Ci zasilanie w momencie kiedy na zaciskach będzie 9-10V a przy tym napięciu to silnik już "ledwo płynie" nawet na "5" (MAX w silnikach z maxymizerem) :) To samo zrobię sam gdy zacznie na mnie wściekle wrzeszczeć buzer w woltomierzu :)  Żeby nie było - ja nie neguję stosowania tych elementów ale w moim wypadku wywalenie BMS-a spowodowało redukcję nagrzewania się skrzynki w której był zamknięty (oceniam że na BMS wytracało się w postaci ciepła z 6-10Watt).  


Użytkownik VonJa edytował ten post 30 grudzień 2017 - 23:54


#38 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 31 grudzień 2017 - 10:05

To może jeszcze raz ,bardziej precyzyjnie ( o to mi chodziło )

                                  wyrzuciłeś balanser z akumulatora - masz balanser w ładowarce

                                  wyrzuciłeś BMS z akumulatora - masz woltomierz z brzęczykiem

To kwint esencja mojej myśli.

 

1.cyt "większość ogniw jest balansowana przed spięciem w szereg" -  tak, ale tu musimy (powinniśmy) używać ładowarki z balanserem , inne użytkowanie nie ma sensu

 

2. Ładowarka z BMS - tak tu się żle wyraziłem mój błąd przepraszam, konkretnie chodziło mi o funkcje ładowania i kontroli ( inteligentna ładowarka ).



#39 ONLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 31 grudzień 2017 - 11:02

@VonJa możesz zalinkowac jakąś ładowarkę 12v i 48v do aku li dla.pojemnosci 60-100ah . Aku zbudowane z cel

#40 OFFLINE   VonJa

VonJa

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów
  • Imię:Krzysiek

Napisano 31 grudzień 2017 - 13:45

@VonJa możesz zalinkowac jakąś ładowarkę 12v i 48v do aku li dla.pojemnosci 60-100ah . Aku zbudowane z cel

generalnie wszystkie stosowane w modelarstwie ( z programem LiFe) - zależy jak szybko chcesz naładować aku. Co do 48V ...hmmm  ładowarka x2  albo coś takiego http://allegro.pl/la...7053771180.html   :) Muszę dodać że do każdej z tych ładowarek trzeba jeszcze zasilacz np coś takiego http://allegro.pl/za...6683632781.html ( wymaga małego przystosowania). 


Użytkownik VonJa edytował ten post 31 grudzień 2017 - 13:56





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych