Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Certyfikat PRS dla łodzi - jakość i bezpieczeństwo?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 09:40

Witam,

 

Jeśli taki temat gdzieś jest , to sorki może przeoczyłem , ale może warto pytać.

Ja chciałem, zapytać, czy jeśli łódka ma taki atest PRS " Polski Rejestr Statków "np; kategorii D , to czy znaczy że łódka jest bezpieczna, dobrze zbudowana i z mniejszą szansą na wywrotność ?

Czy zakup takiej łodzi to spokój i pewność , czy tylko marketing i lepsza sprzedaż -  psychologia kupującego . Nie znam dokładnie całej procedury nadawania certyfikatów, więc się nie wypowiadam. 

Jak jest wasza ocena i opinie z życia wzięte. Czy ten certyfikat PRS oznacza "dobry zakup" ?



#2 OFFLINE   Tubylec1982

Tubylec1982

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 148 postów
  • LokalizacjaŻagań

Napisano 25 styczeń 2018 - 09:56

Mi to wygląda tak że pierwsza łódka robiąca za wzór dostaje certyfikat  i jest on na dany model , a następne w serii tu już oszczędności i ni jak się mają wykonaniem do wzorów. Przynajmniej w tańszych jednostkach . Te droższe już raczej poziom pierwowzoru trzymają . Przynajmniej mi się tak wydaje. 



#3 OFFLINE   mierzej

mierzej

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 14 postów
  • LokalizacjaMazowieckie
  • Imię:Maciek
  • Nazwisko:Mierzejewski

Napisano 25 styczeń 2018 - 10:18

A mi się wydaje że jest to poprostu kategoria projektowa:

 

D – NA WODY OSŁONIĘTE: jednostki przeznaczone do rejsów na wodach osłoniętych, małych zatokach, małych jeziorach, rzekach i kanałach, gdzie może wystąpić siła wiatru do 4o w skali Beauforta włącznie i znacząca wysokość fali do 0,3 m, przy nieregularnych falach o maksymalnej wysokości 0,5 m, na przykład od przepływających statków.

 

To jest taka najniższa kategoria do pływania przy dobrych awarunkach na niewielkich akwenach. 



#4 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 10:20

Mi jakby chodzi dokładnie, czy ktoś dokładnie sprawdza np; wyporność, wywrotność, etc.  czy tylko wszystko matematycznie lub optycznie i tyle.

 

Ja robiłem parę razy certyfikaty- atesty  na moje części motoryzacyjne , to było przy tym roboty i dokładne sprawdzanie kilku sztuk wyrywkowo.

Czy PRS = 100% jakości.

 

Ja wiem ; co to jest kategoria D - czytałem , ale mi o inny sens certyfikatu chodzi - o jakość !


Użytkownik Zyga102 edytował ten post 25 styczeń 2018 - 10:21


#5 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 25 styczeń 2018 - 10:38

Badanie dla kategorii C i D ma znaczenie marketingowe i nie jest wymagane prawem. Nie daje też producentowi żadnych innych korzyści. Te kategorie można wytwarzać bez badania przez PRS, przy zachowaniu odpowiednich procedur.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#6 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 25 styczeń 2018 - 10:51

Należało by też dodać, że jest to zaświadczenie a nie certyfikat. Certyfikat to dumne określenie które funkcjonuje w języku potocznym, aby podnieść jego znaczenie. Co zostało sprawdzone, jest opisane na dokumencie i nie jest to jakość wykonania.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#7 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 13:54

Czyli to jest bełkot marketingowy ? To taki oszukany prestiż producenta łódek ?

Skoro nic nie daje , nikt nie każe nam pokazywać,  to po co wydawać na niego pieniądze ?

Żeby podnieść sprzedaż ? Żeby jechać za granicę, wystarczy certyfikat CE ( Certyfikat Europejski )  i to też nie wszędzie. Nie mylić z CE - "China Export" .... :) , bo taki też jest.


Użytkownik Zyga102 edytował ten post 25 styczeń 2018 - 13:55


#8 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 25 styczeń 2018 - 15:16

Są różne zakresy badań. W kategoriach C i D producenci sprawdzają zazwyczaj stateczność i wolną burtę oraz wyporność i pływalność. Jest to tzw. procedura oceny zgodności, moduł A1. W tych dwóch klasach można się jednak obejść bez udziału jednostki notyfikowanej, chyba że statek przekracza 12m i ma być klasy C. Nie widziałem jeszcze kwitka, że ktoś zrobił bardziej restrykcyjne moduły gdzie oceniany jest projekt i rzeczywista jakość wykonania samego wyrobu. Nie zrozum mnie źle, samo badanie jest w jakiś sposób przydatne dla nabywcy, bo ocenia bezpieczeństwo łódki, natomiast nie problem jest zrobić papierowego strucla, który utrzyma się na wodzie po zalaniu i spełni normy.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#9 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 16:41

psulek;

 

Wielkie dzięki kolego. Szkoda , że to wszystko nie idzie w jednej parze... :( .

Kombinowałem sobie...ma certyfiakat , tzn. nie wywrotna. Jak dziecko, jak dziecko.... :) .



#10 OFFLINE   and66

and66

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 63 postów
  • LokalizacjaŁęczna
  • Imię:Andrzej
  • Nazwisko:Krać

Napisano 25 styczeń 2018 - 19:18

Kolego nie istnieje coś takiego jak łódź niewywrotna nawet katamarany się wywracają wszystko zależy od warunków wiatru, fali i obciążenia jednostki dlatego jachty morskie są typu balastowego czyli maja na dole miecza dodane spore obciążenie najczęściej ołowiane by ciężko było je wywrócić i by same prostowały się po wywrotce. W twoim przypadku jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie ważniejsza jest wyporność łodzi i to czy ma komory wypornościowe wypełnione pianką by nawet w przypadku ich przebicia np przez rozpędzonego skutersyna nadal unosiła się na wodzie o dzielności jednostki decyduje też kształt kadłuba, dziobu, falochronów jej szerokość sztywność a z tym bywa różnie widziałem całą masę łodzi zrobionych garażowo bez tych komór wypornościowych bez podwójnego kadłuba które same się proszą o nieszczęście z nieprawidłowo zbudowanego laminatu co w warunkach amatorskich jest dość trudne aby nie było między warstwami pęcherzyków powietrza osłabiających wiązania i sztywność kadłuba. Te droższe to już inna jakość z mojego skromnego doświadczenia powiem że wolę stare jachty (niestety nie jestem wędkarzem) budowane na zachodzie w latach 70 i 80 kiedy nie żałowano materiału nie szukano na siłę oszczędności chwalono się trwałością niż współczesne wydmuszki sprzedawane z tym bełkotem marketingowym. Zabawa z PRS na morze to droga sprawa i bardziej przyglądają się wyposażeniu w środki łączności i bezpieczeństwa w wyposażenie ratunkowe niż samą konstrukcję takiej małej jednostki. Pozdrawiam Andrzej.



#11 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 20:01

Ale ja mówię nawet o niewielkich łódkach wędkarskich np; 330-400  :) cm...., bo takie znam i mają kategorię "D" .

 

Trochę kumam o pływaniu , bo mam patent żeglarza i sternika motorowodnego... :) , a mimo to myślałem dziecinnie , że taki certyfikat do czegoś zobowiązuje.


Użytkownik Zyga102 edytował ten post 25 styczeń 2018 - 20:01


#12 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2719 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 25 styczeń 2018 - 21:04

To nie są żadne certyfikaty, tylko raporty z badań z określeniem metody (modułu). Czyli potwierdzenie że PRS wykonał próbę w zakresie określonym w tym raporcie. W przypadku modułu A1 masz potwierdzone, że jednostka nie zatonie po przedziurawienia kadłuba i wysokość wolnej burty jest odpowiednia do planowanej wysokości fali. Od warunkiem, że twój egzemplarz będzie identyczny jak wzorcowy. Natomiast nikt nie bada jakości wykonania, jakości materiałów.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#13 OFFLINE   Zyga102

Zyga102

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 692 postów
  • LokalizacjaPolska

Napisano 25 styczeń 2018 - 21:16

Dzięki...Psulek. To smutna , acz wyczerpująca wypowiedz... :)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych