Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Serwisowanie kołowrotków Shimano

serwis shimano

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2995 odpowiedzi w tym temacie

#1101 OFFLINE   kineret

kineret

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 440 postów
  • LokalizacjaWrocław i okolice
  • Imię:Aleksander

Napisano 29 sierpień 2017 - 10:27

Dobrze wiedzieć. Dziękuję bardzo za info ;)



#1102 OFFLINE   tomekmo

tomekmo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 82 postów

Napisano 31 sierpień 2017 - 15:16

Czy może ktoś z Was wie jaka jest długość ramienia korbki od osi do osi w Shimano Exage 2500 FD?

#1103 OFFLINE   bubas

bubas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 51 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 14 wrzesień 2017 - 19:31

Zerwany gwint w korpusie stelli 2010. Jak naprawić lub gdzie ?

Poprzedni serwisant niestety wkręcił uszczelkę razem z srubą w gniazdo i zerwał gwint.  Zaznaczam chodzi tylko o naprawę gwintu. Rozwiercanie do większej średnicy śruby nie interesuje mnie. Chcę na oryginalnej. Interesuje mnie wstawienie tulejki, wstawienie zestawu naprawczego. Np helicoli plus

 

Potrzebuję też podkładki do regulacji luzu na przekładni . Oryginalne od Mefiego mam bodajże 0.3.  a potrzebuje cieńsze lub grubsze. 



#1104 OFFLINE   bubas

bubas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 51 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 14 wrzesień 2017 - 19:34

Czy może ktoś z Was wie jaka jest długość ramienia korbki od osi do osi w Shimano Exage 2500 FD?

Większość shimano w rozmiarze 2500 i 3000   ma od osi do osi 50 mm.

 

Chyba że podwójna korba to 38 i 45mm.



#1105 OFFLINE   Rebus

Rebus

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 198 postów
  • LokalizacjaWLKP
  • Imię:Waldek

Napisano 14 wrzesień 2017 - 21:28

Bubas ten gwint to masz zerwany w korpusie czy chodzi o śrubę korby wkręcaną w koło przekładni ? 



#1106 OFFLINE   bubas

bubas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 51 postów
  • LokalizacjaLeszno

Napisano 15 wrzesień 2017 - 10:34

Bubas ten gwint to masz zerwany w korpusie czy chodzi o śrubę korby wkręcaną w koło przekładni ? 

Mam zerwany gwint w korpusie. 

 

Dolna lewa  srubka przy rotorze.



#1107 OFFLINE   Rebus

Rebus

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 198 postów
  • LokalizacjaWLKP
  • Imię:Waldek

Napisano 15 wrzesień 2017 - 11:18

Prawie wszystko da się naprawić, kwestia ile jest tam miejsca, żeby rozwiercić i wstawić nową tulejkę z gwintem - masz jakieś foto ? 



#1108 OFFLINE   Niedzielny

Niedzielny

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3780 postów

Napisano 15 wrzesień 2017 - 11:47

Za dużo miejsca na rozwiercanie i wstawianie tulejek to tam nie ma...

#1109 OFFLINE   Catrol

Catrol

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 602 postów
  • LokalizacjaJanów / Mińsk Maz.
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Jot.

Napisano 15 wrzesień 2017 - 18:47

Jak w starym Biomku w korpusie "powiększył" się jeden otwór to pomogło wklejenie klejem do śrub tulejki wykonanej z miedzianej blaszki.

Rozebrałem zasilacz impulsowy od starego laptopa, a tam jako "ekran" była blaszka miedziana...zdjąłem trochę grubości z niej papierem "800".

Dociąłem blaszkę idealnie na obwód otworu, wkleiłem i było cacy.

 

Można było kilka razy wkręcić i wykręcić śrubkę :)


  • 5384 i darek1 lubią to

#1110 OFFLINE   Fiskare

Fiskare

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 307 postów
  • LokalizacjaMalmö
  • Imię:Maciej

Napisano 23 wrzesień 2017 - 18:16

Mam problem z 15' TwinPower 2500 (bez C), podczas ściągania wabika, w momencie maksymalnego wysunięcia szpuli (dwa-trzy obroty rotora) czuć wyraźne stuki. Przy kręceniu "na sucho" jest ok. Nie jestem fanatykiem i nie osłuchuję kołowrotków w kabinie dźwiękoszczelnej, ale te stuki zwyczajnie mnie irytują. Kołowrotek to prywatny import z Japonii. Czy "zwykły" serwis coś na to poradzi, czy to raczej jakaś wada fabryczna?


Użytkownik Fiskare edytował ten post 23 wrzesień 2017 - 18:18


#1111 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 23 wrzesień 2017 - 18:33

Mam problem z 15' TwinPower 2500 (bez C), podczas ściągania wabika, w momencie maksymalnego wysunięcia szpuli (dwa-trzy obroty rotora) czuć wyraźne stuki. Przy kręceniu "na sucho" jest ok. Nie jestem fanatykiem i nie osłuchuję kołowrotków w kabinie dźwiękoszczelnej, ale te stuki zwyczajnie mnie irytują. Kołowrotek to prywatny import z Japonii. Czy "zwykły" serwis coś na to poradzi, czy to raczej jakaś wada fabryczna?

No cóż,kłopoty z TP'15 bez względu na rozmiar nie mają końca.


  • Jozi i szczupak1 lubią to

#1112 OFFLINE   Rheinangler

Rheinangler

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 5354 postów
  • LokalizacjaDusseldorf
  • Imię:Arek
  • Nazwisko:Wałęga

Napisano 23 wrzesień 2017 - 19:13

A znalazł Pan już Panie Józefie jakieś antidotum na to?

Z tego co wyczytałem w wątku o TP 15' to bardzo precyzyjne poprawianie niedokładności fabrycznego odlewu czy odkuwki :rolleyes: jeśli dobrze zrozumiałem Pańską wypowiedź. :huh:

Puki co z moim XD nie mam problemów ale... lepiej wiedzieć co z tym fantem zrobić...


Użytkownik Rheinangler edytował ten post 23 wrzesień 2017 - 19:16


#1113 OFFLINE   Fiskare

Fiskare

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 307 postów
  • LokalizacjaMalmö
  • Imię:Maciej

Napisano 25 wrzesień 2017 - 19:23

No cóż,kłopoty z TP'15 bez względu na rozmiar nie mają końca.

 

Mam również 4000 HG i ten spisuje się bez zarzutu.



#1114 OFFLINE   kineret

kineret

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 440 postów
  • LokalizacjaWrocław i okolice
  • Imię:Aleksander

Napisano 27 wrzesień 2017 - 14:37

Potrzebuję też podkładki do regulacji luzu na przekładni . Oryginalne od Mefiego mam bodajże 0.3.  a potrzebuje cieńsze lub grubsze.

 

Oryginalne podkładki miedziane Shimano należy powoli zeszlifować palcem na delikatnym papierze świernym gradacji ok 2000 aż do uzyskania odpowiedniej grubości.

Jeśli zabierasz sie za to samodzielnie - robiąc to dokładnie i bez pośpiechu (za każdym razem montując przekładnie i zakręcając śruby) uzyskasz spasowanie przekładni na poziomie najlepszego serwisu. Pamiętaj o zachowaniu wystarczającego "luzu roboczego" który jest konieczny w każdym mechaniźmie ;)
 



#1115 OFFLINE   kineret

kineret

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 440 postów
  • LokalizacjaWrocław i okolice
  • Imię:Aleksander

Napisano 27 wrzesień 2017 - 14:46

Mam problem z 15' TwinPower 2500 (bez C), podczas ściągania wabika, w momencie maksymalnego wysunięcia szpuli (dwa-trzy obroty rotora) czuć wyraźne stuki. Przy kręceniu "na sucho" jest ok. Nie jestem fanatykiem i nie osłuchuję kołowrotków w kabinie dźwiękoszczelnej, ale te stuki zwyczajnie mnie irytują. Kołowrotek to prywatny import z Japonii. Czy "zwykły" serwis coś na to poradzi, czy to raczej jakaś wada fabryczna?

 

 

Czy ktoś z Was wie i potrafi wytłumaczyć jaka jest dokładna przyczyna powstawania "stuków-puków" mechanizmy posuwu szpuli, zwłaszcza przy nieznacznym obciążeniu?

Problem dotyczy także innych modeli Shimano, w których posuw szpuli jest bardzo podobnie skonstruowany.

 

Wydaje mi się, że podczas ściągania przynęty - podobnie jak przy holu - siły działające na oś główną obracają ją w kierunku odwrotnym niż ruch wskazówek zegara.

To z kolei, powoduje nacisk na odlewaną część w której osadzony jest wodzik (oscillation pawl) w kierunkach zaznaczonych pomarańczowymi strzałkami. Aby temu zapobiegać, wodzik podtrzymywany jest przez dwa stalowe pręty w miejscach zaznaczonych na zielono. Jest to dobre i sprawdzone rozwiązanie, stosowane w wielu modelach Shimano, łącznie ze Stellą.

 

Czy możliwe jest, że ta odlewana część w któej osadzony jest wodzik ociera o coś gdy szpula jest maksymalnie wysunięta powodując tego rodzaju stukanie? zdaje się, że najbliżej jest wtedy koła zębatego przekładni (co samo w sobie brzmi groźnie), aczkolwiek w wysłużonym stukającym Stradiku FD nie zauwazyłem nigdzie świeżych śladów - które powinne być dobrze widoczne na odlewanym metalu, nawet po holu sporych ryb.

 

Taka stukająca zagadka - pozdrawiam! :)

 

 

 

 

 

Załączone pliki


Użytkownik kineret edytował ten post 27 wrzesień 2017 - 15:31


#1116 ONLINE   steniu7

steniu7

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 68 postów
  • LokalizacjaŚwiebodzin
  • Imię:Henryk
  • Nazwisko:Stencel

Napisano 27 wrzesień 2017 - 16:51

Stuka z reguły oś szpuli w pinionie.



#1117 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2263 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 27 wrzesień 2017 - 18:09

Oryginalne podkładki miedziane Shimano należy powoli zeszlifować palcem na delikatnym papierze świernym gradacji ok 2000 aż do uzyskania odpowiedniej grubości.
Jeśli zabierasz sie za to samodzielnie - robiąc to dokładnie i bez pośpiechu (za każdym razem montując przekładnie i zakręcając śruby) uzyskasz spasowanie przekładni na poziomie najlepszego serwisu. Pamiętaj o zachowaniu wystarczającego "luzu roboczego" który jest konieczny w każdym mechaniźmie ;)

Powodzenia w wielokrotnym rozbieraniu młynka...po którymś razie już nie skręcisz obudowy....
Ciekawi mnie jak uzyskasz z podkładki 0.3 np 0.05 bo jest to Niewykonalne! chyba że ją wsadzisz pogiętą .....a to bez sensu....
Czy napewno wystarczy skręcić samą obudowę żeby sprawdzić luz?
O stukaniu '15 stki to już było napisane ze 20 stron łacznie z fotkami...

I wcale nie jest regułą że stuka oś w pinionie....a o tym też kilkadziesiąt stron jest.

Użytkownik przemo_w edytował ten post 27 wrzesień 2017 - 18:11

  • Jozi i Sławek77 lubią to

#1118 OFFLINE   Catrol

Catrol

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 602 postów
  • LokalizacjaJanów / Mińsk Maz.
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Jot.

Napisano 27 wrzesień 2017 - 21:45

Nie wiem czy dobrze rozumuję ale stuka to chyba wodzik - "oscillation pawl" jeśli ma za ciężko zawracać. A może mieć za ciężko zawracać bo może mieć za mały luz w supporcie - "wózku" i przy zawracaniu  słychać stuk i czuć pewnego rodzaju przeskok.

 

Stuka też gdy wormshaft ma za duży luz...i nie wiem czy dobrze mi się wydaje, że przy zawracaniu (szczególnie pod obciążeniem) może "podbijać" luźny wałek posuwu.

Podobno zużyte prowadnice też mogą stukać.

 

Czasem szlifuję podkładki...ale tylko z najgrubszej czasem troszkę zdejmę materiału. Czasem oryginalnie są tak cienkie podkładki, że nie ma sensu próbować ich dorabiać bo w domowych warunkach to niemożliwe. Z tej najcieńszej podkładki która jest w popularnej paczce z podkładkami...nie ma sensu nic dorabiać. Jest tak cienka, że nawet kładąc papier ścierny na stole i pocierając palcem ona się odkształca - czasem tego nie widać ale wystarczy żeby "masło" szlag trafił ;)

 

Jak złożysz obie połówki obudowy to przekładnia ustawia się tak, że nawet kiedy wodzik jest na samej górze nie dotknie przekładni...chyba, że buda jest przekoszona albo masz poważnie zużyte części...normalnie to jedynie nadmiar smaru spadnie na wodzik.

 

Niech mnie Koledzy poprawią jak źle mówię :)


  • kineret lubi to

#1119 OFFLINE   kineret

kineret

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 440 postów
  • LokalizacjaWrocław i okolice
  • Imię:Aleksander

Napisano 27 wrzesień 2017 - 22:12

Jest to ciekawy temat i nie ukrywam, że liczyłem na jakieś ciekawe odpowiedzi :)

Odnośnie punktów: 

 

Powodzenia w wielokrotnym rozbieraniu młynka...po którymś razie już nie skręcisz obudowy....

 

Właściwie to nie ma się czego zbytnio obawiać.

Mam jeden taki młynek prosto z Hameryki,  Stradic 5000FJ, którego kupiłem okazyjnie za małe pieniądze. Oceniając stan zużycia, m.in. przekładni widać było od razu że był mocno katowany. Odkryłem w nim m.in. trzy dodatkowe łożyska, których być nie powinno i dwie ciekawe różnice konstrukcyjne w porównaniu z wersją FJ kupioną w Europie B)

Jakoś go polubiłem i od tamtej pory rozbierałem samodzielnie już jakieś - minimum - 15 razy, z czego w 2017 trzykrotnie (najpierw regularne zimowe przesmarowanie, później prostowanie wygiętej po nadepnięciu na skałach w Norwegii osi i rozbiórka w drobny mak + suszenie po całkowitym zalaniu w trakcie brodzenia, po którym nota bene nie przerwałem łowienia). No problems. Wciąż jest w czynnej służbie i wszystko działa jak należy. Zamówiłem do niego już nowy wodzik bo ze starego już niewiele zostało... i mam zamiar nim łowić dla fanu do momentu aż nie dostanie "dożywocia" przy jakimś feeder'ku :D

Shimano ma co prawda dość prymitywny (w porówaniu np. z Daiwą) sposób łączenia metalu z plastikiem - śrubki wchodzą bezpośrednio w plastikowy gwint,bez użycia podkładek lub innego sposobu łączenia - ale takie zniszczenie gwintów jak ww. przypisałbym raczej do kategorii nieumiejętnego serwisu/posługiania się narzędziami niż stricte samego materiału. Otwierając profilaktycznie, powiedzmy, raz do roku powinno wystarczyć na 10 lat. Jeśli nie, pozostaje użycie Loctite.

 

Ciekawi mnie jak uzyskasz z podkładki 0.3 np 0.05 bo jest to Niewykonalne! chyba że ją wsadzisz pogiętą .....a to bez sensu....

 

0.05 czego dokładnie? Jeśli masz na myśli milimetry, to jest to mniej więcej średnia grubość ludzkiego włosa :huh: W ramach eksperymentu wyrwałem pojedyńczy włos z własnej czupryny, który zgodnie z europejskim standardem dla włosów cienkich odpowiada tej właśnie grubości. Samodzielne wykonanie podkładki grubości włosa faktycznie może wydawać się niewykonalne, (chyba, że bierzemy pod uwagę zacięcie azjatów, zwłaszcza japońców  :angry:  - ale jak podpowiada google ich włosy są też znacznie grubsze niż nasze... :rolleyes: ) No ale na tym etapie chyba oczywiste jest, że nie o takich luzach mówimy. Sposób ze szlifowaniem fabrycznych podkładek metodą prób i błędów aż do uzyskania odpowiedniego spasowania przekładni widziałem kilka razy na zagranicznych forach/stronkach. Jedyne źródło, które mogę zacytować od ręki to muliNETe. Gość, który to prowadzi samodzielnie serwisuje łożyska Magseal oryginalnym olejem magnetycznym Daiwy, którego nie bardzo jest gdzie kupić - co chyba można uznać za pewnego rodzaju autorytet w tej dziedzinie, przynajmniej w moim mniemaniu.

 

Czy napewno wystarczy skręcić samą obudowę żeby sprawdzić luz?

 

- Obudowa, śrubki, i rączka - ewentualnie można założyć rotor dla uzyskanie lepszego spin'a. Czy o czymś zapomniałem? 

 

O stukaniu '15 stki to już było napisane ze 20 stron łacznie z fotkami...

 

Zabieram się zatem za czytania od początku wątku o TP 15', bo wygląda na to, że drugi flagowiec Shimano jest bliższym krewnym Stradików niż Stelli :ph34r:

 

 

Co do jednego całkowicie się zgadzam -  wcale nie jest regułą, że stuka oś w pinionie... Pozdrawiam :)

 

 

 

Załączone pliki

  • Załączony plik  0.05.png   288,9 KB   8 Ilość pobrań


#1120 OFFLINE   Catrol

Catrol

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 602 postów
  • LokalizacjaJanów / Mińsk Maz.
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Jot.

Napisano 27 wrzesień 2017 - 23:05

TP' 15 ma bliżej do Stelli niż do Stradic'ów...obczaj schematy ;)  Ale dla mnie Stella to zupełnie inna bajka której nigdy nie "czytałem" osobiście...także serwis Stelli to jeszcze wyższa szkoła jazdy niż Stradic czy TP.

 

Nawet poprawne, wielokrotne wkręcanie / wykręcanie śrubek może zniszczyć gwinty w kompozytowej połówce obudowy.

 

Może na innych forach widać szlifowanie podkładek...ale czy wiesz z jakich grubości na jaką grubość odchudzają ? Bo z tymi najcieńszymi nie ma sensu walczyć przynajmniej dla mnie :)







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: serwis, shimano

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych