Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Serwisowanie kołowrotków Shimano

serwis shimano

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2995 odpowiedzi w tym temacie

#1721 OFFLINE   Falkon750

Falkon750

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • LokalizacjaPieńsk
  • Imię:Damian

Napisano 01 listopad 2019 - 00:26

mam to samo z biomasterem po ponownym złożeniu chodzi jak sieczkarnia



#1722 OFFLINE   Rebus

Rebus

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 198 postów
  • LokalizacjaWLKP
  • Imię:Waldek

Napisano 01 listopad 2019 - 18:25

Bebechy zostały przed nasmarowaniem wymyte ? 

Sprawdź czy nie siadło łożysko piniona to małe w korpusie. 



#1723 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14822 postów
  • LokalizacjaPodkowa
  • Imię:Daniel

Napisano 01 listopad 2019 - 19:40

Cześć

TP 11 3000 HG - chodził jak masło przez kilka lat. Zacząłem odnosić wrażenie, że ma sucho wewnątrz. Rozebrałem go na koło przekładni dałem smar (chyba ciut za dużo). Maszynkę złożyłem i jak chciałem zakręcić korbą to aż mnie kręgosłup zabolał - tak poczułem przekładnię, tzn pracę zębów. Rozebrałem ponownie i nie zauważyłem nic podejrzanego. Złożyłem i to samo. Nic nie pomyliłem, części są jak mają być.

Co może być nie tak?

Dodam, że analogicznego TP 2500 serwisowałem samodzielnie bez jakichkolwiek problemów poza zbyt dużą ilością smaru za pierwszym razem.
Pozdrawiam
Tomek

Jesteś pewien,że dokładnie tak samo jak była, dokreciles nakrętkę rotora ?
To ona wpływa na położenie wzajemne piniona i koła przekładni i często zmiana tego położenia wpływa wyraźnie na pracę przekładni w używanych kołowrotkach

Użytkownik Guzu edytował ten post 01 listopad 2019 - 19:45


#1724 OFFLINE   smokwelski

smokwelski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1093 postów
  • LokalizacjaNowe Miasto Lubawskie
  • Imię:Krzysztof

Napisano 01 listopad 2019 - 20:10

Potwierdzam. Częstym błędem jest dokręcanie na siłę do końca. Nie potrzeba moim zdaniem aż klucza dynamometrycznego, tylko dokręcać trzeba z wyczuciem, do pierwszego oporu, a nawet minimalnie wówczas cofnąć.
Inna przyczyna: przezębienie spracowanej przekładni. Ja co prawda należę do obozu nieznaczącego położenia przekładni, ale jeśli już przezębiam, to przekładnie niezbyt wytarte. Ale kilka razy miałem do czynienia z rzęchami i nie zauważyłem, zeby skladanie przekładni ponownie inaczej wpływało jakoś znacząco. Zawsze jednak trudno tak poskładać młynek, jak był ułożony fabrycznie, zwłasza jak pierwszy serwis jest po kilkunastu latach :-)
Zakładam, że ilość i grubość podkładek na kole pozostała bez zmian.
Nadmiar smaru, zwłaszcza bardzo gęstego i lepkiego, na pewno nie pomaga. Młynek może mieć za ciężko, zwłaszcza ba wałku posuwu i czuć bebechy przy kręceniu.

Zacznij sprawdzanie od nakrętki rotora i daj znać, czy jest poprawa.

Użytkownik smokwelski edytował ten post 01 listopad 2019 - 20:11

  • Tomasz Dyduch lubi to

#1725 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 01 listopad 2019 - 20:38

Potwierdzam. Częstym błędem jest dokręcanie na siłę do końca. 

 Zostawiłem z cytatu to co najistotniejsze. Pisze Pan o "przezębieniu" - to taki umowny termin serwisantów (wiadomo o co chodzi).

Własnie.Dokręcanie nakrętki rotora ma bardzo duży wpływ na dalszą pracę kołowrotka. Inaczej dokręca się rotor wykonany z odlewu aluminium,a inaczej wykonany z grafitu. Nie dokręcać na siłę ze wskazaniem na ten wykonany z aluminium.   BO ? - jak dokręcisz siłowo rotor wykonany jako odlew aluminiowy,to spodziewaj się złamania zębów piniona na jego samym początku,tam gdzie spotyka się z nim łożysko główne rotora. I już zachwiana jest geometria przekładni. Ot i problem ?.Odlew grafitowy jakoś nieraz potrafi to przetrawić,ale raczej rzadko.


Użytkownik Józef Lesniak edytował ten post 01 listopad 2019 - 20:39


#1726 OFFLINE   smokwelski

smokwelski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1093 postów
  • LokalizacjaNowe Miasto Lubawskie
  • Imię:Krzysztof

Napisano 01 listopad 2019 - 21:33

Rotory grafitowe (pladtikowe) Shimano, nawet w tańszych modelach, miały kiedyś wzmocnienie szyjki metalową tulejką. Jak ktoś ma z odzysku to warto przypasować i nałożyć przy okazji serwisu.
Pewną taką metodą dokręcania nakrętki dla doświadczonych jest dokręcanie nie kluczem tylko palcami na ile się da. Zwykle palcami nie przekręcimy za mocno, a da się dokręcić wystarczjąco. Obecnie większość ma albo lewy gwint albo zabezpieczenie, albo jedno i drugie, więc sie nam nie odkręci na rybach, bez obawy.

Użytkownik smokwelski edytował ten post 01 listopad 2019 - 21:34

  • Józef Lesniak i SID lubią to

#1727 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1141 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 01 listopad 2019 - 21:51

Rotory grafitowe (pladtikowe) Shimano, nawet w tańszych modelach, miały kiedyś wzmocnienie szyjki metalową tulejką. Jak ktoś ma z odzysku to warto przypasować i nałożyć przy okazji serwisu.
Pewną taką metodą dokręcania nakrętki dla doświadczonych jest dokręcanie nie kluczem tylko palcami na ile się da. Zwykle palcami nie przekręcimy za mocno, a da się dokręcić wystarczjąco. Obecnie większość ma albo lewy gwint albo zabezpieczenie, albo jedno i drugie, więc sie nam nie odkręci na rybach, bez obawy.

Palcami i kluczykiem niewiele,aby załapać zabezpieczenie nakrętki lub osłony nakrętki. Należy sugerować  się ustawieniem fabrycznym. W zasadzie pewną informacją jest już moment przy demontażu kołowrotka, da się zauważyć że nieraz przy odkręcaniu rotora siła z którą  jest przykręcona nakrętka rotora jest niewielka. Należy to zapamiętać co nie zawsze oznacza że ma być tak samo.Potrzebne jest wyczucie.

 

Pozdrawiam


Użytkownik Józef Lesniak edytował ten post 01 listopad 2019 - 21:58


#1728 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 02 listopad 2019 - 08:06

Jesteś pewien,że dokładnie tak samo jak była, dokreciles nakrętkę rotora ?
To ona wpływa na położenie wzajemne piniona i koła przekładni i często zmiana tego położenia wpływa wyraźnie na pracę przekładni w używanych kołowrotkach

Raczej na pewno złożyłem tak samo, rozbiorę 2500 i feralnego 3000HG żeby porównać.

 

Żeby uniknąć nieporozumienia - o co chodzi z : "dokreciles nakrętkę rotora ?" ?

 

Chodzi o nakrętkę mocującą rotor na osi?

Bo jeśli tak to nie rozumiem pytania - bez tego bym nie sprawdził czy i jak pracuje maszynka.



#1729 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 02 listopad 2019 - 08:08

Potwierdzam. Częstym błędem jest dokręcanie na siłę do końca. Nie potrzeba moim zdaniem aż klucza dynamometrycznego, tylko dokręcać trzeba z wyczuciem, do pierwszego oporu, a nawet minimalnie wówczas cofnąć.
Inna przyczyna: przezębienie spracowanej przekładni. Ja co prawda należę do obozu nieznaczącego położenia przekładni, ale jeśli już przezębiam, to przekładnie niezbyt wytarte. Ale kilka razy miałem do czynienia z rzęchami i nie zauważyłem, zeby skladanie przekładni ponownie inaczej wpływało jakoś znacząco. Zawsze jednak trudno tak poskładać młynek, jak był ułożony fabrycznie, zwłasza jak pierwszy serwis jest po kilkunastu latach :-)
Zakładam, że ilość i grubość podkładek na kole pozostała bez zmian.
Nadmiar smaru, zwłaszcza bardzo gęstego i lepkiego, na pewno nie pomaga. Młynek może mieć za ciężko, zwłaszcza ba wałku posuwu i czuć bebechy przy kręceniu.

Zacznij sprawdzanie od nakrętki rotora i daj znać, czy jest poprawa.

Sprawdzę i dam znać.

 

BTW: co oznacza termin: "przezębienie"?



#1730 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14822 postów
  • LokalizacjaPodkowa
  • Imię:Daniel

Napisano 02 listopad 2019 - 08:20

Raczej na pewno złożyłem tak samo, rozbiorę 2500 i feralnego 3000HG żeby porównać.

Żeby uniknąć nieporozumienia - o co chodzi z : "dokreciles nakrętkę rotora ?" ?

Chodzi o nakrętkę mocującą rotor na osi?
Bo jeśli tak to nie rozumiem pytania - bez tego bym nie sprawdził czy i jak pracuje maszynka.


Otóż to. Chodzi właśnie o ta nakrętkę i to jak ją dokreciles.
Skoro piszesz, że diametralnie zmieniła się praca przekladni, to na odległość, można pomyśleć, że problem tkwi właśnie w tym.
Że owa nakrętka rotora jest albo mocniej dokręcona, więc pinion poszedł do góry ( w końcu ta nakrętka jest nakręcana na pinion), albo nie jest tak mocno dokręcona jak była.
Prościej nie potrafię tego opisać :)
Propozycja to spróbuj na różnych położeniach nakrętki. Zakładam że jest to wielokąt i łatwo będzie Ci sprawdzać pracę kołowrotka obracając ta nakrętkę o 10 stopni. Katy wielokątne nakrętki wskaza Ci, o ile przekręciłes ja.
Wtedy zobaczysz jak się zmienia praca kołowrotka. Jeśli problem tkwi tu, znajdziesz rozwiązanie.
Jeśli problem tkwi w czym innym, zmiany pracy kołowrotka przez kręcenie ta nakrętka nie doprowadzą do pożądanego poziomu pracy przekładni.

Powodzenia !
  • Tomasz Dyduch lubi to

#1731 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 02 listopad 2019 - 08:22

Otóż to. Chodzi właśnie o ta nakrętkę i to jak ją dokreciles.
Skoro piszesz, że diametralnie zmieniła się praca przekladni, to na odległość, można pomyśleć, że problem tkwi właśnie w tym.
Że owa nakrętka rotora jest albo mocniej dokręcona, więc pinion poszedł do góry ( w końcu ta nakrętka jest nakręcana na pinion), albo nie jest tak mocno dokręcona jak była.
Prościej nie potrafię tego opisać :)
Propozycja to spróbuj na różnych położeniach nakrętki. Zakładam że jest to wielokąt i łatwo będzie Ci sprawdzać pracę kołowrotka obracając ta nakrętkę o 10 stopni. Katy wielokątne nakrętki wskaza Ci, o ile przekręciłes ja.
Wtedy zobaczysz jak się zmienia praca kołowrotka. Jeśli problem tkwi tu, znajdziesz rozwiązanie.
Jeśli problem tkwi w czym innym, zmiany pracy kołowrotka przez kręcenie ta nakrętka nie doprowadzą do pożądanego poziomu pracy przekładni.

Powodzenia !

Dzięki!

 

Lecę na strych kręcić.


  • Guzu lubi to

#1732 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 02 listopad 2019 - 08:45

Gitara basowa!

Młynek wrócił do idealnej pracy, ciut chyba znowu za dużo smaru, ale już jest bardzo dobrze.

 

Tak przy okazji: czy nadmiar smaru szkodzi, poza tym, że przekładnia ciut ciężej pracuje?


  • Guzu lubi to

#1733 OFFLINE   smokwelski

smokwelski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1093 postów
  • LokalizacjaNowe Miasto Lubawskie
  • Imię:Krzysztof

Napisano 02 listopad 2019 - 08:47

Przezębienie dotyczy zmiany ustawienia przekładni, tzn. koła zamachowego wzglęm piniona. Przekładnia z czasem i zużywaniem się dopasowuje się do siebie. Wyjęcie koła przy nieruchomym pinionie i ponowne włożenie po jego obróceniu np. o ćwierć obrotu może zmienić wzajemne dopasowanie się zębów. Na logikę powinno to dotyczyć tylko przekładni o przełożeniu, które jest wyrażone całą liczbą, np. 1:5 czy 1:6. Poznamy to po tym, że przy tym samym ustawieniu korby jest takie samo ustawienie rotora, np. korba równo ze stopką w pionie - rotor kabłakiem poziomo, i tak niezależnie ile obrotów korbą - przy jej spionowaniu - rotor poziomo. Jeżeli przełożenie jest np. 1:5,3 teoretycznie znaczenie położenia przekładni by ją tak samo ustawić nie ma sensu - po iluś tam obtotach i tak wróci do wyjściowego ustawienia.

Użytkownik smokwelski edytował ten post 02 listopad 2019 - 08:48

  • Tomasz Dyduch i SID lubią to

#1734 OFFLINE   Guzu

Guzu

    (G)uzurpator

  • PATRON
  • PipPipPipPipPip
  • 14822 postów
  • LokalizacjaPodkowa
  • Imię:Daniel

Napisano 02 listopad 2019 - 09:06

Gitara basowa!
Młynek wrócił do idealnej pracy, ciut chyba znowu za dużo smaru, ale już jest bardzo dobrze.

Tak przy okazji: czy nadmiar smaru szkodzi, poza tym, że przekładnia ciut ciężej pracuje?


To chyba dobre wieści :)

Miłego kręcenia.
Od nadmiaru smaru jeszcze żaden twinpower nie umarł ;)
  • Jozi i Tomasz Dyduch lubią to

#1735 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 02 listopad 2019 - 09:20

Od nadmiaru smaru jeszcze żaden twinpower nie umarł ;)

:-)

 

z powodu ciężkiego przypadku snobizmu zostało dokupić TP '11 C3000 i 4000 (ale ten raczej ciężko dostępny).

 

 

I jeszcze jedno: gdzie kupię oporówkę do TP '98 4000?


Użytkownik domeldoom edytował ten post 02 listopad 2019 - 09:21


#1736 OFFLINE   smokwelski

smokwelski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1093 postów
  • LokalizacjaNowe Miasto Lubawskie
  • Imię:Krzysztof

Napisano 02 listopad 2019 - 09:20

Pokręcisz trochę i nadmiar smaru będzie pięknie zdobił od wewnątrz scianki obudowy :-)

Oporówka do 98 tylko z odzysku. Możesz spróbować dobrze odtłuścić i ponownie złożyć. Bez smarowania! Może jeszcze jakiś czas polata.
Na szczęście do TP 98 pasują od wszystkich innych modeli z tego okresu w wielkości 3000 - 5000.

Użytkownik smokwelski edytował ten post 02 listopad 2019 - 09:27

  • Tomasz Dyduch lubi to

#1737 OFFLINE   Falkon750

Falkon750

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • LokalizacjaPieńsk
  • Imię:Damian

Napisano 05 listopad 2019 - 23:18

No niestety mój biomaster bo rozłożeniu i ponownym zlozeniu już nie chodzi tak samo próbowałem chyba wszystkiego nie mam już pomysłu.

#1738 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 06 listopad 2019 - 07:19

No niestety mój biomaster bo rozłożeniu i ponownym zlozeniu już nie chodzi tak samo próbowałem chyba wszystkiego nie mam już pomysłu.

Popróbuj jednak, zmieniaj docisk nakrętki - u mnie za pierwszym razem też nie siadło, ale teraz jest idealnie.

Nie zgubiłeś czegoś?

Tam jest chyba taka mikro cienka podkładeczka.


Użytkownik domeldoom edytował ten post 06 listopad 2019 - 07:20


#1739 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 06 listopad 2019 - 07:21

:-)

 

z powodu ciężkiego przypadku snobizmu zostało dokupić TP '11 C3000 i 4000 (ale ten raczej ciężko dostępny).

 

 

I jeszcze jedno: gdzie kupię oporówkę do TP '98 4000?

Oporówkę dokładnie umyć, wysuszyć jeszcze może lekko sprężynki porozciągać i powinno być git.


  • Tomasz Dyduch lubi to

#1740 OFFLINE   Tomasz Dyduch

Tomasz Dyduch

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaPolanka Wielka Oświęcim
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Dyduch

Napisano 06 listopad 2019 - 07:23

Oporówkę dokładnie umyć, wysuszyć jeszcze może lekko sprężynki porozciągać i powinno być git.

Myta bardzo dokładnie, ale te sprężynki... Dzięki.


Użytkownik domeldoom edytował ten post 06 listopad 2019 - 07:23






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: serwis, shimano

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych