Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Miernik do akumulatora


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
136 odpowiedzi w tym temacie

#61 ONLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 10 lipiec 2019 - 20:46

.


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 10 lipiec 2019 - 20:47


#62 ONLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 11 wrzesień 2019 - 19:52

Miernik pajcziego- opis, testy, wnioski.

 

Załączony plik  zestawy.jpg   47,57 KB   25 Ilość pobrań

 

 

1. Cechy fizyczne.

- Wymiary: 97x33x12mm, 132g z haczykiem,
- łączność bluetooth,
- zasilanie: brak własnej baterii, wymagane podłączenie do akumulatora, który ma być przez miernik obsługiwany;

 

Porównanie z miernikiem Juntek
Załączony plik  vs Juntek.jpg   49,32 KB   24 Ilość pobrań

2. Wymagania sprzętowe:

- Telefon na Androidzie z modułem bluetooth oraz funkcją lokalizacyjną,
- odpowiednia aplikacja do miernika,
- trzy oczka do zaciśnięcia na przewodach silnikowych,
- przewód;

3. Funkcjonalność- co miernik może nam dać:

- V, A, W, zużyte Ah -to te najważniejsze dla mnie na ten moment,
- przeliczanie zasięgu w oparciu o prędkość jednostki,
- wysyłanie loga rozładowania do formatu .csv (jeszcze nie testowałem),
- szerokie możliwości ustawień własnych, łącznie z możliwością ingerencji w soft apki,
- sporo innych nie testowanych jeszcze przeze mnie możliwości ustawień,

4. Podłączenie.

- Montaż miernika jest na kablu +, wszczepiamy go pomiędzy zacisk akumulatora a wtyczkę silnika na tym biegunie. "-" bez zmian. W celu zasilenia miernika wpinamy krokodylka w "-" i to wszystko.
 - Aplikacja - chłopaki ciągle nad nią pracują na chwilę obecną jest apką testową, wymaga kontaktu z autorem i dopisania do listy testerów, nie jest widoczna w sklepie Google Play
       Samo sparowanie smartfona z miernikiem sygnalizowane jest diodą, która świeci w różnych kolorach, w zależności od kondycji urządzenia: można je sobie skonfigurować -  ja nie zmieniałem wersji stockowej- czyli biały -podłączenie, niebieski- parowanie z bluetooth, turkusowy- kondycja robocza. Czerwony kolor przypisany jest wartości 10,5V czyli dolnemu marginesowi dla bezpiecznej eksploatacji akumulatora. Moment parowania ze smartfonem jest cały czas udoskonalany, na mojej Motoroli idzie to czasami opornie, na Huaiwei i Samsungu - błyskawica.
 - Po udanym sparowaniu  należy nadać nazwę akumulatorowi i podać jego pojemność. To bardzo ważne, bo będzie podstawą do wyświetlonych % zużycia.

5. Dokładność pomiarów

 Konfrontowałem miernik z chińczykiem wifi oraz miernikiem cęgowym DC. Pomiary były robione na układzie żarówek H4 jak i na wodzie podczas kilku wypraw z Osapianem Maxi 55lb
- Ampery: w porównaniu do miernika cęgowego, urządzenie zaniża pobór prądu w przedziale 0,4- 0,8 A,
- volty: różnica jest rzędu 0,1- 0,2 V,
- zużycie amperogodzin -  pomijalna różnica pomiędzy juntekiem a przedmiotem testu.  Algorytm liczący dobrze radzi sobie z tym parametrem pomimo odchyleń amperażu widocznego na silniku. Przyjrzę się tej sprawie przy okazji kolejnych wyjazdów.
   - skalowanie % zużycia baterii wygląda tak, że  Chińczyk skalowany jest  bez części dziesiętnych %, miernik Piotra - tak. Naprawdę różnica jest trudna do uchwycenia, bo juntek pokaże 79% a miernik Piotra 79,9 a to prawie 1Ah zużycia - dużo, czy mało - nie wiem, ale przy aku  o małej pojemności, to jest jakaś różnica;

 

Test z miernikiem laboratoryjnym
Załączony plik  test miernika.jpg   32,14 KB   16 Ilość pobrań
6. Komfort.

W dobie wszechobecnych smartfonów  to duża sprawa mieć coś takiego na łajbie, dane są zawsze pod ręką, bo o ile zdarzało mi się zapomnieć powerbanka do zasilenia ekranu junteka, to telefon jest praktycznie zawsze. Projekt jest dopracowywany i to się liczy. Ja fachowcem od wiedzy technicznej nie jestem, przekazywałem moje obserwacje i wnioski Piotrowi:

- Czasami występują trudności w parowaniu urządzenia z apką,
- ustawień jest naprawdę dużo i trzeba mieć świadomość co się zmienia,
- odłączenie aplikacji od zasilania z akumulatora kasuje dane zgromadzone przez urządzenie= tracimy wiedzę o zużytych Ah z akumulatora,
- fajną sprawą są dane w powiadomieniach - V, A, Ah i inne- czyli apka robi w tle i mamy je w zasięgu palca bez szukania pomiędzy kartami Androida. Mogłyby być większe, ale od tego jest ekran główny. Niuans powiadomień jest taki, że w czasie rozmowy tel. mamy alfabet Morse'a w słuchawce- w końcu przychodzą powiadomienia od urządzenia( można je wyłączyć),

 

Ekran powiadomień

Załączony plik  ekran powiadomienia.jpg   30,03 KB   13 Ilość pobrań

 

- apka nie potrzebuje Internetu, więc nie obciąża baterii smartfona, a to cieszy. Faktem jest, że potrzebuje danych lokalizacyjnych dla pomiaru prędkości(co można wyłączyć), ale zmierzyłem zużycie prądu w smartfonie w różnych konfiguracjach i nie jest źle. Oczywiście możemy jeszcze zmniejszyć rozchód prądu poprzez nie nadużywanie ekranu głównego, co wymaga max jasności matrycy w słoneczny dzień;

7. Wnioski - to co najważniejsze :

- Urządzenie jest kompaktowe i trudno się pomylić z podłączeniem mając podstawową wiedzę o akumulatorach,
- oferuje możliwości innych urządzeń pomiarowych z dokładnością nie odbiegającą od nich,
- poprzez jeszcze nie sprawdzoną przeze mnie możliwość eksportu danych o pracy baterii do pliku .csv możemy sprawdzać np.  straty pojemności baterii w cyklu jej życia( na początku i końcu sezonu). Ta funkcja zarezerwowana jest dla ładowarek modelarskich i innych - profesjonalnych,
- kontrolujemy wygodnie ilość pozostałego prądu jaki dostarczonego ładowarką,
- wszelkie dane są dostępne na jednym ekranie, który zawsze mamy przy sobie, występują czasami trudności z połączeniem przez bluetooth, póki co wygląda mi na to, że to moja Motorola niezbyt chętnie współpracuje, na telefonach innych firm działa to bez problemu
- dalszej obserwacji poddam sprawę ilości zużytych Ah, by mieć pewność, że skalibrowana jest właściwie,
- należy udostępnić swój telefon apce w dziedzinie lokalizacji - a to czasem zniechęca- wiecie- szpiegomania i te sprawy.  Sam nie zezwoliłem i przez to nie mogłem się połączyć z miernikiem na samym początku testów ;)
- aplikacja pracuje w tle, powiadomienia dostarczają nam danych- można je oczywiście wyłączyć w ustawieniach apki
- wytrzymałość mechaniczna konstrukcji, wodoszczelność muszą być podane dalszym testom: prototyp jest aluminiową rynienką z zalanymi przezroczystą masą uszczelniającą elementami i wyprowadzeniami na zaciski
- do aplikacji potrzebna będzie  instrukcja, bo zaawansowane funkcje urządzenia wymagają albo wiedzy teoretycznej i praktycznej, albo dobrej instrukcji
- Jeżeli używamy akumulatora rzadko- miernik należy odłączyć, bo w reżimie stałego monitorowania pobór prądu jest i po dwóch tygodniach może ubyć nam kilka Ah.

 

Gotowy do podłączenia odbiorników.

Załączony plik  gotowy do podłączenia odbiorników.jpg   45,9 KB   20 Ilość pobrań

 

Jeżeli ktoś uzna, że lokuję produkt- ma prawo tak sądzić.Nie ma go w sprzedaży, czy będzie - nie wiem. Bez aplikacji, która nie jest ogólnie dostępna- to martwe pudełko. Miernik ten powstał w oparciu o nasze zapotrzebowania- z wody prosto. Według mnie  jest bardzo wdzięcznym sprzętem, wymyślonym i zrobionym u nas. Dlatego zdecydowałem się na testy i ich upublicznienie.

Jeżeli ktoś zapyta gdzie- co, za ile- nie wiem. Pytania proszę kierować do twórcy projektu. Ja starałem się obiektywnie przedstawić fakty i tyle.


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 11 wrzesień 2019 - 19:57


#63 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 12 wrzesień 2019 - 01:03

Piękne dzięki Macieju za testy, bez tego by nie było wielu wniosków. Podziwiam też sposób montażu "na sztywno" do akumulatora, bardzo pomysłowe rozwiązanie spełniające kilka funkcji - minimalizacja strat energii w kablu i sztywne mocowanie do elektrody, co powoduje że np. mając grube kable od silnika podłączone do urządzenia nie jest ono "miotane" ich bezwładnością.

 

Od siebie mogę dodać, że urządzenie podpięte pod akumulator pobiera około 1 Ah/dobę, więc zdecydowanie warto je odłączyć (jeżeli akumulator byłby zabudowany to trzeba zrobić przełącznik na kablu podpinającym masę/minus).

Urządzenie po podłączeniu na nowo pokazuje 100% naładowania, więc trzeba pamiętać z iloma % się skończyło ostatnie pływanie - aplikacja pewnie zostanie tak zmodyfikowana żeby sama o tym przypominała jak wykryje taką sytuację.

 

Historia z lokalizacją powoduje, że aplikacja zostanie tak przerobiona żeby wykrywać czy lokalizacja globalna w telefonie jest wyłączona i prosić o jej włączenie, ogólnie bardzo słaba opcja z tymi uprawnieniami do lokalizacji, ale wynika to z tego, że po Bluetooth Low Energy łączą się beacony lokalizujące położenie (https://www.golan.pl...temat-beaconow/) i od Androida 6 trzeba takie uprawnienia nadawać aplikacji korzystającej z Bluetooth (https://stackoverflo...-on-android-6-0)

 

Jako ciekawostka podam, że jeżeli korzystacie z Yanosika (ponad milion telefonów w Polsce) to jesteście wpięci do sieci sensorów lokalizujących położenie:

https://zaufanatrzec...orow-bluetooth/

 

Zaletą AcuSensora jest to że można go wpiąć w dowolny bocznik (wersja niezalana żywicą poliuretanową), powoduje to że można podłączyć go do bocznika 500 A i mierzyć prądy rozruchowe np. w samochodzie...

Poniżej zdjęcie zintegrowanego sensora z bocznikiem 100A/60mV w walizce o pojemności 112 Ah i konfiguracji 4S (oznaczone czerwoną ramką):

Załączony plik  bateria 112Ah_4S.jpg   76,57 KB   17 Ilość pobrań

 

Jeżeli chodzi o akumulator, to tak jak @siarq pisze poniżej - akumulator 3S się nie nadaje (jeżeli chodzi o uzyskiwaną moc w czasie), ale 4S już robi robotę, boję się trochę tego woltażu, bo w pełni naładowany ma aż 16,8 V nie wiem jak długo zniosą to szczotki silnika, ale na MinnKocie 40 LBS, na której na ołowiowym wykręcałem maks 500 W udało się pobrać aż 1 kW mocy i prędkość 6 km/h na dużej ciężkiej łodzi (inna niż ta, o której pisałem wcześniej w kontekście pomiarów).

http://jerkbait.pl/t...-3#entry2588515

Załączony plik  1kW.jpg   26,58 KB   20 Ilość pobrań

 

Odpowiadając czy urządzenie będzie w sprzedaży - na ten moment dopracowuję je tak żeby spełniało wszystkie potrzebne mi i znajomym funkcje - jeżeli będzie zapotrzebowanie mogę uruchomić małą produkcję (proszę osoby zainteresowane o wiadomość PW)

 


  • thug lubi to

#64 ONLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 12 wrzesień 2019 - 05:13

Sensowny miernik - znaczy taki z pojemnością pozwala zaplanować naszą wyprawę. Po półtorarocznych doświadczeniach z miernikami pojemności(bo w sumie mam trzy różne) wiem,że na dwa silniki elektryczne- dziobowy i główny napęd na rufie w moich warunkach wód nie przekraczających 200ha powierzchni wystarczy mi jeden akumulator lifepo4 90ah. Jestem w trakcie budowy instalacji elektrycznej na pontonie opartej o grube kable i osprzęt Remy tak, by mieć możliwość szybkiego wpinania silników do niej.

Juntek jest spoko jeżeli chodzi o funkcjonalność, ale gabaryt większy, brak wodoszczelności, ekran potrzebuje zasilania i nie jest odporny na warunki zewnętrzne.

 

I jeszcze jedno- rezygnuję z wiercenia obudowy aku, umieszczania tam USB itp. Każdy otwór w obudowie  to potencjalna brama dla wilgoci. To za duże ryzyko dla bms w aku. Wolę kupić powerbank albo jakieś przejściówki wpinane we wtyczki założyć.


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 12 wrzesień 2019 - 05:58


#65 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 12 wrzesień 2019 - 06:34

Pełen szacunek dla twórcy miernika . Rozwiązanie z bluetooth bardzo ułatwia życie, eliminuje zbędne kable i jest wygodne. Do tego zatopienie w żywicy/silikonie i szczelność 100%.
1ah poboru na dobę ,to trochę dużo. W szczycie sezonu i częstym plywaniu/lądowaniu + dużej pojemności nie bedzie miało wpływu zbytniego, ale przy rzadkim użyciu może być upierdliwe. Nie znam się na tym , ale nie.mozna zrobic jakiegoś stanu standby, który pobiera dużo.mniej energii ? Muszę sprawdzić w bms z bt jaki pobór mają gdy są nieuzywane

#66 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 12 wrzesień 2019 - 20:39

@siarq dziękuję za uznanie, dużo serca, czasu i $ w to włożyłem. Co do trybu oszczędnościowego pewnie jest on możliwy do zrobienia, ale moduł radiowy musiałby być włączony cały czas, ale z drugiej strony jak takie beacony na bateriach typu pastylka mogą pracować nawet rok, to można to sensownie zrobić - pomyślę nad tym jak to zaimplementować.



#67 OFFLINE   pasja400

pasja400

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 postów
  • Lokalizacja3city

Napisano 25 październik 2019 - 00:05

bardzo ciekawy projekt i pewnie znajdzie się wielu zainteresowanych. czy dalej się rozwija?



#68 ONLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 25 październik 2019 - 06:09

bardzo ciekawy projekt i pewnie znajdzie się wielu zainteresowanych. czy dalej się rozwija?

 

Tak. 

Update softowe pozwala na nadpisanie % zużytych wcześniej ah przy kolejnym uruchomieniu zestawu, wyeliminowane pikanie w słuchawce telefonu  w czasie rozmów. 



#69 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 28 październik 2019 - 01:39

W sobotę miałem chwilę żeby popływać na dwóch łodziach z sensorami i przeprowadzać dalsze testy w praktyce. Miałem pożyczony silnik MotorGuide Xi5 wraz z HDS gen3 12".

Bateria 4S 16,8V (112 Ah) testy pokazały jakie znaczenie ma napięcie i że z takiego silnika da się wykręcić z 800 Watów, jak to wpływa na jego żywotność to na ten moment trudno powiedzieć.

pływałem na dość ciężkiej łodzi i tylko silnik dziobowy był napędem - wnioski są takie że przy ciągłym pływaniu z maksymalną prędkością (4,5 km/h) pobór jest około 30Ah/h ale jest to średni pobór, bo jak widać na załącznikach prąd max to około 45-50 Amper. 

Załączony plik  maxwat.jpg   25,31 KB   16 Ilość pobrań

Sam HDS z maksymalnym podświetleniem pobierało około 2,5 A 

Załączony plik  tylko HDS.jpg   31,65 KB   16 Ilość pobrań

Na załączniku widać jak spada moc, bo bateria ze względu na niski stan naładowania bardzo szybko traci napięcie, to jest dowód że robienie akumulatorów 3S na Li-ion nie ma sensu jeżeli ma to być nasza jednostka napędowa, bo nominalne napięcie to 11,1V co daje moc o połowę mniejszą niż maksymalna na 4S. 

Załączony plik  1.jpg   25,23 KB   15 Ilość pobrańZałączony plik  2.jpg   24,96 KB   15 Ilość pobrańZałączony plik  3.jpg   24,98 KB   14 Ilość pobrańZałączony plik  4.jpg   22,37 KB   14 Ilość pobrań

 

Jeżeli chodzi o dalszy rozwój projektu to czekam aż będzie dostępna prasa i zostaną wykonane blaszki wg. pomysłu Macieja, które będą spinały sensor z klemą na sztywno w bardziej niezawodny sposób.

 

Czy ktoś się orientuje jak wygląda cynowanie takich blach miedzianych, widzę że taka usługa jest dostępna u mnie lokalnie, pytanie jak to cenowo wygląda.

http://galmarchrom.pl/cynowanie

 

 



#70 OFFLINE   Expertfloat

Expertfloat

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 50 postów

Napisano 28 październik 2019 - 10:40

Oddaj te blachy do srebrzenia albo na nikiel wtedy będzie dobrze .

#71 OFFLINE   thug

thug

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1118 postów
  • LokalizacjaMazowsze

Napisano 28 październik 2019 - 15:41

Srebrzenie będzie dużo droższe, z powodzeniem wystarczy cynowanie, ale trzeba liczyć się z tym, że z biegiem czasu może trochę zaśniedzieć. Dla galwanizerni taki taka usługa to nic skomplikowanego :)



#72 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 28 październik 2019 - 18:43

Dokładnie jak mi zrobią kilka sztuk tych miedzianych blaszek to podjadę zapytać się ile taki gips kosztuje i czy w ogóle robią coś takiego dla kilku sztuk elementów o rozmiarach 16x50 mm. Cynowanie jest o tyle dobre, że później można wziąć taki palnik (KLIK) rozgrzać i położyć świeżą warstwę cyny.



#73 OFFLINE   eRKa

eRKa

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2592 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska
  • Imię:Romek
  • Nazwisko:K

Napisano 03 listopad 2019 - 12:55

https://allegro.pl/o...6b-90053a2bd8de

 

Zrób to sam:)



#74 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 03 listopad 2019 - 19:13

O to jest ciekawa wskazówka - dziękuję eRKa.

W tym tygodniu mają być blaszki, więc najpierw podjadę zapytam jakie koszty w galwanizerni takiej zabawy jak się okaże, że takie ilości jak chcę nie mają sensu to kupię to i rozgrzeję blaszkę w szczypcach do elementów SMD, bo akurat posiadam taki zestaw do Xytronica.

 

Przy okazji takie robiłem ostatnio obliczenia pojemność baterii samochodu elektrycznego o zasięgu 500-600 km to około 80 kWh, czyli na przejechanie 100 km potrzebuje około 15 kWh, mój akumulator ma 112 Ah 4S, czyli x 14,8 V (nominalne napięcie 4S - 4x 3,7V dla Li-ion) daje to 1,6576 kWh, czyli na takiej energii samochód przejdzie 11 km, co ciekawe na silniku Xi5 pobór miałem średnio 46 Amper, a maksymalną prędkość 4,5 km/h co daje dokładnie 11 km zasięgu  :) (112 Ah/46 A=2,44h * 4,5 km/h = 11 km) - oczywiście łódź była ciężka, bo 200 kg + ja i sprzęt ponad 100 kg czyli 300 kg ciągniętych, a nie pchanych przez silnik no i są to tylko przybliżone obliczenia.

 

Na wiosnę zrobię takie testy na Minn Kocie 40 LBS i napięciu 16,8 V - na tej ciężkiej krypie udało mi się wykręcić pobór 1 kW mocy elektrycznej, czyli 1,36 KM (biorąc pod uwagę wartości z Decathlonu i zakładając liniową zależność można ułożyć proporcję 55 LBS - 0,8 KM i X - 1,36 KM co daje 93,5 LBS'a z nominalnych 40)  - zobaczymy jaka prędkość będzie na mniejszej i lżejszej łodzi i silniku pchającym.

 

W 2020 może pokuszę się o jakiś test silników i obali się parę mitów związanych z LBS, pytanie czy w okolicach Poznania będę chętni na takie testy, bo ja dostępu oprócz Xi5, starej Minn Koty 40 LBS, Sevylora SBM30 i bezszczotkowego Jaxona 65 LBS nie mam.

 

Na stronie (https://www.decathlo...id_8306493.html) znalazłem taki opis 

- 32 lbs / 0,40 KM
- 45 lbs / 0,60 KM
- 55 lbs / 0,80 KM
Im większa moc, tym większa prędkość maksymalna. Prędkość zależy też od wagi i wielkości łodzi.
Np.: łódź pneumatyczna o dł. 2,30 m (45 kg) osiąga ok. maks. 18km/godz. z silnikiem 55 lbs.

w przypadku silnika elektrycznego 55 lbs zużywającego 70 A (przy maksymalnej prędkości) i zasilanego akumulatorem 110 Ah, czas działania wyniesie około 1 godz. i 30 minut.

 

 

0,8 KM to 588 Watów przyjmując napięcie naładowanego aku PB dzielimy to przez 12,6 V i mamy prąd 46,6 A, a na tej stronie piszą że pobiera 70 A a to by dawało 882 Waty, czyli 1,2 KM, prędkość 18 km/h robi wrażenie (masa co prawda 4,5-krotnie mniejsza niż tej na której prowadziłem testy). 

 

Silnik Haibo 3HP - jeżeli ten silnik miałby takie parametry to oznacza że musi pobierać co najmniej 2,205 kW, a to dla aku PB (12,6 V) oznacza pobór prądu 175 Amper! (kabel powinien mieć przekrój 17 mm^2), czyli w uproszczeniu 100 Ah powinno się skończyć w mniej niż 30 minut, a naprawdę szybciej biorąc pod uwagę Peukerta większego od 1. Miał ktoś do czynienia z tym silnikiem?

 

Jakie są wasze doświadczenia ile udało wam się wykręcić na jakim silniku i jakim aku (PB, 4S Li-ion, 4S LiFePO4) - jeżeli ktoś mierzył prądy i moce to super, a jeżeli tylko prędkość i czas to też będzie to wartościowe info.

 

@Maciej_K swego czas pisałeś, że na 4S pewne silnik doznały uszkodzenia ze względu na za wysokie napięcie - czy to było coś chińczyków spod szyldu Haibo albo HasWing?


Użytkownik pajczi edytował ten post 03 listopad 2019 - 19:31


#75 ONLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4663 postów
  • LokalizacjaKrajna

Napisano 03 listopad 2019 - 19:25

O to jest ciekawa wskazówka - dziękuję eRKa.

W tym tygodniu mają być blaszki, więc najpierw podjadę zapytam jakie koszty w galwanizerni takiej zabawy jak się okaże, że takie ilości jak chcę nie mają sensu to kupię to i rozgrzeję blaszkę w szczypcach do elementów SMD, bo akurat posiadam taki zestaw do Xytronica.

 

Przy okazji takie robiłem ostatnio obliczenia pojemność baterii samochodu elektrycznego o zasięgu 500-600 km to około 80 kWh, czyli na przejechanie 100 km potrzebuje około 15 kWh, mój akumulator ma 112 Ah 4S czyli x 14,8 V daje to 1,6576 kWh, czyli na takiej energii samochód przejdzie 11 km, co ciekawe na silniku Xi5 pobór miałem 46 Amper, a maksymalną prędkość 4,5 km/h co daje dokładnie 11 km zasięgu :) - oczywiście łódź była ciężka, bo 200 kg + ja i sprzęt ponad 100 kg czyli 300 kg ciągniętych, a nie pchanych przez silnik.

 

Na wioskę zrobię takie testy na Minn Kocie 40 LBS i napięciu 16,8V - na tej ciężkiej krypie udało mi się wykręcić pobór 1 kW mocy elektrycznej, czyli 1,36 KM - zobaczymy jaka prędkość będzie na mniejszej i lżejszej łodzi i silniku pchającym.

 

W 2020 może pokuszę się o jakiś test silników i obali się parę mitów związanych z LBS, pytanie czy w okolicach Poznania będę chętni na takie testy, bo ja dostępu oprócz Xi5, starej Minn Koty 40 LBS, Sevylora SBM30 i bezszczotkowego Jaxona 65 LBS nie mam.

 

Na stronie (https://www.decathlo...id_8306493.html) znalazłem taki opis 

 

0,8 KM to 588 Watów przyjmując napięcie naładowanego aku PB dzielimy to przez 12,6 V i mamy prąd 46,6 A, a na tej stronie piszą że pobiera 70A a to by dawało 882 Waty, czyli 1,2 KM, prędkość 18 km/h robi wrażenie (masa co prawda 4,5-krotnie mniejsza niż tej na której prowadziłem testy). 

 

Silnik Haibo 3HP - jeżeli ten silnik miałby takie parametry to oznacza że musi pobierać co najmniej 2,205 kW, a to dla aku PB (12,6V) oznacza pobór prądu 175 Amper ! (kabel powinien mieć przekrój 17 mm^2), czyli w uproszczeniu 100 Ah powinno się skończyć w mniej niż 30 minut, a naprawdę szybciej biorąc pod uwagę Peukerta większego od 1. Miał ktoś do czynienia z tym silnikiem?

 

Jakie są wasze doświadczenia ile udało wam się wykręcić na jakim silniku i jakim aku (PB, 4S Li-ion, 4S LiFePO4) - jeżeli ktoś mierzył prądy i moce to super, a jeżeli tylko prędkość i czas to też będzie to wartościowe info.

 

@Maciej_K swego czas pisałeś, że na 4S pewne silnik doznały uszkodzenia ze względu na za wysokie napięcie - czy to było coś chińczyków spod szyldu Haibo albo HasWing?

 

Spalony "maxymizer" od pana Wodza w Osapianie. Informacja z pewnej ręki. Pytanie, czy problemem było napięcie, czy długotrwały wysoki pobierany przezeń prąd z ogniw lifepo4. 


  • pajczi lubi to

#76 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 03 listopad 2019 - 19:32

@pajczi , 18kmh na elektryku do 1kW to chyba na bystrzycy jakiejs ,gdzie uciag wody jest 15kmh... predkosci powyzej 9-10kmh to juz naprawde musza byc moce rzedu od 2kW i sruby szybkosciowe + obroty odpowiednie. mialem silniki 40lb,60lb,2hp,spirita1.0, navy 6.0, Mam kontakt z ludzmi co uzytkuja torqeedo 1,2,4 kW a takze rozmawialem z gosciem co uzytkuje aquamot 4,3kw. Do 8-9kmh 1kw jest osiagalne , 2kw przy chinczykach - haibo,haswingi to woly robocze, maja moc , ale sruby uciagowe i obroty male. Torqeedo,epropulsion,aquamot maja moc,sruby i obroty spasowane . Tam sa duze moce,prady i mozna wykrecic ponad 20kmh przy detkach 3,8m


  • pajczi lubi to

#77 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 03 listopad 2019 - 20:07

A mój kolega z jb chciał rozładować do 0 Aku.lifepo4 haswingiem 55...:) udało.mu się, ale rozładować silnik. Niewytrzymal 20min i wracał.na wioslach

#78 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 03 listopad 2019 - 20:32

A mój kolega z jb chciał rozładować do 0 Aku.lifepo4 haswingiem 55... :) udało.mu się, ale rozładować silnik. Niewytrzymal 20min i wracał.na wioslach

Jak to rozumieć, silnik nie wytrzymał tak długo ciągłego prądu o znacznej wartości? 

 

Ty pływasz obecnie na tym Navy 6.0? 6kW to z prądu 8 KM(HP), ale nie wiem jak to się przelicza na HP w spalinach...

Z tego co widzę to ePropulsion to firma z Hong Kongu.

Co to był za silnik 2HP? Możesz podać silniki powyżej 1 kW ale na 12 V?

Większość silników mocy to są inne napięcia typu 48 V czy nawet 96 V (mniejsze straty na kablach - mniejsze prądy) z wbudowanymi dedykowanymi bateriami, z tego Aquamota (Austria) to są silnik AC powyżej 2kW i mają w ofercie nawet 25 kW (34 KM), produkują też baterie PB o parametrach 750 cykli, z tego co rozumiem można ją rozładować do 0 tylko 9 razy bez ubytku pojemności?

 

 

You can charge and discharge up to 9 times (up to 950 cycles at 50% discharge or up to 750 cycles at 75% discharge at 25°C)

ciekawa ta firma. 

 

Edit:

widać że te LBS nie idą liniowo (podstawiając do proporcji te poniższe) lub każda firma je inaczej oblicza, a może to zależy od śruby i innych rzeczy, a nie tylko pobieranej mocy elektrycznej niemniej żeby był pełniejszy obraz sytuacji:

http://aquamot.at/en...-trend-1-1-1-6/

1,1 kW - 72 LBS

1,6 kW - 89 LBS

 

gdyby przyjąć dla 55 lbs 70A i 12V = 840 W to wtedy 1100W da 72 LBSy, ale tak jak napisałem powyżej biorąc pod uwagę te dane zależność nie jest liniowa i tak nie można tego obliczać, ale patrząc na te wartości to Jaxon 65 LBSów tych 65 lbsów na pewno nie ma...


Użytkownik pajczi edytował ten post 03 listopad 2019 - 20:57


#79 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5476 postów
  • Imię:adam

Napisano 03 listopad 2019 - 21:29

Obecnie pływam.na navy 6.0 pobór na.maxa 125A, kable 35mm2 , baterie 1szt 45ah druga 30ah/48v . Vmax na detce 3.7m że.mna i szpej 21.5kmh. Te cale lbs to.tak brzydko.mowiac sranie w banie....moc powinna.byc określana w watach ,a.nie w.uciagu ...
2hp to.byl haswing 24v bodajże 1200w. -jego.nastepca to teraz chyba protuar 3.0 czy 2.0. Silników 12v mocniejszych niż 700-800W chyba niewidzialem. Spirit 1.0 ma.bodajze.moc.1kw A.bije te haswingi 2.0/3.0 wydajnosciowo .
Silnik kolegi Hawking 55 , po prostu niewytrzymal temperatury wydzielanej w dłuższym czasie i się elektronika zagotowala... aquamot ma też silniki DC , ale.to są.droogie zabawki, zresztą torqeedo,epropulsion czy Karwiny również tanie.nie są. 12v po moich doświadczeniach to w porywach 7kmh , 24v haswingi itp chińczyki max 9, wszystko powyżej 10kmh to od 24v i firmowe . Owszem.sa.jescze.jakies wynalazki typu rhino czy co to było.model r450... jednak.jakosc wykonania + jakieś przetwornice zniechęciło.mnie zdecydowanie do zakupu tego.
  • pajczi lubi to

#80 OFFLINE   pajczi

pajczi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 09 listopad 2019 - 19:33

Niestety eksperymenty z cynowaniem przy pomocy szczypiec SMD nie dały zadowalających rezultatów - miedź pod wpływem temperatury szybko się utleniła i powstała powierzchnia trudna do pokrycia cyną - co widać na zdjęciach:

Załączony plik  20191107_223309.jpg   30,61 KB   14 Ilość pobrańZałączony plik  20191107_222511.jpg   29,39 KB   15 Ilość pobrań

Ale znalazłem inny preparat polskiej firmy AG TermoPasty:

http://termopasty.pl...nowania-miedzi/

Dostępny w cenie 16,50 za 45 gram lub 33 zł za 90 gram na znanym portalu aukcyjnym :)

 

Przygotowanie żywicy poliuretanowej do zalewnia:

Załączony plik  20191107_104226.jpg   53,6 KB   16 Ilość pobrań

Przygotowane zostało kilka sztuk sensorów dla społeczności Jearka - zdjęcia z produkcji:

Załączony plik  20191106_194513.jpg   67,13 KB   16 Ilość pobrańZałączony plik  20191107_024553.jpg   81,84 KB   16 Ilość pobrań

 

Moduły w akcji mocowane za pomocą patentu Macieja_K:

Załączony plik  20191107_214435.jpg   55,19 KB   16 Ilość pobrańZałączony plik  20191107_214440.jpg   44,57 KB   16 Ilość pobrańZałączony plik  20191107_214445.jpg   32,28 KB   16 Ilość pobrańZałączony plik  20191107_214546.jpg   41,46 KB   16 Ilość pobrańZałączony plik  20191108_201000.jpg   54,66 KB   17 Ilość pobrań

 

Ciekawy artykuł z październikowego Elektronika o pomiarze prądu opartym o efekt Halla - będę dalej zgłębiał temat szczególnie pod kątem minimalizacji strat energii na urządzeniu pomiarowym - stay tuned ;):

Załączony plik  Hall1.jpg   79,41 KB   17 Ilość pobrańZałączony plik  Hall2.jpg   89,19 KB   18 Ilość pobrańZałączony plik  Hall3.jpg   78,89 KB   18 Ilość pobrań


  • thug lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych