Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Łożyska oporowe Twin Power 98


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
35 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   Józef Lesniak

Józef Lesniak

    Józef Leśniak

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1078 postów
  • LokalizacjaSłubice
  • Imię:Józef
  • Nazwisko:Leśniak

Napisano 06 czerwiec 2018 - 12:26

Oto schemat kołowrotka '15 Twin Power 4000 PG. Producent wg numeracji ze schematu podaje wszystkie wymiary łożysk jakie są w tym kołowrotku.

Numery łożysk są zaznaczone w czarnych polach.

 

http://www.spin-revi...15tp_4000pg.pdf

 

Łożysko oporowe ma nr 48 (cyferka w białym polu) i producent nie podaje jego wymiarów i nigdy nie podawał. 


Użytkownik Józef Lesniak edytował ten post 06 czerwiec 2018 - 12:28


#22 OFFLINE   fish28

fish28

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2139 postów
  • Lokalizacjagórny śląsk
  • Imię:Darek

Napisano 07 czerwiec 2018 - 12:25

shimano-shimano-anti-reverse-roller-clutch-bearing.jpg
Jak się wpisze w google roller bearing clutch shmano to widać, że występują też takie sprzęgła.
Nie mam Twin Power więc nie wiem jakie tam są, ale chciałem pomóc zainteresowanemu i zadawałem pytania.
Ty za to nie odróżniasz łożysk oporowych od sprzęgieł a do mnie piszesz o kompromitacji.
Jeżeli to sprzęgło z Twojego zdjęcia jest z Twin Powera, to znaczy, że te sprzęgiełka o których pisałem post wyżej nie będą pasowały.


Takie łożyska oporowe jak na fotce, występują w multikach.

Użytkownik fish28 edytował ten post 07 czerwiec 2018 - 12:27


#23 OFFLINE   Tom@son

Tom@son

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 324 postów
  • Lokalizacja麻疹の近くの町

Napisano 07 czerwiec 2018 - 12:54

Tak to jest jak kolega inżynier wpadnie do wątku o kołowrotkach.
 
Wtedy nawet najprostrze częsci kołowrotka stają się dla wędkarza jakieś takie obce nazewniczo.
 
Łożysko oporowe dla wędkarza kojarzy się jednoznacznie i dziwie się, że ktoś wpadł na pomysł, aby owe nazewnictwo akurat na takim forum jak te próbować zmieniać.
 
 
 
Terminami sprzęgieł igiełkowych, kulkowych i innych tego typu fachowymi określeniami można z powodzeniem posługiwać się  w wątkach mechamnicznych lub tam gdzie takie nazewnictwo jest na porządku dziennym i tam pewnie nikt zdziwiony nie bedzie.
 
Na forum wędkarskim łożysko oporowe raczej pozostanie łożyskiem oporowym, a próby uświadomienia wędkarza, że jednak jest inaczej bedą się kończyły zazwyczaj klapą.

  • fish28 i przemo_w lubią to

#24 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3002 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 08 czerwiec 2018 - 07:51

Po części Kolega ma rację bo do wielu kołowrotków da się dobrać łożysko igielkowe z katalogów, do okumy i penna kiedyś dobieralem łożyska koyo , tej samej firmy łożyska montowana też u siebie daiwa

#25 OFFLINE   deywed12

deywed12

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 114 postów
  • LokalizacjaPyskowice/Śląskie
  • Imię:Dawid

Napisano 08 czerwiec 2018 - 09:32

Nawiązała się naprawdę ciekawa dyskusja, ale ja nadal nie mam oporówek do moich "dziadków"  :)  :)  :)



#26 OFFLINE   rebeli

rebeli

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 postów
  • Lokalizacjanad wodą
  • Imię:Duduś

Napisano 08 czerwiec 2018 - 20:47

Przecież Ziutek wyjaśnił bierzesz od alivio i wymieniasz rolki z tuleją,albo umyj stare po prostu.



#27 OFFLINE   Kokosz

Kokosz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 574 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 21:01

Nawiązała się naprawdę ciekawa dyskusja, ale ja nadal nie mam oporówek do moich "dziadków"  :)  :)  :)


Dawid, odezwij się telefonicznie i pobawimy się z wymianą „wkładów”.
  • deywed12 lubi to

#28 OFFLINE   jachu

jachu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 158 postów
  • LokalizacjaBerlin
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Skowron

Napisano 30 czerwiec 2018 - 13:36

Witam wszystkich.

Mam właśnie na tapecie taki TP z rocznika 98 (rozmiar 2000). Umyty i nasmarowany, bo lata zrobiły swoje, z rotora zaczął dochodzić szum, pojawiło się dość wyraźne ząbkowanie, a po kilkunastu minutach kręcenia pod łożyskiem szpuli na osi pojawia się pierścionek czarnej oliwki. Sama oporówka działa bez zarzutu. O dziwo tak samo po myciu i wysuszeniu, jak nasmarowana oliwką a nawet mocno potraktowana smarem. Propozycja wymiany elementów oporówki ciekawa, ale jakoś nie bardzo widzę sensu kupowania taniego modelu tylko dlatego, żeby był dawcą wałeczków, sprężynek i pierścienia. Nawet jeśli uzupełnię braki tymi z TP, to kołowrotek w rodzaju Alivio raczej mi się nie przyda. Czy w takim razie możecie podpowiedzieć, gdzie kupię samą oporówkę? Jeśli chodzi o opory przekładni i ząbkowanie, to najbardziej prawdopodobne wydało mi się zużycie łożyska w rotorze. Zamieniłem na identyczne (7x14x4), które jest pod szpulą i było w niezłym stanie. Nadal przekładnia nie działa dobrze. Co ciekawe delikatne dociskanie koła zębatego do piniona daje pozytywny efekt i gładką pracę. Nie pomaga kombinowanie z wymianą podkładek o różnych grubościach. Albo zwiększony opór, albo dalej ząbkowanie. Chyba się załamię. Znalazłem kiedyś na YT filmik zrobiony przez bodaj Rosjanina, który reanimuje przekładnię za pomocą pasty polerskiej przywracając jej gładką pracę. Mam spore wątpliwości, ale może ktoś to próbował i może potwierdzić celowość? Będę wdzięczny za pomoc. Pozdrawiam.



#29 OFFLINE   smokwelski

smokwelski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 306 postów
  • LokalizacjaNowe Miasto Lubawskie
  • Imię:Krzysztof
  • Nazwisko:Puwalski

Napisano 30 czerwiec 2018 - 21:44

Sci-fi
  • szczupak1 i przemo_w lubią to

#30 OFFLINE   szczupak1

szczupak1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 614 postów
  • LokalizacjaDaleko od domu.

Napisano 05 lipiec 2018 - 09:29

Sodoma i gomora



#31 OFFLINE   rebeli

rebeli

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 postów
  • Lokalizacjanad wodą
  • Imię:Duduś

Napisano 06 lipiec 2018 - 19:38

?!

w oporówce zużywa się pierścień i wałki-jeśli wymiary pasują ...do 2500 chyba gdzieś mam;

pasta ew. mogłaby pomóc w przypadku korozji do wyrównania wykwitów,w zużytej zwiększy zużycie.

Obejrzyj zużyte powierzchnie w powiększeniu i przeanalizuj efekty zamierzonych działań.

Do TP98F wkręcane-korbka,koło i pinion da się kupić ...na kwadrat może być trudno.


Użytkownik rebeli edytował ten post 06 lipiec 2018 - 19:40


#32 OFFLINE   steniu7

steniu7

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaŚwiebodzin
  • Imię:Henryk
  • Nazwisko:Stencel

Napisano 08 lipiec 2018 - 09:43

Witam.Gdzie można kupić?



#33 OFFLINE   jachu

jachu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 158 postów
  • LokalizacjaBerlin
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Skowron

Napisano 08 lipiec 2018 - 14:09

Rebeli. Niestety kwadrat. Chyba najgłupszy pomysł Shimano. Poprzedni właściciel przesadzi z dokręcaniem śrubki, doszło spęcznienia tulei i zablokowania łożyska 7x11x3. W dodatku próbował wyjąć koło przekładni bez zdemontowania dźwigienki oporówki. Jedna głupia śrubka widoczna po otwarciu obudowy. Nie chciało się geniuszowi. Tym sposobem pozostawił ślady na dźwigience i łożysko do wyrzucenia. Na szczęście nie widzę śladów w gnieździe łożyska. Miejsce spęcznienia wypolerowałem, jest lepiej. Oporówka działa, ale do wymiany. Chyba podgiął sprężynki, które mocniej dociskając wałki powodują szum. Śladów korozji brak, rozebrałem cały, delikatne wykwity na kole po stronie zewnętrznej. Na razie odłożyłem, bo mam czym łowić. Szpula pasuje mi do Stelli 95 2000. Trochę cięższa od oryginalnej w Stelli. Zastanowię się, czy warto coś z tym robić. Nowa oporówka, przynajmniej trzy kulkowe, może coś jeszcze. Wartość Twinka może dość poważnie wzrosnąć. :-) Dzięki za pomoc.



#34 OFFLINE   rebeli

rebeli

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 29 postów
  • Lokalizacjanad wodą
  • Imię:Duduś

Napisano 08 lipiec 2018 - 15:09

Rozbierz i wypucuj oporówkę ew.odwróć tuleję.Masz JDM z łożyskowaną szpulką ,ew. gdy zajdzie konieczność-wymiana koła z korbą z kwadratu na gwint.

Dłużej eksploatowane shimano zwykle mają rozkalibrowane ośki



#35 OFFLINE   jachu

jachu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 158 postów
  • LokalizacjaBerlin
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Skowron

Napisano 08 lipiec 2018 - 18:05

Wyczyszczona. Może sprężynki lekko podgiąć żeby zmniejszyć siłę docisku wałeczków? Tuleja nie jest walcem, ma węższy jeden jej koniec. Odwrócenie spowoduje przesunięcie i zmniejszenie styku z wałeczkami. Jak wspomniałem rozkalibrowanie od strony zębów nastąpiło, łożysko delikatnie udało mi się zdjąć, a po wypolerowaniu wchodzi/schodzi na swoje miejsce na osi z lekkim oporem i chyba tak ma być. Jeszcze rozbiorę i oglądnę przeciwną stronę (od korby). Chętnie bym wymienił na wkręcaną. Ta DH ciężka i w sumie jej wielkość nie pasuje do tego kołowrotka. Dzięki.



#36 OFFLINE   jachu

jachu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 158 postów
  • LokalizacjaBerlin
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Skowron

Napisano 09 sierpień 2018 - 18:05

Rebeli, dzięki za wsparcie. Po wymianie trzech najważniejszych łożysk na Ezo kołowrotek odżył. Oczywiście trudno oczekiwać, by chodził jak zegarek Filipa Patka, ale jest dobrze i cudu w końcu nie oczekiwałem. Jeszcze coś pokombinuję z oporówką i tą cholerną korbką z nadmiernym luzem. A Koledze Puwalskiemu i temu drugiemu - znawcy Starego Testamentu, gratuluję zdobycia kolejnych postów na forum. Pozdrawiam.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych