Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Kil (płetwa) pod ponton


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 20 maj 2019 - 14:59

Wpadłem w posiadanie płetwy dedykowanej do kajaków. Płetwa jest odczepiana od podstawy z miękkiego plastiku, można też ją dowolnie przyciąć i wyprofilować.

Zastanawiam się, czy ma sens doklejać ją do dna pontonu (kolibri 260 wiosłowy), czy wpłynie to pozytywnie na sterowność płynięcia na wiosłach i przy elektryku. Chodzi też o przesuwanie pontonu przez boczny wiatr na postoju.

Ktoś z Was dokładał coś takiego do pontonu?

 

Załączony plik  Aqua-Marina-SUP-Centralny-Fin_31794_480.jpg   21,68 KB   17 Ilość pobrań



#2 OFFLINE   Marchisio

Marchisio

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 275 postów

Napisano 20 maj 2019 - 16:52

Moim zdaniem to ma zbyt mała powierzchnię jak dla pontonu

#3 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 20 maj 2019 - 19:16

Powierzchnię podstawy czy samej płetwy? Podstawa to 14x25 cm, płetwa ma wysokość 24 cm. W sumie to mi się wydaje, że płetwa to nawet trochę za wysoka jest.


Użytkownik Pablo_NL edytował ten post 20 maj 2019 - 19:18


#4 OFFLINE   lukk

lukk

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Łukasz

Napisano 20 maj 2019 - 19:17

może coś dać. Na pompowanym kajaku (tanim intexie) gdy zapomniałem założyć taką płetwę to praktycznie nie dało się pływać - za bardzo pracował na boki.

Za to na pontonie (bark BT330K płaskodenny) przykleiłem listwę gumową o profilu T od dziobu tak do połowy dna. Efekt trochę tak jakby w wózku z czterema obrotowymi kółkami zablokować te przednie, sterowność na plus, mniej musiałem machać rumplem przy silniku elektrycznym.

Wydaje mi się, że przyklejając to przy rufie odczujesz jakąś poprawę sterowności na wiosłach, ale nie na silniku elektrycznym (bo on już i tak ma tam płetwę i zmiana będzie zbyt mała by ją zauważyć).

A co do stabilności przy wietrze...obstawiałbym, że przy takiej płetwie na rufie podczas wiatru bocznego ponton będzie dążył, żeby się ustawić wzdłuż kierunku wiatru (rufą do wiatru).



#5 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 495 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 20 maj 2019 - 19:27

Ciągle myślę nad czymś takim.

Ale nie wiem jak to zniesie slipowanie po betonie i targanie po kamolach. Wpadłem nawet na pomysł założenia steru ze starej kolumny od elektryka.

U mnie problem wygląda tak. Napływam na przelew i powoli się opuszczam na linie obławiając najpierw napływ później warkocz. Wszytko jest dobrze do momentu jak zacznie wiać wiatr. Zaczyna mną miotać jak szatan. :)

Sprawę załatwia spuszczenie silnika ale. Silnik bulgocze. Obraca się śruba i błyska. Po podniesieniu kotwicy spływam przez przelew a tam czasem i 15cm wody. Nie chciał bym przywalić śrubą przy spływaniu tyłem... 



#6 OFFLINE   czarny1

czarny1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 369 postów
  • LokalizacjaLanckorona/Przemyśl
  • Imię:Michał

Napisano 20 maj 2019 - 19:42

Ciągle myślę nad czymś takim.

Ale nie wiem jak to zniesie slipowanie po betonie i targanie po kamolach. Wpadłem nawet na pomysł założenia steru ze starej kolumny od elektryka.

U mnie problem wygląda tak. Napływam na przelew i powoli się opuszczam na linie obławiając najpierw napływ później warkocz. Wszytko jest dobrze do momentu jak zacznie wiać wiatr. Zaczyna mną miotać jak szatan. :)

Sprawę załatwia spuszczenie silnika ale. Silnik bulgocze. Obraca się śruba i błyska. Po podniesieniu kotwicy spływam przez przelew a tam czasem i 15cm wody. Nie chciał bym przywalić śrubą przy spływaniu tyłem... 

wrzuć coś na linie od strony rufy... kawałek drewna, reklamówka (dryfkotwa będzie za duża i pewnie wyrwie kotwicę:)) - po prostu coś co stawi opór nurtowi... i masz stabilny ponton na przelewie:)



#7 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 20 maj 2019 - 20:02

Bardziej myślałem wkleić to nie tyle na rufie, co mniej więcej na środkowej listwie podłogowej, czyli jakieś 2/3 długości pontonu. Wiosłuję sporadycznie, bardziej mi zależy na silniku. Zrobiłbym to już wcześniej, ale szkoda mi kleić podłogę jeśli się to nie sprawdzi. Właśnie mam dylemat - czy bawić się w to na dziobie, bardziej pośrodku, czy atakować rufę... ale jak piszecie, przy silniku rufa mija się z celem.


Użytkownik Pablo_NL edytował ten post 20 maj 2019 - 20:09


#8 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 495 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 21 maj 2019 - 05:59

wrzuć coś na linie od strony rufy... kawałek drewna, reklamówka (dryfkotwa będzie za duża i pewnie wyrwie kotwicę :)) - po prostu coś co stawi opór nurtowi... i masz stabilny ponton na przelewie:)

Zbliżam się do przelewu na odległość rzutu smurzakiem nic nie może hałasować ani dyndać za pontonem.

Ster miał by jeszcze jedno zastosowanie. Nie zawsze uda się idealnie zakotwiczyć a liczy się każdy metr. Stojąc w nurcie na długiej linie dzięki sterowi będę mógł przesuwać się 2 metry w prawo 2 w lewo...

 

Muszę to sprawdzić. Ciekawe czy sztyca (ta gruba) od przetwornika wytrzyma ster powiedzmy 15x20cm czy lepiej szukać kolumny od elektryka.



#9 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 21 maj 2019 - 19:33

Ok, decyzja podjęta. Przyklejam ten stabilizator, tylko prośba do Was o podpowiedź: dziób pontonu czy środek? Chodzi o napęd silnikiem elektrycznym... Jeśli będzie zbyt długi lub chybotliwy to go ciachnę w połowie i wyprofiluję. 


Użytkownik Pablo_NL edytował ten post 21 maj 2019 - 19:34


#10 OFFLINE   lukk

lukk

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 27 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Łukasz

Napisano 21 maj 2019 - 19:35

w sumie na próbę możesz to przykleić nawet na butaprenie albo mocnej dwustronnej taśmie (jak do listw odbojowych na drzwi samochodu), jak będzie ok to przykleisz porządnym klejem na stałe, jak nie to bez śladu usuniesz :)



#11 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 21 maj 2019 - 19:41

W sumie racja, nie pomyślałem o druciarstwie :)



#12 OFFLINE   Michal Sz

Michal Sz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 83 postów

Napisano 02 sierpień 2019 - 20:37

I jakie efekty mocowania tych płetw?



#13 OFFLINE   Pablo_NL

Pablo_NL

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 48 postów
  • LokalizacjaNL

Napisano 05 sierpień 2019 - 17:57

Cóż, kilka miejsc mocowania i kilka wniosków. Jeśli wiosła, to płetwa max pod rufą, wtedy ponton idzie jak po sznurku. Jeśli silnik, to płetwa na wysokości dulek i jest pięknie. Osobiście skróciłem o połowę tę płetwę i wymodelowałem jak w oryginale. Jest na stałe już wklejona do zastosowania z silnikiem. W sumie to same plusy: ponton nie myszkuje, łatwo płynie zadanym kierunkiem, boczny wiatr nie spycha tak bardzo gdy płynę lub stoję. Poza tym, jeśli nie chcę mieć płetwy, lub jest bardzo płytko, to po prostu ją wypinam z prowadnicy i już. U mnie pozytywne zaskoczenie.


  • jkos i Tresor lubią to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych