Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

"Ząbkowanie" kołowrotka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
173 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   awid

awid

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 84 postów

Napisano 01 maj 2012 - 20:20

Jak się pozbyć ząbkowania w kołowrotku i co jest przyczyną gdy kołowrotek ząbkuje?

#2 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 02 maj 2012 - 05:17

Kupić nowy :lol:.A tak na poważnie np. daiwa certate i pewnie generalnie daiwy mają tak od nowości i jak posmarujesz za dużo to nie ząbkuje ale ciężko będzie kręcić.Ten typ tak ma i albo się nie przejmować albo słuchawki na uszy wypada założyć B).
Możesz do minimum skasować luz na korbie i liczyć, że z czasem trochę się ułoży.A co to za maszynka która tak ząbkuje?Czy jest nowa czy używana?


#3 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 27 październik 2012 - 19:43

podpinam sie do tematu mam spro red arc który ząbkuje czuć na korbce prace przekladni gdy sie kreci do przodu a gdy do tylu to pracuje pięknie proszę o odpowiedź bo nie wiem co mogło się stać?

#4 ONLINE   Zack

Zack

    Forumowicz

  • Twórcy
  • PipPip
  • 407 postów
  • LokalizacjaTorun

Napisano 27 październik 2012 - 20:51

Nie no ceramizer sprawę pewnie załatwi jak myślę,tylko godzinę na sucho non stop kręcić :D

#5 OFFLINE   analityk

analityk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1887 postów
  • LokalizacjaWrocław

Napisano 27 październik 2012 - 22:49

a co to jest "ząbkowanie" kołowrotka?

#6 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 28 październik 2012 - 06:59

Pisząc ząbkowanie mam ma myśli delikatne wyczuwalne ma korbce wibracje takie jakby tryby się nie zazębiały .

  • analityk lubi to

#7 ONLINE   popper

popper

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9461 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk
  • Imię:Waldek

Napisano 28 październik 2012 - 09:07

a co to jest "ząbkowanie" kołowrotka?

Odwrotność pracy "maślanej" ? :rolleyes:

Użytkownik popper edytował ten post 28 październik 2012 - 09:08

  • Zwierzu i krystiano1981r lubią to

#8 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 28 październik 2012 - 09:16

A jak to naprawic?To tarcz sie starla?W rocznym kolowrotku?Kolowrotek byl uzywany do lowienia kogutami do 35 gr zaznaczam ze z woda nie mial kontaktu .Gwarancja skończyła się we wrześniu a w marcu oddałem ten kołowrotek bo też dziwnie pracował pod obciążeniem i panowie wymienili wodzik lozysko oraz ślimak ,i teraz czuć tryby czyli przekladnia się zużyła tak? spro to chyba jakieś nieporozumienie

#9 OFFLINE   michcio

michcio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 963 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Michał
  • Nazwisko:K.

Napisano 28 październik 2012 - 09:22

najwidoczniej takie obciążenie dla tego kręcioła to zbyt dużo i zużyłeś go. Może dokładniejsze spasowanie podkładkami - dociśnięcie - coś poprawi? Może inne ustawienie elementów ?
  • pawelG i Sil lubią to

#10 OFFLINE   Voldemort

Voldemort

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 1304 postów
  • LokalizacjaMałopolska
  • Imię:Jacek

Napisano 28 październik 2012 - 09:42

Odwrotność pracy "maślanej" ? :rolleyes:

:D :D :D Dawno się tak nie uśmiałem :D :D :D
Kolega wymyślił kolejny antonim w terminologii wędkarskiej.

#11 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 28 październik 2012 - 10:00

Wedkuje od 15 lat pierwszy raz mam taki problem z kołowrotkiem w tak krótkim czasie , spro chyba pójdzie do kosza i więcej nie kupie nic ze spro bo naprawdę to jakieś nieporozumienie .

#12 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 28 październik 2012 - 10:30

To "ząbkowanie", to w sumie nie jest jakieś mocno niebezpieczne zjawisko, ot, po prostu wystarczy zmienić o ułamki milimetra pierwotne ułożenie względem siebie elementów przekładni i już mamy lekkie trrrrrrrrrrrrr.... Zęby na kołach od tego nie powypadają, nie ma obawy, tylko tyle, że "trochę trzeszczy" i wnerwia wędkarza.. :lol: Im bardziej gówniany materiał mechanizmów, tym szybciej to "ząbkowanie" zanika czyli "się przytrze" w innym miejscu i po ptokach...
  • Tomala lubi to

#13 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 28 październik 2012 - 10:46

Łowie na koguty glownie z opadu podbijam jednoczesnie wybierajac luz to wrecz pozorom finezyjna metoda mi nawet najdrobniejsze wibracje na korbce przeszkadzaja tym bardziej ze nie lowie wklejanka obserwuje plecionke oraz z uwagi na specyfike wedziska wyczuwam brania na wedce oraz strukture dna poprzez zestaw taka nieplynna praca z wibracjami na korbce kolowrotka bardzo denerwuje i przeszkadza . Jestem zawiedziony tym kolowrotkiem to ,ze tryby sie dotra to sprawdzone?

#14 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 28 październik 2012 - 11:24

Zawsze, prędzej czy później, się docierały, to czemu Twój miałby być wyjątkowy..? :)

A do fikołków z kogutkami, to z czystym sumieniem podpowiem, zaczaj się na stare kanciaste turki "i" albo "iT"... Mocne, trwałe i często-gęsto do kupienia za prawdziwie "psie pieniądze"... :)

#15 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 28 październik 2012 - 11:38

Dzięki za pomoc .

#16 OFFLINE   michcio

michcio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 963 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Michał
  • Nazwisko:K.

Napisano 03 listopad 2012 - 13:09

Podłączę się pod temat bo mam kilka pytań.
Ostatnio przesmarowałem swoje kołowrotki - Shimano Stradic
Model 4000FG po przesmarowaniu, no cudo! Masełko i zero luzów. Smar i oliwa ABU nakładana wedle instrukcji forumowych. Niestety wczoraj podczas łowienia pojawiło się ząbkowanie. W temperaturze pokojowej ząbkowania nie uświadczyłem, natomiast po godzinnym łowieniu w temperaturze ok 5 st się pojawiło. Czym może być to spowodowane? Smar zgęstniał w tej temperaturze i nie klei się do elementów przekładni ? Temperatura pokojowa go roztopiła i "spłynął" z przekładni, zbierając się winnym miejscu, jednocześnie nie smarując przekładni ? Może same elementy kołowrotka pod wpływem temperatury zaczęły się "kurczyć", czyli normalne zasady fizyki i wychodzi zużycie kołowrotka ?
Teraz nim kręcę i znowu masełko.... pomożecie ? :)

#17 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 06 listopad 2012 - 17:29

trudno powiedziec ja mam spro i czuc tryby tylko pod obciazeniem a na "sucho" bez obciazenia chodzi jak maslo zadnego zabkowania.Mam zużyta przekladnie lowilem za ciezko .

#18 OFFLINE   stugrzeg

stugrzeg

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 347 postów
  • LokalizacjaKosmos
  • Imię:mów mi Zenek

Napisano 06 listopad 2012 - 21:59

Smar i oliwa ABU



przerabiałem temat z w/w
w/g mnie totalna porażka oliwa jest gęsta, a smar..... normalnie sie lepi, a kręcioł pracował i owszem ale tylko ze (wspomaganiem :lol: )
używam go teraz do smarowania żyłki żeby nie tonęła i do tego owszem polecam.

#19 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 819 postów
  • Imię:Arek

Napisano 07 listopad 2012 - 11:59

Podłączę się pod temat bo mam kilka pytań.
Ostatnio przesmarowałem swoje kołowrotki - Shimano Stradic
Model 4000FG po przesmarowaniu, no cudo! Masełko i zero luzów. Smar i oliwa ABU nakładana wedle instrukcji forumowych. Niestety wczoraj podczas łowienia pojawiło się ząbkowanie. W temperaturze pokojowej ząbkowania nie uświadczyłem, natomiast po godzinnym łowieniu w temperaturze ok 5 st się pojawiło. Czym może być to spowodowane? Smar zgęstniał w tej temperaturze i nie klei się do elementów przekładni ? Temperatura pokojowa go roztopiła i "spłynął" z przekładni, zbierając się winnym miejscu, jednocześnie nie smarując przekładni ? Może same elementy kołowrotka pod wpływem temperatury zaczęły się "kurczyć", czyli normalne zasady fizyki i wychodzi zużycie kołowrotka ?
Teraz nim kręcę i znowu masełko.... pomożecie ? :)



Na początku sezonu nabyłem Super Aero 4000 GT. Niestety ząbkował, czuć i słychać było przekładnie. " Standardowo" dostał nowych łożysk, czyszczenie, smarowanie. regulacja podkładkami... Nic niestety nie pomogło.
Zacząłem więc eksperymentować ze smarami. Najpierw był smar i oliwa Shimano, żadnych pozytywów, później Mobilgrease 28, czerwony. Też bez efektów. Przyszedł czas na tak wychwalany Mobilith SHC 460. Też cudów nie zdziałał.
Przewertowałem owego czasu kilkadziesiąt stron, oczywiście na J.pl.
Znalazłem kilka postów o smarowaniu kolegi @Zorro. Wspominał o stosowaniu smaru Starplex Ep-2.
Pomyślałem, spróbować nie zaszkodzi. To był strzał w 10!!!
Smar mimo że bardzo tani- około 15 zł za 400ml, bił na łeb swoich poprzedników swoimi efektami jakie dał w moim młynku. Kleista, jedwabista konsystencja zrobiła swoje. Oczywiście smary stosowane wcześniej również taką konsystencje miały, ale Starplex poprostu wyciszył przekładnie na tyle, ze nie było jej ani czuc, ani tymbardziej słychać. Praca stała się wyczuwalnie cięższa, ale aksamitna, maślana, o to mi chodziło. Na moje oko smar ten lepiej trzymał sie elementów przekładni, od wcześniej wymienionych.
Od tamtej pory, smaruje tylko Starplexem. Każdy mój młynek jest nim wysmarowany :D
Reszte smarów wyniosłem do garażu.
Pamiętać trzeba, że smaru na przekładni jest tyle, ile wynosi luz między ząbkami. I ilość smaru nie wpływa na prace kołowrotka. Wiadomo, że jeśli sie napakuje go po same brzegi korpusów to bedzie miało to wpływ...
Mimo gładkiej bezszelestnej pracy, zawsze przed łowieniem zdejmuje szpulke, wyłączam blokade wstecznych obrotów i kręce korba do tyłu. Przekładnia przy takim zabiegu się smaruje. Sprawdzona metoda :P
Pisałem juz kiedyś, że smaruje kołowrotek po 4-5 wypadach nad wodę. Po takim czasie stosowania tej metody stwierdzam, że ma sens. Wystarczy po kilku wyprawach zajrzeć do środka i rzucić okiem na bebechy. Zawsze na pinionie i na kole, smar zmienia barwe, z klarownego pistacjowego na mętny pistacjowo-siwy kolor. I to nie wina kiepskich właściwości smaru, tylko efekt pracy jaką w ciągu łowienia wykonał. Nawet na osi posuwu szpuli oliwka zmienia kolor na taki jak w napędzie.
Już kolega @Zorro obliczał ile razy w ciągu jednego rzutu kręci się rolka, łożysko kabłąka. To samo tyle że z większym obciążeniem, ale z mniejszą prędkością dzieje się w napędzie młynka.
Nie wyobrażam sobie kręcenia kołowrotkiem przez cały sezon bez serwisu.

Użytkownik Arek GT edytował ten post 07 listopad 2012 - 12:19


#20 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 07 listopad 2012 - 12:26

Arek niektórzy serwisują po 2-3 latach a TY mówisz jednym sezonie :P .




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych