Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

"Ząbkowanie" kołowrotka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
173 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 819 postów
  • Imię:Arek

Napisano 07 listopad 2012 - 13:01

Rozumiem, że spora rzesza kolegów na J.pl popełniła już małżeństwo, mają dzieci, prace, mase innych obowiązków.
Ale godzina, max dwie wygospodarowana na serwis młynka to chyba nie jest wiele... Tak mnie się tylko wydaje... :D

Użytkownik Arek GT edytował ten post 07 listopad 2012 - 13:02


#22 OFFLINE   Przemek

Przemek

    Przemek

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1488 postów
  • LokalizacjaWyszków
  • Imię:Przemek

Napisano 07 listopad 2012 - 20:48

Czy chodzi o ten smar: TEXACO STARPLEX EP 2 ???

#23 OFFLINE   zorro

zorro

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2676 postów
  • LokalizacjaWarszawa-Kamienne Skarżychoooo...
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Szczepanik

Napisano 07 listopad 2012 - 22:07

Czy chodzi o ten smar: TEXACO STARPLEX EP 2 ???


Ten, ten... W takich czarnych tubach.. :)

#24 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2189 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 07 listopad 2012 - 22:54

A niby jak ma się przekładania smarować (rozumiem, że dodatkowo) podczas kręcenia do tyłu? Geometra zazębienia się zmienia? Mazidło rozpryskuje się po obudowie i spływa ponownie na przekładnie?
A ładowanie gęstego/bardziej lepkiego, to tylko dla duszy Twojej jest i gustu. Jedni wola ciężko ale maslanie, inni "letko" ale "terkocząco".
I taka moja uwaga mała. Jeżeli smar wymieniasz z 10 raz w sezonie w każdym z nich, to wiedz, że przy każdej wymianie robiąc dla swoje duszy masełko, kołowrotki robisz sporą krzywdę (przekładnia się szybciej zużywa, bo musi się dostosowywać (docierać) do nowego ułożenia). Smar się zmienia, jeżeli się zużyje, a kołowrotek to rozkręca się co roku przede wszystkim po to, żeby z syfu wyczyścić, bo przeciętne smarowidło bez problem ten rok wytrzyma.

Użytkownik krzychun edytował ten post 07 listopad 2012 - 22:54


#25 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15565 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 07 listopad 2012 - 23:02

Racja, moim zdaniem. Zawsze mechanizmy potrzebują chwilę aby się dotrzeć .

#26 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 819 postów
  • Imię:Arek

Napisano 08 listopad 2012 - 06:58

A niby jak ma się przekładania smarować (rozumiem, że dodatkowo) podczas kręcenia do tyłu? Geometra zazębienia się zmienia? Mazidło rozpryskuje się po obudowie i spływa ponownie na przekładnie?
A ładowanie gęstego/bardziej lepkiego, to tylko dla duszy Twojej jest i gustu. Jedni wola ciężko ale maslanie, inni "letko" ale "terkocząco".
I taka moja uwaga mała. Jeżeli smar wymieniasz z 10 raz w sezonie w każdym z nich, to wiedz, że przy każdej wymianie robiąc dla swoje duszy masełko, kołowrotki robisz sporą krzywdę (przekładnia się szybciej zużywa, bo musi się dostosowywać (docierać) do nowego ułożenia). Smar się zmienia, jeżeli się zużyje, a kołowrotek to rozkręca się co roku przede wszystkim po to, żeby z syfu wyczyścić, bo przeciętne smarowidło bez problem ten rok wytrzyma.



Wybaczcie, że zaczynam od czegoś co nie dotyczy tematu. Ale ciśnie mnie to już od dłuższego czasu
Większość postów które piszą koledzy odbierana jest tak, jakby były one rozkazem, nakazem do tego by tak postępować jak jest napisane. Posty te to raczej sugestie, nasze wnioski wyciągnięte z doświadczeń a nie coś co ma być ubóstwiane i robione przez reszte forumowiczów.

Co do serwisu, to jest tylko moje zdanie i nikt nie musi mu zawierzać.
Z doswiadczenia wiem, że te 2-3 obroty do tyłu w jakimś stopniu smarują na tyle przekładnie, że po tym zabiegu wyczuwalnie ciężej młynek kręci, ale bardziej aksamitnie.
Ja w miejsce usytuowania zębatki worm shafta pakuje sporo smaru, stamtąd smar jest zabierany przy wstecznych obrotach, sprawdzone organoleptycznie :)
Wiadomo też, że są gusta i guściki.
Ja wole ciężej ale bez hałasu i czucia tego co jest w środku. Bo przy terkotaniu często gęsto nie czuje się tego co sie dzieje na kiju...
O ustawieniach przekładni był już temacik. I jak z tego tematu wiadomo, że po oznaczeniu przekładni (przynajmniej w starych Shimano), zęby nie trafiaja na siebie ponownie.
Ile ludzi, tyle teorii. Każdy niech robi to co uważa za słuszne :)
Ja przy swoim sposobie serwisu zostaje, bo po co zmieniać coś co jest dobre.

Użytkownik Arek GT edytował ten post 08 listopad 2012 - 07:18


#27 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2189 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 08 listopad 2012 - 09:13

Ja przy swoim sposobie serwisu zostaje, bo po co zmieniać coś co jest dobre.

Oczywiście, że zrobisz jak będziesz chciał. Oczywiście, że są to twoje sugestie. Ja tylko chcę Ci pomóc, bo Twoje zabiegi na krótką są metę dobre (może lepiej efektowne) i za rok, dwa napiszesz, że ładujesz w kołowrotek podkładki z 1mm blachy, a smaru wchodzi 200g.


Może masz i rację z tym smarowaniem przy zmianie kierunku pracy przekładni. Ja tego jakoś nie mogę ogarnąć, więc mi wytłumacz, proszę. Bardzo mnie to zaciekawił.

#28 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 08 listopad 2012 - 09:59

Kiedyś gdzieś, na jakimś blogu kolesia, który można powiedzieć zawodowo serwisuje młynki (głównie multiki) przeczytałem historię. Otóż ten koleś, robił taki trik. Brał młynek, otwierał, czyścił przekładnie i pakował smar zmieszany z pastą do zębów w stosunku 2:1, tzn więcej pasty. Zamykał i odstawiał na noc do maszynki, która kręciła młynkiem, powiedzmy szybkim tempem. Rano otwierał młynek, ale czyścił po oznaczeniu położenia przekładni, potem składał, smarował już właściwie i to był koniec. Pasta podobno ma właściwości lekko ścierne i pomagała spasować całość. Tak przynajmniej tłumaczył. Ile w tym prawdy nie wiem, ale ponoć pomagało to odzyskać dawne wrażenie płynnej pracy.

Użytkownik Krzysiek_W edytował ten post 08 listopad 2012 - 10:00


#29 OFFLINE   Sil

Sil

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 71 postów
  • Lokalizacjabydgoszcz

Napisano 08 listopad 2012 - 10:15

Wyzej opisywalem swoj problem ze spro red arc tuff body i w koncu zrobilem tak ,ze wyczyscilem dokladnie wszystkie elementy nastepnie ukladalem talerz wzgledem pinionu zmieniajac polozenie co zabek i zostawilem w pozycji gdzie zabkowanie bylo najmniej odczuwalne , nastepnie nasmarowalem skrecilem wszystko do kupy kolowrotek zawinalem w szmatke wkrecilem delikatnie w imadlo nastepnie wzialem wkretarke zalozylem odpowiednia koncowke i wlozylem w miejsce gdzie powinna byc raczka i zostawilem tak na ponad 3 godziny- bo padla bateria we wkretarce - na srednich obrotach efekt kolowrotek moze nie chodzi jak masło ale zabkowanie jest prawie niewyczuwalne ,kolowrotek posmarowalem smarem ze sklepu wedkarskiego smar firmy jaxon.

#30 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 819 postów
  • Imię:Arek

Napisano 08 listopad 2012 - 10:34

Oczywiście, że zrobisz jak będziesz chciał. Oczywiście, że są to twoje sugestie. Ja tylko chcę Ci pomóc, bo Twoje zabiegi na krótką są metę dobre (może lepiej efektowne) i za rok, dwa napiszesz, że ładujesz w kołowrotek podkładki z 1mm blachy, a smaru wchodzi 200g.


Może masz i rację z tym smarowaniem przy zmianie kierunku pracy przekładni. Ja tego jakoś nie mogę ogarnąć, więc mi wytłumacz, proszę. Bardzo mnie to zaciekawił.


Co do podkładek, to jakiś miesiąc temu jedną wyjąłem. Bo poprostu jest zbędna, za to kołowrotek lżej chodzi, a praca dalej cicha, bez czucia przekładni.
kołowrotek chodzi tak od maja i jedyną zmianą było właśnie wyjęcie jednej z podkładek. Smaru włazi mniej więcej tyle samo :D Zmiany na zębach napewno są, niewidoczne dla oka, wkońcu kręci o niebo lepiej jak na początku. Nie zauważyłem żeby materiału na zębach ubyło.
Co do tego smarowania przy wstecznych obrotach to jest to proste. Smar jest bardzo kleisty, pięknie trzyma się powierzchni. Przy zębatce worma jest go tam tyle, że okala zębatke prawie na całej jej powierzchni bardzo blisko, prócz powierzchni styku z pinionem. Przy wstecznych obrotach te kleiste właściwości smaru sie uwidaczniają. To wygląda tak jakby przy tych wstecznych obrotach smar wyłaził właśnie z miejsca w którym siedzi zębatka worma, z zębatki worma smar przechodzi na pinion a z pinionu na koło glówne. Jak sam nie spróbujesz tego trika to tego nie "ogarniesz".
Jak pisałem, metodę to sprawdziłem sam na swoich kołowrotkach przy serwisie. Mając już osadzone, wyczyszczone i nasmarowane części prócz koła głównego, kręcisz rotorem. Wtedy się to uwidacznia. prościej nie da się chyba tego wytłumaczyć :)

Użytkownik Arek GT edytował ten post 08 listopad 2012 - 11:03


#31 OFFLINE   wedkujacymarcin

wedkujacymarcin

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 28 postów

Napisano 23 listopad 2013 - 11:24

wyczuwalne ząbkowanie to nic innego jak tarcie koła zębatego najczęściej o element ślimaka wystarczy wtedy cieniutka podkładka



#32 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2189 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 23 listopad 2013 - 11:47

wyczuwalne ząbkowanie to nic innego jak tarcie koła zębatego najczęściej o element ślimaka wystarczy wtedy cieniutka podkładka

I tarcia nie uświadczymy?


  • popper lubi to

#33 OFFLINE   fish28

fish28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2672 postów
  • Imię:Darek

Napisano 23 listopad 2013 - 11:47

 

 

Nie koniecznie. Czasem podkładka nie wystarczy bo mogą być np. wyrobione łożyska na osi przekładni lub gniazda owych łożysk, jeśli kołowrotek wykonany jest ze słabego materiału. Równie dobrze może być wyrobiona oś przekładni jak zastosowane są tuleje zamiast łożysk. Wtedy przekładnia nie jest osadzona tak jak powinna i takie ząbkowanie może występować. Tak że podkładka nie zawsze rozwiąże problem. Tak mi się przynajmniej wydaje :)

 

ps.

 

witamy na forum


Użytkownik fish28 edytował ten post 23 listopad 2013 - 11:50


#34 OFFLINE   mdziam_78

mdziam_78

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1713 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Marcin

Napisano 23 listopad 2013 - 13:12

Dobry kotlet. Smacznego. Do giełdy chyba spieszno.
  • fish28 i pg74 lubią to

#35 OFFLINE   ursus

ursus

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 postów

Napisano 23 listopad 2013 - 14:30

Nie koniecznie. Czasem podkładka nie wystarczy bo mogą być np. wyrobione łożyska na osi przekładni lub gniazda owych łożysk, jeśli kołowrotek wykonany jest ze słabego materiału. Równie dobrze może być wyrobiona oś przekładni jak zastosowane są tuleje zamiast łożysk. Wtedy przekładnia nie jest osadzona tak jak powinna i takie ząbkowanie może występować.

 

To w takim razie jak wytłumaczyć ząbkujące nowe lub prawie nowe kołowrotki z wyższych półek?  Nowe niewyrobione elementy wykonane z wysokiej jakości materiałów a jednak ząbkują.
Prę razy w tym wątku wspomniano o potrzebie dotarciu się elementów.  Nie wiem czy to dotyczyło nowego czy też świeżo serwisowanego kołowrotka.   W każdym bądź razie czy spotkał się ktoś z sytuacją że kołowrotek rzeczywiście się ułożył i przestał ząbkować?



#36 OFFLINE   fish28

fish28

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2672 postów
  • Imię:Darek

Napisano 23 listopad 2013 - 14:40

To w takim razie jak wytłumaczyć ząbkujące nowe lub prawie nowe kołowrotki z wyższych półek?  Nowe niewyrobione elementy wykonane z wysokiej jakości materiałów a jednak ząbkują.
Prę razy w tym wątku wspomniano o potrzebie dotarciu się elementów.  Nie wiem czy to dotyczyło nowego czy też świeżo serwisowanego kołowrotka.   W każdym bądź razie czy spotkał się ktoś z sytuacją że kołowrotek rzeczywiście się ułożył i przestał ząbkować?

Nie wiem, nie miałem nigdy daiwy  :lol:  ;)

 

edit

przepraszam, mam multika ale na razie nie ząbkuje, chyba dopiero jak się ułoży :D  


Użytkownik fish28 edytował ten post 23 listopad 2013 - 14:49


#37 OFFLINE   ursus

ursus

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 26 postów

Napisano 23 listopad 2013 - 16:14

Niestety wbrew popularnej opinii Daiwa nie posiada monopolu na tą przypadłość B)  

 

A tak na poważnie to przestał komuś ząbkować kołowrotek po tak zwanym ułożeniu się?



#38 OFFLINE   witoldn

witoldn

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 220 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Witek

Napisano 23 listopad 2013 - 22:00

Z moich serwisowych doświadczeń, wynika, że jak już dobierze się odpowiednio podkładki pod główne koło (czyli zostawi się jednak malutki luz, a nie na sztywno) i ząbkuje, to często znaczącą poprawę uzyskiwałem poprzez zmianę podkładek na pinionie (wkładanych tak aby, pinion wchodził płycej lub głębiej w korpus).

Użytkownik witoldn edytował ten post 24 listopad 2013 - 09:10


#39 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 24 listopad 2013 - 23:32

Ostatnio na własne życzenie zaczęła mi ząbkować Daiwa Tournament Z3000IA. Przedobrzyłem dając za grubą podkładkę na koło główne ale nie na tyle, żeby ciężej kręcił tylko starałem się mocno zminimalizować ten malutki luz. Po kilku wyprawach zaczął ząbkować. Rozebrałem, wyczyściłem, dałem cieńszą podkładkę, nasmarowałem, a ta dalej swoje, co prawda dziwne bo im większe obciążenie to ząbkowanie staje się prawie niewyczuwalne. Ułoży się?
@witoldn ciekawe to co piszesz o podkładkach pod pinion, jakiej grubości +/- dawałeś te podkładki i czy nie zmieniałeś w ten sposób wysokości rotora?

#40 OFFLINE   krzychun

krzychun

    Giełda rulez

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2189 postów
  • LokalizacjaWieluń
  • Imię:Krzysiek

Napisano 24 listopad 2013 - 23:38

Skoro powierzchnia styku zębów nie jest prostopadła ani równoległa do osi kół/walków  (a nie jest) to można i wałek podkładką przesunąć i ząbkować nie będzie... do czasu oczywiście. I tą samą podkładka - przy okazji - luz na kole się "zmniejszy".






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych