Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Wymiana oleju w silniku


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
92 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 21 grudzień 2019 - 00:09

Kup olej do lower unit w tubce z gwintem albo pompke ile by nie weszlo pompuj az wyplynie gora

#42 OFFLINE   Blackstarpro

Blackstarpro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 200 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Mer

Napisano 21 grudzień 2019 - 11:21

W olejach zaburtowych nie chodzi o wilgoć, tylko o temperaturę pracy. Samochodowe pełną smarowalność osiągają przy ok 90 stopni. W zaburtowych temp nie wzrasta powyżej 50-60 , bo po zgaszeniu silnika, przy otwartym układzie chłodzenia mielibyśmy czajnik z gwizdkiem. Ma to szczególne znaczenie w słonej wodzie.

 Często też odpalamy, przepływamy kilometr i znowu stoimy godzinę. Wtedy olej pracuje np od -5 do +10 stopni, cały sezon trociowy(morski).

Teoretycznie oleje zaburtowe są tak skomponowane, żeby najlepszą smarowalność osiągały w zdecydowanie niższych temperaturach pracy , niż samochodowe.

Jeszcze taki ,,drobiazg"- samochodowe 0W,5W,10W mają dużo dodatków poprawiających pompowalność na mrozie, a te z kolei obniżają odporność na ścinanie filmu olejowego.

A, że po wodzie (zaburtowymi) nie pływa się w mrozy, można zrezygnować z tych dodatków, przez co osiąga się najwyższą odporność na ścinanie filmu, co przy obrotach 5-6 tysięcy ma ogromne znaczenie. Mercury ma olej full syntetyk 25w40.

  Do pierdziawek za 1-2 tys$ oczywiście nie ma sensu nawet się zastanawiać i lać to co jest pod ręką, ale za 20 tys$, to lepiej używać takiego oleju jaki przewidział producent.



#43 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 21 grudzień 2019 - 12:07

Niestety ale się z tobą nie zgodzę. Mam silnik wpięty w echo i temperatura jest w okolicach 75-80stopni przy pyrkaniu, a przy szybkim pływaniu podbija pod 100. I to jest normalne. Na słoną wodę czasami stosuje się termostaty otwierane na 60 stopni, ze względu na kamień kotłowy, ale to większości z nas nie dotyczy. Za trwałość filmu olejowego odpowiada drugi parametr temperaturowy . Natomiast za większość zużycia rozruch, bo wtedy elementy pracują na sucho, dopóki olej nie dotrze do wszystkich punktów smarowania. Więc łatwość pompowania w niższej temperaturze jest bardzo istotna, szczególnie na jesieni.

Wysłane z mojego ASUS_Z01RD przy użyciu Tapatalka
  • russian80 lubi to

#44 OFFLINE   Jerktom

Jerktom

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 13 postów
  • LokalizacjaDania
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Luczyk

Napisano 01 lipiec 2021 - 11:05

Witam, bardzo proszę o pomoc w jednoznacznym stwierdzeniu, jaki model silnika posiadam, jest to silnik Suzuki df15, niestety jest na nim tylko jedna tabliczka na której jest df15 oraz 01502F-884536. Problem polega na tym, że wszelkie informacje jakie znajduje dotyczą modelu df15a i wydaje mi się że to nowsze wersje. Chciałbym mieć pewność jakie oznaczenie ma mój, żeby znaleźć polską instrukcję obsługi. Chcę wymienić oleje oraz filtry. Proszę również jeśli to nie problem o podanie jakiś sprawdzonych, najlepiej nie drogich olejów. Proszę również o radę czy uszczelki do filtra oleju sam filtr oraz takie miedziane podkładki pod korek spustu oleju można kupić gdzieś poza serwisem Suzuki. Niestety to mój pierwszy silnik 4suwowy i nie mam doświadczenia. Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych Kolegów. Pozdrawiam Tomek

Użytkownik Jerktom edytował ten post 01 lipiec 2021 - 11:10


#45 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 01 lipiec 2021 - 22:34

Filtr oleju silnikowego ma własną uszczelkę, ma być podobnej średnicy co stara, co do samego filtra, ważna jest średnica filtra i jego długość by "wlazł" do środka, no i gwint (średnica, skok czy metryczny czy calowy). Do Yamahy F15 kupiłem Filtron, chyba motocyklowy.

Olej najbardziej dostępny to samochodowy półsyntetyk 40W10, chyba że zalecają 30W10, ten już mniej dostępny.

Ważne by nie jakiś promocyjny z marketu albo z beczki. Moją wybraną marką jest polska rafineria z Kwidzynia, Veco.

Do stopy najczęściej zalecają GL4 90W 80 lub GL4 90W75, np półsyntetyczny Hipol.



#46 OFFLINE   Bartek1989

Bartek1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 476 postów

Napisano 02 lipiec 2021 - 05:17

Jakieś dziwne te oleje u kolegi idą..
Ja leję mutul outboard 10w30 a do spodziny motul trans lube,u mnie tubka na dwie wymiany
  • maykel i drChlubicz lubią to

#47 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 02 lipiec 2021 - 13:48

Cudze chwalicie.

Od lat stosuję Veco we wszystkim co jeździ i zero problemów.

Hipol półsyntetyczny GL5 testowałem na płaszczyźnie i rozchodzi się b.dobrze.



#48 OFFLINE   Bartek1989

Bartek1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 476 postów

Napisano 02 lipiec 2021 - 15:40

Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów  Bóg wie gdzie 



#49 OFFLINE   flyfisher33

flyfisher33

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 82 postów
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:Michał

Napisano 02 lipiec 2021 - 17:39

Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów  Bóg wie gdzie 

No raczej trochę się różnią te silniki, choćby pod względem rodzaju chłodzenia, temperatury pracy i obrotów, jakie osiągają.


Użytkownik flyfisher33 edytował ten post 02 lipiec 2021 - 17:44


#50 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 396 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 02 lipiec 2021 - 17:52

Nawet bardzo się różnią, w silniku motocyklowym dodatkowo ten olej smaruje skrzynię biegów i sprzęgło pracuje w kąpieli olejowej.

#51 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1338 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 02 lipiec 2021 - 17:59

Dokładnie piła łańcuchowa a silnik zaburtowy to dwa różne światy.
W pile masz cały czas wysoka temperaturę wysokie obroty.
W silniku zaburtowym masz niska temperaturę (termostat otwiera otwiera przy 60-70'C nie tak jak w samochodzie). No i obroty często niskie.
Normalny olej 2T nie spala się w takich warunkach i zostawia pełno nagaru. Przy małych silnikach nie ma co oszczędzać na oliwie.

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka
  • M a r a s i AngusCK lubią to

#52 OFFLINE   Bartek1989

Bartek1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 476 postów

Napisano 02 lipiec 2021 - 18:30

2t to w ogóle inna bajka, zwłaszcza piła bo musi pracować w różnych pozycjach gdzie 4t by nie miało smarowania. A co do olejów to nie sądzę żeby 10w30 dedykowany do kosiarki diametralnie różnił się od oleju 10w30 do zaburtowców. Bo przecież te wartosci 10 i 30 mówią o tym w jakich olej temperaturach trzyma swoje właściwości (nie sa to stopnie C*)
Ale żeby nie było magistra z mechaniki nie mam, tylko takie garażowe doświadczenia

#53 OFFLINE   GrzesM

GrzesM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 396 postów
  • LokalizacjaKatowice
  • Imię:Grzegorz

Napisano 02 lipiec 2021 - 18:35

Wyłącz z tego piły i motocykle o będzie git 😉

#54 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 02 lipiec 2021 - 22:03

Olej silnikowy do 4t czy to do kosiarki, motocyklu czy outboard raczej niczym się nie różnią. W końcu te silnika na tej samej zasadzie działają. Bardziej chodzi mi o te gęstości.. Raczej Kolega się pomylił podając te 40w10 czy 30w10 bo nie słyszałem o takich olejach, tylko żeby autor później nie szukał takich olejów  Bóg wie gdzie 

A tak, czeski błąd, chodzi o 10W40 lub 10W30. Ciekawe że tylko Ty zauważyłeś odwrócenie.

Motocyklowe mają podawany parametr tarcia dla sprzęgła pracującego w oleju, ale ponoć nie ma to wpływu na smarowanie silnika, nalałem takiego i działa ok.

Co do wyboru lepkości, to kieruję się zaleceniami, bo one uwzględniają chłodniejszy lub cieplejszy cylinder, termostat itp.

Do kosiarki lepszy 10W40 bo to ma chłodzenie powietrzem.



#55 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 626 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2021 - 08:42

Raczej to Twoje przestawienie zauważyli wszyscy, nie pisali nic z grzeczności, bo po prostu nie masz zielonego pojęcia o olejach. Radzę abyś przy dobrze utrzymanym silniku stosował olej jaki podaje producent, z zachowaniem parametru API, po to te parametry są. Jeżeli nie wiesz jaki to ma być podpytaj w serwisie. Ja osobiście w swoim silniku cały czas stosuję 10w40, natomiast gdy przychodzi bardzo zimno, z małymi minusami nad ranem, zmieniam olej na 10w30. Łatwiej wtedy z rozruchem. Staram się pilnować jakości oleju, w końcu średnio 30zł rocznie to praktycznie żaden wydatek, więc co za różnica, czy wydam 20 na byle co, czy nawet 40 na bardzo dobry, w skali roku.
  • Tresor i AngusCK lubią to

#56 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 626 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2021 - 09:02

Witam, bardzo proszę o pomoc w jednoznacznym stwierdzeniu, jaki model silnika posiadam, jest to silnik Suzuki df15, niestety jest na nim tylko jedna tabliczka na której jest df15 oraz 01502F-884536. Problem polega na tym, że wszelkie informacje jakie znajduje dotyczą modelu df15a i wydaje mi się że to nowsze wersje. Chciałbym mieć pewność jakie oznaczenie ma mój, żeby znaleźć polską instrukcję obsługi. Chcę wymienić oleje oraz filtry. Proszę również jeśli to nie problem o podanie jakiś sprawdzonych, najlepiej nie drogich olejów. Proszę również o radę czy uszczelki do filtra oleju sam filtr oraz takie miedziane podkładki pod korek spustu oleju można kupić gdzieś poza serwisem Suzuki. Niestety to mój pierwszy silnik 4suwowy i nie mam doświadczenia. Z góry dziękuję za pomoc bardziej doświadczonych Kolegów. Pozdrawiam Tomek

Twój silnik to dokładnie DF 15 z 2008 roku, na silniku z tej samej strony co miarka do oleju jest nabity kapsel z numerem seryjnym i rokiem oraz miesiącem. W sieci do tego modelu dostępny jest i polski manual i angielska serwisowa.
Wszędzie kupisz zamienniki do niego, to nie musi być serwis. Jakikolwiek sklep marine z dnia na dzień wszystko Ci ściągnie. Uszczelki miedzianej pod korkiem oleju zmieniać nie musisz, chyba że jest uszkodzona. Oringu przy filtrze oleju też nie trzeba wymieniać, chyba że jest w podłym stanie. Musisz natomiast wymienić obie uszczelki pod śrubami do oleju w spodzinie. Olej silnkkowy to ok. 30zł litr, olej do spodziny, tam wchodzi ok. 170ml, też okolo 30zl. Polecam wydać 50 i kupić litr i do niego pompkę za 25zl na allegro. Świece do tego modelu od 15zł ngk. Filtr oleju zamiennik 25, paliwa zamiennik tez 25. Zdejmij pokrywę koła zamachowego i zobacz w jakim stanie jest pasek, jak nie wyglada bardzo dobrze kup nowy, wymiana jest banalna.

Użytkownik Matteoo edytował ten post 04 lipiec 2021 - 09:13


#57 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 04 lipiec 2021 - 09:20

Ja osobiście w swoim silniku cały czas stosuję 10w40, natomiast gdy przychodzi bardzo zimno, z małymi minusami nad ranem, zmieniam olej na 10w30. Łatwiej wtedy z rozruchem.

Więc piszesz znawco, że obniżasz górny parametr lepkości, żeby olej lepiej pracował przy rozruchu w niższej temperaturze? Zaiste, śmiała to teoria.



Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 04 lipiec 2021 - 09:22


#58 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 626 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 04 lipiec 2021 - 10:43

Oczywiście, że tak robię, operacja zalecana przez serwis suzuki "znafco", dla silników po 2010r, tam delikatnie pojechałem, miało być 5w30. I oto zapis z oficjala suzuki:
NOTE:
In very cold weather (below 5°C (41°F)), use
SAE (or NMMA FC-W) 5W-30 for easier start-
ing and smooth operation.

Użytkownik Matteoo edytował ten post 04 lipiec 2021 - 10:56


#59 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4772 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 04 lipiec 2021 - 11:49

5w30 to jeszcze rozumiem, ale 10w30 żeby lepiej pracowało w niższych temperaturach to wiesz. A poza tym jak się okazało przygoniła motyka gracy....

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#60 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 04 lipiec 2021 - 12:12

Pawel podziwiam Cię że jeszcze chce Ci się tłumaczyć tym "znafcom" i mistrzom teorii co do czego i po co :)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych