Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Podlączenie akumulatorów - silnik spalinowy i dziobowy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
36 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Syriusz1982

Syriusz1982

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 25 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Mazur

Napisano 09 wrzesień 2021 - 08:42

Witam,

Mam silnik spalinowy yamaha 25GWHS i pytanie brzmi czy jest opcja podłączenia ładowania do dwóch akumulatorów - jeden rozruchowy i od echo powiedzmy 80Ah, a drugi od silnika dziobowego Motorguide Xi3z GPS 100 Ah? Słyszałem że nie powinno się ładować akumulatora od silnika dziobowego w trakcie używania bo można go zepsuć. Ładowarka IP65. Jakieś propozycje?



#2 ONLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6182 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 10 wrzesień 2021 - 06:40

Z radą psulka zrobiłem to na przekaźniku (automatyczny włącznik świateł) za kilkadziesiąt PLN z allego. Przy wyłączonym silniku akumulatory są rozłączone. Silnik przy rozruchu bierze prąd tylko z aku rozruchowego. Napięcie się podnosi do wartości ładowania i przekaźnik dołącza wtedy drugi akumulator. Może to mało finezyjne (w sensie takie zero-jedynkowe), ale tanie i działa. Ja ładuję aku zasilający Powerdrive'a (model bez GPS) w czasie pracy i nic złego się nie dzieje...



#3 OFFLINE   Syriusz1982

Syriusz1982

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 25 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Mazur

Napisano 10 wrzesień 2021 - 08:58

Ok, jest to jakies rozwiązanie, właśnie problem jest ponoć kiedy silnik jest z GPSem, poszukam jeszcze różnych opcji w necie może coś będzie.



#4 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 15 wrzesień 2021 - 22:40

Druga opcja to separator diodowy, czyli akumulatory połączone prawie równolegle (jednym biegunem), przy czym rozruchowy ładowany bezpośrednio z silnika a drugi przez diodę Schotk"ego. To taka prostownicza o niskim spadku napięcia w kierunku przewodzenia.

Czyli ładuje się z silnika, ale prąd do niego nie wraca.

Wadą jest możliwość rozładowania rozruchowego przez echo.



#5 ONLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6182 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 wrzesień 2021 - 07:02

Druga opcja to separator diodowy, czyli akumulatory połączone prawie równolegle (jednym biegunem), przy czym rozruchowy ładowany bezpośrednio z silnika a drugi przez diodę Schotk"ego. To taka prostownicza o niskim spadku napięcia w kierunku przewodzenia.

Czyli ładuje się z silnika, ale prąd do niego nie wraca.

Wadą jest możliwość rozładowania rozruchowego przez echo.

 

Miałem tak, zrezygnowałem właśnie ze względu na spadek napięcia. Akumulator zasilający zawsze był niedoładowany.



#6 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2021 - 08:30

Teraz już można kupić tanio gotowe separatory po około 80 PLN.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#7 ONLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6182 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 16 wrzesień 2021 - 14:20

To ja bym nie kombinował... ;)



#8 OFFLINE   Stołczynianin

Stołczynianin

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 405 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Robert

Napisano 16 wrzesień 2021 - 22:56

Miałem tak, zrezygnowałem właśnie ze względu na spadek napięcia. Akumulator zasilający zawsze był niedoładowany.

Spadek na zwykłej prostowniczej to około 0,7V a Schotk"e około 0,2V czyli praktycznie nic.



#9 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 16 wrzesień 2021 - 23:12

Spadek na zwykłej prostowniczej to około 0,7V a Schotk"e około 0,2V czyli praktycznie nic.

To jest minimum, od którego startuje. Sprawdź sobie charakterystyki tych diód. Skórka za wyprawkę. Przy 10A masz już ~0,5V vs ~0.7V dla diody 30A. A i tak nie przebije zwykłego przekaźnika. Obecnie najtańsza metoda to moduł AVT1877 i sterowanie przekaźnikiem jakim sobie zamarzysz. Ale różnica w cenie nie jest powalająca do gotowego rozwiązania.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 16 wrzesień 2021 - 23:42


#10 ONLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 17 wrzesień 2021 - 06:07

Pierwsze rozwiazanie dla powiedzmy kwasowych aku to vsr np https://www.mazuria....umulatorow.html jak masz jakies lifepo4 to cos w typie:
https://allegro.pl/o...-20a-9626229027 sa wersje tej ostatniej dla 12v i 24v

Użytkownik wuran edytował ten post 17 wrzesień 2021 - 06:15


#11 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 28 wrzesień 2021 - 22:09

My używamy DVSR firmy beep plus ładowarka Mastervolt lub Victron BluePower IP67 albo z bardziej rozbudowanych instalacjach Prosport Global . Potem wystarczy to wszystko prawidłowo podłaczyć i jest OK.  Używaliśmy (krótko) innych modeli DVSR i nie podobało mi się ich działanie. W tym jest ok  http://fox-boats-sho...OCH-BATERII/620

http://fox-boats-sho...5?url=ładowarka

Specjalny przekaźnik do ładowania LiFePo4 będzie dostępny za kilka tygodni...pracujemy nad tym.


Użytkownik Krzysztof Kacprzak edytował ten post 28 wrzesień 2021 - 22:15

  • Arkadeus lubi to

#12 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 28 wrzesień 2021 - 22:43

Nie wiem po co specjalny przekaźnik do lfp. Sprawdałem jak działa BMS - odcina ładowanie jezeli któraś z cel dojdzie do 3,65V. W instalacji samochodowo-łódkowej z akumulatorem ołowiowym równolegle prąd będzie leciał po prostu w stronę 0, a osiągnięcie 14,6V jest praktycznie niemożliwe.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#13 OFFLINE   Arkadeus

Arkadeus

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 31 postów

Napisano 13 październik 2021 - 19:24

My używamy DVSR firmy beep plus ładowarka Mastervolt lub Victron BluePower IP67 albo z bardziej rozbudowanych instalacjach Prosport Global . Potem wystarczy to wszystko prawidłowo podłaczyć i jest OK.  Używaliśmy (krótko) innych modeli DVSR i nie podobało mi się ich działanie. W tym jest ok  http://fox-boats-sho...OCH-BATERII/620

http://fox-boats-sho...5?url=ładowarka

Specjalny przekaźnik do ładowania LiFePo4 będzie dostępny za kilka tygodni...pracujemy nad tym.

Czekam z niecierpliwością.....



#14 ONLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 01 maj 2022 - 20:55

odkopię temat bo przez 6 dni miałem okazję testować Victron Orion-Tr Smart 12/24-15 A

 

2 aku 100Ah spięte na 24V do dziobówki, aku rozruchowy Yuasa 80Ah MarineLine

przez cały ten czas aku do dziobówki nie potrzebowały byc ładowane, Pierwszego dnia nie było uruchomionego ładowania przez Victrona, dzięki temu sprawdziłem ile poszło prądu, i było to 30% pojemności. Dziennie na wodzie 10-12 godzin, łodź 5metrów długa, 2m szeroka z dużą ilością sprzętu i 2 osoby. Alternator wg producenta daje maksymalnie do 15A. Wg aplikacji prąd ładowania oscylował wokół 3-4A podczas używania silnika spalinowego. Silnik w tym czasie zrobił ok 25mth. Ostatniego dnia na koniec pływania akumulatory Lifepo4 wg aplikacji producenta miały 59% pojemności.

wg mnie rozwiązanie sprawdza się, bo nie musiałem ani razu wyjmować dwóch aku do ładowania.



#15 OFFLINE   sol321

sol321

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 778 postów
  • Imię:Mateusz
  • Nazwisko:S.

Napisano 08 maj 2022 - 09:34

Cześć,
Panowie podpowiecie jak rozwiązać sprawę Aku?
Do tej pory miałem w Łodzi spaline bez rozruchu i ładowania, więc miałem akumulator 100ah lifepo4 do dziobówki i Aku żel 20ah do echo.
Teraz kupiłem Suzuki 30 z rozruchem i trymem więc muszę coś pozmieniać. Jest opcja podpiąć lifepo4 jako rozruchowy ? Gdzies obiło mi się o uszy że jest problem z ładowaniem lifepo4 z silnika, a jakby odłączyć ładowanie?
Chciałem dokupić poprostu kwasiaka do spaliny ale zależy mi na jak najmniejszej wadze zestawu i zastanawiam się czy można to zrobić inaczej?

#16 OFFLINE   sharkfishing

sharkfishing

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1420 postów
  • Lokalizacjachicago
  • Imię:bruno
  • Nazwisko:dadej

Napisano 10 maj 2022 - 17:21

Zwylky kwasiak do rozruchu i echa

#17 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4792 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 10 maj 2022 - 23:50

Cześć,
Panowie podpowiecie jak rozwiązać sprawę Aku?
Do tej pory miałem w Łodzi spaline bez rozruchu i ładowania, więc miałem akumulator 100ah lifepo4 do dziobówki i Aku żel 20ah do echo.
Teraz kupiłem Suzuki 30 z rozruchem i trymem więc muszę coś pozmieniać. Jest opcja podpiąć lifepo4 jako rozruchowy ? Gdzies obiło mi się o uszy że jest problem z ładowaniem lifepo4 z silnika, a jakby odłączyć ładowanie?
Chciałem dokupić poprostu kwasiaka do spaliny ale zależy mi na jak najmniejszej wadze zestawu i zastanawiam się czy można to zrobić inaczej?

Problemów jest kilka.

 

1. Lifepo zależy jaki masz BMS. Jest opcja, że przy rozruchu BMS wyłączy aku - wymaga co najmniej przetestowania.

2. Problem z ładowaniem LFP jest taki, że BMS działa zero-jedynkowo. Może się zdarzyć, że odetnie ci baterię w czasie ładowania, co grozi sfajczeniem regulatora napięcia. Możesz ten problem rozwiązać w na dwa sposoby - zainwestować w specjalne zabezpieczenie, co nie jest tanie, albo ładować te 20Ah lub inny kwas równolegle z LFP - ale to może generować zakłócenia z elektryka na echu (zakładam, że z tego powodu masz osobną baterię).

 

Ja bym poszedł w opcję wywalić 20Ah i wstawić coś większego, zasilająco-rozruchowe do echa i silnika - jak sugeruje kolega wyżej. Coś typu EXIDE Dual 80Ah czy Varta EFB 60Ah, ZAP Energy Plus 60Ah. Od tych 10-13 kilko dodatkowo chyba świat się nie zawali? Miałem taki układ i działało to bezproblemowo. W razie W masz szarpankę.


  • Trouter lubi to

#18 ONLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 11 maj 2022 - 12:55

Jak chcesz lekko to 1.9kg ale 299 ojro
https://www.rebel-ce.../product/start/

#19 OFFLINE   pingvinas

pingvinas

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 447 postów
  • LokalizacjaSochaczew
  • Imię:Giedrius

Napisano 11 maj 2022 - 13:29

Ja mam od roku coś takiego podłączone.Mam jeden aku lifepo4 100 ah podpięty pod silnik 30 hp i nic  na razie się nie dzieje. BMS przy rozruchu czy podczas ładowanie jeszcze nie razu nie wywalił.

 

https://skiff.pl/moz...lfp-na-jachcie/

 

https://battlebornba...12v-alternator/

 


Użytkownik pingvinas edytował ten post 11 maj 2022 - 13:33

  • lukaszkosciukiewicz i Arkadeus lubią to

#20 OFFLINE   IntruZ9

IntruZ9

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 480 postów
  • LokalizacjaPCT
  • Imię:intruz

Napisano 25 czerwiec 2022 - 20:26

Panowie pytanie,czy ktoś ma założony separator akuloatora,tak żeby ładować 2 ako ze spaliny?




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych