Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Solidniejsze usztywnienie dwóch połówek formy.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
14 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   markus383

markus383

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 42 postów
  • LokalizacjaOtwock Mały

Napisano 13 czerwiec 2022 - 17:54

Cześć.
Wczoraj zrobiłem sobie połówkę formy do woblera. Niestety te stabilizatory są bardzo słabe, po części jest w nich powietrze, bardzo wyginają się.
Macie może patent na wykonanie lepszych stabilizatorów? Będę powoli robił drugą połówkę formy.

PS.
Wiem, że silikon powinien być niebieski, ale taki dostałem, więc z takiego będę na razie wykonywał formy.

Załączone pliki



#2 OFFLINE   lenny

lenny

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 1464 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Leszek

Napisano 13 czerwiec 2022 - 19:56

Który silikon kupiłeś?
Na taką formę trzeba było wziąć ten twardszy MM940. A kolor to zależy od katalizatora, jest czerwony szybszy i niebieski wolniejszy.
A te stabilizatory to trzeba było zrobić grubsze i było by ok.
Co z tym teraz zrobić, to chyba nie wiem 😀

#3 OFFLINE   markus383

markus383

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 42 postów
  • LokalizacjaOtwock Mały

Napisano 13 czerwiec 2022 - 20:41

Wziąłem silikon z poniższego linku: 

https://allegro.pl/o...jY0YjQ4YjcyMjY=

 

Ma poniższe parametry:

twardość - 25 SHORE A
wydłużenie przy zerwaniu - 600%
temperatura pracy - 20°C - 23°C
wytrzymałość na rozrywanie - 3,8
lepkość (A+B): 19 000 mPas

proporcje mieszania: 100 : 3

czas życia: 30 - 40 min.

czas do rozformowania: 3 - 5 h

czas pełnego utwardzenia: <24 h



#4 OFFLINE   lenny

lenny

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 1464 postów
  • LokalizacjaBiała Podlaska
  • Imię:Leszek

Napisano 13 czerwiec 2022 - 21:36

Nie znam tego.
Ja zawsze używałem taki.
https://www.modelarn...zator-250g.html

#5 OFFLINE   eRKa

eRKa

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2434 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska
  • Imię:Romek
  • Nazwisko:K

Napisano 13 czerwiec 2022 - 23:27

Uratujesz to, poświęcając jedną połówkę formy. A jeśli masz tylko to co na foto, to tym lepiej.

Zetnij rogi - a nie żałuj... I sprawa załatwiona.

Z tym, że ten silikon to nie bardzo na formę się nadaje. Bardziej na gumę do procy.

Co nie znaczy, że odlewów z żywicy w nim nie zrobisz. Zrobisz, ale z pianką mogą być kłopoty. Jeśli zamierzasz odlewy z pianki robić, to forma z żywicy epoksydowej...



#6 OFFLINE   markus383

markus383

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 42 postów
  • LokalizacjaOtwock Mały

Napisano 14 czerwiec 2022 - 06:12

Chciałbym właśnie robić odlewy z żywicy. Będę uczył się na epoksydzie, który akurat mam i nie mam co z nim zrobić, a jak nabiorę wprawy to kupię tą dedykowaną do woblerów.

 

@eRKa

Ściąłbyś rogi po skosie, tak, aby ta drugą połówkę formy, którą będę wylewał, wlała się w te ubytki, które powstaną na rogach?

 

Pomyślałem też o zalaniu tak jak jest i wetknięciu przez obie połówki wykałaczek (takich grubych), ale nie wiem, czy to dobry pomysł.

 

Co do samego silikonu, to nalałem grubszą warstwę (chyba) i dodatkowo z wystających drucików zrobiłem, pod silikonem, coś na kształt małego zbrojenia. Jest w miarę sztywny.



#7 OFFLINE   jajakub

jajakub

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 853 postów
  • LokalizacjaLublin

Napisano 14 czerwiec 2022 - 06:53

A czy nie lepiej stabilizatory robić w formie półkuli ?
Z jak miękkiego siliconu byś niezrobił taki kształt (wklęsła-wypukła półkula) gwarantuje pewną stabilizację
I osobiście zrobiłbym drugą formę.

#8 OFFLINE   eRKa

eRKa

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2434 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska
  • Imię:Romek
  • Nazwisko:K

Napisano 14 czerwiec 2022 - 21:21

Chciałbym właśnie robić odlewy z żywicy. Będę uczył się na epoksydzie, który akurat mam i nie mam co z nim zrobić, a jak nabiorę wprawy to kupię tą dedykowaną do woblerów.

 

@eRKa

Ściąłbyś rogi po skosie, tak, aby ta drugą połówkę formy, którą będę wylewał, wlała się w te ubytki, które powstaną na rogach?

 

Pomyślałem też o zalaniu tak jak jest i wetknięciu przez obie połówki wykałaczek (takich grubych), ale nie wiem, czy to dobry pomysł.

 

Co do samego silikonu, to nalałem grubszą warstwę (chyba) i dodatkowo z wystających drucików zrobiłem, pod silikonem, coś na kształt małego zbrojenia. Jest w miarę sztywny.

 Właśnie tak. Lekko po skosie i do podstawy. Miejsca masz dość.

Półkule fajnie stabilizują, ale trzeba je lekko ściąć, W przypadku jakiegoś rozdzielacza, zawsze w takich gniazdach coś zostaje...



#9 OFFLINE   markus383

markus383

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 42 postów
  • LokalizacjaOtwock Mały

Napisano 17 czerwiec 2022 - 08:19

Witam.

Wyszło jak na załączonych zdjęciach. Przy rozdzielaniu połówek miałem mały problem i musiałem użyć trochę siły, aby rozdzielić połówki. Cztery stabilizatory zostały. Forma w miarę dobrze przylega, ale dodatkowo będę musiał obie połówki dociskać deseczkami i ściskami stolarskimi. Teraz będę musiał spróbować zrobić stelaż. Ciekawy jestem co wyjdzie z zalewania żywicą. Każde zalewanie żywicą poprzedzę spryskaniem rozdzielaczem. 

 

Teraz czas na kolejny wobler. Następnym razem kołeczki stabilizujące zrobię grubsze i zrobię ich trochę mniej.

 

Załączone pliki



#10 OFFLINE   ugly-hml

ugly-hml

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 531 postów
  • LokalizacjaLubin
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Kłosowski

Napisano 19 czerwiec 2022 - 09:40

Moim zdaniem nie potrzebny jest rozdzielacz. Ściski stolarskie to chyba za toporny patent. Spróbuj recepturek.



#11 OFFLINE   elte

elte

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 20 postów

Napisano 18 sierpień 2022 - 07:36

Jeśli zamierzasz odlewy z pianki robić, to forma z żywicy epoksydowej...

 

@eRKa jaką żywicę epoksydową polecasz do form?



#12 OFFLINE   eRKa

eRKa

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2434 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska
  • Imię:Romek
  • Nazwisko:K

Napisano 18 sierpień 2022 - 09:42

@eRKa jaką żywicę epoksydową polecasz do form?

 

W zasadzie każda żywica będzie odpowiednia. Robiłem formy z Distalu, z Epidianu 5, Epidianu 52, I z tych nowych - nawet nie pamiętam nazwy. Używałem także specjalistycznej żywicy przeznaczonej na lico formy(ta część która bezpośrednio ma styk z odlewem). 

Wybieraj takie które mają małą lepkość.

Ma to znaczenie, jeśli robimy tzw. beton żywiczny - część żywicy zastępujemy wypełniaczem - ja używałem płukanego piasku, ale może być cokolwiek innego. Pył drzewny, pył metalowy, piasek, Lulki szklane... Przy większych formach - na kilkanaście gniazd - warto wzmocnić strukturę formy zatapiając w niej matę szklaną, - nawet kilka warstw.


  • elte lubi to

#13 OFFLINE   markus383

markus383

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 42 postów
  • LokalizacjaOtwock Mały

Napisano 18 sierpień 2022 - 10:05

Kolejne formy robiłem już z grubszymi "łącznikami" i jest ok.

Tej formy z powyższego zdjęcia też używam i woblery wychodzą ok. Będę jej też używał.

 

Teraz staram się ogarnąć stery i odpowiednie dociążenie.

Wobler z ww. formy średnio pracuje, ale mam nadzieję, że dodanie steru wspomoże jego pracę. Wobler z mniejszej formy (ok 3,5 cm) pracuje fajnie nawet bez steru. Ze sterem myślę, że tez będzie jeszcze lepiej.



#14 OFFLINE   elte

elte

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 20 postów

Napisano 18 sierpień 2022 - 10:15

W zasadzie każda żywica będzie odpowiednia. Robiłem formy z Distalu, z Epidianu 5, Epidianu 52, I z tych nowych - nawet nie pamiętam nazwy. Używałem także specjalistycznej żywicy przeznaczonej na lico formy(ta część która bezpośrednio ma styk z odlewem). 

Wybieraj takie które mają małą lepkość.

Ma to znaczenie, jeśli robimy tzw. beton żywiczny - część żywicy zastępujemy wypełniaczem - ja używałem płukanego piasku, ale może być cokolwiek innego. Pył drzewny, pył metalowy, piasek, Lulki szklane... Przy większych formach - na kilkanaście gniazd - warto wzmocnić strukturę formy zatapiając w niej matę szklaną, - nawet kilka warstw.

 

A Crystalline 940 będzie ok na formy?

Używasz jakiegoś rozdzielacza przy odlewach?


Użytkownik elte edytował ten post 18 sierpień 2022 - 11:15


#15 OFFLINE   eRKa

eRKa

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2434 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska
  • Imię:Romek
  • Nazwisko:K

Napisano 18 sierpień 2022 - 20:32

Powinna być ok. Tylko chyba za droga.

Przy odlewach używałem mydła potasowego - malarskiego. 

Po rozcieńczeniu do konsystencji kiślu(kisielu?) - pędzelkowałem gniazda formy. A jeśli podgrzałem do ok 40 50 stopni to wystarczyło formę zanurzyć i nadmiar spływał.


  • elte lubi to