Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Ładowanie akumulatora kwasowego na łodzi z zasilania świateł przyczepy podłodziowej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
10 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   wasielewskis

wasielewskis

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 123 postów
  • LokalizacjaWa-wa
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Wasielewski

Napisano 29 czerwiec 2022 - 07:50

Chciałem zapytać, czy ktoś z Was ma doświadczenie czy można podczas ciągnięcia autem przyczepy podłodziowej ładować aku znajdujące się na łodzi.

Zastanawiam się czy gniazdo przyczepy i układ bezpieczników w aucie to wytrzyma, kiedy akumulator jest rozładowany.

Mam w łodzi aku Yuasa Marine 80Ah i jak jest rozładowany to pobiera ok 12A.

Proszę o poradę.



#2 OFFLINE   fxd

fxd

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 151 postów
  • LokalizacjaWrocq
  • Imię:Grzegorz
  • Nazwisko:K.

Napisano 29 czerwiec 2022 - 08:19

Nie znam sie na tym ale ja w bagazniku mam podpieta lodowke 95L   pod zapalniczke 10A  wiec jak gdzies smigam to dziala bez problemu .  WIec nie wiem czy nie wystarczy zabrac prad z bagaznika i podpiac go do akku .  Wiekszy prad moze byc problem - grubosc przewodow  . Mi na zapalniczne  dziala 

https://www.campings...MIaAlW-EALw_wcB


Użytkownik fxd edytował ten post 29 czerwiec 2022 - 08:21


#3 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 979 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 29 czerwiec 2022 - 08:45

Skoro można ładować aku w przyczepie kempingowej to pewnie można to zrobić nawet w bagażowej  i podłodziowej .

Gniazdo 13 pin + wtyczka 13 pin z   odpowiednią instalacja taką właśnie dają możliwość.

 



#4 OFFLINE   wasielewskis

wasielewskis

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 123 postów
  • LokalizacjaWa-wa
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Wasielewski

Napisano 29 czerwiec 2022 - 10:19

Przewód w przyczepce mam gruby, wytrzyma amperaż, instalację w aucie mam wyprowadzoną pod 7pin ale gniazdo mam 13 pin.

Czy dobrze zrozumiałem, że najlepiej poprowadzić od zapalniczki w bagażniku?



#5 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 979 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 29 czerwiec 2022 - 11:41

Na 7 pin tego nie ogarniesz .

13 pin-owa instalacja ma ten plus ,że zasilanie do przyczepy możesz pociągnąć :

     - po kluczyku ,czyli po zapłonie masz prąd ( nie rozładujesz akumulatora w samochodzie )

     - stałe zasilanie 

      koniecznie na osobnym uziemieniu czyli masie 

To ,że masz gniazdko w samochodzie 13pin nie koniecznie oznacza ,że na wszystkich pinach masz pociągniętą prawidłowo instalację. Nawet z salonu nowe auta mając gniazdo 13 pin mają podłączone tylko 8 pinów.

 

Więc najpierw instalacja w samochodzie potem w przyczepie a z przyczepy kable do łódki a w łódce do akumulatora. Przyczepa - łódka odpinane bo przecież będziesz się wodował.   


Użytkownik M a r a s edytował ten post 29 czerwiec 2022 - 11:46


#6 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4275 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 29 czerwiec 2022 - 13:13

Czy sprawdzałeś ten pobór (12A) przy napięciu ładowania ustawionym na 14,4V, jak w regulatorze z alternatora czy tak sobie ustawiłeś na ładowarce? Ładowarka jest tak naprawdę źródłem prądowym, gdzie zadajesz sobie prąd i napięcie jest dostosowywane tak, żeby nie przekroczyć zadanej wartości (w tybie CC). Alternator jest źródłem napięciowym - dostosowuje prąd tak, żeby utrzymać napięcie 14,4V lub do niego dąży. Jak nie wyrabia prądowo, to napięcie jest niższe. Z mojego doświadczenia nie jest problemem uzyskać 15A albo i więcej dla 60Ah nie przekraczając 14,4V, sądzę że przy mocno rozładowanym aku bedziesz miał więcej niż to. Wiązka haka to nie jest rozsądne medium do przesyłania takich mocy - nie te przekroje kabli, nie na takich odległościach, nawet te 12A to moim zdaniem za dużo na kabelki wiązki. Ja bym dorobił jakieś dodatkowe wyjście z przewodami tak co najmniej 2,5mm i jakimś porządnym, szczelnym złączem.



#7 OFFLINE   Sławek.Sobolewski

Sławek.Sobolewski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • LokalizacjaWarmia&Mazury, kraina 3000 jezior w dorzeczu Wisły i rzek pobrzeża Bałtyku

Napisano 01 lipiec 2022 - 09:25

Bez uruchamiania jakiś mocnych kosztów do takiej akcji można użyć separatora akumulatorów. Akumulator w samochodzie zawsze będzie ładowany jako pierwszy do określonej wartości V a następnie będzie ładowany akumulator dodatkowy co może mieć znaczenie przy sezonowym wyższym poborze prądu przez odbiorniki w aucie. Masz pewność, że akumulator w aucie zawsze będzie naładowany. Taki moduł może pracować z akumulatorami AGM i Kwas.

 

 

 Załączony plik  4553605600_1475773564.jpg   44,44 KB   7 Ilość pobrań

 

 

Przykładowy separator

 

https://allegro.pl/o...ant=10559672875

 



#8 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4275 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 01 lipiec 2022 - 12:20

Sławek, to insza inszość. Nie puścisz 15-20A na kabelkach 0,75mm2.



#9 OFFLINE   Sławek.Sobolewski

Sławek.Sobolewski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2307 postów
  • LokalizacjaWarmia&Mazury, kraina 3000 jezior w dorzeczu Wisły i rzek pobrzeża Bałtyku

Napisano 01 lipiec 2022 - 20:21

Sławek, to insza inszość. Nie puścisz 15-20A na kabelkach 0,75mm2.

Tak o standardowej instalacji do świateł można zapomnieć, przy 20A i ok 6m odległości kabel musiałby mieć w okolicy 10mm2 przekroju.

bde012bf165fd2676239ca9a97bc5fbc.png

7ea6a0c075884aee5ef4f2856c4a7db1.png

Użytkownik Sławek.Sobolewski edytował ten post 01 lipiec 2022 - 20:26


#10 OFFLINE   highvoltage

highvoltage

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 45 postów
  • Imię:Michał

Napisano 02 lipiec 2022 - 16:01

Wszystko się sprowadza do czasu jaki będziesz jechał , przez 3h jazdy uzyskasz 30Ah. Ja teraz testowałem w Szwecji układ ładowania akumulatora lifepo z silnika zaburtowego , i jak się okazuje 6A ładowanie jest zdecydowanie niewystarczające. Musiałem ciągnąć kabel i ładować przy pomoście( używałem dziobowki do trola)

#11 OFFLINE   wasielewskis

wasielewskis

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 123 postów
  • LokalizacjaWa-wa
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Wasielewski

Napisano 04 lipiec 2022 - 12:08

Bardzo Wam Wszystkim dziękuję, widać, że to nie takie proste przy prądach jakie mogą pójść z alternatora do rozładowanego aku na łódce.

W wolnej chwili poprowadzę sobie odrębny przewód (bo to chyba taniej mi wyjdzie niż przeróbka instalacji w aucie z 7 na 13 pin) a do tego czasu będę ładował off-line ładowarką...