Rozpoczynam projekt przerobienia mojej żaglówki na łódź wędkarską, w której można spędzić kilka nocy,
ale która będzie też autonomiczna w zakresie energii elektrycznej.
Żaglówka Pasja 400, którą wybudowałem w 2015 roku, w założeniu konstruktora miała umożliwić
nocleg dla dwóch osób w obszernym kokpicie (ponad 2m, brak skrzynki mieczowej) pod namiotem rozłożonym na bomie.
Łódka ma 4 metry, więc patrząc na niewiele dłuższe Romany to może się udać...
Idę krok dalej i chcę zrobić montowaną na kilka śrub półkabinę.
Jej dach chcę wykorzystać na panel solarny i być niezależnym energetycznie.
Wybierając się na żagle kabinę będę zdejmował, jadąc na ryby zostawiam w domu maszt i żagle, a sama półkabina
będzie miała dodatkowo stelaż i namiot na rufie i w ten sposób spokojnie spędzę noc.
Wracając do elektryki. To czym dysponuję obecnie to silnik Jaxon XT Turbo MAX 65 lb oraz 3-letni akumulator w technologii GEL 100Ah
Do tego dojdzie MPPT Victron SMART 75/15 Lub VOLT 20A. Panel solarny raczej będzie kompromisem - elastyczny VOLT 200 W o wymiarach
1,5x07m (jak się zmieści klasyczny sztywny panel 300-350 W, ale one mają już wymiary około 1x1,7m).
I tu pojawia się pytanie - zamienić akumulator GEL 100Ah na 40 lub 60 LiPo4?
Na forum camperteam spotkałem się z opinią, że efektywność ładowania LiPo4 jest 0,9 w stosunku do 0,6 GEL. Tego nie ogarniam...
VICTRON uzyska max 15A, VOLT jest rozwojowy - 20A (dodatkowy panel na rufie)
Chcę mieć maksymalnie wydajny zestaw przy elastycznym solarze 200W. Czy zamienić GEL 100 Ah na 40 lub 60 Ah LiPo4 (nie chodzi o budżet...)?
Załączam kilka inspiracji, zdjęcia mojej łodzi i zapraszam do dyskusji.
Ciasna, ale własna. Wymiana jachtu nie wchodzi w grę...
Załączone pliki
Użytkownik pasja400 edytował ten post 10 styczeń 2023 - 00:50