Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Krótka kolumna (S) vs długa kolumna (L)


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
68 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Artur Z.

Artur Z.

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 322 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 25 luty 2013 - 14:32

Witam

 

Pytanie do specjalistów.

 

Czym (i czy wogóle) różnią się w użytkowaniu łodzie podobnych wymiarów z pawężą do krótkiej i długiej kolumny , np. jest kilka łodzi ze Słupcy , 410 ma pawęż na krótką kolumnę , 420 na długą kolumnę (jednoskorupowe) , łódź Michał z Milexu (około 400cm)  na długą kolumnę , masa innych dwuskorupowych podobnej długości - krótka kolumna .

 

Jaka jest różnica w użytkowaniu łodzi wędkarskiej tej samej długości - około 4 metrów na krótką i na długa kolumnę?  jakie są wady i zalety jednej i drugiej ?



#2 OFFLINE   wurth5

wurth5

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 21 postów

Napisano 25 luty 2013 - 15:16

Nie bardzo kumam co gdzie i jak ale generalnie długość kolumny czy (s) czy (L) wynika z szerokości pawęży , długość łodzi nie ma tu nic do rzeczy , przynajmniej z tego co wiem,pozdrawiam.



#3 OFFLINE   patu

patu

    Ekspert

  • TEAM JERKBAIT
  • PipPipPipPip
  • 6984 postów
  • Lokalizacjaokolice Szczecina
  • Imię:Patryk
  • Nazwisko:S.

Napisano 25 luty 2013 - 15:27

..raczej z wysokości. Sprawa czysto konstrukcyjna i częściowo zależna od wysokości burty łodzi.



#4 OFFLINE   Artur Z.

Artur Z.

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 322 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 25 luty 2013 - 16:02

Oczywiście że wynika z wysokości pawęży tak jak pisze Patu , czy zatem można założyć że jedynym powodem zastosowania wysokiej pawęży i silnika z długą kolumną jest  wysokość burt ? (zdażają się łodzie z wysoką burtą i niską pawężą na "krótką stopę") Czy są też inne czynniki (właściwości nautyczne) które decydują o tym że stosowana jest długa kolumna, bo tak jest lepiej (dlaczego?)

 

(Wurth5 - długość łodzi podałem dla przykładu ze względu na to że jest wybór łodzi w granicach 4 metrów z wysoką i niską pawężą , a taka łódź mnie właśnie interesuje , pytanie brzmi: co przemawia za jednym i drugim rozwiązaniem)


Użytkownik Artur Z. edytował ten post 25 luty 2013 - 16:03


#5 OFFLINE   yacaré

yacaré

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 394 postów
  • LokalizacjaBremen

Napisano 25 luty 2013 - 16:14

Niektore lodzie o wysokich burtach mozna zamowic tez pod krotka stope - pawez jest wtedy odpowiednio obnizona. Zaleta dlugiej stopy jest jednak taka, ze sam silnik "wisi" te kilkanascie cm wyzej i jest przez to mniej zagrozony zalaniem przez fale na wiekszych akwenach...



#6 OFFLINE   wurth5

wurth5

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 21 postów

Napisano 25 luty 2013 - 16:41

Pisząc szerokość oczywiście chodzi wysokość pawęży chyba że co nie liczni zakładają silnik w poprzek.



#7 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 25 luty 2013 - 20:28

Kolumna typu S 15" =381mm tak zwana krótka, małe łodzie pontony

 

Kolumna typu L  20" =510mm typowa dla więkoszości silników z powertrim tilt

 

Kolumna typu XL 25" =635  typowa dla dużych silników typu oceanpro

 

Kolumna typu XXL 30" = 762mm silniki duże powyżej 200KM  oceanpro.

We wszystkich tych typach mogą się znaleźć silniki z nie typową konfiguracją; typu rumpel, manetka, elektryczny rozruch, poer trim tilt. Rufy z innymi wymiarami to nic innego jak dawna twórczość szkutników pod silniki starego typu gdzie wymiary te odbiegały od standartów aktualnie obowiązujących.



#8 OFFLINE   gooral

gooral

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3402 postów
  • Lokalizacjairlandia

Napisano 25 luty 2013 - 21:16

ja tylko dopisze, ze dluga jest lepsza jak plywasz po duzych falach - moja lodka teoretycznie powinna miec S, ale jak sa duze fale to jak jestem na grzbiecie czesto mi wyciaga srube z wody.



#9 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 25 luty 2013 - 21:33

Na łodziach wypornościowych to norma, gooral o ile pamiętam to twoja włąsnie jest wypornośćówką ? Przy  ślizgowych powinno się pilnować wymirów.



#10 OFFLINE   na ryby

na ryby

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 124 postów
  • LokalizacjaKaszuby

Napisano 26 luty 2013 - 07:42

Moim zdaniem jeśli chodzi o łodzie wędkarskie tak do około 4 m dł. to lepszy jest silnik ze stopą L. Zawsze będzie pasował nie zależnie od pawęży. Kiedyś miałem od kolegi S i już przy małej falce śruba wyskakiwała z wody. Problem jest tylko wtedy kiedy nasz akwen ma około 1 m głębokości. Ja znam taki jeden j. Drużno  jak się wychodzi na spalinie i ma kolumnę L to może pięknie łyknąć mułu.



#11 OFFLINE   Artur Z.

Artur Z.

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 322 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 26 luty 2013 - 10:36

Czy zatem można założyć że kolumna L jest dobrym rozwiązaniem do łodzi wypornościowych ?

Bo przecież w kadłubach ślizgowych przy wysokiej pawęży i kolumnie "L" i niskiej pawęży oraz kolumnie "S"  - śruba będzie i tak w tym samym miejscu w stosunku do dołu rufy ? (pomijając fakt, że przy kolumnie "L" góra silnika będzie wyżej - przez co nie będzie zalewana przez wodę na wysokiej fali)


Użytkownik Artur Z. edytował ten post 26 luty 2013 - 10:54


#12 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 26 luty 2013 - 11:50

Zawsze gdzieś jest coś ukryte .Jak dasz długa kolumnę do krótkiej rufy łodź ma tendecję zadzierania mocno dzioba bo śryba idzie mocno pod rufę. Krótka znowu łapie kawitację. Z tego wynika że powinno dobrać się tą długość, poza tym przy długiej czynnik mocy decyduje czasami o nie prawidłowym dobraniu, przy mocnym silniku będzie łódź miała tendecję do wywrotek w zakręcie i stawiania dęba na starcie i podczas pływania  kiedy pływamy sami, Poza tym kaptury silnika są tak zrobione że zalanie silnika falą nie powoduje zalania silnika wewnątrz. I ZAWSZE COŚ



#13 OFFLINE   Artur Z.

Artur Z.

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 322 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 26 luty 2013 - 13:38

Bo przecież w kadłubach ślizgowych przy wysokiej pawęży i kolumnie "L" i niskiej pawęży oraz kolumnie "S"  - śruba będzie i tak w tym samym miejscu w stosunku do dołu rufy ? 

 

Ok, rozumiem , dziękuję za wyjaśnienia ,

Ale w przypadku jak powyżej gdy mamy dwie identyczne łodzie ale jedna z pawężą na krótką kolumnę  a druga z pawężą na długą kolumnę (wielu producentów oferuje jeden typ łodzi z możliwością wykonania pawęży na silnik "s" i "L") , i dobierzemy odpowiednie silniki (S i L) takiej samej mocy  ,  wychodzi na to że nie będzie miało to wpływu na własności nautyczne i zanurzenie śruby , bo jedyna różnica będzie taka że przy długiej kolumnie  to to że  góra silnika będzie wyżej a śruba w obydwu przypadkach dokładnie w tym samym miejscu ?

 

Czy jest tak, że przy długiej kolumnie ta różnica długości kolumny nie równoważy się z dłuższą pawężą i zanurzenie śruby jest większe porównując do identycznej łodzi tylko z niską pawężą i silnikiem z kolumną "s" ?



#14 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 26 luty 2013 - 14:55

Dokładnie jak myślisz silnik wyżej może dać jedynie wyższy środek ciężkości, ale nie zwracał bym na to uwagi ,takie żeczy w wyczynowych łodziach mają znaczenie.

PS;Trzeba przyjąć ,płyta anty kawitacyjna powinna równać się w poziomie z poziomą krawędzią dna kilu. Normą jest do 2cm niżej od kilu .Takie ustawienie silnika zapewnia wszelkie prawidłowości.


Użytkownik tornado edytował ten post 26 luty 2013 - 14:59


#15 OFFLINE   Doman

Doman

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 453 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Dominik

Napisano 26 luty 2013 - 15:09

A nie prościej   dobrać silnik  do pawęży , lub łódz  do silnika ?

Czy długa kolumna czy krótka  śruba ma być na tej samej wysokości względem dna łodzi .

A jak ktoś chce mieszać  tony dodatkowej wody  to niech zakłada  silnik L do  pawęży S :)



#16 OFFLINE   Redzi

Redzi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1866 postów
  • LokalizacjaBolenie nad Wisłą

Napisano 28 luty 2013 - 13:30

Może nie do końca na temat, ale zapytam:

 

jaki ma typ śruba oznaczona 240x220 i drugie oznaczenie 9 1/2 x 8 5/8

 

chodzi mi o to czy to śruba uciągowa, uniwersalna czy szybkościowa, pytam bo się na tym nie znam a mam okazję kupić do zapasu w dobrej cenie.



#17 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 28 luty 2013 - 16:17

Redzi jest to standardowa śruba do silnika Honda BF-6 a więc  uniwersalna :) i przydatna w twoim silniku, bo o ile pamietam to taki kupiłeś. Tornado


  • M@rcin. lubi to

#18 OFFLINE   Redzi

Redzi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1866 postów
  • LokalizacjaBolenie nad Wisłą

Napisano 28 luty 2013 - 17:02

Dokładnie taki, ale nie mam jak sprawdzić jaką mam śrubę obecnie bo silnik, jest w innym miejscu, a kolega teścia przyniósł taką śrubę na sprzedaż za przysłowiową flaszkę. Mam ją w domu i wolałem się upewnić, by niepotrzebnie jej nie kupować, bo jedyne co wiedział to że jest od Hondy,  ja miałem jechać jutro i porównać ze swoją,  teraz już wiem, że mogę ją spokojnie brać :)

 

Dzięki Władku :)


Użytkownik Redzi edytował ten post 01 marzec 2013 - 10:19


#19 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 28 luty 2013 - 23:55

Władku :)



#20 OFFLINE   Redzi

Redzi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1866 postów
  • LokalizacjaBolenie nad Wisłą

Napisano 01 marzec 2013 - 10:18

Małe niedociągnięcie :)






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych