Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Bezpiecznik do silnika elektrycznego zaburtowego


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
104 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   ptychoo

ptychoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaWąbrzeźno
  • Imię:Krzysztof

Napisano 02 kwiecień 2013 - 18:52

Witam Szanowną Brać 
Wielu z Was ma silniki elektryczne przy swoich łódkach. Czy stosujecie do nich bezpieczniki na przewodach??? Mam w zamiarze kupić silnik Motorguide Varimax i sprzedający stwierdził, że do tego silnika jak i do Minnkoty bezpieczników nie potrzeba montować. Mają swoje zabezpieczenia chroniące go przed przegrzaniem???

#2 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 02 kwiecień 2013 - 19:35

ja nie mam ale warto zamontować.prędzej zabezpieczy silnik przed zwarciem bo przewody pod czapą przy przełączniku lubią się topić szczególnie jak często używa się 5tego biegu. 



#3 OFFLINE   ptychoo

ptychoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaWąbrzeźno
  • Imię:Krzysztof

Napisano 03 kwiecień 2013 - 08:08

Dzięki kolego  busz231. Rozumiem, że inni mający silniki na łodziach nie mają akumulatorów i wiosłują?????



#4 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 03 kwiecień 2013 - 10:15

Warto i powinno się mieć zabezpieczenie a te doratce niech idą do szkoły siejąc takie herezje. Daj 60A powinno wystarczyć dla własnego spokoju.Może się zdarzyć że zablokujesz  śrubę na zielsku i kable zrobią się czerwone po paru sekundach.Są to przypadki ekstremalne ale są .



#5 OFFLINE   Kajtelek2

Kajtelek2

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1334 postów
  • LokalizacjaAluminiowe Miasto

Napisano 03 kwiecień 2013 - 10:24

Ja pływam i nie stosuje bezpiecznika, ale przy echosondzie go mam.



#6 OFFLINE   rower26

rower26

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1364 postów
  • Imię:Łukasz

Napisano 03 kwiecień 2013 - 11:14

Nie stosuję bezpiecznika ale zainteresowałem się tematem,chociaż pływam po akwenach które znam i nie pakuję się w zielcho zazwyczaj.



#7 OFFLINE   Pietruk

Pietruk

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2310 postów
  • LokalizacjaŁomża
  • Imię:Piotr

Napisano 03 kwiecień 2013 - 11:28

Ja nie stosuję. Ale wtrącę swoje trzy grosze.

Przed zwarciem to bezpiecznik zwykły lekko poniżej pobory maksymalnego silnika, trzeba dobrać do konkretnego napędu, u mnie bym musiał dać około 75A.

A jeśli chodzi o przegrzanie/przeciążenie silnika , to nie bezpiecznik, a termik się stosuje.



#8 OFFLINE   ptychoo

ptychoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaWąbrzeźno
  • Imię:Krzysztof

Napisano 03 kwiecień 2013 - 11:34

A jeśli chodzi o przegrzanie/przeciążenie silnika , to nie bezpiecznik, a termik się stosuje.

 

Słuszna uwaga. A czy te silniki posiadają termiki jak np. kosiarki elektryczne? Czy te silniki posiadają jakiekolwiek zabezpieczenia montowane przez producenta?


Użytkownik ptychoo edytował ten post 03 kwiecień 2013 - 11:36


#9 OFFLINE   Paprykarz

Paprykarz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1953 postów
  • Lokalizacjazachodniopomorskie

Napisano 03 kwiecień 2013 - 12:12

Nigdzie w schemacie silnika Minn Kota nie widziałem takiego zabezpieczenia. Mało tego Minn Kota posiada w sprzedaży taki bezpiecznik 

Minn Kota MKR-19 60A 

Myślę że w przypadku Motor Guide jest podobnie.

Używam silników Minn Kota od około 15 lat i nigdy mi jeszcze nie był potrzebny bezpiecznik (przynajmniej tak mi się wydaje  :) )



#10 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1703 postów
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Napisano 03 kwiecień 2013 - 15:09

Termik będzie niewątpliwe lepszy ważne aby coś dać .Mimo że fabryka nie daje bo kable są grubaśne trzy silniki zajechaliśmy [spaliliśmy ]podczas obsługi zawodów modelarskich przy wyławianiu modeli na czas, każde zablokowanie śruby podpala szczotki i komutator .O dziwo najstarsze padły ostatnie. 1 padła  min kota nowej generacji po jednym sezonie. Silniki  na 1 start nie chodziły dłużej jak 3min ale często, w sezonie jakieś 15godzin i roczna przerwa.

 

Jak eksplatujemy z głową mieszając biegami po czystych wodach ,bez nagłych wstecznych  ,można pominąć takowe zabezpieczenia .Ale nic im nie zaszkodzi dodając.


Użytkownik tornado edytował ten post 03 kwiecień 2013 - 15:15


#11 OFFLINE   ptychoo

ptychoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaWąbrzeźno
  • Imię:Krzysztof

Napisano 04 kwiecień 2013 - 07:16

Zanim zamkniemy temat.

 

1. Czy możecie podać przykładowe wyłaczniki termiczne nadajace się do naszych silników?

2. Jak dobrać parametry bezpiecznika do LBS silnika?

3. W jakim miejscu wpinamy go w układ?



#12 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 05 kwiecień 2013 - 16:38

1.nie wiem,2.musisz wiedzieć jakiej mocy masz silnik.tak na oko 30lb w przybliżeniu ok 300w to pobiera na maxa jakieś 25 A czyli 30A powinien dać radę.3.na przewodzie + 



#13 OFFLINE   mlynek1976

mlynek1976

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 368 postów
  • LokalizacjaDZIERŻONIÓW

Napisano 08 kwiecień 2013 - 22:42

Witam myślę ze takie zabezpieczenie jest optymalne, praktyczne i dość tanie

imag0856or.jpg

imag0857j.jpg

BEZPIECZNIK 50A DEDYKOWANY DO MOTOR GUIDE 55LBS PRZEZ PRODUCENTA

imag0864y.jpg
imag0862w.jpg


imag0858au.jpg
 

]



imag0863x.jpg

imag0859uz.jpg
POŁĄCZENIE SILNIKA ZE ŹRÓDŁEM ZASILANIA POPRZEZ ŻÓŁTE ZŁĄCZA
Jeśli ma ktoś pytania zapraszam na priv,



#14 OFFLINE   ptychoo

ptychoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 592 postów
  • LokalizacjaWąbrzeźno
  • Imię:Krzysztof

Napisano 09 kwiecień 2013 - 07:29

OT. Silnik kupiony Motorguide Varimax 55HT (55lbs) kupiony, bezpiecznik przepięciowy 60A dedykowany przez naszych sprzedawców zamontowany.

 

Podsumowanie.

 

Bezpieczniki przepięciowe montujemy dla bezpieczeństwa "własnego portfela" - nikt na forum jeszcze nie spalił silnika poprzez zwarcie:

 

Mamy trzech producentów takich bezpieczników wg. mojej wiedzy:

- bezpiecznik przepięciowy 60A dedykowany przez naszych sprzedawców (producent niemiecki),

- dedykowany przez Motorguide (podziękowania koledze Mlynek1976 za udostępnienie zdjęć),

- dedykowany przez Minn Kota MKR-19 60A (podziękowania koledze Paprykarz)

 

Zanim zamkniemy temat.

 

1. Czy możecie podać przykładowe wyłaczniki termiczne nadajace się do naszych silników?

2. Jak dobrać parametry bezpiecznika do LBS silnika?

3. W jakim miejscu wpinamy go w układ?

 

Wyłącznik termiczny (termik) - tu proszę do tablicy kolegę Pietruk (rozwiń temat) lub innego forumowicza mającego pojęcie o elektryce lub elektronice.



#15 OFFLINE   mlynek1976

mlynek1976

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 368 postów
  • LokalizacjaDZIERŻONIÓW

Napisano 09 kwiecień 2013 - 09:04

posiadam specyfikacje materiałów użytych do wykonania tego typu zabezpieczenia wraz z cenami ale to na priv żeby reklamy nie robić ;)



#16 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 10 kwiecień 2013 - 16:07

Mamy trzech producentów takich bezpieczników wg. mojej wiedzy:

- bezpiecznik przepięciowy 60A dedykowany przez naszych sprzedawców (producent niemiecki),

Bezpiecznik przepięciowy 60A :lol: :lol: :lol: . Dobre... Do tłumienia przepięć stosowane są warystory, TVSy i inne podobne tego typu komponenty, włączane do obwodu równolegle. Bezpiecznik jest włączany szeregowo do obwodu, niczego z przepięciem nie robi...

 

Młynek1976, zastanawiałeś się kiedyś jak prąd płynie?? Pierwszy raz widzę jak, ktoś w taki prostym obwodzie z dwoma przewodami, stosuje dwa bezpieczniki. Włączając drugi bezpiecznik, zwiększasz tylko straty w obwodzie (I^2*R) a silnika nie zabezpieczasz ani trochę lepiej.


Użytkownik Robson1981 edytował ten post 10 kwiecień 2013 - 17:39


#17 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 10 kwiecień 2013 - 16:29

Możecie przykładowo zastosować bezpiecznik resetowalny SINUSLIVE AS 60. Jeśli silnik złapie dużo zielska lub zablokuje się o coś, po prostu wyłączy się i przerwie obwód. Jeśli stosujecie silniki sterowane elektroniką (regulacja płynna) to sama elektronika powinna zabezpieczać swój obwód mocy, ponieważ musi być to zabezpieczenie bardzo szybkie. Jeśli układ sterowania nie posiada tej funkcjonalności  to najlepszy bezpiecznik mu nie pomoże. Najpierw spalą się tranzystory mocy a potem, bezpiecznik.


Użytkownik Robson1981 edytował ten post 10 kwiecień 2013 - 17:40


#18 OFFLINE   mlynek1976

mlynek1976

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 368 postów
  • LokalizacjaDZIERŻONIÓW

Napisano 10 kwiecień 2013 - 18:19

Rybson nie wiem jakie masz doświadczenie w tym temacie może wiesz jak płynie prąd ,ale  sama elektronika niczego nie zabezpieczy ponieważ producent nie dba odpowiednio dobrze żeby zabezpieczyć Twój silnik i jeszcze jedno  to nie są dwa bezpieczniki tylko jeden, rozumiem że znasz się na tych sprawach więc wytłumacz wszystkim co sie może wydarzyć gdy np spowodujesz zwarcie na obwodzie przy podłączonym silniku co ma go zabezpieczyć jestem ciekaw pozdr



#19 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 postów
  • LokalizacjaPoznań

Napisano 10 kwiecień 2013 - 19:08

OK, zastosowałeś wyłącznik dwubiegunowy, są miejsca gdzie ma to uzasadnienie. Moim zdaniem nie ma tutaj akurat nie ma takiej potrzeby. Wystarczy, bezpiecznik na jednym przewodzie ponieważ prąd w przewodzie podłączonym do + i - jest taki sam bo to jest ten sam prąd :).

Jeśli moja wcześniejsza wypowiedź była dla Ciebie zbyt agresywna przepraszam.

 

Stosowanie bezpiecznika w takim silniku ma jak najbardziej sens, ponieważ w przypadku jego zablokowania prąd płynący w obwodzie jest równy napięciu akumulatora podzielonemu przez rezystancje szeregową wszelkich wyłączników styków, kabli i oraz uzwojenia wirnika. Prądy te mogą być olbrzymie przypuszczam, że rzędu 100 - 300A. Taki prąd, płynący przez krótki czas (rzędu sekund) nie powinien uszkodzić wirnika ale wydzieli znaczną moc na wszelkich elementach włączonych w szereg. Tym sposobem możemy łatwo uszkodzić np. przełącznik biegów. Na wszelkich łączówka też wydzieli się znaczna moc - wszystko zgodnie ze wzorem I*I*R. Jednym słowem, najcieplej będzie tam, gdzie jest największa rezystancja. Bezpiecznik do tego nie dopuści, wyłączy napięcie w chwili przeciążenia.

 

Jeśli chodzi o układy elektroniczne mostków i półmostków do sterowania silników to istnieje możliwość kontroli prądu płynącego do wyjścia i zablokowania kluczy w momencie przeciążenia. Zapewniam, że można wyłączyć MOSFETy w czasie, krótszym niż 1us nie powodując ich uszkodzenia. To czy producent dba o to czy nie to jest inna sprawa. Jeśli są jeszcze jakieś pytania chętnie odpowiem.



#20 OFFLINE   mlynek1976

mlynek1976

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 368 postów
  • LokalizacjaDZIERŻONIÓW

Napisano 10 kwiecień 2013 - 19:23

konstruktywna krytyka poparta wiedzą pozwoli wspólnie uratować jakiś silnik przed spaleniem ;) nie wiem czy wszyscy zrozumieją Twoją wypowiedż, :rolleyes:






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych