Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Konserwacja sprzętu - smary i smarowanie

serwis kołowrotek multiplikator

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1348 odpowiedzi w tym temacie

#1321 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 18 maj 2021 - 17:13

Sądzę, że Józek miał na myśli odgłosy dochodzące z rolki czy przekładni, a nie grzechot i pisk. Ponadto czasami rolka szybciej stanie aniżeli zapiszczy i tego już nikt nie słyszy, a czasami i nie widzi ;)

Dokładnie w punkt :) .



#1322 OFFLINE   Chat

Chat

    Nowy

  • Zbanowani
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 27 maj 2021 - 18:25

Zabieram się za to, aby nie było gołosłowną paplaniną. Mam do wybioru dg 10 lub dg13. Jaki będzie lepszy waszym skromnym zdaniem?

Użytkownik Chat edytował ten post 27 maj 2021 - 18:44


#1323 OFFLINE   didi

didi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 915 postów
  • Lokalizacjatarnobrzeg/madrid

Napisano 27 maj 2021 - 21:21

DG-10 bez dwóch zdań



#1324 OFFLINE   bob74

bob74

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 911 postów
  • LokalizacjaAugustów/Warszawa
  • Imię:Robert
  • Nazwisko:Jatkowski

Napisano 27 maj 2021 - 21:25

... niekoniecznie lepsze, tylko co co czego. 13 do przekładni, sprzętu średniego kalibru i wyżej, 10 do okładzin hamulcowych.  Ja tak stosuję, w sprzęcie bezkabłąkowym . Zestaw ze źródła na A? Może Koledzy coś dopowiedzą.



#1325 OFFLINE   didi

didi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 915 postów
  • Lokalizacjatarnobrzeg/madrid

Napisano 27 maj 2021 - 21:40

http://www.tackletou...hp?f=32&t=39959

http://www.tackletou...pic.php?t=29350


Użytkownik didi edytował ten post 27 maj 2021 - 21:48

  • golsyl i Chat lubią to

#1326 OFFLINE   Peesx

Peesx

    Forumowicz

  • PATRON
  • PipPip
  • 85 postów
  • LokalizacjaPrzasnysz
  • Imię:Piotr
  • Nazwisko:Stompor

Napisano 28 maj 2021 - 05:20

... niekoniecznie lepsze, tylko co co czego. 13 do przekładni, sprzętu średniego kalibru i wyżej, 10 do okładzin hamulcowych. Ja tak stosuję, w sprzęcie bezkabłąkowym . Zestaw ze źródła na A? Może Koledzy coś dopowiedzą.

Ja mam trochę inne doświadczenia ale też każdy może mieć inne oczekiwania i odczucia. Zaczynałem smarem Penn. Potem doszły Shimano 01, 04, 06, 10 i 13. Smarowalem wg różnych teorii, że różne elementy inaczej, większe czy mniejsze kołowrotki inaczej. Któregoś razu postanowiłem spróbować tylko DG13 na Daiwa Exceler LT2500. Kołowrotek mały więc taki smar się "nie nadaje". Jak dla mnie okazało się strzałem w przysłowiową 10. Kołowrotek pracuje lekko nawet w niskich temperaturach. Po delikatnym sezonie nie widac oznak zużycia. Ale ten smar poszedł wszędzie, tzn. rolka, boczki kabłąka, przekładnia, mimośrod i nawet oś. Wszędzie oprócz okładzin hamulca (DG01). Żadnych oliwek i żadnych innych smarów. Także uważam, że nie ma na to reguły. Każdy kołowrotek jest inny i każdy z nas ma inne potrzeby.

Pozdrawiam,
Piotrek

Użytkownik Peesx edytował ten post 28 maj 2021 - 05:37


#1327 OFFLINE   Chat

Chat

    Nowy

  • Zbanowani
  • Pip
  • 23 postów

Napisano 28 maj 2021 - 07:16

Wielkie dzięki za posty i linki pomocne jak widać nie tylko dla mnie....🤝

Użytkownik Chat edytował ten post 28 maj 2021 - 07:17

  • didi lubi to

#1328 OFFLINE   Mateo1989

Mateo1989

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 794 postów
  • LokalizacjaSopot
  • Imię:Mati
  • Nazwisko:W

Napisano 03 czerwiec 2021 - 19:36

Czy ktoś z forumowiczów używa smaru Stubby Gear Grease? Na filmie 7:50

Smar widać że niemalże klei się do przekładni, czy ktoś zna coś podobnego?

Załączony plik  optimized-stubby_gear_grease_-_10g_grande.jpg   46,07 KB   23 Ilość pobrań



#1329 OFFLINE   didi

didi

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 915 postów
  • Lokalizacjatarnobrzeg/madrid

Napisano 04 czerwiec 2021 - 10:35

raczej ciężko będzie znalesc coś lepszego od superlube

ew.DG-01 



#1330 OFFLINE   inglisz

inglisz

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 70 postów

Napisano 05 styczeń 2022 - 11:22

Odkopię trupa.
Po przeczytaniu wątków tutaj i na necie o smarach i oliwkach do kołowrotków można kota dostać. Zarówno rodzaje smarów i oliwek, jak i sposobów ich kładzeni: np. niektorzy kładą na wormshaft smar, inni oliwkę. To samo tyczy się łożysk: niektórzy kładą na łożyska smar, inni wpuszczają kropelke smaru.
Zauważyłem, że sporo ludzi używa smaru SuperLube PTFE do przekładni. I jego na 99% kupię.
Ale jakiego smaru / oliwki używacie do pozostałych podzespołów, plastikowych elementów ruchomych w multikach, tulei , pinów, wormshaftów, tarcz hamulcowych, łożysk itd. ?

Aktualnie mam smar penn'a i do przekładni multików średnio się nadaje (spływa z przekładni), oliwkę mam abu, ktorą podaje na łożyska i tuleje.



Czy SuperLube nada się do czegoś innego niż same przekładnie? Czy wystarczy zestaw SuperLube i jedna oliwka?

#1331 OFFLINE   ergie1

ergie1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 72 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Gawron

Napisano 05 styczeń 2022 - 12:06

Witam

Oliwek i olejów nie należy używać do smarowania łożysk, rozrzedzają smar. który wypływa z łożyska. Łożyska w większości są w tej chwili tzw. zamknięte, mają blaszki uszczelniające ( lub wkładki teflonowe) i są fabrycznie nasmarowane na całe ich życie. Nie za bardzo należy je smarować dodatkowo. Chyba ,że masz stare łożysko i nie możesz dostać nowego takiego rozmiaru możesz pokombinować z próbą smarowania. Minimalnie smaru na panewkę łożyska i pokręcić trochę aby  "wessało" smar, czasami ten smar po prostu lekko wciskam w łożysko palcem, delikatnie trzymam palec na panewce łożyska, kropla smaru i kręcę i smar minimalnie "wejdzie" pod te metalowe uszczelnienie. Ogólnie lepiej kupić nowe łożysko. Przekładnie główne, pinion smaruję smarem do kołowrotków, nawet Jaxona czy Mikado. Nigdy innym, jakieś tam wazeliny są nieodporne na niskie i wysokie temperatury, zimą tężeją i kołowrotek chodzi ciężko.

Niektórzy chwalą materiały smarne do ,,,,,, rowerów. Są odporne na wysokie obciążenia. Elementy zewnętrzne, np. śruby i łożyskowanie kabłąka ( nie rolkę, uchwyty kabłąka) czy rączkę - kropelka oliwki do maszyn  do szycia i jest git. Ośka szpuli - kropla oleju do kołowrotków i już. 

Pozdrawiam

Ryszard 



#1332 OFFLINE   ergie1

ergie1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 72 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Gawron

Napisano 05 styczeń 2022 - 12:14

I jeszcze ogólna uwaga- kołowrotek rozbierać i smarować należy jak,,,,,, najrzadziej !!!

Stary majster powiedział mi kiedyś, że kołowrotek po rozebraniu i ponownym złożeniu "składa " się inaczej niż pracował poprzednio i części na nowo się ze sobą układają ( docierają ) co przyśpiesza ich zużycie. Mało prawdopodobne, aby udało się złożyć przekładnie główną - ząb w ząb - jak była złożona poprzednio, więc element ponownego  " dopasowywania "  się zębów ma sens.

Pozdrawiam


  • Kadi lubi to

#1333 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 06 styczeń 2022 - 10:04

I jeszcze ogólna uwaga- kołowrotek rozbierać i smarować należy jak,,,,,, najrzadziej !!!

Stary majster powiedział mi kiedyś, że kołowrotek po rozebraniu i ponownym złożeniu "składa " się inaczej niż pracował poprzednio i części na nowo się ze sobą układają ( docierają ) co przyśpiesza ich zużycie. Mało prawdopodobne, aby udało się złożyć przekładnie główną - ząb w ząb - jak była złożona poprzednio, więc element ponownego  " dopasowywania "  się zębów ma sens.

Pozdrawiam

Coroczne rozbieranie w mak i mycie to szybsza śmierć dla niego.


  • popper i przemo_w lubią to

#1334 OFFLINE   Kadi

Kadi

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 159 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Kadi

Napisano 06 styczeń 2022 - 10:21

Coroczne rozbieranie w mak i mycie to szybsza śmierć dla niego.

Tak jakby się zgadza. Ale co jeżeli ktoś używa kołowrotka 80-100 razy w roku po kilka godzin? Ma przełowić taki intensywny sezon a później kolejny bez serwisu? Przecież maź, która powstanie w środku przez tyle roboczogodzin uśmierci przekładnie w sezon lub pół :P Jak ktoś zabiera kołowrotek na ryby 20 czy 30 razy w sezonie to fakt, może pozwolić sobie na serwis nawet raz na 3 lata.

Tak jak napisane wyżej, każda zmiana położenia zębów względem siebie ma wpływ na pracę kołowrotka, jednak po kilku wypadach, gdzie kołowrotek pracuje pod obciążeniem praca znacząco się poprawia. Są magicy, którzy znaczą przekładnię ząb w ząb, ale są też ludzie, którym przeszkadza najmniejszy szmer z wnętrza kołowrotka a nie umieją lub nie chcą zrozumieć, że to mechanizm, który pracuje a ponadto się zużywa :) Ja nie stosuję żadnego znaczenia i moje kołowrotki kręcą latami, nawet te po 200-300zł.

Nawet mam takiego skazańca Dragona, do którego pakuję różne smary w ramach testów i o dziwo od 2013 roku kręci do dziś. Masło w maśle to nie jest ale nawet w dnu zakupu nie było. Także ja jednak jestem zwolennikiem patrzenia na serwis względem przepracowanego czasu nad wodą a mam świadomość jak wygląda wnętrze kołowrotka, który ma za sobą intensywny sezon :)


  • Peesx lubi to

#1335 OFFLINE   Jozi

Jozi

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 9664 postów
  • LokalizacjaBieszczady
  • Imię:Józek

Napisano 06 styczeń 2022 - 13:13

O ekstremalnym używaniu nie mówię.

Pamiętam takie czasy że 9razy w tygodniu byłem na rybach.

Rolka co miesiąc była rozbierana, czyszczona i smarowana.


  • jersey, Kadi i Pluss lubią to

#1336 OFFLINE   witoldn

witoldn

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 220 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Witek

Napisano 07 styczeń 2022 - 02:45

Koledzy, czy ktoś może potwierdzić, że do "micromodule" Shimano poleca DG04?

Mam na myśli multiplikatory z mikromodułem, a nie stałołoszpulowce.

 

PS

Jak patrzę na te małe ząbki, to nie mogę się pozbyć natrętnej myśli, by zamówić na zapas przekładnie :-)


Użytkownik witoldn edytował ten post 07 styczeń 2022 - 02:48


#1337 OFFLINE   strary

strary

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1927 postów

Napisano 07 styczeń 2022 - 16:19

Coroczne rozbieranie w mak i mycie to szybsza śmierć dla niego.

Ja się zupełnie z tym nie mogę zgodzić, kołowrotki rozbieram i myję do czysta co roku, rolka kabłąka kilka razy w roku. Maje sandaczowe i okoniowe kręciołki w których najmniejszy luz czy stuknięcie powoduje skok adrenaliny i zacięcie pracowały po 25-30 lat  jak nowe i teraz dopiero zmuszony byłem kupić coś nowego bo przekładnie  dostały minimalnego luzu i zaczęło mnie to stresować :)

Tica Ares i Tica Libra SA. Łożyska już dawno miały wydłubane zaślepki ;)



#1338 OFFLINE   rakso147

rakso147

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 32 postów
  • LokalizacjaŁódzkie

Napisano 27 styczeń 2022 - 15:13

Witam. Jaki smar do multiplikatora BFS? Do tej pory używalem niebieskiego PENNa, ale trochę za gesty mi się wydaje.
Myślałem nad jakimś shimano DG, ale nie wiem który numer najlepszy będzie.

#1339 OFFLINE   woblery L.E.

woblery L.E.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1219 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Radek

Napisano 28 styczeń 2022 - 09:14

Dg07 z tego co pamiętam ewentualnie dg06


Użytkownik woblery L.E. edytował ten post 28 styczeń 2022 - 09:16


#1340 OFFLINE   sero1975

sero1975

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1451 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Sergiusz

Napisano 29 styczeń 2022 - 13:59

Dg07 z tego co pamiętam ewentualnie dg06


Czy tego smaru można też użyć do maszynek o nieco cięższym zastosowaniu takich jak tatula czy lexa czy tez zastosować co innego ?





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: serwis, kołowrotek, multiplikator

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych