Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

tuning hamulca multiplikatora - alternatywa dla carbontex ??


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
39 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 04 maj 2014 - 11:10

Witam,

 

po majówce dostrzegłem potrzebę wzmocnienia hamulca w nowym Daiwa Exceler - i tak rozglądam się od wczeraj jakby to można było zrobić. Jako że bardziej interesuję się wędkami niż kołowrotkami / multikami chciałem zapytać o zdanie bardziej doświadczonych Kolegów.

 

Wiem że są podkładki carbontex ale trzeba je ściągać z zagranicy i chyba do konkretnego modelu bo wyciąć jak słyszałem to się tego domowym sposobem raczej nie da. Ale może jest jakaś prostsza alternatywa, cos co można zrobić we własnym zakresie. Przecież podkładka pod hamulec to tylko "kółko z dziurką" więc wydaj się że powinny być jakieś możliwości wykonania czegoś takiego na miejscu

 

Ciekawy jestem Waszych opinii,

 

pozdrawiam



#2 OFFLINE   @slider@

@slider@

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2730 postów

Napisano 04 maj 2014 - 12:20

Paweł jeśli napiszesz do Carbonexu że potrzebujesz do danego modelu wkładki to Ci dobiorą lub ew dorobią.



#3 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 04 maj 2014 - 13:19

No ale może coś co wymaga mniej zachodu jesteśmy w stanie wymyślić ? W różnych kołowrotkach widziałem krążki do hamulca wykonane nie tylko z włókien węglowych czy podobnych ale również metalu, plastiku, skóry itp. więc może carbontex to nie jedyna opcja ?

 

Ostatecznie potrzebuję upgrade do słodkowodnego multika którym raczej nie będę szczupaki / sandacze  -  to nie są ryby które robią kilkudziesięciometrowe odjazdy podczas holu ;)



#4 OFFLINE   MateuszDDZ

MateuszDDZ

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 511 postów
  • LokalizacjaDzierżoniów
  • Imię:Mateusz

Napisano 04 maj 2014 - 14:55

Ostatnio zamawiałem kompletny hamulec do pixy - trzy podkładki metalowe i trzy tarcze węglowe, wyszło mnie to 30zł a miałem paczkę w trochę ponad tydzień. Rozkręcasz, zakładasz i masz problem z głowy, bez kombinowania. Hamulec działa na prawdę gładko, bez porównania do oryginalnego, moc była dla mnie raczej drugorzędnym aspektem zmiany podkładek.



#5 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 04 maj 2014 - 17:19

A skąd zamawiałeś ?  Możesz dać jakiś link ?



#6 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 04 maj 2014 - 18:01

Jak nie znajdziesz nigdzie tarczek dedykowanych to zerknij tu:

 

http://www.smoothdrag.com/

 

Zmierz średnice, otwór i grubość, sprawdź w tabeli:

 

http://www.smoothdra...etail3-2014.pdf

 

Zamów.  :)


  • Friko lubi to

#7 OFFLINE   baca

baca

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 208 postów
  • LokalizacjaZurych
  • Imię:Bartek

Napisano 04 maj 2014 - 18:52

A ten kolega sam wycina krazki z arkuszy, wiec sie da:

 

 

(do tego profilu wczesniej juz linkowal @Krzysiek_W)

 

arkusze tutaj np. http://www.ebay.com/...=item1c3aaf4aa2


  • Friko lubi to

#8 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 maj 2014 - 12:25

@Krzysiek_W

@baca

 

bardzo dziękuję !

 

pozdrawiam



#9 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 maj 2014 - 13:36

... ale podrążę temat dalej. Tzn. pomimo tego że uzyskałem odpowiedź na pytanie (za co dziękuję) to trochę na zasadzie Adama Słodowego - czy jest alternatywa dla carbontexu.

Co myslcie np. o możliwości zastosowania w charakterze podkładki do hamulca:

a. tarczki do dremela:

http://allegro.pl/ta...4196415266.html

b. podkładki / uszczelki fibrowej

http://allegro.pl/us...4182612842.html


.... oczywiście pomijając kwestię średnicy, chodzi mi bardziej o materiał

 

 

edit:  dodam jeszcze jedną rzecz, mianowicie taką że Exceler ma oryginalnie tylko jeden dysk hamulca (drag washer) na schemacie cz.62 oraz jeden dysk metalowy (cz. 63).  No chyba żeby tę podkładkę co idzie pod kołem przekładni (cz. 58) też liczyć za tarczę hamulca


Załączony plik  20140505_143906.jpg   45,22 KB   14 Ilość pobrań



#10 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6182 postów
  • Imię:Krzysztof

Napisano 05 maj 2014 - 14:28

Friko, jedno jest pewne, podkładką nie może być materiał ścierny :) To tak, jakbyś Chciał ceramiczne tarcze w supersportowym aucie zastąpić tarczą do szlifierki kątowej ;)


  • mifek i Robertpl lubią to

#11 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 maj 2014 - 15:06

...ścierny czyli taki co się sypie / ściera podczas tarcia - o to chodzi ? czyli np. z papieru ściernego podkładek nie zrobi :)



#12 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 05 maj 2014 - 15:10

Ta podkładka, w tym przypadku pod kołem to oczywiście też hamulec.  :) Szpula obraca pinionem, pinion kołem, a koło obraca się ściśnięte z obu stron przez tarczkii. Całość zablokowana jest pomiędzy nieruchomymi względem osi 63,59 i 57. Generalnie wszystko będzie hamować. Byleby się nie ścierało zanadto, z jakim skutkiem to już inna historia. Próbowałem różnych materiałów na początku przygody. Ważne jest tylko jedno. Grubości tych podkładek muszą się zgadzać, żeby hamulec dało się dokręcić w takim samym zakresie jak oryginalnie. 



#13 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 05 maj 2014 - 15:40

To i ja się podepne pod temat, Panowie macie jakieś sprawdzone smarowidla do podkładek hamulcowych ? Chodzi mi o takie przy których zastosowaniu da się wyraźnie zaobserwować wzrost mocy hamulca.

z góry dziękuję i pozdrawiam.

#14 OFFLINE   MateuszDDZ

MateuszDDZ

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 511 postów
  • LokalizacjaDzierżoniów
  • Imię:Mateusz

Napisano 05 maj 2014 - 17:33

A skąd zamawiałeś ?  Możesz dać jakiś link ?

Zamawiałem z ebaya. Tutaj powinno pasować do Twojego

http://www.ebay.com/...=item19ec74dab7

 

Co do zastosowania tarczki od dremela, to raczej bym nie ryzykował, bo to jest materiał ścierny, a nie cierny. Może i by hamowała, ale podkładki hamulca by szybko się posypały. Uszczelka fibrowa mogłaby się spisać, bo w większości kołowrotków są one stosowane (małe podkładki pomiędzy kołem głównym a zębatką wodzika), ale wątpię żeby miały większą siłę hamowania niż hamulec oryginalny.

 

Spodobał mi się materiał który zalinkował baca. U mnie by się nie sprawdziło, bo potrzebowałem jeszcze trzech dodatkowych podkładek metalowych, ale jakbym potrzebował tylko elementy cierne, to pewnie bym sobie sam wyciął. W tym linku co Ci podałem widać że tarcza ma małą powierzchnię i jakbyś sam sobie wycinał, to mógłbyś zrobić mniejszy otwór (odrobinę większy od średnicy ośki) moc hamulca na pewno byłaby dużo większa. Tutaj to o co mi chodzi

Ryoga2020.jpg


Użytkownik MateuszDDZ edytował ten post 05 maj 2014 - 17:47

  • Friko i minecjusz lubią to

#15 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 maj 2014 - 19:20

No prosze jaka fajna dyskusja sie wywiazala i ile ciekawych informacji :)

#16 OFFLINE   Friko

Friko

    SUM

  • Super moderatorzy
  • 18564 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 05 maj 2014 - 19:22

Ważne jest tylko jedno. Grubości tych podkładek muszą się zgadzać, żeby hamulec dało się dokręcić w takim samym zakresie jak oryginalnie.

A czemu nie mozna dac np 1-2 podkladek wiecej ze tak zapytam z glupia frant? Szczerze to juz kombinowalem czy by sobie nie dilozyc jednego metalowego dysku i jednej przekladki ciernej wiecej do tego multi ;) wiec dobrze mnie wyczules...

#17 OFFLINE   Krzysiek_W

Krzysiek_W

    -

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3558 postów

Napisano 05 maj 2014 - 19:39

Więcej niż jedna tarczka musi być przedzielona. Inaczej pomimo dwóch podkładek czyli teoretycznie większej powierzchni tarcia, fizycznie siła będzie taka sama, ponieważ one będą sklejone ze sobą zamiast z powierzchnią, która "stoi w miejscu". To dlatego często w mulitplikatorach cięższych, na przemian idą tarczka cierna i tarczka metalowa. Dodatkowo te tarczki muszą być unieruchomione względem tarczek metalowych i one są zblokowane w kole napędowym. Inaczej to nie zadziała (patrz schemat jakiegoś okrąglaka ABU). Druga rzecz jest taka, że jak dasz dwie tarczki, które sumarycznie będą miały większą grubość, to jest wielce prawdopodobne, że nigdy nie będziesz mógł zwolnić hamulca całkowicie. Już na wstępie, trzeba będzie mocniej docisnąć gwiazdę, żeby zmieścić na osi dokręconą korbę. Natomiast maks ile będziesz mógł dokręcić osiągniesz szybciej niż przy tarczkach oryginalnych.   :)

 

 

A czemu nie mozna dac np 1-2 podkladek wiecej ze tak zapytam z glupia frant? Szczerze to juz kombinowalem czy by sobie nie dilozyc jednego metalowego dysku i jednej przekladki ciernej wiecej do tego multi  ;) wiec dobrze mnie wyczules...

 

Nie Ty pierwszy.  :D


Użytkownik Krzysiek_W edytował ten post 05 maj 2014 - 19:40


#18 OFFLINE   MateuszDDZ

MateuszDDZ

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 511 postów
  • LokalizacjaDzierżoniów
  • Imię:Mateusz

Napisano 05 maj 2014 - 21:39

U siebie zastosowałem taki myk

Na dole oryginalny hamulec a u góry zmodyfikowany

picsuperreels36.jpg

(zdjęcie wzięte z http://www.tackletou...stomreels.html)

 

a tutaj porównanie grubości

 

picsuperreels35.jpg

 

Przez większą grubość musiałem wyrzucić podkładkę fibrową spod przekładni głównej. Na szczęście nie wpłynęło to negatywnie na ustawienie zębatek względem siebie

Jak widać musi być dodatkowa podkładka (ta z wypustkami) która jest sprzężona z kołem zębatym i dopiero między tym elementy cierne.

U Ciebie koło zębate nie ma wpustów więc ciężko dołożyć coś jeszcze, ale zamiast podkładki fibrowej można zastosować dodatkową tarczę jak z zalinkowanej przeze mnie aukcji i pełną tarczę cierną główną. Moc zwiększy się znacznie, a i płynność pewnie też się poprawi.


  • Friko lubi to

#19 OFFLINE   darkonis

darkonis

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 309 postów
  • LokalizacjaGiżycko
  • Imię:Darek

Napisano 25 sierpień 2014 - 09:35

Witam. Chciałem odświeżyć temat bez zakładania kolejnego tematu .. Czy w Polsce gdzieś można dostać np. podkładki do hamulca lub inne części ? Na eBayu widziałem różne elementy u nas taki rzemieślniczy kraj, a nie ma nic....Może ma ktoś jakis nadmiar lub będzie zamawiał coś tam to ja bym się dopisał:)


Użytkownik darkonis edytował ten post 25 sierpień 2014 - 09:38


#20 OFFLINE   @slider@

@slider@

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2730 postów

Napisano 25 sierpień 2014 - 12:35

Na TackleTour był kiedyś wątek gdzie zamiast carbonexu dawano podkładki z materiału do wycinania uszczelnień przemysłowych.

O jakich innych częściach mówisz? Może da radę coś załatwić :)

Rzemieślniczy kraj? Przemysł metalowy przestał istnieć 20lat temu. Wszystko leci z Chin




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych