Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Sezon na... zakup pontonu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2875 odpowiedzi w tym temacie

#1761 OFFLINE   wlohan

wlohan

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 03 wrzesień 2018 - 21:22

Małe sprostowanie nie o 4 cm, a o 10 cm.

 

Pawęż laminowana , to pawęż z nałożoną grubą warstwą lakieru, przy silniku spalinowym np 9,9 lakier potrafi popękać tzw pajączki, niby nic się niedzieje, ale wkurza .

Pawęż laminowana - wg mnie (!) to np. sklejka wodoodporna pokryta, czyli zalaminowana żywicą z włóknem szklanym, matą lub tkaniną szklaną, przesycona żywicą epoksydową lub poliestrową. Sklejka wodoodporna...warstwy drewna sklejone klejem wodoodpornym, zanurzona w wodzie i tak napęcznieje.

Lakiery wodoodporne, przeważnie dwuskładnikowe  są  twarde i "sztywne", przy dużych naprężeniach  i zmianach temperatur robią się pajączki.

Spotkałem się (w opisach) z pawężą  laminowaną  ABS-em, na żywo tego nie widziałem. Moim zdaniem, pawęż to bardzo ważny element pontonu. Zepsuć można wszystko jak myślenie zawodzi, najlepszą pawęż też. Kiedyś zalaminowaną łódz ze sklejki koledzy załatwili ciągnąc ją po ściernisku...



#1762 OFFLINE   filip0985

filip0985

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 182 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Łukasz

Napisano 04 wrzesień 2018 - 05:54

czy prawdą jest, że wszystkie pontony Kolibri mają max. dopuszczalne ciśnienie 0,15 Atm? Nawet te 5-warstwowego PVC - 1100 gr/m2 ?



#1763 Guest_Drac_*

Guest_Drac_*
  • Guests

Napisano 04 wrzesień 2018 - 08:13

Nt koloru pontonów.
Mam zielonego kolibri - kolor bardzo wygodny. Nie wiem jak z grzaniem na sloncu bo jest na krótkie szybkie wypady. Ale nie brudzi się tak jak jasne kolory.

#1764 OFFLINE   count_martin3z

count_martin3z

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1164 postów

Napisano 04 wrzesień 2018 - 08:14

Fakt, na jasnych widać syf jak nie wiem I też się grzeją.

#1765 OFFLINE   WojtekCIN

WojtekCIN

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1170 postów

Napisano 04 wrzesień 2018 - 08:31

Nt koloru pontonów.
Mam zielonego kolibri - kolor bardzo wygodny. Nie wiem jak z grzaniem na sloncu bo jest na krótkie szybkie wypady. Ale nie brudzi się tak jak jasne kolory.

Nie jest źle, nawet w upały. Jasne tak samo ciepłe są. 



#1766 OFFLINE   Apioo

Apioo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1226 postów
  • LokalizacjaRzeszów

Napisano 04 wrzesień 2018 - 10:14

czy prawdą jest, że wszystkie pontony Kolibri mają max. dopuszczalne ciśnienie 0,15 Atm? Nawet te 5-warstwowego PVC - 1100 gr/m2 ?

Tak.



#1767 OFFLINE   filip0985

filip0985

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 182 postów
  • LokalizacjaSzczecin
  • Imię:Łukasz

Napisano 04 wrzesień 2018 - 10:21

hmm i to jest dla mnie dziwne, bo przyjmijmy, że taki np. Maweric i Kolibri jest z tego samego materiału, grubości i wielkości, etc. i jednego możemy nabić do 0,15 a drugiego do 0, 25 Atm to na zdrowy chłopski rozum Kolibri będzie mniej sztywny niż Maveric a tym samym jego właściwości nautyczne będą gorsze. Mam rację czy już za mocno się zagłębiam? :lol:  I o tym ciśnieniu Kolibri ciężko coś znaleźć na oficjalnych stronach gdzie inni producenci otwarcie podają 0,25. Dla mnie dziwna sprawa.



#1768 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1367 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 04 wrzesień 2018 - 10:59

hmm i to jest dla mnie dziwne, bo przyjmijmy, że taki np. Maweric i Kolibri jest z tego samego materiału, grubości i wielkości, etc. i jednego możemy nabić do 0,15 a drugiego do 0, 25 Atm to na zdrowy chłopski rozum Kolibri będzie mniej sztywny niż Maveric a tym samym jego właściwości nautyczne będą gorsze. Mam rację czy już za mocno się zagłębiam? :lol:  I o tym ciśnieniu Kolibri ciężko coś znaleźć na oficjalnych stronach gdzie inni producenci otwarcie podają 0,25. Dla mnie dziwna sprawa.

 

Chyba już idziesz za daleko , ciśnienie robocze to ciśnienie w komorach, czym wyższe tym szwy pontonu są lepiej wykonane ( odporne na rozklejenie ). Sztywność ma tu nie duży wpływ na nautykę, większy ma kil jego profil. Dobrze jak jest profilowany na kształt litery V.

 

Żeby Cię uspokoić , kazdy ponton jaki kupisz ( nie mówimy o ceracie będzie OK ) :)


  • godski lubi to

#1769 OFFLINE   wicher_dziki_koń

wicher_dziki_koń

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 676 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Mateusz

Napisano 21 wrzesień 2018 - 14:35

Ponton bez kila nie jest do pływania w ślizgu tylko do spokojnego poruszania się na elektryku w strefach ciszy.

Sprzedałem Km-330PP a kupiłem Km-280d light z kilem. Powiem tylko że żałuję dając się namówić na ten kil. Teraz nie mam szans na wejście w ślizg na poprzednim się to udawało. 



#1770 OFFLINE   marcin186

marcin186

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 542 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Marcin

Napisano 21 wrzesień 2018 - 15:25

To nie wina pontonu,zapnij do niego 9.9hp i będziesz pływał w ślizgu na zawołanie. Przy 6hp powinno dać radę,ale 3,5hp to do trolingu.

#1771 OFFLINE   wicher_dziki_koń

wicher_dziki_koń

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 676 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Mateusz

Napisano 21 wrzesień 2018 - 20:07

Jasne że tak, nie spodziewałem się po prostu że się pogorszy. Na poprzednim większym bez kila pływałem max 22 km/h teraz 13.



#1772 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5446 postów
  • Imię:adam

Napisano 21 wrzesień 2018 - 20:26

tylko tu przyczyna jest dlugosc pontonu a nie kil... na detece 3,3m przy 5km max predkosc byla okolo 10kmh , a przy tym samym silniku i szpeju na detce 3,6m Vmax 15kmh



#1773 OFFLINE   wicher_dziki_koń

wicher_dziki_koń

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 676 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Mateusz

Napisano 21 wrzesień 2018 - 21:00

Nie powinno być odwrotnie? Mniejsza masa i mniejsze tarcie = większa predkosc?



#1774 OFFLINE   bohors

bohors

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 118 postów
  • LokalizacjaJelenia Góra

Napisano 21 wrzesień 2018 - 22:26

Kolega kupił kiedyś ponton 2.7m .Silnik to coś ok 5km i nie dało się tym wyjść w ślizg. Ponton stawał dęba i nawet przejście do przodu nic nie dawało.Sprzedał to maleństwo i zakupił ponton 3,3 m i na tym samym silniku wychodził w ślizg bez problemu. Krótkie pontony niestety  tak mają że pchają wodę , ale nie wychodzą w ślizg.



#1775 OFFLINE   tymon

tymon

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 863 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 22 wrzesień 2018 - 01:10

Nie powinno być odwrotnie? Mniejsza masa i mniejsze tarcie = większa predkosc?

Mniejsza masa jednostki, ale większe zanurzenie, czyli tak naprawdę ma dużo ciężej, niż cięższy ponton ale z mniejszym zanurzeniem ( większa wyporność). 



#1776 OFFLINE   S.N.

S.N.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4521 postów
  • LokalizacjaMazowieckie. Lubelskie.
  • Imię:Sławek
  • Nazwisko:Nikt

Napisano 22 wrzesień 2018 - 07:23

Kolega kupił kiedyś ponton 2.7m .Silnik to coś ok 5km i nie dało się tym wyjść w ślizg. Ponton stawał dęba i nawet przejście do przodu nic nie dawało.Sprzedał to maleństwo i zakupił ponton 3,3 m i na tym samym silniku wychodził w ślizg bez problemu. Krótkie pontony niestety  tak mają że pchają wodę , ale nie wychodzą w ślizg.

 

 

Mniejsza masa jednostki, ale większe zanurzenie, czyli tak naprawdę ma dużo ciężej, niż cięższy ponton ale z mniejszym zanurzeniem ( większa wyporność). 

 

I tu się z kolegami zgodzę. Nie tak dawno robiliśmy powiedzmy, że malutkie testy i faktem jest, że silnik o mocy 5 koników miał problem wprowadzić w ślizg pontonik 300 cm. z kilem podczas gdy 330 bez kila daje radę :) I sam się zastanawiałem co było nie tak ... 



#1777 OFFLINE   radmac5

radmac5

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 657 postów
  • Imię:Radek

Napisano 22 wrzesień 2018 - 07:30

Mialem ponton z kilem 370 ... i zamienilem na alu riba 380 ( wagowa katalogowa to niby rib ciezszy o 3 kg ) na tym samym silniki rib jest odczuwalnie wolniejszy ... ( nie wiem czy to wnosi cos do tematu no ale napisalem :) )

#1778 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1338 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 22 wrzesień 2018 - 07:36

Na moim 280 z kilem nie jestem w stanie wejść w ślizg na 5KM, kolega identycznym 330 idzie w ślizgu.

No ale ja mam 8 i się tym nie przejmuję bo reszta to same zalety... :)


Użytkownik Tresor edytował ten post 22 wrzesień 2018 - 07:37


#1779 OFFLINE   HaDe

HaDe

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1872 postów
  • Imię:Hubert

Napisano 22 wrzesień 2018 - 18:54

I tu się z kolegami zgodzę. Nie tak dawno robiliśmy powiedzmy, że malutkie testy i faktem jest, że silnik o mocy 5 koników miał problem wprowadzić w ślizg pontonik 300 cm. z kilem podczas gdy 330 bez kila daje radę :) I sam się zastanawiałem co było nie tak ... 

Dziś był ciąg dalszy testów tylko z 7 KM. Bez kila łatwiej ponton wchodził w ślizg, ale stawał się mniej zwrotny i stabilny. Coś kosztem czegoś...



#1780 OFFLINE   tymon

tymon

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 863 postów
  • Imię:Tomek

Napisano 22 wrzesień 2018 - 23:16

Dziś był ciąg dalszy testów tylko z 7 KM. Bez kila łatwiej ponton wchodził w ślizg, ale stawał się mniej zwrotny i stabilny. Coś kosztem czegoś...

 

Do tego oczywiście jeszcze ważne jest ciśnienie w pontonie. Bo to, co dla niektórych pompujących nogą bez manometru wydaje się twarde, w rzeczywistości odległe jest od tego, co deklaruje producent gumy. 






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych