Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
664 odpowiedzi w tym temacie

#441 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 29 sierpień 2021 - 19:44

Poszperałem trochę w necie, i ciut więcej juz wiem. w samochodzie z tzw. inteligentnym ladowaniem, gdzie po pewnym czasie napięcie z alternatora spada poniżej 14.4 V trzeba zainstalować coś takiego:

https://allegro.pl/o...12v-10152141884

plus moduł zabezpieczający aku w aucie przed rozładowaniem:

https://allegro.pl/o...40a-10191659652

i teoretycznie da radę naładować aku w łodzi, podczas jazdy

#442 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4786 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 29 sierpień 2021 - 20:14

Chyba przesadnie kombinujesz. Sprawdziłeś, jak działa ładowanie w twoim aucie?

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

#443 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1783 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 29 sierpień 2021 - 21:31

Jakie masz gniazdo do przyczepy? 7pin czy 13?

#444 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 29 sierpień 2021 - 21:42

jeszcze nie sprawdzałem miernikiem, na razie opieram się na info z forum. zanim cokolwiek postanowie na pewno sprawdzę ;)

odnośnie gniazda mam 13 pin

#445 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1783 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 30 sierpień 2021 - 08:00

O ile masz to dobrze zrobione to w tym gnieździe są dwa styki (masa i +), które mają napięcie dopiero przy zapłonie.
Po prostu podłącz je do akumulatorów i już będziesz miał bezpieczny (dla akumulatora w samochodzie) sposób ładowania.


Użytkownik karkoszek edytował ten post 30 sierpień 2021 - 08:03


#446 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 30 sierpień 2021 - 09:30

@karkoszek dzięki, sprawdzę 



#447 OFFLINE   adiplo

adiplo

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 36 postów
  • LokalizacjaGdańsk

Napisano 25 wrzesień 2021 - 22:23

Pytanie też ile jedziesz z łowiska do domu? Naładowanie aku 100ah prądem 5A trwa z 20 godzin - ciekawe ile A daje twój alternator?

Jeżeli wiec nie jedziesz do domu 8-10 godzin to nic takie ładowanie nie da.



#448 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 26 wrzesień 2021 - 17:16

Tym bardziej że alternator w samochodzie jest dostosowany do wyposażenia elektrycznego auta, silnika, w związku z tym też do akumulatora. Dodatkowe obciążenie może spowodować że jesienią przy niskich temperaturach możesz nie odpalić auta później po takich zabiegach.

#449 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 629 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 27 wrzesień 2021 - 23:57

Więc tak, crizz, daruj sobie zabawy z prądem, to niebezpieczne. Średnio alternator w aucie wytwarza około 100A z czego myślę max idzie na 10A na ładowanie akumulatora, reszta na obsługę urządzeń. W nowych samochodach może to być już nawet 30A do ładowania, jeżeli jest aku agm 90Ah, i tu są alternatory generujące około 140A. Podjedź do dobrego elektryka samochodowego, niech wyodrębni Ci kolejne kabelki zasilające do drugiego akumulatora, jak to odpowiednio podłączy pod regulator to będziesz sobie doładowywał Aku. Gdy to będzie agm np. 100Ah to przy odpowiednich ustawieniach naładujesz ten Aku w około 3,5 godziny. Pamiętaj jednak, że przy drugim Aku ładowanym podczas jazdy, lepiej wyłączyć klimę lub grzane fotele które mogą przy 4szt pobierać nawet 40A. Generalnie jest to spokojnie wykonalne a sam musisz podjąć decyzję czy sensowne.

#450 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4786 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 28 wrzesień 2021 - 00:17

Tym bardziej że alternator w samochodzie jest dostosowany do wyposażenia elektrycznego auta, silnika, w związku z tym też do akumulatora. Dodatkowe obciążenie może spowodować że jesienią przy niskich temperaturach możesz nie odpalić auta później po takich zabiegach.

@crizz -  wiesz, jest jeszcze dostosowany do obsługi wyposażenia opcjonalnego, np lodówki, wzmacniacze audio itp, a nie każdy je ma. W końcu po coś jest te kilka gniazdek zapalniczki. Poza tym kolega chce dać seprator, co eliminuje ryzyko niedoładowania aku.



#451 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 28 wrzesień 2021 - 08:04

ale jakby to połączyć z jakimś zabezpieczeniem przed rozładowaniem aku w samochodzie, może by poszło. coś wymyślę, bo targanie 100 ah z parkingu na 7 piętro, trochę mi już obrzydło...

#452 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1783 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 28 wrzesień 2021 - 13:46

Po raz kolejny mówię, styki numer 10 i 11

Załączony plik  Gniazdo-13-PIN-z-wylacznikiem-przeciwmgielnego-Numer-katalogowy-czesci-4701410.jpg   44,17 KB   35 Ilość pobrań


Użytkownik karkoszek edytował ten post 28 wrzesień 2021 - 13:49


#453 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 28 wrzesień 2021 - 20:26

@karkoszek to rozwiązanie na pewno wypróbuję 👍

#454 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 629 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 28 wrzesień 2021 - 20:47

Moim zdaniem zanim podłączysz sprawdź jakim bezpiecznikiem jest to gniazdo zabezpieczone. Dodatkowo wydaje mi się, że tam prąd będzie około 5A, a max 10A, przy takich prądach jeden Aku 100ah będziesz ładował 10 do 20 godzin. Tak daleko chyba nie jeździsz. Doładowywanie Aku tego typu podczas jazdy to więc słaby pomysł. Musisz znaleźć inne rozwiązanie.
  • RobsonAL lubi to

#455 OFFLINE   Kaflo

Kaflo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaŁDZ

Napisano 29 wrzesień 2021 - 09:19

Matteoo, wszystko do sprawdzenia. Na łodzi ładuję aku 100 ah z alternatora hondy 50hp, tam jest bodajże max 18A prąd, więc też coś się doładuje. Dojazd na łowisko to min. 1,30 (mieszkam w Łodzi, więc wszędzie daleko :D), ale też ponad 4h się zdarza. Więc każde ładowanie na wagę złota. Byleby tak jak pisałem, nie targać tego dziadostwa z parkingu do windy ;) a że lubię utrudniać sobie życie, na pewno temat wezmę na tapetę, prawdopodobnie jak się sezon skończy  



#456 OFFLINE   adiplo

adiplo

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 36 postów
  • LokalizacjaGdańsk

Napisano 11 październik 2021 - 21:56

Panowie, potrzebuję porady.

 

Zamierzam zamontować w mojej łódce instalacje elektryczną.

Łódka alfa 395 dwupłaszczowa.

Silnik Honda 15hp z elektrycznym startem i ładowaniem 6A (oraz awaryjnie szarpanka).

w przedniej bakiście akumulator kwasowy 40Ah. Na dziobie winda kotwiczna z tokarexu.

Przyszłościowo sinik dziobowy - ale po ewentualnym zwiększeniu akumulatora.

 

Pytanie czy przewód 16mm2 wystarczy do połączenia przód - tył? Do odpalenia silnika? Jaki polecacie?

Gdzie kupić porządne listwy zaciskowe do połączenia instalacji?

Jakie końcówki kabli - miedziane? cynowane?



#457 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4786 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 11 październik 2021 - 22:40

Ten rozrusznik był dokładany? Honda z rozrusznikiem fabrycznym ma alternator 12A. 16mm powinno ci wystarczyć, ale ja bym brał 25, bo różnica w cenie niewielka, a zawsze to jakiś zapas. Końcówki zdecydowanie cynowane, w miejscach narażonych na wilgoć dodatkowo zabezpieczone preparatem do tych celów - będą wolniej się tlenić. Czysta miedź zdecydowanie szybciej śniedzieje.


Użytkownik psulek edytował ten post 11 październik 2021 - 22:41


#458 OFFLINE   adiplo

adiplo

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 36 postów
  • LokalizacjaGdańsk

Napisano 04 grudzień 2021 - 22:35

Prace nad instalacją ruszyły.. i od razu stanęły. Macie jakiś patent na przeciągniecie kabli z przedniej bakisty do tylnej?

Przeciągnąłem po wielu próbach sznurek z jednej do drugiej ale pociągnięcie kabla 25mm2 spowrotem już nie poszło.

Weszło z 3m i gdzieś się zacięło. Nie rusza ani do przodu ani do tyłu. Generalnie utknął gdzieś w łódce i ani drgnie.

Macie jakieś patenty/pomysły?



#459 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1148 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 07 grudzień 2021 - 19:30

Zapytam tu: możecie polecić przyzwoity szperacz (wpinany na dziób Łodzi) i podpowiedzieć jaką końcówkę do kabla dorobić pod zapalniczkę czy USB mam na dziobie obydwa wejścia.

#460 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 07 grudzień 2021 - 20:12

Więc tak, crizz, daruj sobie zabawy z prądem, to niebezpieczne. Średnio alternator w aucie wytwarza około 100A z czego myślę max idzie na 10A na ładowanie akumulatora, reszta na obsługę urządzeń. W nowych samochodach może to być już nawet 30A do ładowania, jeżeli jest aku agm 90Ah, i tu są alternatory generujące około 140A. Podjedź do dobrego elektryka samochodowego, niech wyodrębni Ci kolejne kabelki zasilające do drugiego akumulatora, jak to odpowiednio podłączy pod regulator to będziesz sobie doładowywał Aku. Gdy to będzie agm np. 100Ah to przy odpowiednich ustawieniach naładujesz ten Aku w około 3,5 godziny. Pamiętaj jednak, że przy drugim Aku ładowanym podczas jazdy, lepiej wyłączyć klimę lub grzane fotele które mogą przy 4szt pobierać nawet 40A. Generalnie jest to spokojnie wykonalne a sam musisz podjąć decyzję czy sensowne.


A na rozruch to prąd z nieba spada?
Teraz w jednym i tym samochodzie możesz mieć alternatory o różnym prądzie.
Tak dobrany alternator ma naladowac akumulator do takiego stanu aby mimo używania wyposażenia w aucie można było go odpalić.
Zamontuj sobie dodatkowy akumulator najlepiej w dieslu i pojeździj sobie zima sam( po co ktoś ma się męczyć skoro takie rady dajesz, sam przetestuj holowanie albo palenie z kabli).
I fakt nie dotykaj instalacji w samochodzie z taką wiedzą jak presentyjesz wszak to 14.4VDC i może Ci krzywdę zrobić, a są i takie miejsca że napięcie trójfazowe AC ( o czym zapewne nie wiesz) jest więc uważaj.
I uważasz że 100A alternator podaje cały czas 100A tak ?

Użytkownik crizz100 edytował ten post 07 grudzień 2021 - 20:49

  • RobsonAL lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych