Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

REKLAMA
Zdjęcie

forma do odlewania ołowiu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
72 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 13:42

mam takie pytanie drodzy forumowicze czy ktoś może wie z czego można zrobić formę do odlewania ołowiu na ciężarki, próbowałem już z gipsu dentystycznego niestety strzela a innych patentów nie znam ..... czekam na wszelkie rady, sposoby, fotki itp :D

#2 OFFLINE   @slider@

@slider@

    Zaawansowany

  • Moderatorzy
  • 2328 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Leuven
  • Imię:Michał

Napisano 18 styczeń 2010 - 14:26

Cześć

Jeśli potrzebujesz trwałej formy do odlewania ołowiu to proponuję zrobić formę z aluminium lub z innego metalu.
Posiadam/łem parę form aluminiowych i stalowych.

Pytanie..Co masz zamiar odlewać?
Proces wykonania tej że formy zależy co chcesz odlewać.Jeśli masz zamiar odlewać na przykład ciężarki do bocznego troka pałeczki to wystarczy Tobie do wykonania takiej formy wiertarka stołowa. Do trudniejszych form używa się frezarek CNC, aby zrobić formę należy najpierw zrobić projekt według którego frezarka będzie tworzyła daną formę.

Możesz różne formy kupić na Do-itmolds posiadają spory asortyment do odlewania różnych rzeczy. Tanio można zakupić tej firmy formy używane na ebayu.
http://www.do-itmolds.com/

Szpiegu co najważniejsze,jeśli masz zamiar odlewać 'coś' z ołowiu to zadbaj o dobrą wentylacje! Szkoda zdrowia :D


Pozdrawiam
Slider



#3 OFFLINE   wobler129

wobler129

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 3858 postów
  • LokalizacjaLubuskie
  • Imię:Maciej
  • Nazwisko:Jagodziński

Napisano 18 styczeń 2010 - 14:31

Aluminium.

#4 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 14:37

chodzi mi o formę na ołów do obciążania woblerów stelaże do woblerów mam, brakuje mi formy do lania ołowiu miałem formy z gipsu jednak nie wytrzymują takich temperatur kruszą się a później pękają :(

#5 OFFLINE   @slider@

@slider@

    Zaawansowany

  • Moderatorzy
  • 2328 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Leuven
  • Imię:Michał

Napisano 18 styczeń 2010 - 14:50

Szpiegu. Jeśli dobrze zrozumiałem chcesz ołów wtopić w stelaż. Od biedy taką formę możesz zrobić dremelem lecz będzie trudno z uzyskaniem dwóch takich samych połówek.Forma powinna posiadać miejsce na ołów, rowek na stelaż,otwór do wlewu i wychodzącego gazu. Najlepszym rozwiązaniem byłaby frezarka CNC.

Wracając do Twojej formy z gipsu.. Czy zrobiłeś otwór dodatkowy aby gazy wychodziły z tej formy? Powodem pękania może być ciśnienie gazów nachodzące na gips, forma nie wytrzymuje i pęka.Przy procesie tworzenia formy z gipsu możesz zastosować zbrojenie z drutu 3mm po różnych płaszczyznach.Jeszcze istnieje gips modelarski inaczej gips ceramiczny używany do odlewania, lecz nie mam pojęcia do jakich temperatur gips wytrzymuje.


Pozdrawiam
Slider

#6 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:03

wiesz to nie chodzi o robienie 1000 odlewów zdaję sobie sprawę ze ciężko jest zrobić dwie idealne połówki, poza tym zawsze można ołów pod szlifować, z tym zbrojeniem patentu nie znałem może być dobry B) a jeżeli chodzi o gips ceramiczny wyczytałem gdzieś że max 80 stopni wytrzymuje jak znajdę dwie identyczne płytki alu albo jakiegoś innego miękkiego metalu to na pewno pobawię się dremelem

#7 OFFLINE   @slider@

@slider@

    Zaawansowany

  • Moderatorzy
  • 2328 postów
  • LokalizacjaWarszawa/Leuven
  • Imię:Michał

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:10

Mógłbyś jeszcze zrobić formę 3 części. Na jednej płytce środkowej robisz wzór twojego odlewu następnie przecinasz płytkę po długości a potem mocujesz każdą płytkę ze wzorem do płytki 'czystej'. Powinieneś otrzymać w miarę równą formę.

#8 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2601 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:25

wiesz to nie chodzi o robienie 1000 odlewów zdaję sobie sprawę ze ciężko jest zrobić dwie idealne połówki, poza tym zawsze można ołów pod szlifować, z tym zbrojeniem patentu nie znałem może być dobry B) a jeżeli chodzi o gips ceramiczny wyczytałem gdzieś że max 80 stopni wytrzymuje jak znajdę dwie identyczne płytki alu albo jakiegoś innego miękkiego metalu to na pewno pobawię się dremelem

80 stopni? To Gumosil T wytrzymuje 300 stopni :D

#9 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:27

poszukam :D

#10 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2601 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:34

http://www.silikonyp...hop&item_id=135
Co prawda ołów ma chyba 325 stopni, ale czystego to i tak nie ma. Cyna ma około 100 mniej więc może się udać wyrobić :D

#11 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:36

wytrzyma ten gumosil wlewanie płynnego ołowiu ?

#12 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2601 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:39

Tego nie wiem, ale w stosunku do 180 stopni normalnych silikonów, czy 80 przez Ciebie podanych to dużo więcej :D.
Sam nie sprawdzałem, ale zawsze możesz zadzwonić do nich.

#13 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 18 styczeń 2010 - 15:41

albo obniżyć temperaturę topnienia mieszając z cyną i zejść poniżej tych 300 stopni

#14 OFFLINE   januszche

januszche

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 108 postów
  • LokalizacjaBrzeg

Napisano 18 styczeń 2010 - 19:06

Wykonanie takiej formy to nawet w warunkach domowych prosta sprawa. Potrzebne jest imadło, młotek, pilnik i wiertarka. Pilnikiem ze zwykłej śruby należy wypiłować kształt odlewu. Kształtkę wkładamy między dwa kawałki aluminium z szyny elektrycznej i łubudu młotkiem. Trzeba kilka razy. Wewnętrzne płaszczyzny formy zdeformują się więc formę rozdzielamy i wyrównjemy płaszczyzny pilnikiem. Takich etapów trzeba zwykle kilka. Potem kołki ustalające i otwór wlewowy. Podobnie odciskałem drut i pogłębiałem ślad rylcem z pilnika. Kanałów odpowietrzających nie trzeba. Stosunkowo mała dokładność wykonania powoduje odpowietrzenie podczas odlewania. Widziałem też u znajomego formy wykonane na frezarce. To już prawdziwe cuda. Moim zdaniem nie warto robić samemu. Lepiej zapłacić i mieć cacko. To forma na całe życie.

#15 OFFLINE   harp

harp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 389 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 18 styczeń 2010 - 23:11

silikon protetyczny wytrzyma
gips prawdopodobnie pęka bo jest wilgotny i wiadomo woda go rozsadza. Może wsadzenie do piekarnika i wysuszenie stopniowe z 30 min w min 200stopniach coś pomoże. Jesli masz dostep do gipsu protetycznego to może masy ogniotrwałe protetyczne. Ale je rozrabia się specjalnym płynem i wygrzewa.
Prostrze formy możesz wyryć w jakiejś cegle lub drewnie. Drewno namoczone w wodzie nie spali się tak szybko. Największe pole do popisu to ten silikon. Moim zdaniem da radę. Podaj ile gram ma to ważyc to może spróbuję w pracy odlać taką ilość. Tylko jest jeden minus tego silikonu -cena. ?Jest jeszcze jakiś sztukatorski ale nie robiłem nim nic .

Może glinka rzeżbiarska po wypaleniu (wysuszeniu dokładnym i powolnym nagrzewaniu!!)będzie całkiem niezła foremka którą jak każdą formę chłonącą wilgoc z powietrza przed użyciem trzeba wysuszyć. Ta metoda sięga jeszcze epoki miedzianych toporków i innych spinek. :D

#16 OFFLINE   harp

harp

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 389 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 19 styczeń 2010 - 00:24

A na upartego to w zwykłym ziemniaku też powinno się udać coś odlać. :D

#17 OFFLINE   Włóczykij

Włóczykij

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1007 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 19 styczeń 2010 - 07:41

A co z silikonem do uszczelniania kominków?
Zdaje mi się ze widziałem kiedyś coś takiego w markecie budowlanym i było opisane że wytrzymuje bezpośredni kontakt z ogniem i temp. do 1200C

Znalazłem jeszcze link który może okazać się przydatny:
http://www.wargaming.pl/index.php?mode=view_article&arti cle=132

#18 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 19 styczeń 2010 - 08:54

moja forma wyglądała tak :D zrobiona z gipsu dentystycznego :D

czerwone miejsce na ołów, zielone wlew a obok zielonego widać gdzie strzeliła


z tym silikonem będę też kombinował zobaczymy co z tego wyjdzie :D

Załączone pliki

  • Załączony plik  forma.jpg   40,96 KB   2497 Ilość pobrań


#19 OFFLINE   Sławek

Sławek

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2601 postów
  • LokalizacjaPolska północna :)

Napisano 19 styczeń 2010 - 09:44

A jak Ci się sprawuje drut po zalaniu go ołowiem? Nie zmienia właściwości?

#20 OFFLINE   szpiegu

szpiegu

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 2324 postów
  • Lokalizacjadziki zachód :)

Napisano 19 styczeń 2010 - 09:46

nie zauważyłem aby coś się z nim działo niedobrego to jest drut z castoramy 0,9 albo 0,8 mm stosunkowo miękki dla użytku amatorskiego wystarcza :D