Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Jak zamienić lbs na KM


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   michal7709

michal7709

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 494 postów
  • Lokalizacjana nieznanych wodach
  • Imię:Michal

Napisano 29 maj 2015 - 12:57

Witam mam Mercury 3,5 KM jak przeliczyć te KM na lbs .Dzięki za info i pozdrawiam .



#2 OFFLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2151 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 29 maj 2015 - 13:32

nie da się :-(,

KM to wg wikipedii Jednostka utworzona w XIX w. w Niemczech na wzór konia parowego (HP) stosowanego w krajach anglosaskich. Moc 1 KM odpowiadała mocy zaprzęgu z jednym koniem, 2 KM – z dwoma końmi itd. (w przybliżeniu). Jest to moc brutto oddawana przez konia z pominięciem strat

 

do tego będziesz miał różnice w wielkości śruby itp

 

zobacz np silnik elektryczny opisany jako 2 HP a porównywany momentem obrotowym 6KM spaliny http://www.dedimarin...202-haswing-2hp

wynika z tego, zauważ także że moc tego silnika elektrycznego to 1200 W, czyli 1,2kW (~`1,63HP). Aby mieć taką moc zasilanie jest 24V a nie 12V i potrzebują z 50A aby to osiągnąć. Silnik ma "uciąg" 109lbs, ale to nie jest proste przeliczenie, dla wersji z zasilaniem 12V, a nawet gdyby to wychodziłoby że 55lbs to jakieś 0,8HP czyli całe nic, choć biorąc pod uwagę samo napięcie (V) to już to powoduje, że wg mnie wynik będzie około 0,2 HP dla silnika 55lbs. Powyższe wyliczenia są wysoce umowne :-)

 

Pewnie są lepsi fizycy tutaj i policzą to CI lepiej, może napisz do czego chcesz tego przeliczenia użyć i będzie łatwiej Ci pomóc

Jeśli chcesz zamienić swój 3,5 KM na elektryka, to musisz testować sam silniki takie jak ten z linku aby mieć subiektywne porównanie


Użytkownik wuran edytował ten post 29 maj 2015 - 13:45


#3 OFFLINE   SzymonK

SzymonK

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 261 postów
  • LokalizacjaTomaszów Maz.
  • Imię:Szymon

Napisano 30 maj 2015 - 12:36

Witam mam mercury 3.5km jak przeliczyć te km na lbs .Dzięki za info i pozdrawiam .

 

W prosty i jednoznaczny sposób się nie da. lbs to uciąg (siła na śrubie), a km to moc na wale korbowym. Żeby km przeliczyć na lbs musimy znać straty mocy po przeniesieniu na śrubę, sprawność śruby i przesunięcie łodzi w czasie czyli jej prędkość.

Dla jakiej prędkości to liczyć nie znając parametrów łodzi do której silnik będzie przypięty?

 

Najsensowniej było by dla takiej, przy której silnik ma prędkość obrotową odpowiadającą mocy maksymalnej, przeliczyć to na prędkość obrotową śruby, a znając jej skok obliczyć prędkość liniową uwzględniając uślizg śruby. :)

 

Ale spróbujmy.

 

Mam silnik elektryczny 55lbs o mocy 540W (0,73hp). Moja łódka na maksa płynie około 6,5km/h (1,8m/s) i załóżmy że śruba rzeczywiście daje uciąg 55lbs (0,244kN) - bo wcale to nie musi być prawdą akurat przy mojej łodzi. Moc na śrubie w takim wypadku wynosiła by 0,244x1,8= 0,439kW, a sprawność śruby 439W/540W = 81%. To oczywiście nie prawda, nie ma tak sprawnych śrub napędowych. Moja pewnie ma w okolicach 50%.

Błędne było założenie, że przy mojej łodzi i prędkości 1,8m/s silnik ma uciąg 55lbs. W rzeczywistości mam mniej.

Kiedyś liczyłem skok mojej śruby i wyszło około 10cm co przy maksymalnych obrotach silnika 1200rpm daje około 2m/s prędkości maksymalnej (bez uślizgu śruby). Żeby śruba wytwarzała ciąg musi mieć odpowiedni uślizg, jej łopatki muszą być opływane przez wodę pod odpowiednim kątem natarcia, tylko wtedy powstaje siła nośna. Moja łódź jest zbyt lekka do tego silnika, potwierdza to również pomiar natężenia prądu przy prędkości maksymalnej, który jest o dobrych kilka amper za niski jak na 540W. Przydała by się śruba o większym skoku żeby w pełni wykorzystać moc tego silnika w czasie flauty. Gdybym jednak przy tej samej śrubie płynął pod wiat i falę, to łódź zwolniła by np. do 1,1m/s, zużycie prądu przez silnik by wzrosło, uślizg śruby i kąt natarcia łopatek by się zwiększył i wtedy na śrubie mógłby powstać uciąg 55lbs i odpowiednio moc 244x1,1= 268,4 W czyli sprawność śruby byłaby około 50%.

 

Wracając do silnika 3,5km (2,57KW). Nie wdając się w rozważania o skoku śruby a jedynie zakładając, że po uwzględnieniu wszystkich strat śruba na wodę przenosi połowę mocy silnika (1285W) i płyniesz z maksymalną prędkością około 10km/h (2,77m/s) to uciąg w takiej sytuacji wyniesie 1285/2,77=464N czyli około 104 lbs.

Ale na większej jednostce ten sam silnik w konfiguracji z optymalnie dobraną śrubą może dać prędkość maksymalną 5km/h (1,39m/s) czyli wygeneruje uciąg 1285/1,39=924N czyli 208 lbs.

 

Jak widać lbs jest wielkością powiązaną z prędkością (nie wiadomo jaką) i sprawnością układu napędowego dlatego nie nadaje się do porównań. Chyba że ustalimy, że wszyscy producenci lbs przeliczają dla takiej samej prędkości odniesienia, np. dla 1m/s. Być może tak właśnie jest.

Dla 1m/s silnik 3,5km miałby jakieś 289 lbs (zakładając 50% sprawności), ale jest to bez sensu bo taka prędkość w odniesieniu do łodzi wędkarskiej na spalinówce jest z czapy wzięta. Obroty śruby w spalinówce przy mocy maksymalnej i skok śruby dają prędkości znacznie inne niż 1m/s więc takie przeliczenia i porównania z elektrykami nic ciekawego nie powiedzą.


Użytkownik SzymonK edytował ten post 30 maj 2015 - 12:42





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych