Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Silnik spalinowy jako ładowarka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
128 odpowiedzi w tym temacie

#41 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4787 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 listopad 2017 - 16:27

Może inaczej ;)

Jeśli na łodzi nie ma potrzeby aby wkładać nawet zalecanego 70 Ah to go nie wkładajmy bo  25-30 Ah jest całkowicie wystarczające do obsługi echa itp.

Ja proponuję zrobić test, który sam zrobiłem ;) podłącz aku 100 Ah i płyń na pełnym gazie przez 20 min, obserwuj prędkość - potem odłącz ładowanie i popatrz na zmiany na zegarach ;) To samo powtórz pomiarem temp pod czapką, cewek, kabli itd...

Moim zdaniem silnik nie jest w stanie naładować tak dużego aku, odczyty np na echo powinny wyglądać tak że płyniemy np na full gaz i pokazuje nam 14.7 ale po naładowaniu aku regulator przestaje go ładować i wartości spadają i to zaobserwujemy przy mniejszym aku....

 

Jeżeli echo pokazuje 14,7 to jest raczej do wymiany regulator, prawdodpodbnie gotujesz aku, bo na zaciskach jest więcej. Różnica miedzy tym co pokazuje mój silnik a co pokazuje echo to 0,3V - tyle jest spadku na kablach podłączeniowych echosondy. W instalacji powinno być stałe napięcie między 14-14.4V, pomijając momenty bardzo dużego obciążenia. Przy w pełni jest też wartość między 14 - 14,4 bo regulator dąży do ustalenia takiego napięcia na zaciskach. Jest to wartość zadana na sztywno dla regulatora, wynikająca z jego budowy. Nic się nie wyłącza magicznie albo obniża napięcie bo stwierdza że już starczy. Układ jest samoregulujący. Po prostu przy akumulatorze naładowanym do pełna i napięciu 14,4V na zaciskach regulatora prąd przestaje płynąć, niezależnie jaka to będzie pojemność, żeby aku się nie gotowało. Moim zdaniem wychodzisz z błędnego założenia, że ładujesz od 0 do pełna. Przecież nie wsiadasz z aku rozładowanym. Pobór prądu na łodzi masz taki sam niezależnie czy aku będzie miał 100 czy 25Ah i takie same ubytki musisz uzupełnić. Tylko że na 100Ah masz rezerwę, choćby na cele "bytowe".



#42 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 16:53

To Panowie podpowiedzcie co u mnie jest nie tak, że echo pokazuje napięcie 13,3v jak silnik jest wyłączony, a 14,6_14,7v jak płynę. aku mam kwasowe. Do tego akumulatora mam podłączoną sondę, windę i oświetlenie. Sporadycznie elektryka. Nie korzystam z innego aku. Raz już regulator napięcia był wymieniony, ale wtedy napięcie na sondzie pokazywał nawet 15.9. To było pod żelowym. Teraz szczytowe napięcie podczas płynięcia mam 14,6_14,7v i nie przekracza tej wartości.

Wysłane z mojego HUAWEI P7-L10 przy użyciu Tapatalka

#43 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 17:13

Psulku nie zrozumiałeś mnie całkowicie, a z resztą teorii nie do końca masz rację. Ale niech tam każdy ma swoje racje :)
W celu wyjaśnienia mogę Ci podać nr tel do głównego serwisanta Mercury /Yamaha i po godzinnej rozmowie jest szansa że zmienisz troszkę zdanie, a może nawet zrobisz jakieś testy...

Mercoss - teraz masz dobrze.

Użytkownik womaly23 edytował ten post 15 listopad 2017 - 17:16


#44 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 17:14

Ok. Cieszę się. Nie lubię jak coś nie działa prawidłowo.

Wysłane z mojego HUAWEI P7-L10 przy użyciu Tapatalka

#45 OFFLINE   KODZAK1234

KODZAK1234

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 478 postów
  • LokalizacjaSWIDNICA

Napisano 15 listopad 2017 - 19:26

Oh ciężko się powstrzymać, racja jest jak dupa każdy ma swoją ;)

powiem tak 7lat miałem aku toyama 70ah gel pod silnikiem yamaha 9.9 winda która pobierała 70 amp własnej roboty ,audio ,zapalniczki do kiepów itp i nigdy nic się nie działo ,dodam że błędnie liczycie że silnik da wam 15 a to określenie jest szczytowe i powyżej jakiegoś zakresu obrotów, powiedzmy maksymalne ,bo każdy silnik ma swoje. Yamaha zaczyna ładować powyżej 1500-1800 rpm .

Producent zaleca aku takie i takie bo chodzi o to że w określonym czasie musi naładować akumulator do pełna bo jak wiadomo aku musi w stanie spoczynku być naładowane na full bo go h... strzeli szybciej,dlatego producenci np.aut zalecają aku np 60ah bo tyle wystarczy na rozruch bo jak założysz 100ah to nie oznacza że samochód go nie naładuje ,tylko chodzi o czas ładowania bo jak będzie nie doładowany (krótkie dystanse) to on i tak będzie miał 60ah :P i po jakimś tam czasie się zasiarczy zmniejszy się jego pojemność i dupa bo nie odpalisz auta :D .

Napisze jeszcze w skrócie, ja bym zastosował albo zel albo agm bo akumulatory ołowiowe nie nadają się do pobierania prądu cyklicznego tylko odpal naładuj i koniec

Dlatego ja uważam że dla naszych łodzi musi być aku żel lub agm (głębokiego rozładowania )niech będzie 100 ah ,ale i tak  co jakiś czas musimy go naładować ,im częściej go naładujemy tym dłużej będzie  służył ;)

Ja tak pływałem kopę lat raz naładowałem raz nie ,jakoś ten aku przetrwał parę lat,  wiadomo że nie był eksploatowany prawidłowo i jego żywotność się skraca ale bez przesady  :) 



#46 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4787 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 listopad 2017 - 19:40

Ok. Cieszę się. Nie lubię jak coś nie działa prawidłowo.

Wysłane z mojego HUAWEI P7-L10 przy użyciu Tapatalka

Nie masz do końca dobrze. Miałem fabrycznie nowe Tohatsu 20hp (to samo co Mercury) i regulator dawał 14,4V, maksymalny prąd 12A. Regulator masz oryginalny? Jeżeli nie, to wstaw zwykłego kwasiaka i pamiętaj, żeby co jakiś czas uzupełnić wodę w celach. Żela lub AGM nie radził bym tym ładować.

@womaly serwisantom do końca nie wierzę, od chwili gdy w jednej sprawie usłyszałem kupę bzdur. A regulator działa jak napisałem - dąży do ustalenia zadanego napięcia na zaciskach, przy ograniczeniach związanych z poborem prądu. Cewki mogą się nadmiernie grzać a silnik tracić moc w pewnych sytuacjach jeżeli chodzi o układ ładowania. W jakich to zastanów się, ale nie wynikają one z normalnej eksploatacji.

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#47 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 15 listopad 2017 - 20:02

Psulek ja mam nowke Mercury 30, wskazania 14.7 V - mam reklamować silnik?

Regulator dziala tak, że gdy napięcie spadnie poniżej określonego poziomu ustalonego przez rezystory i diodę zenera tranzystory zaczynają przewodzić i dostarczają prądu do uzwojenia wzbudzenia co z kolei zwiększa napięcie dostarczane przez stojan - itd.
Regulator ma pracować a raz odpoczywac, na lodzi nie ma aż tylu odbiorników - poboru żeby bez końca chciał ładować a przy dużym akurat tak go widzi ciągle nie doładowanie i non stop pakuję w niego prad:) za duży aku bardziej szkodzi niż pomaga a już całkowicie nie zgodzę się z zelowkami :/

Najłatwiej wziąć miernik, odczepic wszystko co czerpie prąd z aku i zmienić go na mniejszy, pływać na maxa i patrzeć kiedy nagle to 14.4-14.7 będzie malało...
Ładowanie nie może trwać w nieskończoność bez lub przy minimalnym poborze.
Ładowarki do aku też automatycznie się rozłanczaja jak osiągną swoją max wartości:)

Użytkownik womaly23 edytował ten post 15 listopad 2017 - 20:15


#48 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4787 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 15 listopad 2017 - 23:17

Psulek ja mam nowke Mercury 30, wskazania 14.7 V - mam reklamować silnik?




Dziwne trochę, bo w Tohatsu 20 miałem 14,4 a w Hondzie mam 14,3-14.4. Te 14,7V to trochę za wysokie jest, bo powoduje gazowanie aku, więc AGM/Gel odpada. Jakoś strasznie to może nie będzie przeszkadzać przy kwasiaku, ale poziom elektrolitu trzeba będzie sprawdzać. A tak z ciekawości - napięcie ładowania takie samo na dużym i małym aku?
 

Regulator dziala tak, że gdy napięcie spadnie poniżej określonego poziomu ustalonego przez rezystory i diodę zenera tranzystory zaczynają przewodzić i dostarczają prądu do uzwojenia wzbudzenia co z kolei zwiększa napięcie dostarczane przez stojan - itd.
Regulator ma pracować a raz odpoczywac, na lodzi nie ma aż tylu odbiorników - poboru żeby bez końca chciał ładować a przy dużym akurat tak go widzi ciągle nie doładowanie i non stop pakuję w niego prad:) za duży aku bardziej szkodzi niż pomaga a już całkowicie nie zgodzę się z zelowkami :/

Najłatwiej wziąć miernik, odczepic wszystko co czerpie prąd z aku i zmienić go na mniejszy, pływać na maxa i patrzeć kiedy nagle to 14.4-14.7 będzie malało...
Ładowanie nie może trwać w nieskończoność bez lub przy minimalnym poborze.
Ładowarki do aku też automatycznie się rozłanczaja jak osiągną swoją max wartości:)

 
Generalnie napisałeś to co ja, tylko w sposób bardziej techniczny, którego unikam, bo 99% nie zrozumie. Regulator trzyma nastawione napięcie, może być z lekkim tętnieniem. Nie pracuje z przerwami, tylko cały czas, bo napięcie w odbiorniku (instalacji) jest zawsze niższe niż zdane.W skrócie - twoje drugie zdanie przeczy pierwszemu.W klasycznym modelu regulator nic nie "widzi" poza napięciem w instalacji - jak napięcie spada, to działa tak, żeby je natychmiast podnieść do zadanego poziomu.

Jeżeli po jakimś czasie napięcie ładowania spada, to są dwa wytłumaczenia tego ewenementu:

1. Elementy elektroniczne się nagrzały, co powoduje zmianę ich charakterystyki i spadek napięcia ładowania.
2. Regulator jest sterowany z ECU i ma możliwość regulacji wydatku, aczkolwiek nie spodziewał bym się w zaburtowcu, nawet z wtryskiem (w osobówce mam, tzw. inteligentne ładowanie, straszne g..wno).

Ładowarka się rozłącza, bo ma w sobie mikroprocesor, który wykrywa spadek prądu ładowania i przechodzi na napięcie podtrzymujące. Regulator tego nie ma.

Sprawdzić z aku i bez nie mam jak, bo 50hp nie odpali się z szarpanki, a odpięcie aku na pracującym silniku nie wchodzi w grę. Mogę zmienić jasność podświetlenia w echu, ale nie wiem czy to da jakiś efekt :)

Zalecenie dużego akumulatora moim zdaniem bierze się z tego, że właśnie nie ma dużego poboru prądu na łodzi a regulator zawsze będzie ci pchać jakiś prąd w instalację, więc większy akumulator jest dodatkowym buforem, który łatwo się nie przeładuje.Napięcie podtrzymania na ładowarce to z tego co pamiętam jakieś 13,1V.

Użytkownik psulek edytował ten post 15 listopad 2017 - 23:33


#49 OFFLINE   kotwitz

kotwitz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2378 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Kamil

Napisano 15 listopad 2017 - 23:42

Piotrek,
w moim silniku tuż po rozruchu jest napięcie w granicach 14 -14,4. Jest to wartość niemalże stała, tak ma być, ma być nie przekroczona.
Nie ma to żadnego znaczenie jeśli chodzi o stan naładowania akumulatora, to natężenie prądu ładuje aku ( bo np 0,5 ampera nie naładowałbyś 30 ah przez tydzień) , stałe napięcie jest po to żeby go nie zagotować ( regulator ).
Tak też działają niektore automatyczne ładowarki, po naładowaniu przechodzą jedynie w fazę podtrzymywania napięcia, zmniejszając i napięcie i natężenie.
Teraz załóżmy, że twój silnik ładuje prądem o natężeniu 12 amper, a pojemność twojego Aku to 30ah. Nie muszę Cię chyba przekonywać jak długo wytrzyma ten akumulator w porównaniu do takiego 70-80 ?
Samo ładowanie akumulatora nie ma prawa silnika na tyle obciążyć by to odczuć, gdyż poza tym, alternator nie ma żadnego dodatkowego obciążenia ( np echo srednio pobiera do 2 amper).
W samochodzie zasada jest taka sama, z tymże z reguły masz włączone światła, dmuchawy, radio i masa innych sterowników jeszcze z prądu korzysta i powiedz mi, odczułeś kiedyś różnicę po wyłączeniu wszystkiego co się da by nadal jechać?
Pewnie, że nie należy przesadzać i podłączyć baterii 150ah pod silnik 15hp, ale sugerował bym trzymać się tego,co zalecają producenci w granicach 15 % w obie strony.

#50 OFFLINE   mariusz1976

mariusz1976

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 213 postów
  • LokalizacjaSuwalszczyzna.
  • Imię:Mariusz

Napisano 05 listopad 2019 - 16:00

Witam kolegów, mam pytanie odnośnie zdolności ładowania akumulatora bezpośrednio z silnika zaburtowego. Posiadam silnik Honda Bf 5km z 2010r, z ładowaniem, ostatnio pojawił mi się problem z akumulatorem w echo sondzie, przestał trzymać prąd. Czy mogę podłączyć bezpośrednio ładowanie z silnika do akumulatora? Akumulator żelowy 12V 28Ah, jakiej grubości kable powinienem zastosować aby wszystko poprawnie zadziałało.


Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

#51 OFFLINE   mercoss

mercoss

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 334 postów

Napisano 05 listopad 2019 - 16:10

Ja swego czasu miałem żelowy, ale padł, podobno dlatego że był ładowany z silnika. Teraz mam Tojan DC i cały sezon nie wyciągam z łódki.

Wysłane z mojego MI 6 przy użyciu Tapatalka

#52 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1783 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 05 listopad 2019 - 16:12

Akurat tutaj grubość kabli nie ma dużego znaczenia. Akumulator żelowy powinien być ładowany napięciem max 13,8 V, a z silnika jest większe. Powinieneś zastosować coś co ogranicza napięcie. Najlepiej byłoby Co go wymienić na kwasiak i wtedy bez problemu będziesz ładował.

#53 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 05 listopad 2019 - 16:25

Akurat tutaj grubość kabli nie ma dużego znaczenia. Akumulator żelowy powinien być ładowany napięciem max 13,8 V, a z silnika jest większe. Powinieneś zastosować coś co ogranicza napięcie. Najlepiej byłoby Co go wymienić na kwasiak i wtedy bez problemu będziesz ładował.


Nic z tych rzeczy, można ładować do 14.9-15V
Żeby ładować aku żelowy bezpośrednio z silnika należy zwrócić uwagę na maksymalny prąd inicjujący opisany na akumulatorze i to jest najważniejszy parametr. Ewentualnie wrzucić przetwornice ograniczającą prąd, poza tym silniki potrafią przeładowywać akumulatory o małej pojemności czego sam się przekonalem ale dotyczy to tylko sytuacji gdy nie mamy żadnego obciążenia włączonego na łódce

#54 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4787 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 05 listopad 2019 - 19:41

Prąd jest ściśle powiązany z napięciem ładowania, więc możesz sobie ładować do 14,9 ale jak wrzucisz rozładowane aku pod takie napięcie to popłynie tam sporo za dużo. Dla świętego spokoju dałbym diodę prostowniczą na aku, ograniczy napięcie do 13,8V, kosz śmieszny. Albo zmienić na AGM lub kwas. AGM'om nie przeszkadza.

Użytkownik psulek edytował ten post 05 listopad 2019 - 19:42


#55 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 05 listopad 2019 - 19:43

Tu nie o napięcie chodzi a o prąd, akumulatory żelowe mają na obudowie podany parametr initial current który zwykle jest tym niższy im mniejsza jest pojemność akumulatora. Myślę że ładowanie go wyższym prądem nie wpłynie dobrze na jego żywotność

#56 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4787 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 listopad 2019 - 14:31

crizz100, jedno jest powiązane ściśle z drugim. Ograniczenie prądu ładowania realizowane jest przez odpowiednio niższe napięcie. Zobacz jak działa ładowarka - ona stopniowo podnosi napięcie ładowania, żeby prąd był na zadanym poziomie. Przy 14,2 przestaje podnosić, aku się dałdowuje ale coraz mniejszym prądem (po spada napięcie w relacji aku-ładowarka).  Natomiast 13,8V to właściwie wartość napięcia podtrzymania, więc mało prawdopodobne, żeby coś w ten sposób uszkodzić, naładuje do jakichś 80%.


Użytkownik psulek edytował ten post 07 listopad 2019 - 14:34


#57 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 07 listopad 2019 - 16:19

Ja się z tym wszystkim zgadzam. Ale ja piszę o ograniczeniu prądu przy "starcie ładowania" , żel ma ten prąd opisany na obudowie i nie należy go przekraczać. Jeżeli podłączymy jakieś obciążenie i rozladujemy akumulator częściowo to po uruchomieniu silnika do akumulatora popłynie wyższy prąd niż ten opisany tym parametrem

#58 OFFLINE   Blackstarpro

Blackstarpro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 202 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Cezary
  • Nazwisko:Mer

Napisano 08 listopad 2019 - 19:08

Ja się z tym wszystkim zgadzam. Ale ja piszę o ograniczeniu prądu przy "starcie ładowania" , żel ma ten prąd opisany na obudowie i nie należy go przekraczać. Jeżeli podłączymy jakieś obciążenie i rozladujemy akumulator częściowo to po uruchomieniu silnika do akumulatora popłynie wyższy prąd niż ten opisany tym parametrem

Z tego powodu nie ładujemy aku żelowych alternatorami, a jak musimy, to obniżamy napięcie, żeby zmniejszyć natężenie (prąd).



#59 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 10 listopad 2019 - 00:52

Obniżamy napięcie , a do jakiego poziomu? 14 a może 13,5V ? I skąd wiadomo jaki popłynie prąd do akumulatora , skoro nie da się tego określić. Silnikiem możemy bezpieczne ładować tylko akumulatory kwasowe , ewentualnie żelowe ale większej pojemności
  • womaly23 lubi to

#60 ONLINE   Bartek1989

Bartek1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 477 postów

Napisano 25 luty 2020 - 11:04

Kupiłem Yamahę 6/8hp 4t z ładowaniem, mam jeden akumulator 9ah do echa i chciałbym mieć dodatkowy prąd np podładować telefon lub włączyć jakieś małe radio.
Doradzcie jak to rozwiązać, myślałem dokupić dodatkowy akumulator podobnej mocy na swoje potrzeby.
Czy wystarczy ten i po prostu go doładowywać?
Generalnie to dużo prądu nie potrzebuje bo przy jedno dniowym wyjeździe raczej prądu mi wystarczy ale czasami zdarzają się wyjazdy 2-3 dniowe.
Tylko jak to ładować? Potrzebuję kabel z silnika (są jakieś orginalne wtyczki czy coś kombinować?)
Bezpośrednio z silnika chyba za dużo Amper pójdzie? Bo potrzebuje około 1A
Echo nie uszkodzi podczas ładowania?




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych