Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Defekty młynków-przyczyny.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
55 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 11:18

Witam. 

Ponieważ temat w którym zaczęliśmy dyskusję komuś się nie spodobał to zacznę nowy. 

Każdego kto może i chce pomóc proszę o udział w dyskusji a na pewno przyda się to wielu, nie tylko specom. Przypadki wszak bywają różne a skoro jest okazja do kolejnej analizy to doświadczenie przyda się każdemu.   :)

 

W ramach przypomnienia zacząłem od tego:

"Przemo. 

Jeszcze nie doszedłeś do siebie? ;)
Jakoś nie odpowiedziałeś co z tym (i innymi) przypadkiem robić. 
Skoro już wrzucacie takie ładne rysunki wykonawcze czesci zamiennych w młynkach to może ktos (mod) kto prowadzi i nadzoruje ten dział stworzyłby nowy wątek dotyczący sił i przeciążeń działajacych na określone zespoły kołowrotków oraz powodujące ich prawidłowe czy też nieprawidłowe zużycie. Chętnie wziąłbym udział w takiej dyskusji i na pewno wielu użytkownikom młynków ze stałą szpulą takie ciekawostki przydałyby się. Udałoby sie im uchronić swoje drogie maszynki przed złomowaniem i może cześciej zachęciło do serwisowania ich a majsterkowiczom pomogło w rozwiązaniu nie zawsze jasnych problemów.   :)

Ja mam dalej problem z kupieniem podkładek aby wyeliminować luz osiowy koło główne-łożyska. Kupielm od Mefisto 3 komplety po 3 szt i wszystkie poszły w Stellę. Myślę że wsadzanie 9szt cieniutkich podkładek jest i kant doopy rozbić i wolałbym kupić jedną w potrzebnym mi rozmiarze.  Ktos cos może pomóc w tym temacie?????

Dalej mam problem z ząbkującą Daiwą Emblem mimo że luzu na przekładni nie ma prawie żadnego. Reakcja koło pinion jest natychmiastowa. Jakies pomysly o co kaman????

Pytań mnóstwo, analiza przyczyn ich powstania jeszcze wiecej wiec dobrze by było zeby jakiś nowy wątek na ten temat założyć i podzielić sie swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami i nie do końca zrozumiałymi przypadłościami. 

Pozdrawiam wszystkich i zapraszam do tematu.   :)
A. P."

 

Część problemów już omówiliśmy i utknęliśmy na określeniu modelu młynka, więc przypomnę wpisy:

 

godski 10.17

"Z miały rozbieralne knoby o ile pamiętam. Boczki ludzie często do sprzedaży podmieniali wiadomo w jakim celu :ph34r: .

Najwięcej mówi kolor naklejki na stopce."

 

Bander dziś 10.17

"Napisano dziś, 10:17

To nie jest Z-ka... Boczki podmienione, dupka również. No chyba że ktoś wyjął dla zabawy łożysko i wsadził tuleje. To samo z korbą...

Po foto ciężko wnioskować, ale X-y miały specyficzny perłowy lakier.

            dziś 10.18

"niestety te naklejki również podmieniali ....ale sprawdzić warto - w X jest srebrny, w Z złoty jakby co  :)"

 

Profil_Nieaktywny: 10.19

"jesli dal za cienkie lozysko lub tulejka wytarla gniazdo obudowy to podkladki musza wyrównać różnice. "

                 10.20

"Kolor na foto mocno niewyrazny jest  :) "

 

Bander 10.34

"Mam inne zdanie.

Zadanie ustalenia koła zębatego spełniają podkładki po lewej stronie bo ząbki się zawsze odpychają. Po prawej może być luz. Nawet musi być aby koła się obracały  :)

 

edit: jeśli się wyrówna różnicę to oczywiście nic złego się nie stanie  ;)"

 

MATIG   dziś 11.05

"Łowiłem niegdyś Emblemem Z 2500iA (ze srebrnymi boczkami, ze sfatygowaną szpulką, reszta w dobrym stanie)  z łożyskami na wałku dołożonymi przez Łukasza, fakt na początku szału nie było, ale najwyraźniej potrzebował czasu i rozpracowania, bo po kilku wypadach zaczął pracować naprawdę fajnie, płynnie, korba opadała pod swoim ciężarem. Co najlepsze pracował lepiej od Luviasa którego w tamtym okresie posiadałem. (ale fakt luvias był przytyrany trochę, lecz nie ząbkował)  I następny właściciel któremu to sprzedałem emblema, również nie miał żadnych uwag (bo jakby coś było nie tak to by napisał prawda). Lecz nie ma sensu według mnie to dodawanie łożysk na wałek w emblemach. Emblem który jest w bardzo dobrym stanie w środku pracuje bardzo fajnie i łożyska na wałku dużo do pracy nie dadzą, prędzej w jakimś stopniu usztywnią mechanizm. "

 

Niżej będę dalej wstawiał fotki i odpowiadał na pytania zadane wyżej.


  • ezehiel i Bander lubią to

#2 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 11:40

Bander.
Odjęcie podkładki (dodanie cieńszej) po lewej stronie nic nie zmieni bo zrobi sie luz osiowy w całym zespole "koło-łożyska" (sprawdzałem). Taki wlasnie luz był w Stelli o ktorej pisałem wczesniej. Wsadziłem 3 komplety podkładek po 3szt od Mefisto i dalej jej mało. :(
Czy wczesniej Daiwa ząbkowała, nie pamietam ale gdyby chodziła super to pewnie nic bym nie grzebał choć to łożysko po prawej to była już konieczność. Czy wsadziłem je osiowo? Myśle że tak bo luzu aż tak strasznego nie było choć ślizgało sie po osi koła głównego zamiast kręcić na kulkach.

Kolor jest taki jak na fotce niżej, nie jest szary. Młynek mam od nowości i nikt prócz mnie w nim nie grzebał i nic nie podmieniał.

Górski. Naklejkę ze stopki masz na fotce. :)

Załączone pliki



#3 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 21 lipiec 2016 - 12:35

Tak, wiem że luz się zwiększy. Chodzi mi o to aby sprawdzić czy będzie dalej ząbkować (ew. bardziej - mniej)

 

Jeśli chodzi o osiowość wsadzienia łożyska to chodziło mi raczej o osadzenie w gnieździe, nie na osi koła (gniazdo mogło być wyrobione?). Takie operacje najlepiej przeprowadza się na nowych młynkach. (To nie zarzut do Ciebie :) )

Łożysko nie musi być wsadzone na oś "na siłę". Ważne aby nie było na nim zbyt dużych luzów i będzie pracować poprawnie.

Co do stelli - masz rację - dobrze by było aby z 9 podkładek (w sumie to 10 bo jeszcze oryginal) zrobiły się 1 - 2...

 

Nalepa - złota wg. mnie - wskazuje na Z. Dziwne bo one miały łożyska po prawej stronie i knoba demontowalnego... a dziwne tym bardziej, że jak piszesz masz emblema od nowości...



#4 OFFLINE   Profil_Nieaktywny

Profil_Nieaktywny

    Sparta Rods

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3476 postów
  • Imię:Łukasz
  • Nazwisko:Borucki

Napisano 21 lipiec 2016 - 13:41

Mówiłem że to emblem Z :D , zetka nie ma łożyska z prawej strony korby na 100% w wielkościach do 2500, podejrzewam że w większych też, rozbieralem już kilka fabrycznie nowych, co do knoba to podejrzewam że Kolega zaślepki nie wyjął ;)
  • Bander lubi to

#5 OFFLINE   mariusz79

mariusz79

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 305 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Mariusz

Napisano 21 lipiec 2016 - 13:55

Fajny wątek się robi, ja od siebie mogę dodać coś o Emblemie Z3500iA jak go kupiłem czuć już bylo przekładnie ale delikatnie, taka szorstka praca, miał spore luzy osiowe na głównej przekładni łożyska  i tulejka mocno chodziły w gniazdach. Łotyska w gniazda wkleiłem delikatnie klejem anaerobowym i teraz niema luzu osiowego, praca kołowrotka się nie poprawiła ale na pewno się nie pogorszy używam go do boleni na wisłę więc trochę kręci. Pozostał niewielki luz osiowy na przekładni i tu co ciekawe jak kręcąc odciągam przekładnie w lewą stronę praca staję się gładka, jak dociskam w prawą tryby czuć wyraźniej, także przy smarowaniu będę kombinował z dokładaniem podkładek z prawej strony aby odsunąć przekładnię. Poza tym w standardzie na sucho i pod małym obciążeniem furkoce na wałku posuwu szpuli i za cholere nie wiem jak to usunąć a wiem za się da.



#6 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2263 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:00

@trout jakiej grubści są te podkładki? Mefisto ma chyba od 0.1....to masz w tej stelli 1 mm luzu? A w daiwie to masz ząbkowanie, lekkie trr czy trrrrrrr z drganiami na korbie? Coś mi się wydaje ze ty chcesz skasować luz do zera . Juz jeden taki artysta tu jest więc nie idź w jego ślady.....

Użytkownik przemow edytował ten post 21 lipiec 2016 - 14:04


#7 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2263 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:07

Fajny wątek się robi, ja od siebie mogę dodać coś o Emblemie Z3500iA jak go kupiłem czuć już bylo przekładnie ale delikatnie, taka szorstka praca, miał spore luzy osiowe na głównej przekładni łożyska  i tulejka mocno chodziły w gniazdach. Łotyska w gniazda wkleiłem delikatnie klejem anaerobowym i teraz niema luzu osiowego, praca kołowrotka się nie poprawiła ale na pewno się nie pogorszy używam go do boleni na wisłę więc trochę kręci. Pozostał niewielki luz osiowy na przekładni i tu co ciekawe jak kręcąc odciągam przekładnie w lewą stronę praca staję się gładka, jak dociskam w prawą tryby czuć wyraźniej, także przy smarowaniu będę kombinował z dokładaniem podkładek z prawej strony aby odsunąć przekładnię. Poza tym w standardzie na sucho i pod małym obciążeniem furkoce na wałku posuwu szpuli i za cholere nie wiem jak to usunąć a wiem za się da.


Najpierw wyjmij najcieńszą podkładke z lewej strony.....

#8 OFFLINE   Bander

Bander

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1000 postów
  • LokalizacjaGliwice
  • Imię:Radek

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:14

Mówiłem że to emblem Z :D , zetka nie ma łożyska z prawej strony korby na 100% w wielkościach do 2500, podejrzewam że w większych też, rozbieralem już kilka fabrycznie nowych, co do knoba to podejrzewam że Kolega zaślepki nie wyjął ;)

 

Biję się w pierś i przyznaję rację. Byłem na 100% pewny, że Z-ka ma łożysko po prawej stronie.

Sprawdziłem bo nie wierzyłem, może schemat komuś się przyda:

http://schematics.mi.../em-z2500ia.PDF

 

Co do knoba - trzeba wygiętym drucikiem wyjąć zaślepkę i zobaczyć czy śruba jest :)



#9 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15584 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:32

Faktycznie, Z...C miał a Z..IA nie.



#10 OFFLINE   Hunter_pike

Hunter_pike

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1852 postów
  • LokalizacjaSieradz
  • Imię:Przemo

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:42

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Użytkownik Hunter_pike edytował ten post 21 lipiec 2016 - 14:50


#11 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 14:45

Tak, wiem że luz się zwiększy. Chodzi mi o to aby sprawdzić czy będzie dalej ząbkować (ew. bardziej - mniej)

Jeśli chodzi o osiowość wsadzienia łożyska to chodziło mi raczej o osadzenie w gnieździe, nie na osi koła (gniazdo mogło być wyrobione?). Takie operacje najlepiej przeprowadza się na nowych młynkach. (To nie zarzut do Ciebie :) )
Łożysko nie musi być wsadzone na oś "na siłę". Ważne aby nie było na nim zbyt dużych luzów i będzie pracować poprawnie.
Co do stelli - masz rację - dobrze by było aby z 9 podkładek (w sumie to 10 bo jeszcze oryginal) zrobiły się 1 - 2...

Nalepa - złota wg. mnie - wskazuje na Z. Dziwne bo one miały łożyska po prawej stronie i knoba demontowalnego... a dziwne tym bardziej, że jak piszesz masz emblema od nowości...

----------
Gniazdo nie było wyrobione bo była tam wciśnięta oryginalna tulejka. Cieżko było ją wręcz wybić.

Profil_N
Zaślepka rzeczywiście jest. Teraz już .... wyjęta. Knob rozkręcany. :)

Załączone pliki


Użytkownik trout master edytował ten post 21 lipiec 2016 - 14:50


#12 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 15:01

Przemow.
Lekkie trrrr. Na korbie nie czuć za mocno.
Jaki luz chce skasować? W Daiwie? Myśle że luz muszę zrobic (lekki) a nie kasować. Tam już nie ma co kasować.
W Stelli wsadziłem 3x3 kompl. podkładek. Mierzylem i mają max 0.05mm. Jak ją będę jeszcze raz rozbebeszał to sprawdzę ale mam na kartce zapisane że potrzebuje podkładki 0.4-0.5mm żeby je zastąpić. Pózniej bede dokładał już Mefisto "żyletki". :)

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Ten jeden powie tylko tyle w tej Daiwie na lewej stronie na kole powinny zostać, na prawą stronę podkładka 0,2 załatwi sprawę ząbkowania. Dlaczego tak bo pomimo że tulejka i podkładka są tej samej grubości to tulejka jest inaczej troszkę wyprofilowana od strony gniazda i wyżej stoi w tym gnieździe, łożysko wpada głębiej po zamianie tulei na łożysko.

Oooooooo. Z tym mógłbym się zgodzić. Łożysko głębiej, jego podparcie na kole również wiec i przekładnia ciaśniejsza. :)

#13 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 15:16

Stella 4000FD.

Czy tak ma wyglądać ramie kabłąka poprawnie działajacego? :(

Śruba nr 8014 mocująca ramie kabłąka od strony sprężyny też jakas dziwna. :(
Oryginalnie ma być aluminiowa? Zużycie jej widoczne na fotce (wrzucę później) na pewno nie jest normalne.
Ktoś ma (grzebał w ....) Stellę i podpowie jak jest naprawdę. :)

Załączone pliki



#14 OFFLINE   mariusz79

mariusz79

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 305 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Mariusz

Napisano 21 lipiec 2016 - 15:56

Może Ci kabląk pręży, w emblemie tak miałem że kabłąk prężył i linka nie układała się na rolce tak jak powinna, po dogięci jest OK.



#15 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 17:12

Możliwe, boję się jednak giąć kabłąk bo nie wiem czy to pełny materiał czy rurka, żeby gdzieś go nie złamać.

Może zacznę najpierw od wymiany czy dorobienia tej śruby która jest zużyta (patrz foto niżej).

Macie jakiś dostawców części ze Stelli-dawcy czy kupować od Mefisto???

Dziwne żeby w tak markowym kołowrotku śruba była z alu i została tak szybko wytarta. Ileż razy musiał być ten kabłąk otwierany!!!!!!

 

Chyba że wpiep****** inną śrubkę i osadzę go na łożysku. Nie wiem czy takie manewry przechodzą. Ktoś już tak kombinował może?

 

 

 

Załączone pliki



#16 OFFLINE   DonPablo

DonPablo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 702 postów
  • LokalizacjaBielsko
  • Imię:Paweł

Napisano 21 lipiec 2016 - 17:38

Odnośnie emblema- jeśli jest ząbkowanie przy różnych ustawieniach luzu, to najczęściej oznacza zużycie przekładni. Zobacz zęby koła pod lupą- najpewniej mają już mocno powycierane gładzie i tu wchodzi w grę tylko wymiana piniona i koła. Tu można dostać i są tanie- http://www.sl-planet...op/p/p00055048/.

 

Stelle z serii Fd ( oraz '07 jdm) tak mają, jeśli kołowrotek nie był systematycznie serwisowany. To jest miejsce, po którym to można stwierdzić.

Kabłąk jest druciany, ale widzę, że nie ma krzywizn, więc go nie gnij, bo nie ma potrzeby. Wyczyść, nasmaruj powierzchnie styku i tyle. Śrubę warto dokupić.

I nie ile razy był otwierany, tylko jak słabo był młynek serwisowany (o ile w ogóle...)


Użytkownik DonPablo edytował ten post 21 lipiec 2016 - 17:40

  • Guzu lubi to

#17 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 17:51

Odnośnie emblema- jeśli jest ząbkowanie przy różnych ustawieniach luzu, to najczęściej oznacza zużycie przekładni. Zobacz zęby koła pod lupą- najpewniej mają już mocno powycierane gładzie i tu wchodzi w grę tylko wymiana piniona i koła. Tu można dostać i są tanie- http://www.sl-planet...op/p/p00055048/.

-------
Pewnie co do zużycia przekładni masz racje. Troche sie nakręcił w latach 96-2002. :)
Zwłaszcza że koło nie było podparte na łożysku. Gorzej tylko jak z tego pokazanego przez ciebie "taniego miejsca" zrozumieć cos z tych japońskich rysunków i skojarzyć cenę tego czego potrzebuje. :( Ja tego nie potrafię. :)

Tak czy siak dzięki za info.
W Stelli pewnie wsadzę łożysko w miejsce tej śruby i dorobię pod niego inną o ile miejsce pozwoli.
Smarowanie tego miejsca jest jak najbardziej OK choć sam smar łapie dużo prochu, piasku i innych drobinek a poźniej jest doskonałą pastą ścierną. Pielęgnacja jednak na pierwszym miejscu i częsty serwis tego miejsca.

#18 OFFLINE   DonPablo

DonPablo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 702 postów
  • LokalizacjaBielsko
  • Imię:Paweł

Napisano 21 lipiec 2016 - 18:03

Na tej stronie, pod linkiem (pdf) masz schemat.

Mefisto da radę to ogarnąć, ale jaki będzie finalny koszt, tego nie wiem. 3100 jenów za koło i pinion, ale wiadomo jest jeszcze sporo innych kosztów po drodze.



#19 OFFLINE   przemo_w

przemo_w

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2263 postów
  • Imię:Przemek

Napisano 21 lipiec 2016 - 19:41

Jesli stella 4000 to na Plat ok 50zł z wysyłką (20 zł części i ze 30 wysyłka) To sa na schemacie 2 elementy, śrubka i tulejka.
Edit. Walnąłem sie ze stronami. 1 element ok 8.50 zł :-) ale wysyłka ze 20 zł.

Użytkownik przemow edytował ten post 21 lipiec 2016 - 20:01


#20 OFFLINE   trout master

trout master

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4363 postów
  • LokalizacjaRZ
  • Imię:Arko

Napisano 21 lipiec 2016 - 20:02

Przemek.
Na ktory schemat patrzysz? Na Stelli nie ma tulejki tylko śruba. Nr jej napisałem wyżej.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych