Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

układy smarowania małych (i nie tylko) silników


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
20 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 23 lipiec 2016 - 14:43

Cześć,

 

czy pomoglibyście ogarnąć mi temat rodzajów smarowania silników ?

Yamaha: mokra miska olejowa, Suzuki: pompa olejowa:, Tohatsu: smarowanie rozbryzgowe ?

Czytałem gdzieś, że rozbryzgowe to jakieś "śmigiełko" :(, z kolei mokra miska olejowa też chyba ma pompę) ?

 

Czy to ma wpływ na żywotność silnika (zapewne tak) ?

 

pozdrawiam

 

G



#2 OFFLINE   Janusz Wałaszewski

Janusz Wałaszewski

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 4473 postów
  • LokalizacjaGrzybowo - Kołobrzeg

Napisano 23 lipiec 2016 - 16:18

Chodzi oczywiście o silniki czterosuwowe, wszystkie mają ciśnieniowe układy smarowania, więc w każdym jest pompa oleju, smarowanie rozbryzgowe dotyczy tylko silników z mokrą miska olejową, w ten sposób smarowane są denka tłoków i gładź cylindrów pod nimi. To jest oczywiście tylko dodatkowe smarowanie. Najważniejsze odbywa się pod ciśnieniem jak w każdym silniku czterosuwowym, trochę o smarowaniu z suchą i mokrą miską na Forum motocyklowym;

 

http://forum.motocyk...-zalety-i-wady/



#3 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 09 sierpień 2016 - 07:54

Przeczytałem i uwierzyłem (chyba niesłusznie)

 

 

Jednak wczoraj ponownie wróciłem do tematu i zadałem pytanie "sklepowi" w Warszawaie na ul. Modlińskiej (jak by nie było dealer silników).

I

odpowiedź:

 

Witam,

Yamaha nie ma żadnej pompy oleju.

Smarowanie następuje poprzez rozbryzg oleju wałem napędowym, korbami itd.

 

Pozdrawiam/Best Regards
Jaxxxxxx Zixxxxxxx

Twin Power .

 

 

Kto z Panów ma rację ?????????????

 

poza tym w poniżym linku (od 5:00) wyraźnie facet mówi o rozbryzgiwaniu oleju a nie o pompie .....

 


Użytkownik bankroot edytował ten post 09 sierpień 2016 - 08:14


#4 OFFLINE   adam12151

adam12151

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 49 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 11:35

Posiadam Yamahę F4, w niej jest smarowanie rozbryzgowe, nie ma żadnej pompy oleju.



#5 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 11:42

No właśnie .....

Powstaje pytanie, czy dedykowana pompa oleju (Suzuki, Tohatsu) w takich silniczkach wydatnie zwiększa żywotność, czy też rozchlapywanie oleju wałem czy innym elementem robi tak samo "dobrze" ruchomym elementom .....



#6 OFFLINE   dżemik

dżemik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 233 postów
  • LokalizacjaTarnów

Napisano 10 sierpień 2016 - 15:15

Rodzaj smarowanie nie powinien decydować o wyborze silnika. Za bardzo przemyślasz ;) ..., później będziesz przemyślał czy lepszy jest silni z zasilaniem gaźnikowym czy wtryskowym.

 

Żywotność silnika najbardziej zależeć będzie od użytkownika -czyli Ciebie. Wszystko zależeć będzie w jaki sposób będziesz docierał silnik, jak i co serwis będzie Ci serwisował -większość czynności serwisowych możesz robić sam, jak będziesz eksploatował silnik. Weź jeszcze pod uwagę to czy silnik będziesz serwisował sam czy w serwisie i jak daleko masz do serwisu. Kolejny temat to dostępność części. Znane mi są opowiadania gdzie, klientowi w czerwcu "klękło" coś w Mercurym, a część dotarła z USA dopiero końcem sierpnia.

 

Świadomie odbiegłem od tematu ;)



#7 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 19:00

Nie sposób odmówić Ci racji kiedy piszesz, że żywotność silnika będzie zależeć głównie ode mnie. Najlepiej smarowany silnik padnie, gdy zabraknie oleju albo zapomni się go wymienić.

 

Jednak nadal uważam, że rodzaj smarowania ma wpływ na długowieczność urządzenia.

Smarowanie pod ciśnieniem zawsze jest lepsze niż jakieś rozbryzgowe.

W sumie słabo sobie wyobrażam smarowanie ściśle dopasowanych panewek głównych wałka korbowego przez rozbryzg :(

 

PS. Co ma Merkury wspólnego z USA, przecież to Tohatsu (tylko z innymi naklejkami) ?



#8 OFFLINE   evin

evin

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 790 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 19:53

skupiasz sie na sposobie rozprowadzenia oleju wewnątrz kartra-mysle ze nie potrzebnie zaprzątasz sobie głowe.

silniki( małe) mercury,mariner, tohatsu, evinrude mają sygnalzacje swietlną braku oleju. czujnik swieci gdy jest suchy

tak samo honda ma sygnalizacje lecz w systemie odwrotnym, nie swieci gdy nie ma oleju

suzuki ma okno wziernikowe stanu oleju

yamaha jedynie  ostrzega o sprawdzeniu oleju poprzez zamieszczenie nalepki na obudowie.

 

ponadto te silniki nie maja panewek. korbod aluminiowy jest tak dopasowany ze slizga sie po czopie wału.

olej jest doprowadzany otworem na stopce korbowodu( nie wszystkie silniki  mają).

Honda bf5  czesto zaciera sie na wale i korbowód wywala bokiem bo nie ma takiego  zrobionego otworu olejowego pomimo tego ze jest tam  nadlew na jego wykonanie. taki sam korbowód jest zastosowany w zageszczarce i tak ten nadlew jest wykorzystany.



#9 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 10 sierpień 2016 - 20:47

W Mercury kontrolka to nie koniecznie tak jest, bo pomimo tego że oleju na full jest to lampka - kontrolka rzarzy się ledwo co tylko na wolnych obrotach, można oczywiście podkręcić obroty i oczu nie drażni ale jest bardzo czula:)

#10 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4786 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 10 sierpień 2016 - 22:26

PS. Co ma Merkury wspólnego z USA, przecież to Tohatsu (tylko z innymi naklejkami) ?

Rumple są czasami inne



#11 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 11 sierpień 2016 - 06:41

 

 

ponadto te silniki nie maja panewek. korbod aluminiowy jest tak dopasowany ze slizga sie po czopie wału.

 

Piszesz tylko o korbowodzie.

A jak łożyskowany jest wał korbowy w bloku silnika ?

Jak może nie być panewek ?

Jeśli nawet nie występują one w postaci "płytek" (jak np. w silnikach samochodowych) to panewkę stanowi blok silnika ....

 



#12 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4786 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 11 sierpień 2016 - 07:34

Za bardzo rozdrabniasz temat. Dwusuwy nie mają smarowania ani rozbryzgowego ani pompy i jakoś sobie radzą. W porównaniu do 2T to każdy 4T ma komfortowe smarowanie więc....

Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka

#13 OFFLINE   adam12151

adam12151

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 49 postów

Napisano 11 sierpień 2016 - 07:44

Nie sposób odmówić Ci racji kiedy piszesz, że żywotność silnika będzie zależeć głównie ode mnie. Najlepiej smarowany silnik padnie, gdy zabraknie oleju albo zapomni się go wymienić.

 

Jednak nadal uważam, że rodzaj smarowania ma wpływ na długowieczność urządzenia.

Smarowanie pod ciśnieniem zawsze jest lepsze niż jakieś rozbryzgowe.

W sumie słabo sobie wyobrażam smarowanie ściśle dopasowanych panewek głównych wałka korbowego przez rozbryzg :(

 

PS. Co ma Merkury wspólnego z USA, przecież to Tohatsu (tylko z innymi naklejkami) ?

Kolego bankroot, moja Yamka F4 to rocznik 2001 mam ją od 11 lat. W tym czasie w silniku oprócz części które należy systematycznie wymieniać np. impeller, wymieniłem membranę w pompce paliwa i uszczelniacze zaworów bo zaczął nimi brać olej. To wszystko mimo, wierz mi, częstej eksploatacji silnika. Olej wymieniany raz w roku przed początkiem sezonu. Czy taka żywotność silnika jest dla Ciebie wystarczająca?



#14 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 11 sierpień 2016 - 07:53

Kolego adam12151, wytłumacz mi proszę, dlaczego firma Suzuki w modelach 2016 wprowadziła pompę smarowania, przecież to dodatkowy koszt ?

W jakim celu Tohatsu używa w swoich silnikach pompy torchoidalnej ? 

Obie firmy nie potrafią liczyć?

 

Generalnie widzę, że temat jest błahy, zatem zakończmy go.



#15 OFFLINE   Paprykarz

Paprykarz

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1953 postów
  • Lokalizacjazachodniopomorskie

Napisano 11 sierpień 2016 - 11:12

Różne firmy wprowadzają takie rozwiązania ze względów czysto marketingowych. Patrzcie my mamy pompę smarowania a tamci nie mają... 

Umieją liczyć i potrafią grać na emocjach kupujących.

Zapytaj dlaczego dopiero teraz wprowadzają, przecież pompa smarująca to nie jest nowy wynalazek.



#16 OFFLINE   dżemik

dżemik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 233 postów
  • LokalizacjaTarnów

Napisano 11 sierpień 2016 - 20:48

No właśnie .....

Powstaje pytanie, czy dedykowana pompa oleju (Suzuki, Tohatsu) w takich silniczkach wydatnie zwiększa żywotność, czy też rozchlapywanie oleju wałem czy innym elementem robi tak samo "dobrze" ruchomym elementom .....

 

Jak widzisz nikt Ci nie udzieli konkretnej jednoznacznej odpowiedzi. Chyba jedyną miarodajną odpowiedź uzyskałbyś podpinając wszystkie interesujące Cię silniki na hamowni na kilkaset godzin pracy.

Jednak osobiście przypuszczam (przez analogię do innych działów technicznych) że dobry układ ciśnieniowy jest skuteczniejszy od rozchlapywania, i odwrotnie dobry - dopracowany układ rozbryzgowy może być skuteczniejszy od prostego systemu ciśnieniowego. W związku z tym że nikt nie podważa konkretami wyższości pompy a Ty czujesz że pompa jest istotą technologi silnika i masz wybór, to bierz ten silnik z pompą. Piszę poważnie bez żadnej ironii  :)



#17 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 12 sierpień 2016 - 07:09

Chyba jedyną miarodajną odpowiedź uzyskałbyś podpinając wszystkie interesujące Cię silniki na hamowni na kilkaset godzin pracy.

 

 

Niekoniecznie. Wystarczyłaby opinia kogoś, kto serwisuje silniki różnych firm.

Tam też będę szukał.

Bardzo dziękuję wszystkim za opinie w tym temacie i pozdrawiam.

 

EOT.



#18 OFFLINE   Gobio Gobio

Gobio Gobio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1253 postów
  • Lokalizacjagórna Wisła
  • Imię:Wojtek

Napisano 12 sierpień 2016 - 11:08

To sie podepnę:
Orientuje się ktoś czy yamaha 9.9 4stroke posiada filtr oleju? Jesli tak to gdzie go szukać?

#19 OFFLINE   womaly23

womaly23

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1469 postów

Napisano 12 sierpień 2016 - 13:35

Twój model nie posiada, od spodu masz śrubę która spuszczasz olej:) Nowe sztuki posiadają filtr.

Użytkownik womaly23 edytował ten post 12 sierpień 2016 - 13:36

  • Gobio Gobio lubi to

#20 OFFLINE   Gobio Gobio

Gobio Gobio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1253 postów
  • Lokalizacjagórna Wisła
  • Imię:Wojtek

Napisano 12 sierpień 2016 - 20:28

A moja nie nowa? 3 h ma na wodzie

Użytkownik Gobio Gobio edytował ten post 12 sierpień 2016 - 20:31

  • womaly23 lubi to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych