Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

SPOTKANIE KUJAWSKO-POMORSKIE (Bydgoszcz) jerkbait.pl - 24.01.2017 (18:00) - temat spotkania BOLEŃ. Więcej informacji w wątku zapisów -> WĄTEK Zapraszamy!


Zdjęcie

Łamanie się sterów.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
98 odpowiedzi w tym temacie

#21 OFFLINE   rybson

rybson

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 708 postów
  • LokalizacjaLublin

Napisano 14 grudzień 2016 - 22:54

@wobo, tu nie chodzi o powolne wyginanie, choć i takie potrafi doprowadzić do złamania steru, ale o działanie udarowe. Masz zatrzymanie przynęty, reagujesz zacięciem i - steru nie ma. Uderzenie o kamień to zupełnie inne naprężenia, niż powolne wyginanie w palcach. Punkt przyłożenia siły również jest inny.
Nic nie jest wieczne. Pogódź się z tym, że stery z poliwęglanu również.

Ja to pękanie widzę jako rodzaj ścięcia najsłabszego elementu gdzie często jest ster

Użytkownik rybson edytował ten post 14 grudzień 2016 - 23:04


#22 ONLINE   wobo

wobo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 258 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska

Napisano 14 grudzień 2016 - 23:27

  • Dopuszczalna Zawartość Wilgoci Przy Przetwórstwie: < 0,05 %
  • Tutaj chodzi o przetwarzanie na formach wtryskowych.Płyty poliwęglanu wykonuje się chyba przez odlewanie?
  • Nie badałem nie wiem nic więcej oprócz tego co już napisałem.
  •  


#23 ONLINE   ag53

ag53

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 260 postów
  • Lokalizacjatarnów
  • Imię:andrzej
  • Nazwisko:grzybowski

Napisano 15 grudzień 2016 - 10:35

Na pękanie sterów mają wpływ poza wymienionymi czynnikami /temperatura, chemia w wodzie itd/ sposób ich wklejania /użyty klej, wielkość szczeliny/ oraz kąt jaki tworzą z woblerem.



#24 ONLINE   wobo

wobo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 258 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska

Napisano 15 grudzień 2016 - 12:03

Witam

 

Te pękające stery spać mi nie dawały hahaha

Zaczęło się od za cienkiego steru który może pęknąć....

 

Ja myśląc i pisząc tutaj o sterach cały czas mam na uwadze stery wycinane na prasie bądź nożycami.Kiedyś robił mi te stery zaprzyjaźniony producent woblerów,dziś większość robię sam.

Z płyt poliwęglanu zabezpieczonych folią na której jest napis Bayer hahaha

I jak pisałem jeśli nie popsuję właściwości poliwęglanu nieodpowiednim klejem, to nie ma bata, żeby taki ster pękł.

 

Ale to przecież nie jedyny sposób robienia sterów.Większość wytwarza się metodą wtryskową.

Dziś nie jest wielkim problemem zrobić formę na stery i zlecić ich wytwarzanie.I mamy fajny ster z logiem firmy.

No i można sobie wyobrazić,że w czasie produkcji nie zawsze są zachowane odpowiednie parametry.Czy osoba która to robi nie ma doświadczenia przy przetwórstwie poliwęglanu i mamy do czynienia z pękającymi sterami.

 

Proszę o potwierdzenie bądź zaprzeczenie tego co powyżej.

Czy pękają stery wycinane czy z wtryskarki.

 

Pozdrawiam - Romek



#25 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 15 grudzień 2016 - 12:48

Romku,

poruszyłeś ciekawy aspekt. Miałem przyjemność mieć woblery ze sterami o tych samych kształtach, wymiarach, które były wycięte wykrojnikiem i wykonane metodą wtrysku (ten sam twórca woblerów). I prawdą jest, że te wtryskiwane pękały. Jednakże nie zawsze tak być musi. Te wycinane były wykonane z poliwęglanu (napis Bayer na folii), natomiast podczas wtryskiwania kolega na pewno nie trzymał reżimu składników poliwęglanu, czyli nie był to taki sam poliwęglan jak ten z którego ster został wycięty.

Miałem też takie przypadki, że ster wycięty pękał w chłodniejszych dniach (temp. niewiele w plusie). Stery pękały przy korpusie. To może być wina kleju, lakieru.  

 

Nie zaprzeczam, ani też nie potwierdzam.

 

Popatrzcie na stery w woblerach Salmo (są z wtryskarki). O ile nie mylę się cienkie stery mają dwie grubości, grubsze są w miejscu wchodzenia w korpus. Nie mam woblerów przed sobą, ale tak jakoś sobie ich obraz zakodowałem.


  • wobo lubi to

#26 OFFLINE   konktenbit

konktenbit

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 169 postów
  • LokalizacjaPoniatowa
  • Imię:Konrad

Napisano 17 grudzień 2016 - 07:45

Skłaniam się ku racjom kolegi wobo, że winowajcą pękania sterów jest użyty klej.

Mało tego, ja jestem w 100% pewien że tak jest :) .

 

Sporo temat testowałem, obserwowałem, dopytywałem. Klejenie poliwęglanu jest trudne. Tu pomocne jest tylko własne doświadczenie. Nie ma co liczyć na przedstawicieli nawet najznakomitszych firm. Oni wiedza tyle co w ulotkach dostępnych na stronie producenta. Jeśli jest tu osoba naprawdę znająca się na rzeczy zapraszam na PW. Mam jeszcze kilka pytań :) .

 

Trzeba uważać na kleje dwuskładnikowe. One nie kleją poliwęglanu, chyba że go zmatowimy to trochę poprawimy przyłapanie a zawarta w nich chemia zmienia właściwości steru ( wolniej jak cyjanoakryl ale zmienia ).

Odpadają kleje typu super glue czy kropelki ( cyjanoakryle ). Choć tu nie testowałem tych specjalnych do tworzyw. Po rozmowach z handlowcami jakoś nie nabrałem przekonania. Może będzie dobry, może nie, musi pan spróbować, ja nie widziałem, ja nie robiłem...

Najwięcej problemów jest z materiałem o małych grubościach od 0,75 do 1,5mm ( super odkrywczy wniosek wyciągnąłem :) ). 2mm kleiłem w swoich woblerach na super glue i jest ok, 3mm to już w ogóle luzik :) .

Obiecująco wypadły testy kleju Acryfix 192. Choć nie wiem jeszcze od czego to zależy, że jeden ster trzyma się pieruńsko mocno a drugi wklejony podobnie wyłazi z korpusu bez większych trudności... Stery nie pękają a testuję zawsze uderzając metalowym czymś w ster aż się wszystko rozpadnie.

 

Aaa jeszcze jedno. Musimy rozgraniczyć klejenie PC do PC a klejenie poliwęglanu (PC) do innych materiałów. Gdyby ktoś rozmawiał o tym z osobami od klejów musi od tego zacząć. U mnie jako zakończenie :) .


Użytkownik konktenbit edytował ten post 17 grudzień 2016 - 08:18

  • wobo lubi to

#27 OFFLINE   konktenbit

konktenbit

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 169 postów
  • LokalizacjaPoniatowa
  • Imię:Konrad

Napisano 17 grudzień 2016 - 09:17


Proszę o potwierdzenie bądź zaprzeczenie tego co powyżej.

Czy pękają stery wycinane czy z wtryskarki.

Temat też poruszałem z dwoma producentami.

 

Mi się wydaje że problem ze sterami z wtryskarki jest taki że:

nazwijmy ich, średni producenci, zamawiają stery raz na jakiś czas. Parametry granulatu poliwęglanu możemy przyjąć za stałe i dobre. Kluczem do sukcesu / porażki jest temperatura przerobu. Jedna partia będzie OK, druga już nie ( a ch...j jakoś to będzie :) ).

 

Tak sobie wydumałem że u większych, bogatszych :), wtryskarka jest ustawiona raz i tłucze.

 

Kiedyś miałem taki przegrzany ster, był lekko brązowy i łatwo pękał. Widziałem też taki, w którym były pęcherzyki powietrza.

 

Producent płyt ma produkcję ciągłą i ( tu też sobie sam założyłem ) jest w stanie parametry przerobu utrzymać w ryzach.



#28 ONLINE   rally

rally

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 116 postów
  • Lokalizacjarzeszów/łańcut
  • Imię:Wojtek

Napisano 19 grudzień 2016 - 14:25

Tutaj link do poli które ja kupuje w plasticsie ( zasadzie odpadki, ścinki jakieś jak potrzebuję) :http://www.plastics....poliweglanu.pdf

 

Różne tworzywa nazywaj ludzie poliwęglanem, nam w firmie kiedyś spadło lico logotyp[u ING (lew) mniej więcej 200x300cm z dachu kilkupiętrowego budynku - tylko ogon się złamał :) Lico było z poli 4mm opal, wywiał go wiatr z litery 3D.

 

A z 3mm poli robiłem kumplom szyby do rajdowych aut , żadna się nie stłukła nawet na mrozie :)

 

parametry materiału wykonanego na wtryskarce są na 100% inne niż u producenta, np. poli nie da rady ciąć laserem, tylko cnc, natomiast plexi bez problemu tniemy laserem mając bezbarwną krawędź, i plexi jest materiałem mniej udaroodpornym, i podatnym na warunki atmosferyczne czy to ekstrudowana czy wylewana.



#29 OFFLINE   woblery z Bielska

woblery z Bielska

    Jak coś cię przerasta - dorośnij:)

  • Moderatorzy
  • 4434 postów
  • LokalizacjaBielsko
  • Imię:Janusz

Napisano 19 grudzień 2016 - 14:40

(...)

 

parametry materiału wykonanego na wtryskarce są na 100% inne niż u producenta, np. poli nie da rady ciąć laserem, tylko cnc, natomiast plexi bez problemu tniemy laserem mając bezbarwną krawędź, i plexi jest materiałem mniej udaroodpornym, i podatnym na warunki atmosferyczne czy to ekstrudowana czy wylewana.

 

O, to ciekawe. Kupowałem poliwęglan (z naklejkami BAYER'a) i wycinałem stery laserem. Krawędzie przypalało na brązowo. Można je zobaczyć na pierwszych zdjęciach w moim wątku. Czyżby dawniej robiono inne lasery? Takie, które potrafiły to, czego Twoje nie potrafią?



#30 ONLINE   wobo

wobo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 258 postów
  • Lokalizacjacentralna Polska

Napisano 19 grudzień 2016 - 15:42

Witam

 

Da się ciąć.

Problem jest taki,że wytwarza się sadza, czy jakiś tłusty dym.Więc ci co tną,robią to bardzo niechętnie lub mówią,że się nie da.

A doskonale daje się obrabiać wszelkimi metodami obróbki skrawaniem.

 

Myślę,że temat pękających sterów mamy w zasadzie opanowany.

 

Niechętnie - bardzo niechętnie pękają stery wycinane z płyt.

Równie niechętnie pękają stery produkowane metodą wtryskową.Ale tutaj wiele zależy od wiedzy na temat przetwarzania poliwęglanu.

Na pewno wpływ na pękające stery ma woda w której łowimy.Im cięższe warunki - typu kamienie... tym więcej potencjalnych pęknięć.

Na pewno można zniszczyć doskonałe właściwości poliwęglanu nieodpowiednim klejem - zaleca się próbne klejenie ....

 

Pozdrawiam - Romek



#31 ONLINE   rally

rally

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 116 postów
  • Lokalizacjarzeszów/łańcut
  • Imię:Wojtek

Napisano 19 grudzień 2016 - 18:10

Januszu........miałem na myśli właśnie brązową krawędź - dlatego poli tnie się cnc, jakimś małym frezem, choć na szybko czasem jak potrzebuje z 10 szt to laserek i ciach, ale patrząc na standardy jakie wyznacza to forum nie odważył bym się wrzucić fotek z przypalona krawędzią steru  :P

 

Pracuję w reklamie (robimy reklamy), i tnąc np. poli laserem mamy brązową krawędź, którą trzeba to dodatkowo obrabiać - traci się czas i pieniądze - dlatego pisałem że poli nie tnie się laserem, bardziej myśląc o tym co robimy, niż o sterach  ;) .

Ja tnę dla siebie jak właśnie połamię czy coś uszkodzę, czasem do moich potworków, mnie to nie przeszkadza.



#32 OFFLINE   muddler

muddler

    Forumowicz

  • Lurebuilding Team
  • PipPip
  • 267 postów
  • LokalizacjaWielkopolska
  • Imię:Jarosław

Napisano 19 grudzień 2016 - 19:15

Na łamliwość sterów wpływ ma także sposób ich wycinania.

Tam gdzie stosuje się nacisk ostrza na poliwęglan, np. nożyce, gilotyny, wykrojniki, mogą powstawać mikropęknięcia, które zwyczajnie prują się przy przesileniach. Dużo lepsze wydaje mi się wycinanie przez: piłowanie, szlifowanie czy frezowanie.

Zalecał bym też wykonanie otworu na klej wiertłem, zamiast szpikulca i młotka. :)



#33 ONLINE   Night_Walker

Night_Walker

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 395 postów

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:01

Właśnie wkręciłem dwie identyczne płytki pc w imadło, imadło wystawiłem na balkon. Jak solidnie się schłodzi, sprawdzę odporność jednej z nich przy użyciu młotka. Później wstawię imadło do domu, dam mu się zagrzać i przetestuję w podobny sposób drugą. Ciekawe jak bardzo zmieni się wytrzymałość. Szkoda, że nie mam sprzętu, zeby zmierzyć tę różnicę w jakiś bardziej obiektywny sposób :)



#34 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:05

Właśnie wkręciłem dwie identyczne płytki pc w imadło, imadło wystawiłem na balkon. Jak solidnie się schłodzi, sprawdzę odporność jednej z nich przy użyciu młotka. Później wstawię imadło do domu, dam mu się zagrzać i przetestuję w podobny sposób drugą. Ciekawe jak bardzo zmieni się wytrzymałość. Szkoda, że nie mam sprzętu, zeby zmierzyć tę różnicę w jakiś bardziej obiektywny sposób :)

Przydałby się młot do mierzenia udarności. Siła uderzenia byłaby identyczna.



#35 ONLINE   Night_Walker

Night_Walker

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 395 postów

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:11

Mógłbym pewnie zmajstrować jakieś wahadło, ale skontrolowanie kąta uderzenia....do tego musiałbym iść po jakieś obciążenie, pewnie hantle...nieee....za zimno na aż takie kombinowanie :)



#36 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:16

Z kontrolą kąta uderzenia nie byłoby problemu, ustawia się w poziomie pręt i do niego wychyla obciążenie. Kiedyś w technikum robiłem takie ćwiczenie, ale to było tak dawno temu, że nawet nie pamiętam czy prawdę piszę.  ;)  :lol:



#37 ONLINE   Night_Walker

Night_Walker

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 395 postów

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:36

Schłodzony do -13°C   PC o grubości 1mm wkręcony na sztywno w imadło (schłodzone razem z nim) nie pękł, zgiął się na krawędzi o jakieś 35°....to chyba odbiera sens drugiej części doświadczenia. 

Jako, że ten sam PC pare razy pękł (rzadko bardzo, ale zdarzyły się takie...wypadki) ja uznaję że to wina kleju. I ewentualnie mikropęknięć. 



#38 OFFLINE   Banjo

Banjo

    Zaawansowany

  • Twórcy
  • PipPipPip
  • 950 postów
  • LokalizacjaOława
  • Imię:Sławomir
  • Nazwisko:Bednarczyk

Napisano 07 styczeń 2017 - 20:42

Schłodzony do -13°C   PC o grubości 1mm wkręcony na sztywno w imadło (schłodzone razem z nim) nie pękł, zgiął się na krawędzi o jakieś 35°....to chyba odbiera sens drugiej części doświadczenia. 

Jako, że ten sam PC pare razy pękł (rzadko bardzo, ale zdarzyły się takie...wypadki) ja uznaję że to wina kleju. I ewentualnie mikropęknięć. 

Jedynie chyba tylko po to czy taki sam kąta uzyska się.



#39 ONLINE   Night_Walker

Night_Walker

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 395 postów

Napisano 07 styczeń 2017 - 21:09

No to jeszcze ciekawostka.... ten sam poliwęglan, kiedyś gięty kombinerkami, żeby zrobić ster nieco zbliżony do łyżeczki... w części woblerów używanych na rafach pojawiła się siateczka pęknięć. Zabawne jest to, że w niektórych tak się zrobiło, a w innych nie, pomimo identycznej metody i warunków wyginania.

PC ten sam co dziś go młotkiem traktowałem. A, zrobiłem też eksperyment z rozklepywaniem - z 1mm zrobiło się 0.4 i nic nie pękło...wprawdzie zmatowiał, ale nie wygląda to na takie mleczne przebarwienie jak na zagięciach pod zbyt dużym kątem.

No więc...dlaczego niektóre stery popękały, a niektóre nie? Mnie żadne sensowne rozwiązanie do głowy nie przychodzi :)



#40 OFFLINE   woblery z Bielska

woblery z Bielska

    Jak coś cię przerasta - dorośnij:)

  • Moderatorzy
  • 4434 postów
  • LokalizacjaBielsko
  • Imię:Janusz

Napisano 07 styczeń 2017 - 21:22

Schłodzony do -13°C   PC o grubości 1mm wkręcony na sztywno w imadło (schłodzone razem z nim) nie pękł, zgiął się na krawędzi o jakieś 35°....to chyba odbiera sens drugiej części doświadczenia. 

Jako, że ten sam PC pare razy pękł (rzadko bardzo, ale zdarzyły się takie...wypadki) ja uznaję że to wina kleju. I ewentualnie mikropęknięć. 

:)

Wobler płynie nad kamienistym dnem, od czasu do czasu uderzając o skały. Uderzenie nr 17 - wytrzymał. 21- wytrzymał. 53 - pękł. 

Wniosek?

Wina kleju.

:huh:

 

 

Moim zdaniem wniosek błędny, a co do doświadczenia, no cóż, moje doświadczenia wyraźnie wskazują, że w okresie późnej jesieni, zimy i wczesnej wiosny wzrasta ilość kolegów, którym muszę wklejać uszkodzone stery w ich ulubionych zabawkach. I to pomimo faktu, iż w cieplejszej porze roku wędkują jakby bardziej intensywnie... Każdy może wysnuć sobie wnioski, jakie chce. Lub nie wysnuwać ich wcale. Wolna wola.


  • spinnerman i wobo lubią to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych