Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Silniki 2T i 4T - wady i zalety


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
160 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   nox66

nox66

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 55 postów
  • LokalizacjaDziki Wschód

Napisano 25 luty 2017 - 10:25

Witam podepnę się pod temat żeby nie zakładać nowego

Pływam na Kolibri km330d głównie sam czasem we dwóch. Na jeziora mam silnik elektryczny, natomiast w tym roku planuję zakupić silnik spalinowy aby pływać po Bugu i od jakiegoś czasu mam dylemat 4t czy 2t oraz na jaką moc się zdecydować pod uwagę biorę 5; 6; 8; oraz 9.9 km. Ponton wożę na przyczepie więc silnik mógłby być na stałe na pawęży, mam doczepiane solidne kółka slipowe. Tylko wiadomo jak jest ze slipami na Bugu granicznym - prawie ich nie ma, są jeszcze plaże, ogólnie kiepsko z wodowaniem.

Mój dylemat polega głównie na wadze silnika bo wiadomo lżejszy można sobie nosić bez problemu te kilkadziesiąt metrów w razie czego. Im ciężej to gorzej tym bardziej że często jest duże błoto i kółka będą się grzebać przy założonym silniku na pawęż i trzeba będzie czasem go przenieść ręcznie z pod auta do brzegu te kilkadziesiąt metrów. Ważna jest dla mnie bezawaryjność jednostki i w miarę niskie koszty eksploatacji tu chyba 2t będzie tańszy?

Pytanie kieruje gównie do ludzi którzy już przerabiali taki temat.

 

Pozdrawiam



#2 OFFLINE   Darecki

Darecki

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 353 postów
  • LokalizacjaTurawa

Napisano 25 luty 2017 - 10:59

Jeżeli chodzi koszty eksploatacji to 4T mniej pali.

2T 5KM - 6KM samemu polatasz w ślizgu i waga to ok. 25 kg ,tylko że spalanie trochę większe i za bardzo nie lubią prędkości trolingowych.


  • nox66 lubi to

#3 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1017 postów
  • LokalizacjaKraków... czasami

Napisano 26 luty 2017 - 16:03

mariner viking też waży około 25 kg i ma 10@15hp :)

2t więcej pali i dochodzi cena oleju do 2t. Jak sobie sam wyregulujesz zawory w 4t to taniej wyjdzie eksploatacja 4t.

Jak będzie serwis robił to może być różnie :)


Użytkownik newrom edytował ten post 26 luty 2017 - 16:03

  • nox66 lubi to

#4 OFFLINE   MichuA

MichuA

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • LokalizacjaŚwinoujście
  • Imię:Michał

Napisano 26 luty 2017 - 20:45

2T jest lepszy do trollingu niż 4T. Wady 2t: jest głośniejszy, trochę więcej pali, trzeba mieszać. Zalety: jest lżejszy niż 4t, mocniejszy niż 4t w tej samej mocy (kM/kW), mniejsze problemy z samodzielnymi naprawami.

Ja wolę używać 2takty właśnie za te zalety. Mam kilkunastoletniego Marinera (Mercury) i w porównaniu do nowej Hondy czy Yamahy ( z nimi porównywaliśmy ze znajomymi) to jest połowa wagi, spalanie w ciągu dnia normalnego pływania ok 2 litrów. Porównanie na pontonach 3,20 Mariner a Yamaha , to Mariner dużo szybciej wprowadza w ślizg i większa prędkość. Yamaha cichsza. Pływając w trolingu mam bardzo niskie spalanie, na godz ok 3 litrów, raz na jakiś czas wystarczy szybciej się przepłynąć i zero problemów.


  • nox66 lubi to

#5 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 27 luty 2017 - 15:29

chyba na odwrót.4t ma większe zastosowanie przy trollingu.

i sprecyzuj jak silnik tej samej mocy może być słabszy lub mocniejszy.


Użytkownik busz231 edytował ten post 27 luty 2017 - 15:31

  • konopaa lubi to

#6 OFFLINE   mariuszwf

mariuszwf

    Zaawansowany

  • Forumowicz+ bez giełdy
  • PipPipPip
  • 817 postów
  • Lokalizacjapodlaskie
  • Imię:Mariusz

Napisano 27 luty 2017 - 15:32

Dokładnie :)  2T na bardzo wolnych obrotach nie pracuje tak sprawnie jak 4T :)



#7 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 27 luty 2017 - 15:33

a to jakaś nowa teoria?



#8 OFFLINE   mariuszwf

mariuszwf

    Zaawansowany

  • Forumowicz+ bez giełdy
  • PipPipPip
  • 817 postów
  • Lokalizacjapodlaskie
  • Imię:Mariusz

Napisano 27 luty 2017 - 15:41

Nie, praktyka.



#9 OFFLINE   busz231

busz231

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1967 postów
  • LokalizacjaChoszczno

Napisano 27 luty 2017 - 15:47

to widać że kolega nie praktykował na dobrych 4t.



#10 OFFLINE   mariuszwf

mariuszwf

    Zaawansowany

  • Forumowicz+ bez giełdy
  • PipPipPip
  • 817 postów
  • Lokalizacjapodlaskie
  • Imię:Mariusz

Napisano 27 luty 2017 - 15:50

Nie zrozumiałeś mnie, pisałem że 2t nie pracuje na małych prędkościach tak dobrze jak 4t :)



#11 OFFLINE   Janusszr

Janusszr

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1341 postów
  • LokalizacjaSuwałki
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Ja_to_ja

Napisano 27 luty 2017 - 18:45

to widać że kolega nie praktykował na dobrych 4t.

A jakie to som? :) Te dobre.



#12 OFFLINE   mariuszwf

mariuszwf

    Zaawansowany

  • Forumowicz+ bez giełdy
  • PipPipPip
  • 817 postów
  • Lokalizacjapodlaskie
  • Imię:Mariusz

Napisano 27 luty 2017 - 18:52

Mercury :) :)  innego nie chcę.



#13 OFFLINE   MichuA

MichuA

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • LokalizacjaŚwinoujście
  • Imię:Michał

Napisano 27 luty 2017 - 20:21

Z praktyki, 2t po kilku godzinach pływania od 3 do 6km/h cały czas chętny do pracy ( mimo swojego wieku) na każdy ruch manetki reaguje jak powinien, zero kopcenia itd, 4t po tym czasie trochę zamula (młody i dobrej japońskiej marki) i potrzebuje chwilki na otrząśnięcie się ;).

Co do mocy to 2t ma dużo wyższą sprawność i  wydajność niż 4t. Na przykładzie samochodu np., diesel i benzyna mają po 100 koni i który będzie mocniejszy? Diesel, gdyż ma sporo więcej Nm. Podobnie jest z silnikami zaburtowymi 2t i 4t. Alemuszę przyznać, że rozmowa płynąc z 4t jest dużo przyjemniejsza.:) Szczególnie przy większych prędkościach bo nie trzeba głosu tak mocno podnosić



#14 OFFLINE   MichuA

MichuA

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 168 postów
  • LokalizacjaŚwinoujście
  • Imię:Michał

Napisano 27 luty 2017 - 20:26

Mariuszwf zgadzam się z Tobą w 100% :P, chyba, że nowy Evinrude e-tec :D

 

#15 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1017 postów
  • LokalizacjaKraków... czasami

Napisano 28 luty 2017 - 08:09

Nie zauważyłem zamulania 4t, na wolnych może sobie chodzić choćby i tydzień. Może kwestia regulacji gaźnika ? (zbyt bogata mieszanka) W 2t jeśli będzie ciężka łajba (duże obciążenie silnika) to po długiej pracy na wolnych obrotach smarowanie może być niedostateczne.

Ten Twój przykład z samochodami nie uwzględnia kluczowego parametru, pojemności skokowej. Z Litra pojemności to z benzyny otrzymasz więcej mocy.

2t oczywiście są sprawniejsze, tylko w zastosowaniach użytkowych ma to niewielkie znaczenie bo ten plus dodatni nie zmieni plusów ujemnych ;)



#16 OFFLINE   Janusszr

Janusszr

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1341 postów
  • LokalizacjaSuwałki
  • Imię:Janusz
  • Nazwisko:Ja_to_ja

Napisano 28 luty 2017 - 08:31

Mercury :) :)  innego nie chcę.

Masz kolego więcej niż rację ;)



#17 OFFLINE   piernik

piernik

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 330 postów
  • LokalizacjaToruń

Napisano 28 luty 2017 - 10:31

Nie zauważyłem zamulania 4t, na wolnych może sobie chodzić choćby i tydzień. Może kwestia regulacji gaźnika ? (zbyt bogata mieszanka) W 2t jeśli będzie ciężka łajba (duże obciążenie silnika) to po długiej pracy na wolnych obrotach smarowanie może być niedostateczne.

Ten Twój przykład z samochodami nie uwzględnia kluczowego parametru, pojemności skokowej. Z Litra pojemności to z benzyny otrzymasz więcej mocy.

2t oczywiście są sprawniejsze, tylko w zastosowaniach użytkowych ma to niewielkie znaczenie bo ten plus dodatni nie zmieni plusów ujemnych ;)

Silnik 2- suwowy nie jest bardziej sprawny od 4-ro suwowego.  ;)



#18 OFFLINE   bankroot

bankroot

    Forumowicz

  • Oczekujący na akcept
  • PipPip
  • 246 postów

Napisano 28 luty 2017 - 11:18

Zależy co ktoś rozumie przez SPRAWNOŚĆ



#19 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1017 postów
  • LokalizacjaKraków... czasami

Napisano 28 luty 2017 - 11:36

Piernik masz rację, chodziło mi o więcej mocy z litra, a to nie jest sprawność.



#20 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1214 postów
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Napisano 28 luty 2017 - 12:45

Tu sprawność to akurat jest stosunek zużytego paliwa do uzyskanej mocy więc zdecydowanie na korzyść 4T. Prędkość maksymalna praktycznie ta sama, przyspieszenie zdecydowanie dla 2t , masa lepsza przy 2t, możliwośći transportowe 2t, trwałość dla 4t ale to znów mało odczuwalne przy silnikach zaburtowych. Dobre dwusuwy działają i po 30 lat jak są szanowane. Wybór to indywidualna kwestia dla każdego użytkownika.


Użytkownik crizz100 edytował ten post 28 luty 2017 - 12:46

  • Czoper i Gobio Gobio lubią to




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych