Skocz do zawarto艣ci

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj si臋 lub Zarejestruj by otrzyma膰 pe艂en dost臋p do naszego forum.

Zdj臋cie

[Artyku艂] Shimano Antares Dc7 Lh - Pierwszy Zwiad


  • Zaloguj si臋, aby doda膰 odpowied藕
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 OFFLINE   remek

remek

    Administrator

  • Administratorzy
  • 26625 post贸w
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imi臋:Remek

Napisano 03 pa藕dziernik 2012 - 16:33

 

Pierwsze moje spotkanie z Antaresem DC mia艂o miejsce na pocz膮tku 2006 roku. Informacje na temat tej konstrukcji by艂y bardzo sk膮pe. Generalnie wi臋cej domys艂贸w ni偶 sprawdzonych fakt贸w. Ju偶 wtedy chcia艂em odpowiedzie膰 sobie na pytanie czy zastosowanie uk艂adu cyfrowego do obs艂ugi hamulca rzutowego ma wp艂yw na jako艣膰 funkcjonowania tej konstrukcji. Shimano po trzech latach integrowania uk艂adu cyfrowego do swojego flagowego ko艂owrotka Conquest DC (Calcutta TE DC – nazwa na rynek ameryka艅ski) postanowi艂a uzupe艂ni膰 swoj膮 ofert臋 o wysokiej klasy ko艂owrotek niskoprofilowy bazuj膮cy na podobnym ulepszonym uk艂adzie. Postanowiono zbudowa膰 now膮 konstrukcje bazuj膮c na topowym modelu Shimano Antaresie.

 


Shimano Calcutta Conquest 201 DC - pionier z systemem DC

 

Na kolejne spotkanie nie trzeba by艂o d艂ugo czeka膰. W lutym tego roku w Japonii odbywa艂y si臋 targi Japan International Sportfishing Show 2006 (Yokohama) podczas, kt贸rych Shimano og艂osi艂o oficjalnie swoj膮 nowo艣膰 – Antaresa DC. Na t膮 okazj臋 stworzono unikalny katalog Shimano First Dimension 2006 przedstawiaj膮cy wszelkie nowo艣ci w臋dkarskie tej偶e firmy. Do katalogu do艂膮czono p艂yt臋 DVD, na kt贸rej ujawniono wszelkie tajemnice zwi膮zane m.in. z Antaresem DC. Prezentacj臋 mo偶liwo艣ci (wyczerpuj膮cy pokaz poszczeg贸lnych tryb贸w pracy oraz zasad konserwacji) przeprowadzi艂 Hajime Murata, projektant ko艂owrotka oraz wysokiej klasy ekspert metody castingowej w Japonii. Zatem pierwsze potwierdzone wiadomo艣ci dotycz膮ce mo偶liwo艣ci funkcjonalnych ko艂owrotka ju偶 posiada艂em. Nadal jednak nie znalaz艂em odpowiedzi na swoje pytania. Wiadomo bowiem, 偶e firmy takie jak Shimano pokazuj膮 to co najlepsze zw艂aszcza w filmach demonstracyjnych, kt贸re traktuj膮 jako narz臋dzie oddzia艂ywania na klient贸w w my艣l zasady - biznes jest najwa偶niejszy.

 


Serce Conquesta 201 DC - na zdj臋ciu widoczna cewka, a pod spodem uk艂ad mikroprocesorowy

 

Informacje o Antaresie DC zacz臋艂y pojawia膰 si臋 coraz cz臋艣ciej na sieci internetowej. Pierwsi zainteresowani, czy te偶 entuzja艣ci sprz臋towi zacz臋li praktycznie zg艂臋bia膰 wiedz臋 na temat tego ko艂owrotka. G艂贸wnie dotyczy艂o to wersji prawor臋cznej, kt贸ra na rynku pojawi艂a si臋 jako pierwsza. Pocz膮tkowo liczba sprzedawanych egzemplarzy by艂a bardzo limitowana. W艂a艣ciwie do dnia dzisiejszego na realizacj臋 zam贸wienia, w przypadku ko艂owrotka lewor臋cznego, nale偶y czeka膰 oko艂o miesi膮ca. Jednak w roku 2007 dost臋pno艣膰 Antaresa DC ma by膰 powszechna.

Poniewa偶 ta unikalna konstrukcja budzi wiele pyta艅 oraz kontrowersji w艣r贸d w臋dkarzy szuka艂em wszelkich sposobno艣ci by osobi艣cie m贸c zapozna膰 si臋 z ni膮 bli偶ej. Okaza艂o si臋 to mo偶liwe. Ze swoimi do艣wiadczeniami chcia艂bym podzieli膰 si臋 z czytelnikami jerkbait.pl. B臋dzie to tym samym pierwszy i unikatowy opis Antaresa DC7 LH (wersja na lew膮 r臋k臋) w Internecie. Zapraszam do lektury.

 


 

Wst臋p

Kiedy otworzy艂em pude艂ko z Antaresem DC7 LH do g艂owy przysz艂o mi jedno por贸wnanie – Subaru. Wygl膮d w zasadzie do艣膰 drapie偶ny. Oczekiwania je艣li chodzi o mo偶liwo艣ci funkcjonalne tej konstrukcje r贸wnie偶 wielkie. Osobi艣cie zastosowanie tego ko艂owrotka widzia艂em do po艂ow贸w boleni. Wiele si臋 bowiem m贸wi艂o, 偶e to konstrukcja, kt贸ra zapewnia zwi臋kszenie mo偶liwo艣ci rzutowych przy jednoczesnej minimalizacji liczby powstaj膮cych spl膮ta艅 linki potocznie zwanych przez castingowc贸w – brodami. Ponadto interesuj膮ce wydawa艂o si臋 prze艂o偶enie a偶 7:1, kt贸re jeszcze do tego roku by艂o niemal nieosi膮galne w produktach 偶adnej innej firmy. Za jednym obrotem korbki ko艂owrotek zwija bowiem 79 cm linki co by艂o szczeg贸lnie istotne podczas szybkiej prezentacji wabik贸w bezsterowych. Czy zatem moje por贸wnanie do Subaru b臋dzie s艂uszne?

 


 

Specyfikacja

Ko艂owrotek zosta艂 wyprodukowany w dw贸ch wersjach. Pierwsza oznaczona Antares DC cechuje si臋 prze艂o偶eniem „standardowym” 5.8:1 (d艂ugo艣膰 linki 艣ci膮gni臋tej podczas jednego obrotu korbk膮 to 65cm), druga oznaczona jako Antares DC7 prze艂o偶eniem szybkim 7:1 (79 cm). Oczywi艣cie opr贸cz typowej dla rynku japo艅skiego wersji prawor臋cznej pomy艣lano te偶 o castinguj膮cych „inaczej”. Od niedawna dost臋pna jest r贸wnie偶 wersja lewor臋czna. Ko艂owrotek bez wzgl臋du na model wa偶y oko艂o 250g. Dodatkowo nadmieni膰 nale偶y, 偶e wersja przeznaczona na rynek ameryka艅ski nazywa si臋 Calais DC, kt贸ra nieznacznie r贸偶ni si臋 od wersji japo艅skiej (o r贸偶nicach w nast臋pnych rozdzia艂ach). Ko艂owrotek, jak deklaruje producent mo偶e by膰 u偶ywany podczas po艂ow贸w w wodzie s艂onej. Zosta艂 on specjalnie do tego przygotowany i zabezpieczony.

 

Typ ko艂owrotka

Prze艂o偶enie

Moc hamulca [N/kg]

Waga [g]

D艂ugo艣膰 linki 艣ci膮ganej [mm]

艣rednica szpulki [mm]

DC

5.8

49.0/5.0

250

65

36

DC7

7.0

49.0/5.0

250

79

36

 

Zawarto艣膰 pude艂ka

Ju偶 samo pude艂ko oznajmia, 偶e mamy do czynienia z czym艣 niezwyk艂ym. Zrezygnowano z typowego dla Shimano kartonika srebrnego na rzecz ciemnoszarego ze specjaln膮 obwolut膮 plastikow膮 maj膮c膮 na celu zabezpieczenie opakowania przed uszkodzeniem. Wewn膮trz znajduje si臋 ko艂owrotek Antares DC zapakowany w pokrowiec, kluczyk nasadowy do odkr臋cania 艣ruby r膮czki ko艂owrotka, olejek do konserwacji 艂o偶ysk oraz komplet dokumentacji – instrukcja obs艂ugi (niestety tylko w j臋zyku japo艅skim), schemat budowy oraz gwarancj臋 mi臋dzynarodow膮.

 


 

Pierwsze wra偶enie

Po pierwsze w por贸wnaniu z innymi konstrukcjami wydaje si臋 bardzo solidny. Jednocze艣nie sprawia wra偶enie ci臋偶kiej konstrukcji. Obok, w celu por贸wnawczym posiada艂em inne konstrukcje np. Daiw臋 Alphasa ITO, kt贸ry reprezentuje wag臋 pi贸rkow膮 w stosunku do Antaresa. Ponadto mo偶emy zaobserwowa膰, 偶e wszystko zosta艂o dopracowane do najdrobniejszych szczeg贸艂贸w. Poszczeg贸lne frezy, detale s膮 perfekcyjnie wykonane. Obudowa ko艂owrotka niczym lustro odbija wszystko co znajdzie si臋 w jej zasi臋gu (fotografa r贸wnie偶, w zwi膮zku z tym by艂y problemy ze swobodnym robieniem zdj臋膰). Spasowanie element贸w r贸wnie偶 najwy偶szych lot贸w. Absolutnie 偶adnych luz贸w, 偶adnych niestabilno艣ci konstrukcji. Pierwsze zakr臋cenie korbk膮 to dodatkowe wra偶enia. P艂ynno艣膰 ruch贸w idealna. Dodatkowo mechanizm pracuje bezszelestnie – ciszej ni偶 Conquest DC. Po odblokowaniu i zakr臋ceniu lekkiej szpuli ta kr臋ci si臋 jakby nie dzia艂a艂o tarcie. Ko艂owrotek co mo偶na zauwa偶y膰 na stopce zosta艂 wyprodukowany w Japonii. Zapowiada si臋 zatem, 偶e testy Antaresa DC b臋d膮 nale偶a艂y do przyjemno艣ci.

 


 


 

Konstrukcja

Na pierwszy rzut oka wida膰, 偶e to konstrukcja bardzo mocna, przeznaczona do 艂owienia 艣redniej wielko艣ci przyn臋tami. Trudno jednoznacznie, przed testami, zak艂ada膰 jaki b臋dzie zakres sprawnego operowania przyn臋tami. Bazuj膮c na swoich do艣wiadczeniach z Conquestem DC mo偶na by艂o zak艂ada膰, 偶e przyn臋ty powy偶ej 10g b臋d膮 obs艂ugiwane bez najmniejszego problemu. Jednak czy l偶ejsze r贸wnie偶? Na to pytanie postaram si臋 odpowiedzie膰 w testach rzutowych. Patrz膮c na ko艂owrotek trudno doszuka膰 si臋 plastikowych element贸w. Oczywi艣cie zastosowano je tam gdzie to niezb臋dne – spust blokady szpuli, uchwyt korbki, podk艂adka pod 艣rub臋 mocowania r膮czki oraz podk艂adka pod regulacj臋 hamulca. Ponadto wewn膮trz r贸wnie偶 niezb臋dne elementy – pokr臋t艂o tryb贸w pracy oraz kapsel uk艂adu mikroprocesorowego. Korpus ko艂owrotka zosta艂 odlany z lekkiego stopu metali. Wodzik wykonany z SiC oraz dodatkowo pokryty azotkiem tytanu.

 


 

Szpulka Antaresa DC w kolorze czarnym, a偶urowana pokryta tytanem. Jednak na pr贸偶no doszukiwa膰 si臋 podobie艅stw do takich konstrukcji jak Metanium XT, Skorpion czy chocia偶by Conquest DC. Szpulka a偶urowana jest tylko w 艣rodkowej cz臋艣ci, na osi co jest typowe dla konstrukcji typu Magnumlite. Mo偶e to zastanawia膰 czy to nie za ma艂o. Producent jednak informuje, 偶e jest to zupe艂nie wystarczaj膮ce. Konstrukcja taka bowiem powoduje, 偶e inercja pocz膮tkowa podczas startu szpulki jest bardzo ma艂a. Umo偶liwia to wykonywanie dalekich oraz celnych rzut贸w nawet ma艂ymi przyn臋tami. Pojemno艣膰 szpulki r贸wnie偶 du偶a. Dla por贸wnania taka jak Metanium XT 2005 i wi臋ksza ni偶 w Antaresie AR. Czy zatem takie podej艣cie b臋dzie mia艂o znacz膮cy wp艂yw na mo偶liwo艣ci rzutowe ko艂owrotka? Teoretycznie wydaje si臋, 偶e tak. Jednak nale偶y pami臋ta膰, 偶e ko艂owrotek ten nie zosta艂 zaprojektowany z my艣l膮 o przyn臋tach typu ultra lekkich.

 


 

Pojemno艣膰 szpulki przedstawia niniejsza tabela.

Japo艅skie oznaczenie

3

3.5

4

5

艢rednica [mm]

0.28

0.3

0.33

0.38

D艂ugo艣膰 [m]

140

120

110

90

 

Ergonomia

Po za艂o偶eniu ko艂owrotka na w臋dzisko robi臋 pierwsze przymiarki rzutowe. Ko艂owrotek bardzo dobrze le偶y w r臋kach. Kciuk samoistnie plasuje si臋 w odpowiednim miejscu na obudowie. Mo偶na powiedzie膰, 偶e zaprojektowany zosta艂 idealnie. Pierwsza regulacja r贸wnie偶 przebiega bardzo sprawnie. Pokr臋t艂o docisku szpuli oraz hamulec walki z s艂yszalnym „klikiem”.

 


 

Ponadto regulacja jest bardzo p艂ynna i przebiega bez konieczno艣ci u偶ywania dodatkowej si艂y. Hamulec walki w kszta艂cie charakterystycznej gwiazdy. Dobrze wyprofilowany. Podczas holu ryby okazuje si臋 艂atwo dost臋pny. Na pokr臋tle docisku szpuli charakterystyczne frezy z zaznaczonym na czerwono aktualn膮 pozycj膮 nastawu. Hamulec rzutowy 艂atwo dost臋pny z zewn膮trz. R贸wnie偶 i w tym miejscu zainstalowano „klik”. Pokr臋t艂o trybu pracy ko艂owrotka dost臋pne po zwolnieniu blokady panelu bocznego. Po uchyleniu panelu bocznego, kt贸ry przytwierdzony jest do obudowy ko艂owrotka (nie ma mo偶liwo艣ci na wypadni臋cie i utraty) dost臋p jest r贸wnie偶 bardzo dobry.

 


 

W celu wyj臋cia szpulki z ramy Antaresa DC nale偶y odkr臋ci膰 uk艂ad elektroniczny. Wtedy to uzyskujemy dost臋p do szpulki oraz 艂o偶ysk, kt贸re wraz z czasem nale偶y odpowiednio naoliwi膰 za艂膮czon膮 w komplecie oliwk膮.

 


 

R膮czki ko艂owrotka wykonane ze specjalnej gumy. Musz臋 powiedzie膰, 偶e trzyma si臋 je bardzo pewnie oraz przyjemnie. Nawet podczas ulewy (w pierwszy dzie艅 test贸w mia艂em mo偶liwo艣膰 testowania w ulewie i wietrze), kiedy r膮czki s膮 bardzo mokre, nie ma mo偶liwo艣ci by nasza r臋ka przypadkowo ze艣lizgn臋艂a si臋 z uchwytu.

 


 

Pr臋dko艣膰 艣ci膮gania linki jest godne podziwu. Kiedy por贸wnuj臋 j膮 do innych konstrukcji r贸偶nica jest bardzo zauwa偶alna. W przypadku standardowych prze艂o偶e艅 np. 5:0 dla Conquesta DC prowadzenie wabika boleniowego w ekspresowym tempie jest niezwykle trudne. A tutaj zupe艂nie naturalne. Ponadto prze艂o偶enie takie mo偶e by膰 bardzo przydatne podczas tradycyjnego 艂owienia z opadu. To dla wielu w臋dkarzy mo偶e by膰 dodatkowym argumentem „za”.

 


 

Testy rzutowe

Najwi臋ksz膮 innowacj膮 w opisywanej konstrukcji jest hamulec rzutowy. W konstrukcji tej, w odr贸偶nieniu do Shimano Conquesta DC zastosowano nieco inn膮 koncepcj臋. Najwi臋kszym problemem w Conque艣cie, kt贸ry przez wielu w臋dkarzy by艂 zg艂aszany do Shimano to fakt, 偶e trudno by艂o ustawi膰 program kontroli wysuwu linki tak by dzia艂a艂 on w technikach precyzyjnego rzutu takich jak np. pitching (precyzyjny rzut spod siebie, w kt贸rym uzyskuje si臋 niewielkie odleg艂o艣ci – do 20 metr贸w). O innej technice rzutowej takiej jak skipping (metoda rzutowa, w kt贸rej przyn臋ta odbija si臋 kilkakrotnie od lustra wody stosowana do precyzyjnych rzut贸w pod ro艣linne nawisy) w og贸le nie by艂o mowy. W tym przypadku ma艂o, kt贸ry system hamulca rzutowego w og贸le si臋 nadawa艂. Dlatego mi臋dzy innymi postanowiono zmieni膰 zasad臋 dzia艂ania hamulca. Funkcjonalno艣ci powy偶ej opisane s膮 bardzo powszechnie stosowane przez w臋dkarzy u偶ywaj膮cych konstrukcji low-profile.

 


 

W Antaresie DC wprowadzono hamulec 4x8. Co to oznacza? Pierwsza cyfra „4” oznacza liczb臋 program贸w. W Antaresie DC s膮 to odpowiednio L – Long (d艂ugie rzty), M – Multipurpose (standardowy, wszechstronnego zastosowania), A – Accurate (precyzyjne rzuty), W – Wind (w trudnych warunkach wietrznych). Tutaj mo偶emy zauwa偶y膰 pewne r贸偶nice je艣li chodzi o wersj臋 ameryka艅sk膮 ko艂owrotka Calais DC, kt贸ry oferuje odpowiednio – X – Extreme long (ekstremalnie d艂ugie rzuty), L- Long (rzuty d艂ugie) pozosta艂e s膮 takie same. Jak si臋 okazuje sam uk艂ad cyfrowy i zapisane na nim algorytmy rozwi膮zuj膮ce w trybie rzeczywistym r贸wnanie ruchu s膮 identyczne. Na rynku ameryka艅skim, jak偶e podatnym na reklamy, postanowiono wprowadzi膰 inne nazewnictwo, kt贸re znacznie bardziej dzia艂a na klienta. O ile lepiej przeczyta膰 „Extreme long” od zwyk艂ego „Long”.

 


 


 

Druga cyfra „8” oznacza moc z jak膮 uk艂ad cyfrowy kontroluje wybrany przez w臋dkarza program. Im wi臋ksza warto艣膰 tym wi臋ksza kontrola (MAX oznacza maksymaln膮 kontrol臋 tym samym d艂ugo艣膰 rzutu staje si臋 kr贸tsza, ale program jest mniej podatny na zak艂贸cenia w postaci czynnik贸w zewn臋trznych takich jak np. nieoczekiwane podmuchy wiatru, deszcz, czy najcz臋艣ciej spotykany – b艂臋dy w臋dkarza; MIN oznacza minimalny wp艂yw – wtedy uzyskujemy najd艂u偶sze z mo偶liwych rzut贸w przy wybranym trybie pracy ryzykuj膮c jednocze艣nie brod膮).

 


 

Jak ju偶 nadmieni艂em uk艂ad cyfrowy Antaresa DC zosta艂 znacznie usprawniony. Dla przypomnienia pr臋dko艣ci obrotowe szpulki uzyskane w tradycyjnych konstrukcjach opartych na hamulcu od艣rodkowym to oko艂o 15,000-18,000rpm (obrot贸w na minut臋). Oczywi艣cie pr臋dko艣膰 ta uzyskiwana jest w szczytowym momencie, tylko przez u艂amki sekundy. Pierwsza wersja uk艂adu DC zastosowana w Conqui艣cie umo偶liwia艂a rozp臋dzenie szpuli do warto艣ci prawie dwukrotnie wi臋kszych tj. 30,000rpm. przez co istnia艂a mo偶liwo艣膰 uzyskania wi臋kszych odleg艂o艣ci rzutowych. W obecnie zastosowanym istnieje mo偶liwo艣膰 wzrostu tej warto艣ci do 60,000rpm a nawet do 100,000rpm przez co r贸wnie偶 powinni艣my dostrzega膰 znacz膮cy wzrost uzyskiwanych odleg艂o艣ci rzutowych.

 

Testy hamulca rzutowego

Do test贸w rzutowych postanowi艂em wybra膰 w臋dk臋, kt贸ra najbardziej spe艂nia moje wymagania je艣li chodzi o po艂贸w boleni i szczupak贸w na 艣rednolekki casting. Dlatego wybra艂em w臋dzisko Evergreen Temujin Crossfire „Steed” TXFC-66MR cechuj膮ce si臋 nast臋puj膮cymi parametrami – d艂ugo艣膰 6’6”, cw. 1/4 – 3/4oz., moc 6-16 lb. Ponadto testy rzutowe odby艂y si臋 zar贸wno w trudnych warunkach pogodowych (intensywny opad wraz z wiatrem o zmiennym kierunku) jak i podczas s艂onecznego i bezwietrznego dnia.

 


 

Program M – celowo zaczynam omawianie w艂a艣ciwo艣ci rzutowych w艂a艣nie od tego programu. Jak sama nazwa wskazuje (Multipurpose – wszechstronny) zosta艂 zaprojektowany z my艣l膮 o wi臋kszo艣ci mi艂o艣nik贸w castingu. Jego charakterystyka zosta艂a wr臋cz przekopiowana ze starszej konstrukcji Conquesta DC. Program ten wymaga 艣rednich  i wysokich (w przypadku nastaw kontroli hamulca na MIN) umiej臋tno艣ci castingowych. Tak jak wcze艣niej wspomnia艂em system sterowania hamulcem w艂膮cza si臋 zgodnie z charakterystyk膮 po pewnym ustalonym czasie. S膮 to w zasadzie mikrosekundy ale w艂a艣nie podczas tego u艂amku sekundy zapadaj膮 decyzje o tym jak daleko poleci nasza przyn臋ta.W zwi膮zku z tym technika rzutowa odgrywa tutaj kolosalne znaczenie. Niezb臋dne jest wykonanie w miar臋 dynamicznego wymachu z pe艂nym zachowaniem fazowo艣ci rzutu typowego dla castingu. Je艣li rzut wykonamy zbyt wolno, lub na chwil臋 zawahamy si臋 i stracimy p艂ynno艣膰 ruch贸w to w pocz膮tkowej fazie lotu wabika mog膮 powsta膰 brody. Na szcz臋艣cie w wi臋kszo艣ci przypadk贸w s膮 one bardzo p艂ytkie i 艂atwe do odpl膮tania, ale wbrew opinii wielu teoretyk贸w system DC nie zapewnia ca艂kowitej ochrony przed brodami. Pami臋tajmy, 偶e hamulec w艂膮cza si臋 dopiero po odpowiednio ustalonym czasie. Do tego za艣 momentu szpula toczy si臋 bez 偶adnej kontroli. Podczas testu wykona艂em serie rzut贸w przyn臋tami mieszcz膮cymi si臋 w zakresie pracy w臋dziska. Poniewa偶 ju偶 kilka miesi臋cy wcze艣niej korzysta艂em z ko艂owrotka opartego na hamulcu DC przej艣cie na now膮 konstrukcj臋 nie stanowi艂o najmniejszego problemu.

 


 

Podczas rzut贸w lekko s艂yszalny by艂 tzw. „hipnotic sound” (hipnotyzuj膮cy d藕wi臋k) – pisk wytwarzany przez uk艂ad cyfrowy, kt贸ry pr贸bkuje pr臋dko艣膰 obrotow膮 szpuli z cz臋stotliwo艣ci膮 w pa艣mie s艂yszalnym dla ucha ludzkiego. D藕wi臋k ten w 偶aden spos贸b nie przeszkadza podczas normalnego u偶ytkowania ko艂owrotka. Zreszt膮 podobny wytwarzany by艂 w poprzedniej konstrukcji Conquest DC. Przyn臋ty przy ustawieniu MIN (pokr臋t艂o na panelu zewn臋trznym) lec膮 daleko jednak r贸偶nica odleg艂o艣ci w por贸wnaniu z innymi ko艂owrotkami nie jest pora偶aj膮ca. Por贸wnuj膮c je do tych uzyskanych z ko艂owrotka Daiwa Alphasa ITO (cena dwukrotnie ni偶sza) przemawia oczywi艣cie za Antaresem ale tylko o kilka procent. Wraz ze zmian膮 ustawie艅 kontroli hamulca na MAX dystans si臋 skraca jednak wida膰, 偶e linka wysuwa si臋 z ko艂owrotka w znacznie bardziej kontrolowany spos贸b (u偶ycie kciuka prawie nie potrzebne). Teraz nadszed艂 najtrudniejszy test a mianowicie pr贸ba wyrzutu przyn臋ty poni偶ej dolnej granicy wyrzutowej w臋dziska. W tym przypadku przyn臋ta b臋dzie praktycznie wyrzucona bezpo艣rednio z ko艂owrotka bez nadania przyn臋cie prawid艂owej warto艣ci pocz膮tkowej co w przypadku konstrukcji DC jest bardzo istotne. Wybieram przyn臋t臋 o masie 6g. Okazuje si臋, 偶e mimo braku komfortu podczas rzutu ko艂owrotek radzi sobie bez najmniejszego problemu. Mog臋 r贸wnie偶 powiedzie膰, 偶e wida膰 r贸偶nic臋 w stosunku do Conquesta DC, kt贸ry mia艂 wi臋ksze problemy podczas takiej pr贸by. Antares DC mimo, 偶e nie jest stworzony do takich przyn臋t radzi艂 sobie bez problem贸w. Podczas test贸w wp艂yw warunk贸w atmosferycznych by艂 kontrolowany za pomoc膮 bocznego pokr臋t艂a. Podczas mocniejszego wiatru ustawienia by艂y bli偶sze MAX, za艣 podczas pogody idealnej bez problem贸w ko艂owrotek ustawiony by艂 na MIN. Pami臋tajmy zatem, 偶e najwa偶niejsza podczas rzutu takim ko艂owrotkiem jest technika rzutowa. Tak naprawd臋 zastosowanie dynamicznego wyrzutu gwarantuje prawid艂owe dzia艂anie uk艂adu cyfrowego (brak konieczno艣ci kontroli wysuwu linki kciukiem).

 


 

Dodatkowo, poniewa偶 ciekawo艣膰 ci膮gnie wilka do lasu, postanowi艂em wykona膰 testy innym w臋dziskiem, kt贸rego doln膮 granic膮 wyrzutow膮 jest 3/16 oz. Antares DC radzi艂 sobie i z przyn臋tami oko艂o 5g jednak jak wspomnia艂em ko艂owrotek jest zalecany do ci臋偶szego 艂owienia. Komfortowo 艂owi si臋 przyn臋tami ~8g mimo, 偶e wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e charakterystyka szpulki (g艂臋boka oraz lekko a偶urowana) wyklucza takie 艂owienie. Przy okazji mo偶emy dowiedzie膰 si臋 jak wa偶nym elementem jest prawid艂owy dob贸r w臋dziska castingowego. W przypadku  Antaresa DC nie ma zbytnich ogranicze艅 je艣li chodzi o dolne warto艣ci wyrzutowe jednak nieprawid艂owe spasowanie w臋dziska z ko艂owrotkiem mo偶e znacznie obni偶y膰 walory u偶ytkowe zestawu castingowego. Dob贸r w臋dziska delikatniejszego poprawia znacznie sytuacj臋.

 


 

Zapytacie pewnie co z g贸r膮 granic膮 wyrzutow膮. W przypadku Antaresa DC nie przejmowa艂bym si臋 tym tematem. My艣l臋, 偶e w臋dkarze, kt贸rzy lubi膮 艂owi膰 przyn臋tami ci臋偶szymi u偶ywaj膮c multiplikator贸w niskoprofilowych r贸wnie偶 znajd膮 zastosowanie dla tej konstrukcji. Moim zdaniem nawet do jerkowania, raczej lekkiego, np. do 60g b臋dzie to konstrukcja odpowiednia. To solidna konstrukcja z odpowiednim zapasem linki. W przypadku ci臋偶szych wabik贸w sytuacja mo偶e by膰 taka, 偶e trudno  dynamicznie wykona膰 rzut nadaj膮c odpowiedni膮 warto艣膰 pocz膮tkow膮 przyn臋cie tote偶 mog膮 powstawa膰 brody ale raczej jest to zjawisko rzadkie. 

 


 

Program A (Accurate – precyzyjny) – tak jak wspomnia艂em wcze艣niej Conquest DC nie by艂 przystosowany do rzut贸w technicznych, specyficznych – precyzyjnych na kr贸tkie dystanse. Dlatego te偶 nie we wszystkich zastosowaniach konstrukcja ta znalaz艂a swoich zwolennik贸w. Podczas pitchingu lub flippingu cz臋sto powstawa艂y brody. Szpulka w pocz膮tkowej fazie bezw艂adnie kr臋ci艂a si臋 oddaj膮c zbyt du偶e ilo艣ci linki. Inne metody rzutowe, zw艂aszcza te precyzyjne, r贸wnie偶 stanowi艂y nie lada wyzwanie dla w臋dkarza. Byli r贸wnie偶 i tacy (w臋dkarze niedzielni lub osoby o mniejszych umiej臋tno艣ciach technicznych), kt贸rzy nie potrafili odpowiednio rzuca膰 sprz臋tem castingwym (nieodpowiednio nadawali pr臋dko艣膰 pocz膮tkow膮 przyn臋cie) w zwi膮zku z tym cz臋sto narzekali na powstaj膮ce brody. Inni natomiast, zmuszeni przez 艂owisko, musieli oddawa膰 delikatniejsze rzuty na kr贸tsze odleg艂o艣ci. By usatysfakcjonowa膰 t膮 grup臋 w臋dkarzy powsta艂 program A. Przyzna膰 musz臋, 偶e podczas rzut贸w w tym trybie odleg艂o艣ci uzyskiwane nie s膮 pora偶aj膮ce natomiast hamulec dzia艂a perfekcyjnie. Je艣li zatem chcieliby艣my rzuca膰 bez konieczno艣ci jakiejkolwiek kontroli hamulca powinni艣my wybra膰 w艂a艣nie ten tryb. Po wpadni臋ciu przyn臋ty do wody szpulka natychmiast zostaje samoczynnie wyhamowana bez konieczno艣ci dodatkowej ingerencji z zewn膮trz (kontrola kciukiem). Zatem jest to tryb dla wszystkich tych, kt贸rzy lubi膮 ogl膮da膰 si臋 za dziewczynami podczas w臋dkowania. W tym programie ruch szpulki kontrolowany jest natychmiastowo. Komfort kosztem d艂ugo艣ci rzut贸w. Niekiedy jednak jeste艣my zdani na takie dzia艂anie – zw艂aszcza 艂owi膮c technikami specyficznymi. Tryb ten testowa艂em w najr贸偶niejszy spos贸b – tradycyjne rzuty oraz u偶ywaj膮c pitchingu. Dzia艂a艂 bardzo efektywnie. Brody nie powstawa艂y. Znacznie wi臋ksza tolerancja na b艂臋dy w臋dkarza. To najsilniej dzia艂aj膮cy tryb kontroli wysuwu linki Antaresa DC.

 


 

Program W (Wind  - wietrzny) – dzi臋ki pogodzie, kt贸ra mnie obdarzy艂a podczas pierwszego dnia test贸w mia艂em okazj臋 przetestowa膰 i ten program. Pada艂 rz臋sisty deszcz a od czasu do czasu wiatr potrafi艂 ca艂kiem nie藕le dmuchn膮膰. To jednak nie wszystko. Na wspomnianej przeze mnie wcze艣niej p艂ycie DVD Shimano First Dimension mo偶na podziwia膰 Hajime Murat臋, kt贸ry wykonuje rzuty wr臋cz w huraganowych warunkach. Kontrola wysuwu linki jest pierwszorz臋dna. Potwierdzi艂y to i moje w艂asne testy. Nale偶y jednak zwr贸ci膰 uwag臋 by tak jak w przypadku programu M rzut wykona膰 z odpowiedni膮 dynamik膮. Oczywi艣cie odleg艂o艣ci nie nale偶膮 do zaskakuj膮cych czy rekordowych jednak jest to okupione kosztem pe艂niejszej kontroli wysuwu linki i zmniejszeniem liczby br贸d podczas np. niespodziewanego podmuchu wiatru w kierunku w臋dkarza. Podczas rzutu wida膰 do艣膰 charakterystyczne dzia艂anie systemu DC. W momencie lotu wabika wida膰, 偶e ko艂owrotek w pewnym momencie wydaje wi臋cej linki ni偶 potrzeba (ro艣nie nadmiar linki) w tym momencie zostaje widocznie zredukowana pr臋dko艣膰 obrotowa szpulki by po chwili wszystko wr贸ci艂o do normy. Takie zjawisko mo偶e pojawi膰 si臋 nawet w 艣rodkowej fazie lotu przyn臋ty. Ko艂owrotki o hamulcach magnetycznych czy od艣rodkowych takich sytuacji nie lubi膮 najbardziej.

 


 

Program L (Long – D艂ugie rzuty) - to chyba najbardziej kontrowersyjny tryb pracy ko艂owrotka. Oczekiwania w stosunku do niego s膮 wielkie. Ka偶dy bowiem my艣li, 偶e skoro tryb M daje por贸wnywalne ale d艂u偶sze odleg艂o艣ci od konstrukcji o wiele ta艅szych przy jednoczesnym zminimalizowaniu liczby br贸d to ten program da nam na pewno to czego oczekujemy – wzrost odleg艂o艣ci o 20-40% (tak zapowiadaj膮 reklamy ju偶 w Conqui艣cie DC). Nic jednak bardziej mylnego. Ju偶 na filmie First Dimension mo偶emy odnale藕膰 odpowied藕. Tryb ten u偶ywany jest przez surfcaster贸w (u偶ywaj膮cych do tego specjalnych w臋dzisk) oraz przez osoby z grona profesjonalist贸w. Uwierzcie mi, 偶e rzuty w tym trybie wcale nie nale偶膮 do naj艂atwiejszych. Przekroczenie czwartego stopnia w o艣miostopniowej skali kontroli hamulca jest nie lada wyczynem. Nawet najmniejszy podmuch wiatru mo偶e spowodowa膰, 偶e hamulec potrafi ca艂kowicie zg艂upie膰 nawet w 艣rodkowej fazie lotu przyn臋ty kiedy wydaje si臋, 偶e ju偶 nic strasznego nie mo偶e si臋 wydarzy膰. Oczywi艣cie mo偶emy ustawi膰 program L oraz minimalne oddzia艂ywanie (MIN) kontroli wysuwu linki, ale musimy ca艂y czas kontrolowa膰 szpulk臋 kciukiem co znacz膮co wp艂ywa na odleg艂o艣膰. W tym przypadku uzyskujemy odleg艂o艣ci por贸wnywalne do trybu M. Tak wi臋c by w pe艂ni wykorzysta膰 tryb d艂ugich rzut贸w nasza technika rzutowa musi by膰 nienaganna. Wszystko wykonywane w odpowiednim momencie. Wtedy dopiero jeste艣my w stanie w pe艂ni wykorzysta膰 w艂a艣ciwo艣ci rzutowe tego niezwyk艂ego ko艂owrotka. Od razu chc臋 przestrzec wszelkich 艣mia艂k贸w, kt贸rzy s膮 przekonani o swoich nadzwyczajnych umiej臋tno艣ciach – ten tryb zweryfikuje do b贸lu wiedz臋 z zakresu technik rzutowych. 呕adnych prowizorek typu rzut z jednej r臋ki – dobry by popisa膰 si臋 przed dziewczyn膮 ale nie w przypadku Antaresa DC. Ka偶dy nawet najdrobniejszy b艂膮d kwitowany b臋dzie obszernym ptasim gniazdem. Oczywi艣cie m贸wi臋 o przypadkach, w kt贸rych wykonuje si臋 dynamiczny, pe艂en energii rzut, kt贸rego celem jest osi膮gni臋cie znacznych odleg艂o艣ci a nie zachowawczy rzut kontrolowany kciukiem. Chocia偶 w艂a艣nie brody najcz臋艣ciej powstaj膮 przy takim zachowawczym rzucie. Ponadto w trybie L musimy korzysta膰 z perfekcyjnie zbalansowanych przyn臋t. Nadaj膮 si臋 do tego op艂ywowe blaszki, ci臋偶sze bezsterowce i niekt贸re woblery. Te za艣, kt贸re lec膮 wykonuj膮c ekwilibrystyczne ruchy z g贸ry odpadaj膮 – broda gwarantowana. Ponadto przy tej okazji nale偶y zda膰 sobie spraw臋, 偶e niekt贸rych wabik贸w nie da si臋 nauczy膰 lata膰. Je艣li jaki艣 wobler np. Salmo Hornet pokonuje 20 metr贸w to nie wiem jakby艣my si臋 starali nie jeste艣my w stanie nim rzuci膰 dwa razy dalej lub osi膮gn膮膰 zdecydowan膮 r贸偶nic臋 w odleg艂o艣ci. Nale偶y to po prostu zaakceptowa膰.

 


 

Na filmie First Dimension, Hajime Murata, uzyskuje Antaresem DC ponad 111m. Technika rzutowa wygl膮da jak rzut m艂otem. W臋dkarz wykonuje rozbieg, dwukrotnie kr臋ci w臋dk膮 nad g艂ow膮 by ostatecznie ju偶 rozp臋dzon膮 przyn臋t膮 osi膮gn膮膰 rekordowej d艂ugo艣ci rzut. Sam Maruta jest tym faktem bardzo podekscytowany co mo偶e 艣wiadczy膰 o tym, 偶e nie jest to oczywiste i bardzo 艂atwe.

 

Testy hamulca walki

Shimano ju偶 w poprzednich konstrukcjach pokaza艂o, 偶e potrafi wykona膰 hamulec najwy偶szej jako艣ci. I w przypadku Antaresa DC dzia艂a on bez najmniejszych zarzut贸w. Odjazdy dowolnej wielko艣ci ryby s膮 bardzo dobrze kontrolowane. Hamulec dzia艂a bardzo p艂ynnie. Szybkie zmiany mocy docisku hamulca s膮 艂atwe i precyzyjne.

 


 

Dodatki

W przypadku Antaresa DC pojawiaj膮 si臋 ju偶 pierwsze dodatkowe elementy, kt贸re umo偶liwiaj膮 rozbudowanie konstrukcji. Jednak s膮 one zapowiadane jedynie w katalogu a niedost臋pne na rynku. Na dzie艅 dzisiejszy tylko w przypadku poprzednika (Conquesta DC) mo偶na naby膰 dodatkowy uk艂ad mikroprocesorowy, kt贸ry s艂u偶y do kontroli linki fluorocarbonowej. Linka ta bowiem ma inn膮 charakterystyk臋 – jest ci臋偶sza tote偶 zastosowanie drobnych modyfikacji programu hamulca by艂o konieczno艣ci膮.

 


 

Podsumowanie

Jeszcze raz zatem dochodzimy do wniosku, 偶e najwa偶niejsza w castingu jest sama technika rzutowa. Sprz臋t nie za艂atwi praktycznie niczego. Tak, wi臋c powiedzenie, 偶e casting to nie droga na skr贸ty jest nadal aktualne. Wydaj膮c nawet 600USD na nadzwyczajn膮 konstrukcj臋 jak膮 jest Antares DC nie osi膮gniemy znacz膮cego przyrostu odleg艂o艣ci w stosunku do tradycyjnych konstrukcji. Tak jak napisa艂em zwykli castingowcy podczas weekendowych wypraw u偶ywa膰 b臋d膮 najcz臋艣ciej trybu M, kt贸rego odleg艂o艣ci rzutowe por贸wnywalne s膮 do konstrukcji dwukrotnie ta艅szych. U偶ycie za艣 trybu L niesie za sob膮 wiele utrudnie艅 – konieczno艣膰 dobrania idealnych wabik贸w, bardzo dobre warunki atmosferyczne, a przede wszystkim bardzo wysokie umiej臋tno艣ci techniczne w臋dkarza. Oczywi艣cie system hamulca w Antaresie DC jest najlepszy, jaki do tej pory widzia艂em. W wielu okoliczno艣ciach dzia艂a perfekcyjnie bez konieczno艣ci kontroli szpuli za pomoc膮 kciuka. Dlatego zastosowanie tego ko艂owrotka na pewno zwi臋kszy efektywno艣膰 w臋dkarza – mniej br贸d, cz臋stsze rzuty. Ponadto efektywny (lepszy) hamulec w por贸wnaniu z magnetycznym czy od艣rodkowym zwi臋kszy odleg艂o艣膰 wyrzutu, ale tak jak nadmieni艂em wcze艣niej nie b臋dzie to post臋p drastyczny. Tak wi臋c moim osobistym zdaniem na pewno warto zainwestowa膰 w sw贸j w艂asny rozw贸j dopracowuj膮c techniki pos艂ugiwania si臋 sprz臋tem castingowym.

 


 

Dodatkowo pog艂oski jakoby system DC by艂 dla tych, kt贸rzy nie potrafi膮 korzysta膰 ze zwyk艂ego hamulca od艣rodkowego czy magnetycznego s膮 ca艂kowicie wyssane z palca i nieuzasadnione. W艂a艣nie w tym przypadku konieczno艣膰 sprawnego operowania sprz臋tem castingowym ma kolosalne znacznie. By wykorzysta膰 wszelkie w艂a艣ciwo艣ci ko艂owrotka nie mo偶na stosowa膰 偶adnych prowizorek. Wszelkie niedoskona艂o艣ci techniczne mszcz膮 si臋 bezlito艣nie. Pami臋tajmy bowiem, 偶e szpulka potrafi si臋 kr臋ci膰 3-4 razy szybciej ni偶 w tradycyjnych konstrukcjach opartych na hamulcu magnetycznym czy od艣rodkowym. Tak, wi臋c mimo tego, 偶e Antares DC jest fantastyczn膮 konstrukcj膮 nios膮c膮 ze sob膮 sporo innowacji por贸wnanie do Subaru by艂o by przesad膮. My艣l臋, 偶e zdecydowanie lepszym por贸wnaniem by艂o by postawienie go obok luksusowej limuzyny np. Lexusa czyli komfortu, jako艣ci wykonania oraz trwa艂o艣ci.

 

Ko艅cz膮c artyku艂 chcia艂bym serdecznie podzi臋kowa膰 za wypo偶yczenie Antaresa DC7 LH do szczeg贸艂owych test贸w.

 

Remek,2006

 

 

Je艣li chcesz skomentowa膰 ten artyku艂 zapraszam na forum.

Kliknij tutaj by zobaczy膰 artyku艂 artyku艂
  • xeniowy i SID lubi膮 to




U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy ten temat: 1

0 u偶ytkownik贸w, 1 go艣ci, 0 anonimowych