Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Spalinowe silniki zaburtowe - Paliwo E10

nowe paliwo

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
122 odpowiedzi w tym temacie

#81 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 677 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 01 styczeń 2024 - 20:50

No widzisz podpucha się udała, oczywiście, że nie 2.5l wody, a prawie 10 krotnie mniej. Teraz dodając do baku alkohol dodajesz go wiecej znacznie niż 50ml. Depresator to chemia zaś, nie czysty alkohol. Dobry separator wody w filtrze paliwa spokojnie zatrzyma tą większą ilość wody. Większość znajomych na zachodzie pływa na e10 i nie tylko na młodych silnikach. Moim zdaniem wyższe oktany są gorsze niż dodatek alkoholu dla silników, do których zalecana jest 95

Użytkownik Matteoo edytował ten post 01 styczeń 2024 - 20:53


#82 OFFLINE   Matteoo

Matteoo

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 677 postów
  • LokalizacjaElbląg
  • Imię:Robert

Napisano 01 styczeń 2024 - 20:56

Polecam ten filmik:
https://youtu.be/ghB...xYomMNLPZhJqHkQ

#83 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1171 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 01 styczeń 2024 - 21:29

A tu taka ciekawostka !!

https://www.money.pl...7355744a.html  


  • Qh_ lubi to

#84 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 315 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 01 styczeń 2024 - 21:35

Nic już nie wiem. Chyba jednak nie mogę w moim Mercurym stosować E5 98 :(

Wg instrukcji minimalna liczba oktan 91, maksymalnie napisali o 95. O 98 nawet nie wspominają. 

Załączony plik  Zrzut ekranu 2024-01-01 213038.png   150,48 KB   22 Ilość pobrań



#85 OFFLINE   Radbraw

Radbraw

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1149 postów
  • LokalizacjaBug i bużyska

Napisano 02 styczeń 2024 - 15:32

Co leją w Holandii, Niemczech itp ?

#86 OFFLINE   Robert.B

Robert.B

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 187 postów
  • LokalizacjaGórka
  • Imię:Robert
  • Nazwisko:B

Napisano 03 styczeń 2024 - 08:49

.

Użytkownik Robert.B edytował ten post 03 styczeń 2024 - 08:55


#87 OFFLINE   Ardoro

Ardoro

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 267 postów
  • LokalizacjaDolnośląskie

Napisano 03 styczeń 2024 - 09:23

Nic już nie wiem. Chyba jednak nie mogę w moim Mercurym stosować E5 98 :(

Wg instrukcji minimalna liczba oktan 91, maksymalnie napisali o 95. O 98 nawet nie wspominają. 

attachicon.gif Zrzut ekranu 2024-01-01 213038.png

A gdzie jest ta informacja o maks. liczbie oktan 95, bo coś nie widzę.



#88 OFFLINE   tryt

tryt

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 315 postów
  • LokalizacjaWodzisław Sl.
  • Imię:Roman

Napisano 03 styczeń 2024 - 11:25

A gdzie jest ta informacja o maks. liczbie oktan 95, bo coś nie widzę.

Piszą, że "dopuszczalne jest równeż stosowanie benzyny Premium 95". Nie wspominają o 98.

Przedstawiciel Mercury na Polskę napisał mi, że można stosować 98. 

Wiem, że nie wiem na pewno



#89 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 852 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 03 styczeń 2024 - 20:40

Boshe. Ludzie. 98 octan oznacza większą odporność na samozapłon. Czyli można lepiej zapłon ustawić. Czytaj przyspieszyć.

W silniku ustawionym na 95 ba nawet na komunistyczne 78 nic złego nie zrobi. Efekty będą dwa: zapłon bardziej powtarzalny i … później. Co dla silnika oznacza lżej. Czyli nic to nie szkodzi silnikowi tylko odbiera mu trochę mocy.

 

Śrubowanie mocy zawsze odbywa się kosztem silnika, przyspieszanie zapłonu, zwiększanie dawki i/lub środowiska, grzebanie w afr i luzowanie przepływów.

 

liczba oktanowa paliwa im wyższa tym lepiej dla silnika, jak się w nim nie grzebie. 
jedyne zuooo wyższej LO niz zalecana to troszkę mniejsza moc.

 

Za niska szkodzi ale wyższa nie. Możesz śmiało stosować. Chcąc odzyskać moc z 95 (albo ją trochę podkręcić) wystarczy zapłon przyspieszyć. Do tego poprawić afr z zielonego na mocny i jest szał  ;)

 

 

Hehehe tak przy okazji: na moc silnika, szczególnie wyżyłowanego,  olbrzymi wpływ ma afr czyli stosunek powietrzno paliwowy mieszanki. Sporo w tym grzebałem przy ścigach i trzeba było robić rożne mapy na dni ciepłe/chłodnej suche/mokre, rożne filtry. Potem te mapy pod pogodę zmieniać. Zmieniałem mapy nawet w ciagu dnia inne z rana inne po południu.

I tak mnie teraz oświeciło, że oprócz temperatury powietrza zimne - więcej tlenu do spalania, wilgotne powietrze w jednostce objętości miało mniej tlenu bo … miało więcej wody. No i teraz clou przydługiej wypowiedzi: jak sie ma wilgoć wchłonięta przez paliwo z pół litra powietrza w baku w porównaniu do metrów sześciennych powietrza z wilgocią wsysanego przez silnik przy 6000obr/min.  :D  :D  :D 
Ubawilo mnie to okrutnie.

 

A policzmy:  afr standard 14,7, pojemność mojej yamy 432cm3 w 2 cylindrach, 4 suw. W m3 powietrza ok 20*C przy wilgotności std nad wodą czyli ok 60-80% jest ok 12g wody.

To do dzieła:

Ilość wody pochłaniana przez mój silnik  = 0,000432m3 x 1/4 x 5500obr/min x 0,012kg x 60 min = prawie pół litra czystej wody na godzinę  :D

Policzmy z afr: 14,7kg powietrza na 1 kg paliwa. Czyli ok 180g wody. Mój bak ma 12l czyli ok 6kg paliwa. Czyli wypalając bak paliwa przepuszczam przez silnik litr wody  :D .

I biorąc Pod uwagę luki w pamięci i zaokrąglenia które zastosowałem, nawet się potwierdza prawidłowość obliczeń. Bo mój bak wystarcza na ok 2 godz zasuwania pełnym ślizgiem.

 

No to jakby … jak się ma ta do tego woda zawarta w litrze powietrza wchłonięta przez złe paliwo e10? Tam jest raptem 0,012g wody  :lol: No tragedia na skale swiatowo …


Użytkownik Qh_ edytował ten post 03 styczeń 2024 - 21:35

  • psd27, przemo_w i Sailfish lubią to

#90 OFFLINE   Tresor

Tresor

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1414 postów
  • LokalizacjaCzerwieńsk
  • Imię:Łukasz

Napisano 04 styczeń 2024 - 17:46

Twoje obliczenia są spoko ale.
Nikt nigdy nie wypala paliwa w 100%. Jak się wypala nie jest problemem.
Teraz policz jak łódź stoi na wodzie ma zbiornik 30-50litrow. W dzień w bakiście 30 stopni w nocy 10. Wymiana powietrza trwa cały czas przy praktycznie 100% wilgotności i tej samem ilości paliwa. Twoje coś tam po przecinku się mnoży. Zostaje to na dnie. Zbiera się i zbiera aż do momentu jak smok to zassie... Twoje obliczenia są spoko w idealnym świecie.

Użytkownik Tresor edytował ten post 04 styczeń 2024 - 17:53


#91 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 852 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 04 styczeń 2024 - 21:47

No bo mój świat jest idealny. Poza tym, że zima i nima jak na ryby pojechać, to głupoty ludu się trzymają.  :D

 

ŻycIe jest wystarczajaco nudne i bywa smutne, żeby je brać całkiem na poważnie. Dlatego pomimo jakże ważnych i życiowych rozważań zawsze pisze je z przymróżeniem oka. A właściwie obu ucz mych, ;)


  • przemo_w i Tresor lubią to

#92 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 413 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 06 styczeń 2024 - 23:22

Wersja hardkor :), ale pokazuje skutki etanolu w paliwie 
 
 

 


Użytkownik darek63 edytował ten post 06 styczeń 2024 - 23:22


#93 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4885 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 07 styczeń 2024 - 00:37

Bez przesady, gość zrobił mieszankę 50/50 pewnie że zwykłym spirytusem i jeszcze dolał denaturatu, który ma około 10% wody. Gdyby to było czyste alko, to by obniżył wartość opałową paliwa o około 25%, a tu pewnie więcej. No gratulacje. Co mogło pójść nie tak? Nie wiem jak jest w VAG ale w Renault sterownik potrzebuje kilkadziesiąt-sto kiladziesiąt kilometrów żeby zmieniły się korekty długoterminowe (w sensie ustabilizowały). Normalny proces. Wartość informacyjna - no taka, że VAG ma sterownik i układ wtryskowy, który pojedzie na byle gó...nie.

Wysłane z mojego motorola edge 40 pro przy użyciu Tapatalka

#94 OFFLINE   Z.Milewski

Z.Milewski

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 637 postów
  • Lokalizacjalubuskie

Napisano 15 styczeń 2024 - 18:37

Pełna zgoda z kolegą Tresor - trzeba sobie wyrobić dobry nawyk, który ma mój kolega, tzn na końcu pływania zamknąć dopływ paliwa i wypalić całe paliwo z układu. Resztkę paliwa z jesieni przelewem po zakończeniu sezonu do samochodu, a przed majem tankuje świeże. Plus silnik jest serwisowany co roku. Myśle, ze to wystarczy, aby uniknąć problemów z nowym paliwem. W samochodzie planuje natomiast lać E98, bo poważne obawy mam o wtryski

W jakim celu to wypalanie paliwa z układu? Następnym razem chyba trzeba się nakręcić, by motor zabrał się do roboty?

Nigdy tak nie robiłem i nie miałem przez to kłopotów, że paliwo zostało w silniku. Najczęściej sezon pływania kończyłem w grudniu, a zaczynałem w maju i silnik odpalał bezproblemowo.

Ale rzeczywiście, trzeba zmienić zupę na 98, to nalezy się pewnie silnikowi jakieś ustawienie zapłonu, może jakieś czyszczenia, czas zadbać o to.
 



#95 OFFLINE   psd27

psd27

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1006 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Imię:Paweł

Napisano 15 styczeń 2024 - 20:18

Tez tek nie robiłem, ale co sezon oddaje silnik w grudniu na serwis, zatem paliwo nie zalega w nim przez cała zimę. A ma to na celu, aby nic z paliwa się nie wytrąciło. Przy kolejnym odpaleniu wystarczy napompować „gruszkę” i nie ma problemów.

#96 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 852 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 15 styczeń 2024 - 21:30

To ja mam lepszy sposób: pływać cały rok …



#97 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 413 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 17 luty 2024 - 23:29

Znalazłem jakąś sensowną instrukcję do Yamahy 6/8 2T a nie tylko foty, i udało się przetłumaczyć na nasze :). Więc sądzę, że podobnie mają Yamahy 2T 9.9 i 15, a co za tym idzie ich wszelkie klony czyli Stormy 13.5, 15 i 18. Wg. tego co w instrukcji stoi są te silniki na granicy tych 10%. Jak wymyślą  20% papa. Na temat innych silników nie będę się wypowiadał.
 
Tłumaczenie z instrukcji Yamahy 6/8 2T odnośnie stosowania benzyny
 

BENZYNA (BENZYNA)
 
Zalecana benzyna:
Zwykła benzyna bezołowiowa o minimalnej liczbie oktanowej 86 
(liczba oktanowa pompy) = (R+M)/2
 
Jeśli wystąpi stukanie lub stukanie, użyj benzyny innej marki 
lub wysokiej jakości benzyny bezołowiowej. Jeśli benzyna bezołowiowa 
nie jest dostępna, można użyć zwykłej benzyny ołowiowej.
 
EMU00027
Gazohol
Istnieją dwa rodzaje gazoholu: gazohol zawierający etanol i zawierający 
metanol. Benzynohol zawierający etanol może być stosowany, jeżeli zawartość 
etanolu nie przekracza 10%, a paliwo spełnia minimalną liczbę oktanową. 
Benzyna zawierająca metanol nie jest zalecana przez firmę Yamaha, ponieważ 
może spowodować uszkodzenie układu paliwowego lub problemy z wydajnością silnika.


#98 OFFLINE   Qh_

Qh_

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 852 postów
  • LokalizacjaKobierzyce
  • Imię:Marcin

Napisano 18 luty 2024 - 07:35

I w tym wszystkim najważniejsze są „problemy z wydajnością silnika”

 

Kolejna ekościema.ę

Niby ekologiczny dodatek, jednak nie bezemisyjny, który powoduje spadek mocy … wiec większe zuzycie benzyny. Czyli De facto wbrew idei - wyższą emisję.

Dlatego Szwedzi juz poszli po rozum do głowy i … obniżyli % biododatków. Drogich biododatków. Wbrew zaleceniom unii. Można?

 

A jak sie do emisji doda produkcję dodatków do paliw, uszczelek a i wymiany starych silników?


Użytkownik Qh_ edytował ten post 18 luty 2024 - 07:39


#99 OFFLINE   M a r a s

M a r a s

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1171 postów
  • LokalizacjaZS
  • Imię:Marek

Napisano 18 luty 2024 - 08:33

Samo wyprodukowanie tych biododatków już jest pod znakiem zapytania jaki to ma sens . Na polu trzeba  wcześniej traktorem 1- zaorać , 2- posiać  ,3-nawozy , 4-pestycydy , 4 -zebrać , 6-transport , 7-wytworzyć gotowy produkt .Pewnie to nie wszystko ale zobaczcie jak to wszystko po kolei generuje zużycie paliwa ( jakie normy mają traktory ) oraz prądu  żeby "uszczęśliwić" kierowców i planetę i to wszystko w Uni a reszta świata ma wy **** ne .   



#100 OFFLINE   darek63

darek63

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 413 postów
  • Lokalizacjawlkp.
  • Imię:Darek

Napisano 18 luty 2024 - 11:00

Samo wyprodukowanie tych biododatków już jest pod znakiem zapytania jaki to ma sens . 

 

Żadnego. Ale oni wymyślają kolejne swoje własne biznesy i to się nie skończy dopóki to źródło nie wyschnie. Etanol w paliwie nie ma najmniejszego przełożenia na żadną ekologię w ogólnym bilansie, jak wiele innych wciskanych eko-bzdur. To tylko biznes i nic więcej.  

 

Wracając do tematu. Ja będę tankował 98. Przy zestawie zestrojonym optymalnie na 8HP nie będę mu kastrował mocy etanolem. Po to "układałem te klocki" na tyle lekko, żeby nie musieć pakować 15 czy 20HP i ponosić związanych z tym kosztów. Kolejne przeciw to ewentualne awarie i związane z tym koszty przy wymianie podzespołów podatnych na działający destrukcyjnie etanol + woda w pakiecie. Te 60 groszy więcej za 98 trzeba dołożyć do zabawy, aby pływać sobie spokojnie jak dotychczas i tyle. Nie warto dla mnie w tym miejscu oszczędzać. 

 
Motorowodniacy mają większy problem. Często na pawęży wisi po 100-150 kucy w 2T czy jeszcze więcej, i to będzie już mocniej odczuwalne w kieszeni po sezonie jak by chcieli 98 lać. Mój Mercury 60 2T z 5 metrową motorówką pochłaniał 85 litrowy zbiornik przez weekend i to było trochę zabawy w sobotę i trochę w niedzielę. Wcale nie za dużo. Niestety piją odpowiednio dużo te silniki bo cały czas musi być dzida i tego się nie zmieni. Nigdy to nie była tania zabawa, a teraz będzie jeszcze drożej. Ceny paliwa w ostatnim czasie poszły z średnio 4.5 na 6.5 i nikt już nie płacze. Wszyscy leją coraz gorsze badziewie za coraz więcej kasy, a karawana jedzie dalej. 





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych