Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej
#401 OFFLINE
Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:47
#402 OFFLINE
Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:53
Mogę się założyć, i to o dużą flaszkę, że za 2-3 lata będą się liczyły tylko LiFePo4. ...to podobnie jak było z silnikami dziobowymi, 5 lat temu robili duże oczy, że drogi, że kto to kupi itp ...a teraz ?
- Felipez, PiECIA i pawlo29 lubią to
#403 OFFLINE
Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:55
https://allegro.pl/o...per-10476257797
Jakby ktoś potrzebował VSR. Chińskie to, ale działa i skoro sprzedawane w Polsce to dwuletnia gwarancja obowiązuje
Sam mam taki z Aliexpress i już dwa lata mu strzeliło bez problemów
#404 OFFLINE
Napisano 27 kwiecień 2021 - 08:21
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.
Użytkownik binio1111 edytował ten post 27 kwiecień 2021 - 09:06
#405 OFFLINE
Napisano 28 kwiecień 2021 - 15:33
Jestem na etapie "rozciągania" instalacji w łodzi. Docelowo będę miał dwa akumulatory ładowane przez panel a czasami z prostownika. Każdy akumulator pracuje oddzielnie na przełączniku akumulatorów. Ponieważ prostownik znajduje się poza bakistą z akumulatorami ,chciałem do bakisty w której będzie prostownik przeciągnąć przewodu i wyprowadzić jakieś końcówki do których w zależności, który akumulator bym ładował wtedy do tej pary podpinałbym krokodylki prostownika. Czy macie może jakieś patenty na takie ładowanie - końcówki?
#406 OFFLINE
Napisano 28 kwiecień 2021 - 17:39
złącza laboratoryjne lub złącza spawalnicze
nie rób dwóch par zrób jedna parę i przełącznik trzypozycyjny (piórkowy lub kołyskowy), skoro nie będziesz ładował dwóch na raz, ewentualnie wykorzystaj ten przełącznik akumulatorów co już masz
Użytkownik wuran edytował ten post 28 kwiecień 2021 - 17:40
#407 OFFLINE
Napisano 29 kwiecień 2021 - 18:56
Panowie wytłumaczcie mi jak naprawdę działa dvsr.
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.
Mam podobne dylematy- taka sytuacja chyb nie jest zbyt korzystna?
#408 OFFLINE
Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:26
Rozłącza przy napięciu 12,8 V , więc w przypadku uruchamiania silnika napiecie spadnie poniżej tej wartości i separator rozłączy dodatkowy akumulator.Panowie wytłumaczcie mi jak naprawdę działa dvsr.
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.
Są seperatory które mają opcję chwilowego załączenia dodatkowego akumulatora w chwili rozruchu.
Musimy pamiętać o tym, że silniki zaburtowe są przystosowane do ładowania zwykłych akumulatorów kwasowych , a nie typu agm.
Użytkownik tato1 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:41
#409 OFFLINE
Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:28
Ktoś w tym wątku pisał jeszcze , że DVSR monitoruje napięcie w dwóch akumulatorach (w sensie niezależnie)
.HMMMM jak to robi gdy akumulatory będą spięte w jeden obwód? Trochę pomyślunku, nie da rady sprawdzić napięcia w akumulatorach z osobna gdy są połączone razem. Można to robić jak będą rozłączone.
TATO - czyli do momentu spadku poniżej 12,8V cały czas "doimy" dwa akumulatory na raz. To już chyba wolę założyć potrójny hebel
Użytkownik binio1111 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:31
#410 OFFLINE
Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:47
Wystarczy spojrzeć na schemat połączenia,Ktoś w tym wątku pisał jeszcze , że DVSR monitoruje napięcie w dwóch akumulatorach (w sensie niezależnie)
.HMMMM jak to robi gdy akumulatory będą spięte w jeden obwód? Trochę pomyślunku, nie da rady sprawdzić napięcia w akumulatorach z osobna gdy są połączone razem. Można to robić jak będą rozłączone.
TATO - czyli do momentu spadku poniżej 12,8V cały czas "doimy" dwa akumulatory na raz. To już chyba wolę założyć potrójny hebel
Akumulatory masą sa połączone razem ,a plusem przez separator . Separator ma dodatkowe wejście ,gdzie trzeba podłączyć masę i w tę sposób dokonuje pomiaru napięcia na poszczególnych akumulatorach.
Użytkownik tato1 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:47
#411 OFFLINE
Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:55
Załączone pliki
#412 OFFLINE
Napisano 02 maj 2021 - 01:26
#413 OFFLINE
Napisano 02 maj 2021 - 15:13
Tato1. Ale jak aku są już połączone razem , to niemożliwy jest pomiar napięcia na każdym z osobna.
Użytkownik binio1111 edytował ten post 02 maj 2021 - 15:17
#414 OFFLINE
Napisano 02 maj 2021 - 15:58
#415 OFFLINE
Napisano 05 maj 2021 - 21:59
Przecież akumulatory są rozłączone właśnie poprzez separator ,tylko mase maja wspólną.
Tato1. Ale jak aku są już połączone razem , to niemożliwy jest pomiar napięcia na każdym z osobna.
#416 OFFLINE
Napisano 05 maj 2021 - 22:17
#417 OFFLINE
Napisano 06 maj 2021 - 01:25
Należy dodać, że przekaźniku występują w dwóch wersjach i są takie, które monitorują w celu połączenia tylko jedno aku. Ja miałem monitorujący oba i jak solar dobijał bytowy, to łączyły się i ładowało też rozruchowy. To samo było przy ładowaniu w zimie - mogłem podpiąć ładowarkę pod dowolne aku.
Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka
Użytkownik psulek edytował ten post 06 maj 2021 - 01:31
#418 OFFLINE
Napisano 06 maj 2021 - 07:40
Należy dodać, że przekaźniku występują w dwóch wersjach i są takie, które monitorują w celu połączenia tylko jedno aku.
To :
DVSR - nie ważne z " której strony" przekaźnika wzrośnie napięcie , żeby przekaźnik połączył obwód.(D-dual)
VSR- trzeba podłączyć odpowiednio, bo "czyta napięcie" sterujące załączeniem/połączeniem dwóch aku tylko z "jednej strony" przekaźnika .
Korzystniejszy jest w takim układzie DVSR.
#419 OFFLINE
Napisano 12 maj 2021 - 21:39
Będę stosował bezpieczniki MegaVal i w sprzedaży są 60A i 80A (i wiadomo większe). Ta 60ka nie będzie trochę na styk? Dałbym 65A ale nie ma takich.
#420 OFFLINE
Napisano 13 maj 2021 - 05:20
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych