Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Instalacja elektryczna w łodzi wędkarskiej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
728 odpowiedzi w tym temacie

#401 OFFLINE   Karol Krause

Karol Krause

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4148 postów
  • LokalizacjaBIAŁOŁĘKA-GŁOGÓW
  • Imię:Karol
  • Nazwisko:Krause

Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:47

Krzysiu, ładowarki nie posiadam zabudowanej...

#402 OFFLINE   Krzysztof Kacprzak

Krzysztof Kacprzak

    Forumowicz

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPip
  • 487 postów
  • LokalizacjaRIVERFOX Grudziądz

Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:53

Mogę się założyć, i to o dużą flaszkę, że za 2-3 lata będą się liczyły tylko LiFePo4. ...to podobnie jak było z silnikami dziobowymi, 5 lat temu robili duże oczy, że drogi, że kto to kupi itp ...a teraz ?


  • Felipez, PiECIA i pawlo29 lubią to

#403 OFFLINE   karkoszek

karkoszek

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1834 postów
  • LokalizacjaGryfino
  • Imię:Rafał
  • Nazwisko:Lures.pl

Napisano 21 kwiecień 2021 - 19:55

https://allegro.pl/o...per-10476257797

 

Jakby ktoś potrzebował VSR. Chińskie to, ale działa i skoro sprzedawane w Polsce to dwuletnia gwarancja obowiązuje :)
Sam mam taki z Aliexpress i już dwa lata mu strzeliło bez problemów :)



#404 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 27 kwiecień 2021 - 08:21

Panowie wytłumaczcie mi jak naprawdę działa dvsr.
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Użytkownik binio1111 edytował ten post 27 kwiecień 2021 - 09:06


#405 OFFLINE   niko333

niko333

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 241 postów
  • LokalizacjaMarki
  • Imię:Andrzej

Napisano 28 kwiecień 2021 - 15:33

Jestem na etapie "rozciągania" instalacji w łodzi. Docelowo będę miał dwa akumulatory ładowane przez panel a czasami z prostownika. Każdy akumulator pracuje oddzielnie na przełączniku akumulatorów. Ponieważ prostownik znajduje się poza bakistą z akumulatorami ,chciałem do bakisty w której będzie prostownik przeciągnąć przewodu i wyprowadzić jakieś końcówki do których w zależności, który akumulator bym ładował wtedy do tej pary podpinałbym krokodylki prostownika. Czy macie może jakieś patenty na takie ładowanie - końcówki?  



#406 OFFLINE   wuran

wuran

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2177 postów
  • LokalizacjaLublin
  • Imię:Marcin

Napisano 28 kwiecień 2021 - 17:39

złącza laboratoryjne lub złącza spawalnicze

nie rób dwóch par zrób jedna parę i przełącznik trzypozycyjny (piórkowy lub kołyskowy), skoro nie będziesz ładował dwóch na raz, ewentualnie wykorzystaj ten przełącznik akumulatorów co już masz


Użytkownik wuran edytował ten post 28 kwiecień 2021 - 17:40


#407 OFFLINE   Mikeyy

Mikeyy

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 65 postów

Napisano 29 kwiecień 2021 - 18:56

Panowie wytłumaczcie mi jak naprawdę działa dvsr.
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Mam podobne dylematy- taka sytuacja chyb nie jest zbyt korzystna?



#408 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:26

Panowie wytłumaczcie mi jak naprawdę działa dvsr.
Z założenia : załączy obwód z drugim aku jak na pierwszym(dajmy na to rozruchowym) wzrośnie napięcie do określonej wartości (jakiej? 13,7V ?).
Wówczas rozpocznie się ładowanie dwóch aku jednocześnie z alternatora. No ok. Teraz zgaszę silnik. Czy Dvsr odłączy wtedy drugi obwód ,żeby uruchomienie silnika odbyło się z aku rozruchowego? Czy też - do chwili spadku napięcia w całym obwodzie do jakieś wartości (jakiej?) obydwa akumulatory będą spięte poprzez dvsr razem, a dopiero po przekroczeniu progu zostaną rozłączone?
Jeżeli to drugie , to do chwili gdy napięcie utrzymuje się powyżej progu rozłączenia , będę uruchamiał silnik z całego obwodu - czyli z dwóch aku na raz.
Kolejna sprawa.
W większości przypadków jako aku rozruchowe idzie jakiś "mały" aku a jako drugi "duży" (do zasilania silnika elektr/dziobówki)
Rozpatrzmy taki przypadek.
Mam całkowicie rozładowany "duży" aku. Odpalam silnik - alternator doładowuje "mały" aku. Napięcie w obwodzie uzyskuje odp.wartość napięcia ("mały" jest teoretycznie naładowany) i Dvsr podłącza do układu drugi (rozładowany "duży") aku. Co się wówczas dzieje? Nic? Ktoś powie "no nic, duży będzie teraz ładowany". No tak, będzie ładowany ale kosztem nie tylko prądu z alternatora. "Duży" "zassa" prąd z "małego" i to duuuży prąd. Jedynym ogranicznikiem tego prądu będzie rezystancja wewnętrzna "dużego" aku. Wartość ta może na początku wynosić kiladziesiąt Amper. Dla " małego" aku zdrowe to nie będzie.W sumie dla "dużego" też. Zakładając , że prąd ładownia nie może przekroczyć 0,2 C
Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

Rozłącza przy napięciu 12,8 V , więc w przypadku uruchamiania silnika napiecie spadnie poniżej tej wartości i separator rozłączy dodatkowy akumulator.
Są seperatory które mają opcję chwilowego załączenia dodatkowego akumulatora w chwili rozruchu.
Musimy pamiętać o tym, że silniki zaburtowe są przystosowane do ładowania zwykłych akumulatorów kwasowych , a nie typu agm.

Użytkownik tato1 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:41


#409 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:28

Ktoś w tym wątku pisał  jeszcze , że DVSR monitoruje napięcie w dwóch akumulatorach (w sensie niezależnie)

.HMMMM jak to robi gdy akumulatory będą spięte w jeden obwód?  Trochę pomyślunku, nie da rady  sprawdzić napięcia w akumulatorach z osobna gdy są połączone razem. Można to robić jak będą rozłączone.

 

TATO - czyli do momentu spadku poniżej 12,8V cały czas "doimy"  dwa akumulatory na raz.  To już chyba wolę założyć potrójny hebel


Użytkownik binio1111 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:31


#410 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:47

Ktoś w tym wątku pisał jeszcze , że DVSR monitoruje napięcie w dwóch akumulatorach (w sensie niezależnie)
.HMMMM jak to robi gdy akumulatory będą spięte w jeden obwód? Trochę pomyślunku, nie da rady sprawdzić napięcia w akumulatorach z osobna gdy są połączone razem. Można to robić jak będą rozłączone.

TATO - czyli do momentu spadku poniżej 12,8V cały czas "doimy" dwa akumulatory na raz. To już chyba wolę założyć potrójny hebel

Wystarczy spojrzeć na schemat połączenia,
Akumulatory masą sa połączone razem ,a plusem przez separator . Separator ma dodatkowe wejście ,gdzie trzeba podłączyć masę i w tę sposób dokonuje pomiaru napięcia na poszczególnych akumulatorach.

Użytkownik tato1 edytował ten post 29 kwiecień 2021 - 20:47


#411 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 29 kwiecień 2021 - 20:55

Tu jest schemat.

Załączone pliki



#412 OFFLINE   niko333

niko333

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 241 postów
  • LokalizacjaMarki
  • Imię:Andrzej

Napisano 02 maj 2021 - 01:26

Panowie, jeszcze jedno pytanie, czy przewody zasilające silnik "+" i "-" muszą być równej długości? Czy ewentualna ich różna długość ma wpływ na pracę i żywotność silnika?

#413 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 02 maj 2021 - 15:13

Nie wiem skąd takie dylematy. Nie muszą być równej długości.

Tato1. Ale jak aku są już połączone razem , to niemożliwy jest pomiar napięcia na każdym z osobna.

Użytkownik binio1111 edytował ten post 02 maj 2021 - 15:17


#414 OFFLINE   niko333

niko333

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 241 postów
  • LokalizacjaMarki
  • Imię:Andrzej

Napisano 02 maj 2021 - 15:58

Dzięki za odpowiedź. Dylematy z "przemyśleń". Pobór prądu poprzez przełącznik akumulatorów.

#415 OFFLINE   tato1

tato1

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 43 postów

Napisano 05 maj 2021 - 21:59



Tato1. Ale jak aku są już połączone razem , to niemożliwy jest pomiar napięcia na każdym z osobna.

Przecież akumulatory są rozłączone właśnie poprzez separator ,tylko mase maja wspólną.

#416 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 05 maj 2021 - 22:17

Nierozumiesz co mam na myśli. Mówię o sytuacji gdy napięcie na pierwszym aku wzrośnie do odpowiedniej wartości i dvsr połączy obydwa aku - wtedy nie możliwe jest "monitorowanie" przez dvsr napiecia na każdym aku oddzielnie. Więc to , co ktoś w tym wątku napisał , że "dvsr monitoruje napięcie na dwóch aku" - nie jest możliwe. O to mi chodziło. Jutro przejżę wątek i znajdę tą wypowiedź

#417 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4922 postów
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Napisano 06 maj 2021 - 01:25

To chyba ja pisałem, więc doprecyzuję. Monitoruje napięcie na obu aku w celu połączenia. Tzn niezaleznie na którym aku zostanie przekroczona wartość która ma spowodować połączenie, to ono nastąpi. Napięcie rozłączenia jest wspólne dla obu - to chyba jasne i wynika z logiki.

Należy dodać, że przekaźniku występują w dwóch wersjach i są takie, które monitorują w celu połączenia tylko jedno aku. Ja miałem monitorujący oba i jak solar dobijał bytowy, to łączyły się i ładowało też rozruchowy. To samo było przy ładowaniu w zimie - mogłem podpiąć ładowarkę pod dowolne aku.

Wysłane z mojego SM-G975F przy użyciu Tapatalka

Użytkownik psulek edytował ten post 06 maj 2021 - 01:31


#418 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 06 maj 2021 - 07:40

Psułek teraz jasne. Mam rozumieć, że przekaźniki o których mówisz :


Należy dodać, że przekaźniku występują w dwóch wersjach i są takie, które monitorują w celu połączenia tylko jedno aku.

To :
DVSR - nie ważne z " której strony" przekaźnika wzrośnie napięcie , żeby przekaźnik połączył obwód.(D-dual)
VSR- trzeba podłączyć odpowiednio, bo "czyta napięcie" sterujące załączeniem/połączeniem dwóch aku tylko z "jednej strony" przekaźnika .

Korzystniejszy jest w takim układzie DVSR.

#419 OFFLINE   binio1111

binio1111

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 570 postów
  • LokalizacjaŁódź

Napisano 12 maj 2021 - 21:39

Ilu amperowy bezpiecznik dać na zasilaniu silnika Haibo M150?
Będę stosował bezpieczniki MegaVal i w sprzedaży są 60A i 80A (i wiadomo większe). Ta 60ka nie będzie trochę na styk? Dałbym 65A ale nie ma takich.

#420 OFFLINE   niko333

niko333

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 241 postów
  • LokalizacjaMarki
  • Imię:Andrzej

Napisano 13 maj 2021 - 05:20

W Tokarexie mi powiedziano, żebym nie stosował żadnych dodatkowych bezpieczników. Zakupiłem bardzo podobny ANL i nie wiem czy dokładać teraz ten bezpiecznik.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych