Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Shimano Stradic X 2500 GTM - konserwacja


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   michcio

michcio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 966 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Michał
  • Nazwisko:K.

Napisano 23 październik 2011 - 00:05

Hej, słuchajcie właśnie jestem na etapie serwisowania swojego Stradica X 2500 GTM. Robię to po raz drugi niemniej dalej się uczę.
http://img24.imageshack.us/img24/261/naszmodel.jpg


Zagłębiając się w tajniki naprawy kołowrotków postanowiłem zrobić małe know how. Oto krótki opis oraz zdjęcia z poszczególnych etapów rozkręcania i i smarowania kołowrotka Stradic X 2500 GTM. Część pokrywa się z opisem z tematu: Serwisujemy kołowrotek- krok po kroku strona 1. Uwagi kolegów proszę dopisywać w temacie, po uzgodnieniu edytujemy posta i poprawimy błędy ( jeśli takowe są) by opis był kompletny i łatwy do znalezienia dla innych użytkowników :D

Do całej operacji używamy:
- średni śrubokręt krzyżakowy
- mały śrubokręt krzyżakowy
- klucz do nakrętek nr 12 ( nakrętka na rotorze)
- pęseta
- szczoteczka
- pędzelek
- pałeczki do uszu
- smar
- oliwka
- benzyna ekstrakcyjna

Rozbieramy kołowrotek od tyłu, zaczynając od hamulca.
1) Wykręcamy śrubę, zdejmując nakrętkę i wydłubując drut przytrzymujący nakrętkę
http://img193.imageshack.us/img193/1797/foto1bp.jpg
Ściągając kolejne elementy: biała nasadka hamulca walki, czarna nakrętka i szara nakładka.
http://img41.imageshack.us/img41/3583/foto2sfe.jpg
2) Dzięki temu możemy ściągnąć czarny element obudowy z napisami Stradic X, śrubki znajdują się, jedna pod spodem druga pod stopką kołowrotka.
3) Ściągniecie tego elementu odsłania nam trzecia śruba skręcająca korpus. Po jej odkręceniu i odkręceniu rotora możemy zaglądnąć do środka. Rotora nie możemy jednak ściągnąć ze względu na oś posuwu szpuli, która ma poprzeczne wypustki na szpulę.
http://img560.imageshack.us/img560/9598/foto3fu.jpg
4) Następnie należy odkręcić śrubkę suwaka, by móc wyjąć oś posuwu szpuli. To pozwala na zdjęcie rotora i przystąpienie do dalszych czynności serwisu.
5) Mając tak rozebrany kołowrotek kolejno ściągamy łożysko oporowe, czarną uszczelkę pod ł.oporowym.
6) Następnie wyciągamy wałek z zębami pinion, a później zębatkę biegu jałowego wraz z nakładką na której się znajduje.
7) Wyciągamy wał ślimakowy wraz z wszystkimi częściami ( uwaga na małą półprzeźroczystą podkładkę na końcu wału!!!).
B) Wyciągamy oś posuwu suwaka
Teraz to mamy totalnie zdemontowane wnętrze kołowrotka i przystępujemy do czyszczenia elementów w benzynie ekstrakcyjnej. Zamoczyć na parę minut i przetrzeć szczoteczką i szmatką. Nie czyścić przypadkiem łożysk!!!!!

Składać wnętrze należy od końca powyższej listy
http://img542.imageshack.us/img542/9285/foto4sg.jpg




Po wyczyszczeniu przechodzimy do meritum, czyli smarowania. Wedle mojej wiedzy używamy smaru i oliwki, poniżej lista, co i czym smarujemy. Niektóre elementy należy smarować zanim je złożymy (podkładki, suwak, końcówki wałów ślimakowego i suwakowego)


SMAR
- koło napędowe (drive gear 6494) smaru na całe, między każdy ząbek - kropelkę
- wałek z zębami (pinion gear 7279) kropelka między każdy ząbek
- zębatka biegu jałowego ( idle gear 5224) kropelka między każdy ząbek
OLIWKA
- oś posuwu szpuli ( main shaft 6948) cienką warstwą oliwki
- zewnętrzne ścianki łożysk ( 930) i osadzenie ich w korpusie oraz na wałku z zębami kołowrotka
- wał ślimakowy ( worm shaft 6950) oraz elementy z nią stykające (5222 i 6888) pokryłem kilkoma kroplami i rozsmarowałem pędzelkiem
- oś posuwu (oscillating guide 6891) kropelka i rozsmarowanie oraz suwak (oscillating slider 5231) wraz z elementami wbudowanymi (4678, 6894, 2298, 5230)
- tulejka ( bushing 3481) od strony zewnętrznej ( wchodząc w korpus ) oraz wewnętrznej, w która wchodzi wałek z zębami ( pinion gear)
- łożysko oporowe jest dobrze opisane w wątku: „Serwisujemy kołowrotek- krok po kroku strona 1”, więc nie będę poruszał tego zagadnienia - wystarczy się trzymać tych zasad, a dobrze się je przeczyści
- po zdemontowaniu hamulca tylnego i oczyszczeniu części w benzynie, poszczególne elementy smaruje nasączonym oliwką pędzelkiem
- trzonek korbki pokrywam 2-3 kroplami i rozsmarowuję pędzelkiem i wsuwam przez koło napędowe, którą dokręcam nakrętką również nasmarowaną oliwką
- w kabłąku rozkręcam rolkę wraz z wszystkimi elementami, czyszczę w benzynie i smaruję oliwką


Po takim zabiegu nasz kołowrotek powinien chodzić lekko i przyjemnie, mój przynajmniej działa i czuje się świetnie mimo nie jednej wiosny w korbie :D



http://img845.imageshack.us/img845/1152/schematstradicx2500gtm0.jpg

Zdjęcia mojej produkcji, zdjęcia papierów kolegi WitekWobler
Nazwy poszczególnych elementów są zaczerpnięte ze słownika, stąd proszę o ewentualną poprawę.

P.s

Czy któryś z kolegów mógłby zrobić fotkę poprawnie nałożonych smarów na przekładnie i pozostałe elementy ? Chodzi mi o to, że piszecie by dać w sam raz, tylko ile to jest w sam raz? Ucząc się i robiąc to pierwszy raz w ubiegłym roku nałożyłem wedle zasady lepiej mniej niż więcej. Nie dałem też za mało, dałem - wydaje mi się - odpowiednio.

Pozdrowienia Michcio


#2 OFFLINE   MATT1989

MATT1989

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 398 postów
  • LokalizacjaGdynia
  • Imię:Mateusz

Napisano 14 grudzień 2011 - 21:05

Do czego Ci tta tasma na stopce kołowrotka? ;)

#3 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3555 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 14 grudzień 2011 - 21:08

estetyka.nie rysujesz stopki o pierścienie,np o te przesuwane aluminiowe jak w kijach hady

#4 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15633 postów
  • LokalizacjaWarszawa

Napisano 15 grudzień 2011 - 00:57

To zabieram sie za mojego. Dzięki za relację.

Przy okazji:
Lepiej trochę zarysować niż mieć te niebieskie g.... na stopkach.

Moim zdaniem, of course.

#5 OFFLINE   michcio

michcio

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 966 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Imię:Michał
  • Nazwisko:K.

Napisano 15 grudzień 2011 - 11:01

@godski, jak będziesz miał pytania albo jakieś uwagi że coś źle robiłem - pisz :D Zrobimy uaktualnienie by instrukcja była kompletna.

Ja używam taśmy w tym celu co pisał @Hasior, zresztą od niego się tego nauczyłem Wymieniam ją kilka razy w sezonie by nie była taka jak na załączonym obrazku. Teraz akurat mam niebieską, ale czasem i białą.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych