Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Akumulator lifepo4 na co zwrócić uwagę przy zakupie ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
331 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 29 grudzień 2017 - 12:00

Może ktoś z Was ma doświadczenie z tymi akumulatorami i podzieli się widzą i doświadczeniem.

Z góry serdeczne dzięki  :



#2 OFFLINE   ObraFM

ObraFM

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 401 postów
  • LokalizacjaFMI
  • Imię:Mariusz

Napisano 29 grudzień 2017 - 13:44

Dużo ciekawego można się dowiedzieć na forum kamperowców (bez śladu marketingowego bełkotu).


  • niedzwiecki lubi to

#3 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 29 grudzień 2017 - 18:40

Dużo ciekawego można się dowiedzieć na forum kamperowców (bez śladu marketingowego bełkotu).

 

Ciekawa lektura, dzięki.



#4 OFFLINE   siarq

siarq

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2669 postów
  • Lokalizacjalegnica
  • Imię:adam

Napisano 29 grudzień 2017 - 19:39

@Maveric jest mase info o tym. Podstawa jest ochrona ogniw poprzez bms. Druga sprawa to dlugotrwaly prad rozladowania . Należy dobierać pakiet do przeznaczenia. Jeśli monoblok chcesz.laczyc i ma pracować w układzie 24v, 36V itp to sprawdzić co na to producent. Winston w monoblokach 12v napisał ze.ma pracować tylko jako 12v. Do silników naszych 12v wypadało by , aby zalecany prąd rozładowania był na poziomie 30-40A -zazwyczaj tak będzie obciążony aku. Ładowarki tylko i wyłącznie dedykowane do lifpo4 . Prócz ceny wad brak. Chociaż z ta cena to też nie do końca. Bo trzymanie parametrów na poziomie do 2000 cykli nie da żaden kwas. A topowy Kwasiak to 1/2 ceny lifop4 :)

#5 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 29 grudzień 2017 - 20:51

@siarq - dzięki , naczytałem się już chyba dość.

 

Wiedzę teoretyczną nabyłem .

Bms tak jak napisałeś podstawa ,ale czy dodatkowo balansery na każdą cele ??? ,

 

Na pewno 4 ogniwa LiFePO4 po 3,2V/100Ah + BMS + ( no właśnie balanser czy nie ).

 

Napisałem do paru firm czekam na odpowiedzi .

 

Jeśli chcesz by układ pracował na 12,24,36V ; musisz tworzyć pakiety, moduły np: (12V/10Ah) 

Z takich modułów będziesz mógł tworzyć dowolne zestawy szeregowe i równoległe uzyskując 12,24,36 czy 48V o różnych pojemnościach .


Użytkownik maweric edytował ten post 29 grudzień 2017 - 21:26


#6 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Evolution just started.

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1030 postów

Napisano 29 grudzień 2017 - 21:28

Masz dwa rodzaje aku lifepo4 - albo 4 ogniwa po 3,2v i do każdego balanser, który optymalizuje proces rozładowania i ładowania, albo posklejane saszetki z lifepo4 i wtedy każda powinna być balansowana. Na podobnej do saszetek zasadzie działa składak z ogniw typu paluszek. Gotowy bms jest bardzo duży i dużo pracy wymaga jego wlutowanie w obwód. Za to masz monitoring każdej z cel.

Moja wiedza jest czysto teoretyczna, ale z ego co do tej pory nazbierałem w wiedzy - lepiej w każdej sytuacji mieć bms. Adam słusznie pisze o prądach rozładowania. One zazwyczaj mają związek z pojemnością i na mój ogląd sytuacji nie ma sensu wchodzić w mniejsze pojemności niż 90-100ah.

 

Zgadaj do użytkownika Vonla, on składał sam  aku z ogniw, wiedzę nt zabezpieczeń pewnie ma.


  • Robert.B lubi to

#7 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 29 grudzień 2017 - 22:30

@siarq - co do Winstona i GWL/Power Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH)

 

The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace. The battery must be managed as a single monolithic 12V block.

Nie posiadają żadnej elektroniki , czyli monoblok bez BMS , tylko zbilansowane ogniwa. Żeby pracowały równolegle lub szeregowo trzeba dołożyć BMS.



#8 OFFLINE   siarq

siarq

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2669 postów
  • Lokalizacjalegnica
  • Imię:adam

Napisano 29 grudzień 2017 - 23:05

Tyle że monoblok to temat zamkniety. Jeśli nie ma bms, to nie masz co chronić. Dasz 2 monobloki to bms jedyne co może to odciąć któryś z nich.( jeden z 2 aku) Przy ogniwach 3.7v zabezpieczasz cały pakiet. Ale jak się coś dzieje ,to masz mozliwosc w łatwy sposób namierzyć i wymienic padnięte ogniwo. Monoblok jest tańszy niż pakiet ogniw + bms. Coś za cos.tak jak napisał Maciek zagadaj do @Vonla . Wyjaśni dogłębnie 😀

Użytkownik siarq edytował ten post 29 grudzień 2017 - 23:10


#9 OFFLINE   Maju91

Maju91

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 28 postów
  • LokalizacjaOkolice Rzeszowa
  • Imię:Rafał

Napisano 30 grudzień 2017 - 07:49

Jeżeli łączysz ogniwa lub pakiety ogniw(rownoległych) szeregowo to zawsze powinieneś używać balansera. Zabezpieczasz w ten sposób ogniwa przed nadmiernym rozładowaniem/naładowaniem.

Równoległe pakiety będą zawsze mieć różną pojemność(np kilka mAh) i przez to w trakcie kolejnych ładowań i rozładowań napięcia na poszczególnych celach będą się rozjeżdżać i mimo, że twój akumulator będzie miał np te 9,9V po naładowaniu to na celach(pakietach równoległych) wcale nie będzie równo po 3,3V, tylko np 3,1V 3,3V i 3,5V. Część z tych cel będzie  przeładowywana z kolei po rozładowywaniu pakietu te cele z niższym napięciem będą powodować odcinanie prądu z pakietu. W ten sposób z czasem wykorzystujesz coraz mniejszy % pojemności akumulatora i do tego przeładowywujesz ogniwa  co powoduje niszczenie ogniw i  coraz większe różnice w pojemnościach cel co potęguje dalsze rozjazdy napięć. Prawda jest taka, że pakiet ogniw nawet nowych bez balansera nie przeżyje zbyt długo.

 

BMS zabezpiecza pakiet ogniw przed nadmiernym rozładowaniem i przeładowaniem, jednak do prawidłowego działania potrzebujesz jeszcze balanser, który będzie wyrównywał napięcia na poszczególnych celach. Jednak każdy normalnym BMS powinien zawierać balanser, szczególnie bms dla ogniw litowych.


  • siarq lubi to

#10 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 08:53

To rozumie , że ten moduł :

 

https://www.ev-power...h-4-0.html#tab1

 

załatwia sprawę i balanserów i bms ,

 

Sprawdziłem, można kupić bez bluetootha, niestety nie dostępny,( cena około 80 Euro taniej )



#11 OFFLINE   siarq

siarq

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2669 postów
  • Lokalizacjalegnica
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 09:58

Reasumujac co napisal kolega @Maju91 . Pakiet ogniw z odpwoednia dobrana elektronika bedzie służyły do momemtu, az ktores z ogniw odmówi posluszenstwa. Tym samym przecietny kowalski nie ma zbytnio możliwości zepsuć pakiet :)

#12 OFFLINE   uups

uups

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 79 postów
  • Lokalizacjadolny śląsk
  • Imię:Adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 10:57

czy ktoś pływa już na tych akumulatorach ? staję przed zakupem 100 Ah i się wacham  :) wolę dołożyć  jeśli są naprawdę dobre .



#13 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 11:26

czy ktoś pływa już na tych akumulatorach ? staję przed zakupem 100 Ah i się wacham  :) wolę dołożyć  jeśli są naprawdę dobre .

 

Walczę z tematem 2 miesiące, wiem że będę pływał już w tym roku na lifepo4. Po za ceną żadnych wad :).



#14 OFFLINE   Maju91

Maju91

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 28 postów
  • LokalizacjaOkolice Rzeszowa
  • Imię:Rafał

Napisano 30 grudzień 2017 - 14:03

To rozumie , że ten moduł :

 

https://www.ev-power...h-4-0.html#tab1

 

załatwia sprawę i balanserów i bms ,

 

Sprawdziłem, można kupić bez bluetootha, niestety nie dostępny,( cena około 80 Euro taniej )

 

Tak ten moduł załatwi sprawę.

 

Dodam do tego co napisał @siarq, że warto kupując akumulator dobrać pojemność tak aby rzeczywisty prąd rozładowania był niższy niż ten podany w nocie katalogowej (np 50-60% wartości). Te katalogowe prądy rozładowania ciągłego są dość zawyżone(przynajmniej w przypadku ogniw liion a dla lifepo4 też nie powinno być inaczej kupując pendrive czy dysk 128GB też nie masz tyle pojemności tylko troszke mniej :P Mimo ze te ogniwa bardziej "lubią" rozładowanie wysokimi prądami niż lifepo4) i są mierzone przy dobrym chłodzeniu. Znacznie poprawi to żywotność pakietu, do tego warto doładowywać akumulator jak często się da bo baterie litowe lubią częste ładowywanie i wydłuża to ich cykl życia.

 

Dołączam tu przykładowy wykres "życia" ogniw lifepo4. na osi poziomej jest głębokość rozładowania w jednym cyklu a na osi pionowej liczba cykli( ze skalą logarytmiczną). Można łatwo zauważyć jak wpływa prąd rozładowania i głębokość rozładowania na ilość cykli życia.  W porównaniu rozładowania prądem 1C i 1/4C, przy 100% rozładowaniu dla prądu 1/4C ilość cykli jest ponad dwukrotnie wyższa. Tak samo ma się głębokość rozładowania, dla przykładu wezmę dość skrajne punkty, żeby prosto się liczyło. Porównajmy rozładowanie prądem 1C, 100% i 25% dla 100% ilość cykli to lekko ponad 1tyś a dla 25% 15tyś. Łatwo policzyć z którego ogniwa więcej wyciągniesz. Wiadomo dochodzi tu jeszcze samo starzenie się ogniwa w trakcie użytkowania ale łatwo zauważyć trend. Dodam, że rozładowanie 1C oznacza rozładowanie prądem wynoszącym jednokrotność pojemności czyli masz akumulator 100Ah to prąd rozładowania 1C odpowiada 100A i odpowiednio dla 1/4C to 25A.

 

http://gwl-power.tum...ge/130701906811

 

Dodam jeszcze, że ilością cykli życia dla ogniw oznacza się ilość cykli po których pojemność spadnie do 80% wartości początkowej, a więc możesz go użytkować jeszcze troszku dłużej.


Użytkownik Maju91 edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:09


#15 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 14:23

No i znaleziony Deep Cycle 12V/100 Ah Lifepo4 akumulator dedykowany pod silnik trollingowy

Parametry :

 

  12V/100ah

Voltage 12.8V

Normal capacity 100Ah

Dimensions (L*W*H) (L) 260 * (W) 172 * (H) 225mm

Constant discharging current 40-50A

Max discharging current 80-100A

Peak current 200-250A(<1S)

Cut off voltage 9-10A

Charge voltage 14.6-14.8V

Recommended charge current 10-20A

Charge time 5-8 hours

Weight 10kg

 

Wbudowany BMS i wskaźnik led. Waga z obudową i kartonem 16 kg :)

Czyli majówka testy.


Użytkownik maweric edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:25


#16 OFFLINE   siarq

siarq

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2669 postów
  • Lokalizacjalegnica
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 14:28

Monoblok? Czy z ogniw ? Jaka cena

#17 OFFLINE   Maciej_K

Maciej_K

    Evolution just started.

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1030 postów

Napisano 30 grudzień 2017 - 14:43

A taka?

http://lithpower.man...PO4-Battery.htm

 

Jak widać potrzeba 5 chłopa i 2k usd, przesyłka 120 uzd wliczona. Cło pewnie doliczyć trzeba też


Użytkownik Maciej_K edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:52


#18 OFFLINE   siarq

siarq

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2669 postów
  • Lokalizacjalegnica
  • Imię:adam

Napisano 30 grudzień 2017 - 14:57

Dojda oplaty to wyjdzie z 500$. Nie jest źle jak za 100ah. Ja jeszcze dumam nad tym:) póki co potrzebuje tylko do wciagarki i echo. Jednak gdzieś tam chodza glupie myśli o silniku 3/6kw. I w ten czas mocy trza więcej
  • mathew.stepnicki lubi to

#19 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 15:12

A taka?

http://lithpower.man...PO4-Battery.htm

 

Jak widać potrzeba 5 chłopa i 2k usd, przesyłka 120 uzd wliczona. Cło pewnie doliczyć trzeba też

 

 

Gdzie tam widzisz przesyłkę wliczoną ???

 

Trzeba doliczyć cło, ale to grosze + Vat 23%


Użytkownik maweric edytował ten post 30 grudzień 2017 - 15:13


#20 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1121 postów
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Napisano 30 grudzień 2017 - 15:14

Dojda oplaty to wyjdzie z 500$. Nie jest źle jak za 100ah. Ja jeszcze dumam nad tym:) póki co potrzebuje tylko do wciagarki i echo. Jednak gdzieś tam chodza glupie myśli o silniku 3/6kw. I w ten czas mocy trza więcej

 

W porównaniu z ceną tego zestawu bez BMS to i tak rewelacja;

https://www.sonarskl...nego-p-665.html






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych