Zainteresowanych zachęcam do lektury Uchwały w sprawie przyjęcia "Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030", która przewiduje min.
Cel, którym jest budowa lub zmodernizowanie śródlądowych dróg wodnych do parametrów IV klasy żeglowności, został podzielony na cztery priorytety:
- Odrzańska Droga Wodna (E-30) – osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie jej w europejską sieć dróg wodnych;
- Droga wodna Wisły – poprawa warunków nawigacyjnych;
- Połączenie Odra - Wisła - Zalew Wiślany i Warszawa - Brześć – rozbudowa dróg wodnych E-70 i E-40;
- Rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.
W tym, w perspektywie 2030, następujące inwestycje:
- przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va, wraz z budową polskiego odcinka połączenia Odra-Dunaj oraz budową Kanału Śląskiego;
- rozpoczęcie budowy kaskady Wisły – od Warszawy do Gdańska;
- modernizację pozostałych odcinków szlaków żeglugowych E-40 i E-70;
- modernizację górnego skanalizowanego odcinka Wisły i doprowadzenie go do parametrów drogi wodnej klasy Va oraz budowa stopni wodnych w Niepołomicach i Podwalu;
- wdrożenie systemu usług informacji rzecznej (RIS) na wszystkich drogach wodnych międzynarodowego znaczenia
TUTAJ znajdziecie jeden z komentarzy na temat kosztów oraz następstw, które wywoła realizacja tego projektu.
Z perspektywy aktualnej sytuacji, to pewnie jeden z tych projektów, który ze względu na brak środków i skalę potencjalnych strat, nigdy nie zostanie rozpoczęty. Szkoda tylko, że miliony złotych, a może euro, zamiast na ratowanie rzek - ekostystemów, trafią do kieszeni rządowych "ekspertów", którzy mozolną pracą potwierdzą absurdalność projektu.