Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Przeróbka silnika elektrycznego - maximizer


  • Please log in to reply
111 replies to this topic

#1 OFFLINE   grzegorz 1970

grzegorz 1970

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 6 posts
  • LokalizacjaStarogard Gdański

Posted 07 January 2008 - 17:49

Może ktoś z kolegów przerabiał swojego elektryka w układ elektronicznej płynnej regulacji do silników elektrycznych tzw- Maximizer?Znalazłem strone w necie na której opisane są zalety takiej przeróbki. http://www.multi-com.../maximizer.html

#2 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 07 January 2008 - 19:56

To wszystko o czym piszą to prawda ja mam taki uklad w swoim elektryku tylko samodziełce mojej musze przebiegónować kable i widze że warto u nich zamówić komplet dla siebie. dzięki za link.tornado

#3 OFFLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 832 posts
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Posted 07 January 2008 - 22:04

Jeśli tranzystor w tym układzie działa na zasadzie klucza (a nie wzmacniacza) i wzrost mocy odbywa się na zasadzie rozszerzania impulsów to będzie to działać energoszczędnie. Jeśli jednak regulacja mocy jest sterowana prądem bramki zwiększając odpowiednio prąd kolektora, to po pierwsze tranzystor ma dużą szansę zaświecić, a po drugi straty mocy na tranzystorze są na tyle duże, że rozwiązanie trochę traci sens. Z opisu wynika, że układ podaje prąd impulsowo więc powinno być OK. Wydawało mi się tylko, że w tego typu układach sterowania mocą stosuje się raczej tyrystory niż tranzystory, ale moja wiedza wynika tylko z teorii na poziomie szkoły średniej, więc za eksperta się bynajmniej nie uważam :D

Pozdrawiam

#4 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 07 January 2008 - 22:22

Jak go zwał tyrystor tranzystor to działa.najlepszym rozwiązaniem były by silniki trój fazowe jakie stosowane są w modelarstwie wyczynowym zasilane prądem stałym za pomocą przetwornicy prądu zmięnego. najlepszy stosunek mocy, wagi,zużycia prądu. Ale na takie przyjdzie nam jeszcze poczekać.

#5 Guest__*

Guest__*
  • Guests

Posted 08 January 2008 - 16:41

.


Edited by J_J, 26 June 2014 - 07:06.


#6 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 08 January 2008 - 18:17

Jeśli tranzystor w tym układzie działa na zasadzie klucza (a nie wzmacniacza) i wzrost mocy odbywa się na zasadzie rozszerzania impulsów to będzie to działać energoszczędnie. Jeśli jednak regulacja mocy jest sterowana prądem bramki zwiększając odpowiednio prąd kolektora, to po pierwsze tranzystor ma dużą szansę zaświecić, a po drugi straty mocy na tranzystorze są na tyle duże, że rozwiązanie trochę traci sens. Z opisu wynika, że układ podaje prąd impulsowo więc powinno być OK. Wydawało mi się tylko, że w tego typu układach sterowania mocą stosuje się raczej tyrystory niż tranzystory, ale moja wiedza wynika tylko z teorii na poziomie szkoły średniej, więc za eksperta się bynajmniej nie uważam :D

Pozdrawiam


Jeśli mówimy o kolektorze to nie ma mowy o bramce. Pomieszałeś tranzystor MOSFET z bipolarnym. Poza tym dla stanów statycznych nie ma czegoś takiego jak prąd bramki bo jest to zwykła pojemność. Tyrystory stosuje się dla dużych napięć a raczej stosowało. Teraz IGBT są raczej są na topie. Układ regulacji silnika to zwykły regulator PWM ze stopniem wykonawczym w postaci tranzystora MOSFET. Opłaca się to stosować gdyż układ ten jest sprawniejszy od rozwiązania klasycznego i tym samym popływamy dużej :D.
  • JanuszD likes this

#7 OFFLINE   radeqs

radeqs

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 832 posts
  • LokalizacjaRuda Śląska
  • Imię:Konrad

Posted 08 January 2008 - 18:24

Pomyliłem bazę z bramką Embarassed, ale blamaż

#8 OFFLINE   grzegorz 1970

grzegorz 1970

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 6 posts
  • LokalizacjaStarogard Gdański

Posted 08 January 2008 - 19:56

[quote]
Może ktoś z kolegów przerabiał swojego elektryka w układ elektronicznej płynnej regulacji do silników elektrycznych tzw- Maximizer?Znalazłem strone w necie na której opisane są zalety takiej przeróbki. http://www.multi-com.../maximizer.html
[/quote]

Mam zamiar skorzystać z ich usług. Z tego co mówili koledzy zabieg wart włożonych pieniędzy.
[/quote]

Koledzy sprawdzili działanie silnika po przeróbce ,że tak powiem organoleptycznie?

#9 OFFLINE   Robson1981

Robson1981

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 377 posts
  • LokalizacjaPoznań

Posted 08 January 2008 - 20:59

Pomyliłem bazę z bramką Embarassed, ale blamaż

Jaki tam blamaż każdemu mogło się pomylić .
Chłopaki jak chcecie poczytać polecam stronę:
http://anodex.bazarek.pl/article.php/aid,486/ckid,411/title, WARTO-WIEDZIEC/
Oni oferują chyba coś podobnego.

W skrócie mówiąc w oryginalnym rozwiązaniu stosowanym w tanich MinnKotkach jest przełacznik i jeśli pływamy na 5 biegu to
nie ma różnicy czy mamy maksymizer czy też nie, ale jeśli chcemy
pływać na mniejszych biegach dodajemy szeregowy opór do silnika,
Nietety na tym oporze wydziela się moc, która zamienia się w ciepło przez co niepotrzbnie opróżnia się mam akumulator.
Ukad maksymizera działa w ten sposób że naprzemiennie włącza i wyłącza silnik, a że dzieje się to bardzo szybko że nie ma żadnych szarpnięć. Zmieniając stosunek czasu włączenia do wyłączenia uzyskujemy płynną regulację pradu poberaną przez silnik a co z tym idzie prędkość. Układ przełącznika elektornicznego jest trwały a straty wydzielane na nim są znikome. Dlatego jest lepszy od rozwiązania z przełącznikiem i oporami szeregowymi. Mam nadzieje że udało mi się w prosty sposób przedstawić jak to działa. Myśle że to wystarczy by zrozumieć na czym polega różnica. To raczej nie jest odpowiednie miejsce na wywody z elektroniki... No chyba że ktoś jest ciekawy to mogę opisać to dokładniej .
  • michal7709 likes this

#10 Guest__*

Guest__*
  • Guests

Posted 08 January 2008 - 21:09

.


Edited by J_J, 26 June 2014 - 07:05.


#11 OFFLINE   Józef Jurczak

Józef Jurczak

    Nowy

  • Forumowicze
  • Pip
  • 18 posts

Posted 09 January 2008 - 06:17

Ja zakupiłem maxymizer w anodexie do minkoty 36 i warto wydać 300zł bo conajmniej 2 razy dłużej pływasz na akumulatorze.

#12 OFFLINE   Monk

Monk

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 497 posts
  • LokalizacjaWieruszów/Wrocław

Posted 04 February 2010 - 15:26

Wzocniony Neraus 55lbs kosztuje 1219 czyli 470 pln wiecej od tego samego przed tuningiem (750) co wobec seryjnych silnikow z maximizerem o porownywalnym uciagu to konkurencyjna cena.Może ktoś się skusi i napisze o wrażeniach...
P.S. Gwara to 24 miesiące

Ja zakupiłem maxymizer w anodexie do minkoty 36 i warto wydać 300zł bo conajmniej 2 razy dłużej pływasz na akumulatorze.

Z tego co czytam to maksymalnie do 2 razy (na niższych biegach)

#13 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 04 February 2010 - 20:35

Ciekaw jestem kiedy wprowadzą na rynek silniki trój fazowe. I skończą się te wszystkie problemy z wyłącznikami,bo to ich najsłabsza strona. Sam silnik może chodzić latami ale te badziewiaste przełączniki lecą na potęgę.

#14 OFFLINE   Pawele

Pawele

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 318 posts
  • LokalizacjaWarszawa/Kamionka
  • Imię:Paweł

Posted 05 February 2010 - 13:39

Witam,
wtrącę parę słów nt. tranzystorów.
Bramka i kolektor idzie w parze tylko w tranzystorach IGBT, które łączą cechy tranzystorów MOSFET i bipolarnych. Mosfet standardowo charakteryzyje dość duża wartość oporności dren-źdródło, która obniża sprawność całego układu klucza i powoduje wydzielanie ciepła (straty podobne do szeregowego oporu w regulatorze). Z tego powodu wynaleziono IGBT, który łączy cechy tranzystorów IGBT i bipolarnych. Sterowanie (wejście) IGBT jest napięciowe (takie jak dla MOSFET) natomist część wysokopradowa w standardzie kolektor-emiter. W stosunku do MOSFET, IGBT jest trochę wolniejszy, ale przy tego typu zastosowań zakres częśtotliwości nie ma znaczenia.

pozdrawiam

#15 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 05 February 2010 - 22:31

Pawele piątka z plusem do indeksu.Dla mnie to i tak masło maślane, jak wprowadzą trzy fazy to aktualne hity szczotkowe można na złom zawieść.

#16 OFFLINE   Gumofilc

Gumofilc

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,193 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 06 February 2010 - 12:46

Nie zdawalem sobie sprawy, ze prostrze Minn Koty maja w tak prymitywny sposob rozwiazana sprawe biegow (regulacja predkosci plyniecia poprzez wlacznie i wylaczanie poszzcegolnych opornosci).

W takim wypadku uwazam, ze taki tuning polaczony z zalozeniem Maximizera dla kogos, kto duzo plywa na elektryku jest koniecznoscia.

Zwlaszcza, ze jak widac jest to koszt duzo mniejszy niz kupno silnika z maximizerem.

Gumo

#17 OFFLINE   Welski

Welski

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 190 posts
  • LokalizacjaGdansk

Posted 06 February 2010 - 18:09

Wpisz sterownik 12-24VDC --pytałem i może być zastosowany w silniku,jako
że na elektryce nic a nic to nie kombinowałem
jakis odbiornik ciepła trzeba zainstalowac czy ćus .

Attached Files



#18 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 21 February 2010 - 14:33

No właśnie po co się katować kiedy można tak zaczerpnięte z modelarstwa i na 110% przyszłość w silnikach http://www.torqeedo..../catalogue.html

#19 OFFLINE   pietiabo

pietiabo

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 94 posts

Posted 22 February 2010 - 18:04

Widze Władku ze jestes juz bardzo przekonany do tego torqeedo orientowałes sie moze w kosztach

#20 OFFLINE   tornado

tornado

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,703 posts
  • LokalizacjaDolny Śląsk

Posted 22 February 2010 - 20:18

Koszty jeszcze są wysokie [za wysokie ]natomiast same zalety małe zużycie prądu brak szczotek i o wiele większa sprawność silnika, co trzy fazy to trzy fazy praktycznie nie zniszczalny silnik i cholernie ekonomiczny i bardzo mocne jak na swoje gabaryty. Dzisiaj modelarze już praktycznie innych nie używają.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users