Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Ponton 310-330 cm z killem czy bez?


  • Please log in to reply
54 replies to this topic

#1 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,596 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 07 October 2014 - 12:50

Mam zagwozdkę który wybrać.

Mam mozliwość zakupu Kolibri KM-330 ze sztywna , składaną podłogą bez kila za x zł lub wersję KM-330 D z kilem za X + 500,00 zł.

Założenia to pływanie po jeziorkach  50-500 ha. Głównie sam, bardzo rzadko we 2 osoby.

Nie zakładam ślizgu. Zależy mi na poręczności zestawu. Ale kto wie co bedzie za kilka lat.

Teraz głównie kotka 55 Lb i spalinka 3,3 Hp.

330 D ma minusy w postaci większej wagi i sporo wyższej ceny. Ale za to grubszy materiał no i kil. Tylko czy to jest warte 500 zł?

Czy bez kila da się pływać w ślizgu czy to raczej samobójstwo? 


Edited by godski, 07 October 2014 - 21:22.


#2 OFFLINE   krzysiek

krzysiek

    Ekspert

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPip
  • 6,184 posts
  • Imię:Krzysztof

Posted 07 October 2014 - 12:53

Da się, ponton przy większych prędkościach jest bardzo niestabilny. Mam ponton z air-podłogą, powyżej 30km/h już się dygam lekko, przy 35 zaczynam się po cichu modlić.

Brak kilu to także większy dryf.



#3 OFFLINE   Tomek88

Tomek88

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3,209 posts
  • LokalizacjaGrójec
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Zienkiewicz

Posted 07 October 2014 - 13:02

Jeśli zarówno kil jak i grubszy materiał to 500zł zdecydowanie warto. Zmienisz spalinę na ciut mocniejszą i ponton będzie do wymiany a tak już ponton z kilem ma potencjał do komfortu pływania przy większych mocach.

 

Edit: Same kile można dokupować, ale grubszego materiału już nie :P


Edited by Tomek88, 07 October 2014 - 13:03.


#4 OFFLINE   pmiszk1

pmiszk1

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 874 posts
  • LokalizacjaPoznań
  • Imię:Paweł

Posted 07 October 2014 - 13:13

KM330D bardziej rozwojowy. Ja w pojedynke razem ze spalina taki zestaw mam zlozony w 30min (plus elektr. pompka). Warunek - trzeba stawać dość blisko wody bo gumiak i podloga to osobno jakies ca 30kg. Może i nie dużo ale gabarytowo niewygodne


Edited by pmiszk1, 07 October 2014 - 13:42.


#5 OFFLINE   Tomek88

Tomek88

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3,209 posts
  • LokalizacjaGrójec
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Zienkiewicz

Posted 07 October 2014 - 18:53

Mój sevmarine 290cm 45kg...



#6 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1,367 posts
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Posted 07 October 2014 - 19:43

Ten KM-330 D za 2000 to nowy czy używka ??



#7 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,596 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 07 October 2014 - 20:01

Pytania na priv. Wątek nie jest o cenie.


Edited by godski, 07 October 2014 - 20:03.


#8 ONLINE   Grzegorz B.

Grzegorz B.

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 407 posts
  • LokalizacjaStargard

Posted 07 October 2014 - 20:37

Posiadam KM330 P, pływam po jeziorach na elektryku. Niestety, nie pływałem ponotnem z kilem więc nie mam porównania. Ja chciałem o tym, że skoro będziesz wodował się głównie sam to od razu dolicz zakup kółek do wodowania.



#9 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1,367 posts
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Posted 07 October 2014 - 20:50

Jasne,że nie jest więc po co podawałeś cenę w wątku :)



#10 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,596 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 07 October 2014 - 21:21

Jasne,że nie jest więc po co podawałeś cenę w wątku :)

Po to, aby pokazać różnicę w moim wypadku. Gdyby to było 100-200 zł to bym się nie zastanawiał. Przy tysiącu również. Nie zamierzam rozprowadzać tych pontonów, jesli o to pytasz. Zostawiłem tylko różnicę w tytule aby nie kłuło w oczy niektórych.



#11 OFFLINE   maweric

maweric

    Zaawansowany

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPip
  • 1,367 posts
  • LokalizacjaRadom
  • Imię:Ryszard
  • Nazwisko:Przybyłowski

Posted 07 October 2014 - 22:09

Pominę to co napisałeś, Pływam na gumach od bardzo dawna i mogę stwierdzić że ponton z kilem to inna bajka. Sterowność , komfort i bezpieczeństwo , warto poświęcić te parę stówek na kil, tym bardziej ,że  KM-330 D ma większą gramaturę 1100gr/m2, a nie 950 to też duża różnica wyczuwalna już pod ręką ,  KM 300 ma lub miał ciśnienie 15 mbr a nie 25, i zwykłe zawory nie bostońskie,  to też przemawia za KM 330D,



#12 OFFLINE   Tomek88

Tomek88

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3,209 posts
  • LokalizacjaGrójec
  • Imię:Tomasz
  • Nazwisko:Zienkiewicz

Posted 07 October 2014 - 22:22

Pominę to co napisałeś, Pływam na gumach od bardzo dawna i mogę stwierdzić że ponton z kilem to inna bajka. Sterowność , komfort i bezpieczeństwo , warto poświęcić te parę stówek na kil, tym bardziej ,że  KM-330 D ma większą gramaturę 1100gr/m2, a nie 950 to też duża różnica wyczuwalna już pod ręką ,  KM 300 ma lub miał ciśnienie 15 mbr a nie 25, i zwykłe zawory nie bostońskie,  to też przemawia za KM 330D,

Pomimo na pewno mniejszego doświadczenia podpisuje się pod tym obydwoma rękoma.


  • delux64 likes this

#13 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,596 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 08 October 2014 - 09:00

Dzięki Panowie za rady. Wszystko rozumiem ale i tak sie zastanawiam. Na 95% nie będę pływał w ślizgu. Ponton będzie w użyciu pewnie kilka razy w roku a moze jako wieczny zapas będzie gnił w garażu. 

I prawie zawsze będę pływał sam. Kwestia wagi wiec też jest istotna.


Edited by godski, 08 October 2014 - 09:03.


#14 OFFLINE   denis-pl

denis-pl

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 54 posts
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Denis
  • Nazwisko:Miszeniow

Posted 08 October 2014 - 09:29

Sprawa jest bardzo prosta. Niema ślizgu - niema Kilu, koniec. Ja testuję swoje pontony z różnymi kombinacjami, z Kilem i bez, ze sztywną podłogą, rolowana, pełną. Nie będę się rozpisywał, kupuj śmiało z płaską podłogą, a na 500 zł dokup zestaw kołowy do wodowania + pompę elektryczną, sprawi Ci to więcej radochy niż kil bez ślizgu. Pozdrawiam.

 

p.s. przy okazji zapraszam do mojego sklepu z pontonikami ;)



#15 OFFLINE   Tomasz eS

Tomasz eS

    El Presidente

  • Twórcy
  • PipPipPipPip
  • 8,448 posts
  • LokalizacjaKrosno
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Sporniak

Posted 08 October 2014 - 09:35

A ja znowu powiem ze kil jednak sprawia wg moich doświadczeń ze nawet na elektryku odczuwalna jest większa prędkość. Wg mnie dzięki kilowi ponton stawia mniejszy opór. A co za tym idzie prędkość i zużycie prądu jest na plus... co do tego ze cięższy ... no cóż ja mam kółka do slipowania. Da rade samemu zapełniony ponton przetransportować z parkingu do przystani . OK 200 metrów w dół . Spowrotem ciężej to ciągnąć do góry ale daje rade. Z tym ze ja do drobnych ludzi nie należę raczej :D

#16 OFFLINE   denis-pl

denis-pl

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 54 posts
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Denis
  • Nazwisko:Miszeniow

Posted 08 October 2014 - 09:59

Zgadzam się, oczywiście że Kil powoduje przyśpieszenie, ale wyłącznie w trybie ślizgu. Na przykład testowałem ten sam model pontonu z kilem i bez z silnikiem 5 KM, różnica była 6 km/h (ale w ślizgu), przy mniejszych obciążeniach silnika w trybie wyporności różnica znikoma. Co do zużycia prądu - w trybie wyporności łódka z kilem ma większą powierzchnię stykową z wodą, co za tym idzie - większy opór + masa pontonu; mało prawdopodobnie żeby to oszczędzało baterię. Można ten efekt zauważyć mierząc czas wyjścia w ślizg łódki z kilem i bez. Ponton bez kila wychodzi w ślizg w parę sekund z Kilem 2,3x dłużej, a dlaczego? Dla tego że brak kila = mniejszy opór w trybach poprzednich. Inna sprawa jak takie pontony zachowują się na wodzie w ślizgu, jak piszesz - kil zaczyna ciąć wodę tym samem zwiększając kilkakrotnie charakterystyki prędkości, sterowania oraz zużycia paliwa. 


Edited by denis-pl, 08 October 2014 - 10:02.


#17 OFFLINE   godski

godski

    SUM

  • +Forumowicze
  • PipPipPipPipPip
  • 15,596 posts
  • LokalizacjaWarszawa

Posted 08 October 2014 - 10:09

Zgadzam się, oczywiście że Kil powoduje przyśpieszenie, ale wyłącznie w trybie ślizgu. Na przykład testowałem ten sam model pontonu z kilem i bez z silnikiem 5 KM, różnica była 6 km/h (ale w ślizgu), przy mniejszych obciążeniach silnika w trybie wyporności różnica znikoma. Co do zużycia prądu - w trybie wyporności łódka z kilem ma większą powierzchnię stykową z wodą, co za tym idzie - większy opór + masa pontonu; mało prawdopodobnie żeby to oszczędzało baterię. Można ten efekt zauważyć mierząc czas wyjścia w ślizg łódki z kilem i bez. Ponton bez kila wychodzi w ślizg w parę sekund z Kilem 2,3x dłużej, a dlaczego? Dla tego że brak kila = mniejszy opór w trybach poprzednich. Inna sprawa jak takie pontony zachowują się na wodzie w ślizgu, jak piszesz - kil zaczyna ciąć wodę tym samem zwiększając kilkakrotnie charakterystyki prędkości, sterowania oraz zużycia paliwa. 

Fachowa porada.... . 



#18 OFFLINE   patu

patu

    Ekspert

  • TEAM JERKBAIT
  • PipPipPipPip
  • 6,984 posts
  • Lokalizacjaokolice Szczecina
  • Imię:Patryk
  • Nazwisko:S.

Posted 08 October 2014 - 10:27

..tylko z kilem. Nie będę pisał dlaczego, w drodze ewolucji zachce Ci się silnika 6KM i...albo zmiana pontonu albo popływasz sobie w ślizgu. Co do wagi, za 100-150PLN zmajstrujesz sobie kółka slipowe.


  • Tomasz eS likes this

#19 OFFLINE   denis-pl

denis-pl

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 54 posts
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Denis
  • Nazwisko:Miszeniow

Posted 08 October 2014 - 10:38

Patu, a tu w dziesiątkę ))), Jeśli tylko u autora nad wodą niema zakazu na silniki spalinowe.

A co do ewolucji zgadzam się na 100%, zawsze brakuje... jeszcze czut-czut :)



#20 OFFLINE   spy

spy

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,309 posts

Posted 08 October 2014 - 10:43

Kil nie jest nam potrzebny do ślizgu ale do stabilizacji toru. Czy pływasz w ślizgu czy bez kil według mnie jest niezbędny.


Edited by spy, 08 October 2014 - 10:53.

  • denis-pl likes this