Jump to content

  •      Sign In   
  • Create Account

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Photo

Silnik zaburtowy - gniazdo ładowania


  • Please log in to reply
51 replies to this topic

#1 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 19 November 2014 - 10:47

Witajcie,

 

Nosze się z zamiarem wyprowadzenia z silnika przewodów do ładowania akumulatora.

Dwa kable, masowy i "+" wyprowadzę z kostek i chciałbym je zakończyć jakimś rozsądnym gniazdem w silniku tak abym dodatkowym kablem z wtyczkami łączył bez problemów silnik z aku. Jak macie w swoich silnikach to rozwiązane ?

 

Tomek


Edited by sucks_one, 19 November 2014 - 10:49.


#2 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 19 November 2014 - 11:12

Ja bym raczej nie polegał na gniazdkach, do/z akumulatora może płynąć spory prąd.



#3 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 19 November 2014 - 11:22

Ja bym raczej nie polegał na gniazdkach, do/z akumulatora może płynąć spory prąd.

Teoretycznie z silnika może popłynąć max 8A. Proponujesz bezpośrednio długi kabel podłączyć do silnika z jednej a z drugiej do aku bez gniazda?

Przecież można by założyć jakieś gniazdo żeńskie na silniku, które więcej prądu puści niż sam przewód ?

Nie chcę się czaić za każdym razem z podpinaniem kabla do silnika. Silnik na pawęży aku na jednostce i szybka piłka krótki na metr kabel zarobiony dwoma wtyczkami i mam sprawę zamiecioną. Pytanie brzmi jaka wtyczka/gniazdo ?



#4 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 19 November 2014 - 11:48

8A ? Czyli nie planujesz rozrusznika ? Bo jeśli nie to styknie cokolwiek, najlepiej żeby było uszczelnione np

http://www.conrad.pl...Stv5xoCoJ3w_wcB

albo

http://www.automatyk...3-piny-13a.html



#5 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 19 November 2014 - 12:09

8A ? Czyli nie planujesz rozrusznika ? Bo jeśli nie to styknie cokolwiek, najlepiej żeby było uszczelnione np

http://www.conrad.pl...Stv5xoCoJ3w_wcB

albo

http://www.automatyk...3-piny-13a.html

Oczywiście bez rozrusznika. Tylko i wyłącznie ładowanie aku na pokładzie :)



#6 OFFLINE   mrWhite7

mrWhite7

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 2,266 posts
  • LokalizacjaHamburg
  • Imię:Artur
  • Nazwisko:Bielecki

Posted 19 November 2014 - 14:41

Minnn Kota ma w swojej ofercie gniazdo oraz wtyczkę specjalnie do tego celu zaprojektowaną. Popatrz na eBayu powinieneś łatwo znaleźć

#7 OFFLINE   psulek

psulek

    Zaawansowany

  • Giełda komercyjna
  • PipPipPip
  • 4,806 posts
  • LokalizacjaWilcza Dziura :) /Piaseczno/Wa-wa

Posted 19 November 2014 - 22:26

Nie doczytałem, że chodzi o gniazdo

Edited by psulek, 19 November 2014 - 23:17.


#8 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 20 November 2014 - 08:22

Nie doczytałem, że chodzi o gniazdo

Chodzi o to żeby było plug & play i tylko tyle :)



#9 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 20 November 2014 - 08:29

Gniazdko zapalniczki "motocyklowe" albo "jachtowe" znaczy zamykane, spokojnie zadziała. Jeśli musi być gniazdko. Chociaż ja bym wolał złącze np z tych co wcześniej linkowałem bo łatwiej uszczelnić.



#10 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 21 November 2014 - 08:59

Temat zasadniczo ogarnięty .... rodzą się nowe pytania.

Czy przy takim układzie ładowania aku przez silnik należy stosować specjalne baterie czy zwykły żel będzie odpowiedni?

Pytam ponieważ istnieje mnóstwo wątków na temat odpowiedniej ładowarki do aku i czy alternator/ prądnica w silniku nie będzie niszczyć typowego żela?



#11 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 21 November 2014 - 16:34

Nie będą niszczyć, ale sprawdź czy na 100% masz prąd stały :]

#12 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 24 November 2014 - 08:17

Nie będą niszczyć, ale sprawdź czy na 100% masz prąd stały :]

Wczoraj podczas konserwacji sprawdziłem napięcie jakie wychodzi z silnika i trochę się zdziwiłem bo zakres napięcia w zależności od obrotów wynosił od 10V do prawie 13V. Jak rozumiem jest to normalne? Chyba że stabilizator napięcia powinien w węższym zakresie stabilizować? Sorry za być może laickie pytania ale jest to mój pierwszy raz i wolę się upewnić zanim zrobię coś bez sensu.



#13 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 24 November 2014 - 13:45

Napięcie ładowania powinno wynosić 13,9V-14,5V - oczywiście w optimum prędkości silnika. O wiele niższe napięcie sugeruje uszkodzenie.



#14 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1,214 posts
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Posted 25 November 2014 - 01:54

A jaki to jest w ogole silnik?

Edited by crizz100, 25 November 2014 - 01:56.


#15 OFFLINE   sucks_one

sucks_one

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 882 posts
  • LokalizacjaKonstancin Jeziorna
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Kurek

Posted 25 November 2014 - 08:20

A jaki to jest w ogole silnik?

Mercury 15HP 4SS. Jeżeli jest za niskie napięcie tzn, że alternator/ prądnica jest uszkodzona czy stabilizator? :)



#16 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 25 November 2014 - 11:13

Stawiam na prądnicę, regulator jak zdycha to najczęściej puszcza napięcie >15V, albo nie daje prądu wcale. Najlepiej byłoby żebyś dał do sprawdzenia dobremu elekronikowi/eleketromechanikowi.



#17 OFFLINE   towmala

towmala

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 16 posts
  • LokalizacjaGdańsk
  • Imię:TOMASZ
  • Nazwisko:GINAŁ

Posted 26 November 2014 - 16:02

Temat zasadniczo ogarnięty .... rodzą się nowe pytania.

Czy przy takim układzie ładowania aku przez silnik należy stosować specjalne baterie czy zwykły żel będzie odpowiedni?

Pytam ponieważ istnieje mnóstwo wątków na temat odpowiedniej ładowarki do aku i czy alternator/ prądnica w silniku nie będzie niszczyć typowego żela?

zwykłej bateri nie szkodzi ale żelówkę szybko załatwi


  • spinn51 likes this

#18 OFFLINE   newrom

newrom

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 1,017 posts
  • LokalizacjaKraków... czasami

Posted 26 November 2014 - 18:57

Jeśli napięcie będzie w normie, a silnik będzie potrafił uzupełniać straty prądu z akku (czyli bilans energii będzie dodatni) to nic złego się żelowemu nie stanie. Nie wiem skąd to przeświadczenie że żelowy znaczy specjalnej troski.

#19 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1,214 posts
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Posted 26 November 2014 - 21:35

A no jest specjalnej troski bo nawet jednorazowe naladowanie go wyzszym niz 14,4V uszkadza go bezpowrotnie

#20 OFFLINE   crizz100

crizz100

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1,214 posts
  • Lokalizacjamultikonto (@esoxx87, @Marcisio1, @esexlucius)

Posted 26 November 2014 - 21:35

A no jest specjalnej troski bo nawet jednorazowe naladowanie go wyzszym niz 14,4V uszkadza go bezpowrotnie