Może ktoś z Was ma doświadczenie z tymi akumulatorami i podzieli się widzą i doświadczeniem.
Z góry serdeczne dzięki :
Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.
Napisano 29 grudzień 2017 - 12:00
Może ktoś z Was ma doświadczenie z tymi akumulatorami i podzieli się widzą i doświadczeniem.
Z góry serdeczne dzięki :
Napisano 29 grudzień 2017 - 13:44
Dużo ciekawego można się dowiedzieć na forum kamperowców (bez śladu marketingowego bełkotu).
Napisano 29 grudzień 2017 - 18:40
Dużo ciekawego można się dowiedzieć na forum kamperowców (bez śladu marketingowego bełkotu).
Ciekawa lektura, dzięki.
Napisano 29 grudzień 2017 - 19:39
Napisano 29 grudzień 2017 - 20:51
@siarq - dzięki , naczytałem się już chyba dość.
Wiedzę teoretyczną nabyłem .
Bms tak jak napisałeś podstawa ,ale czy dodatkowo balansery na każdą cele ??? ,
Na pewno 4 ogniwa LiFePO4 po 3,2V/100Ah + BMS + ( no właśnie balanser czy nie ).
Napisałem do paru firm czekam na odpowiedzi .
Jeśli chcesz by układ pracował na 12,24,36V ; musisz tworzyć pakiety, moduły np: (12V/10Ah)
Z takich modułów będziesz mógł tworzyć dowolne zestawy szeregowe i równoległe uzyskując 12,24,36 czy 48V o różnych pojemnościach .
Użytkownik maweric edytował ten post 29 grudzień 2017 - 21:26
Napisano 29 grudzień 2017 - 21:28
Masz dwa rodzaje aku lifepo4 - albo 4 ogniwa po 3,2v i do każdego balanser, który optymalizuje proces rozładowania i ładowania, albo posklejane saszetki z lifepo4 i wtedy każda powinna być balansowana. Na podobnej do saszetek zasadzie działa składak z ogniw typu paluszek. Gotowy bms jest bardzo duży i dużo pracy wymaga jego wlutowanie w obwód. Za to masz monitoring każdej z cel.
Moja wiedza jest czysto teoretyczna, ale z ego co do tej pory nazbierałem w wiedzy - lepiej w każdej sytuacji mieć bms. Adam słusznie pisze o prądach rozładowania. One zazwyczaj mają związek z pojemnością i na mój ogląd sytuacji nie ma sensu wchodzić w mniejsze pojemności niż 90-100ah.
Zgadaj do użytkownika Vonla, on składał sam aku z ogniw, wiedzę nt zabezpieczeń pewnie ma.
Napisano 29 grudzień 2017 - 22:30
@siarq - co do Winstona i GWL/Power Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH)
The monolithic 12V batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace. The battery must be managed as a single monolithic 12V block.
Nie posiadają żadnej elektroniki , czyli monoblok bez BMS , tylko zbilansowane ogniwa. Żeby pracowały równolegle lub szeregowo trzeba dołożyć BMS.
Napisano 29 grudzień 2017 - 23:05
Użytkownik siarq edytował ten post 29 grudzień 2017 - 23:10
Napisano 30 grudzień 2017 - 07:49
Jeżeli łączysz ogniwa lub pakiety ogniw(rownoległych) szeregowo to zawsze powinieneś używać balansera. Zabezpieczasz w ten sposób ogniwa przed nadmiernym rozładowaniem/naładowaniem.
Równoległe pakiety będą zawsze mieć różną pojemność(np kilka mAh) i przez to w trakcie kolejnych ładowań i rozładowań napięcia na poszczególnych celach będą się rozjeżdżać i mimo, że twój akumulator będzie miał np te 9,9V po naładowaniu to na celach(pakietach równoległych) wcale nie będzie równo po 3,3V, tylko np 3,1V 3,3V i 3,5V. Część z tych cel będzie przeładowywana z kolei po rozładowywaniu pakietu te cele z niższym napięciem będą powodować odcinanie prądu z pakietu. W ten sposób z czasem wykorzystujesz coraz mniejszy % pojemności akumulatora i do tego przeładowywujesz ogniwa co powoduje niszczenie ogniw i coraz większe różnice w pojemnościach cel co potęguje dalsze rozjazdy napięć. Prawda jest taka, że pakiet ogniw nawet nowych bez balansera nie przeżyje zbyt długo.
BMS zabezpiecza pakiet ogniw przed nadmiernym rozładowaniem i przeładowaniem, jednak do prawidłowego działania potrzebujesz jeszcze balanser, który będzie wyrównywał napięcia na poszczególnych celach. Jednak każdy normalnym BMS powinien zawierać balanser, szczególnie bms dla ogniw litowych.
Napisano 30 grudzień 2017 - 08:53
To rozumie , że ten moduł :
https://www.ev-power...h-4-0.html#tab1
załatwia sprawę i balanserów i bms ,
Sprawdziłem, można kupić bez bluetootha, niestety nie dostępny,( cena około 80 Euro taniej )
Napisano 30 grudzień 2017 - 09:58
Napisano 30 grudzień 2017 - 10:57
czy ktoś pływa już na tych akumulatorach ? staję przed zakupem 100 Ah i się wacham wolę dołożyć jeśli są naprawdę dobre .
Napisano 30 grudzień 2017 - 11:26
czy ktoś pływa już na tych akumulatorach ? staję przed zakupem 100 Ah i się wacham wolę dołożyć jeśli są naprawdę dobre .
Walczę z tematem 2 miesiące, wiem że będę pływał już w tym roku na lifepo4. Po za ceną żadnych wad .
Napisano 30 grudzień 2017 - 14:03
To rozumie , że ten moduł :
https://www.ev-power...h-4-0.html#tab1
załatwia sprawę i balanserów i bms ,
Sprawdziłem, można kupić bez bluetootha, niestety nie dostępny,( cena około 80 Euro taniej )
Tak ten moduł załatwi sprawę.
Dodam do tego co napisał @siarq, że warto kupując akumulator dobrać pojemność tak aby rzeczywisty prąd rozładowania był niższy niż ten podany w nocie katalogowej (np 50-60% wartości). Te katalogowe prądy rozładowania ciągłego są dość zawyżone(przynajmniej w przypadku ogniw liion a dla lifepo4 też nie powinno być inaczej kupując pendrive czy dysk 128GB też nie masz tyle pojemności tylko troszke mniej Mimo ze te ogniwa bardziej "lubią" rozładowanie wysokimi prądami niż lifepo4) i są mierzone przy dobrym chłodzeniu. Znacznie poprawi to żywotność pakietu, do tego warto doładowywać akumulator jak często się da bo baterie litowe lubią częste ładowywanie i wydłuża to ich cykl życia.
Dołączam tu przykładowy wykres "życia" ogniw lifepo4. na osi poziomej jest głębokość rozładowania w jednym cyklu a na osi pionowej liczba cykli( ze skalą logarytmiczną). Można łatwo zauważyć jak wpływa prąd rozładowania i głębokość rozładowania na ilość cykli życia. W porównaniu rozładowania prądem 1C i 1/4C, przy 100% rozładowaniu dla prądu 1/4C ilość cykli jest ponad dwukrotnie wyższa. Tak samo ma się głębokość rozładowania, dla przykładu wezmę dość skrajne punkty, żeby prosto się liczyło. Porównajmy rozładowanie prądem 1C, 100% i 25% dla 100% ilość cykli to lekko ponad 1tyś a dla 25% 15tyś. Łatwo policzyć z którego ogniwa więcej wyciągniesz. Wiadomo dochodzi tu jeszcze samo starzenie się ogniwa w trakcie użytkowania ale łatwo zauważyć trend. Dodam, że rozładowanie 1C oznacza rozładowanie prądem wynoszącym jednokrotność pojemności czyli masz akumulator 100Ah to prąd rozładowania 1C odpowiada 100A i odpowiednio dla 1/4C to 25A.
http://gwl-power.tum...ge/130701906811
Dodam jeszcze, że ilością cykli życia dla ogniw oznacza się ilość cykli po których pojemność spadnie do 80% wartości początkowej, a więc możesz go użytkować jeszcze troszku dłużej.
Użytkownik Maju91 edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:09
Napisano 30 grudzień 2017 - 14:23
No i znaleziony Deep Cycle 12V/100 Ah Lifepo4 akumulator dedykowany pod silnik trollingowy
Parametry :
12V/100ah
Voltage 12.8V
Normal capacity 100Ah
Dimensions (L*W*H) (L) 260 * (W) 172 * (H) 225mm
Constant discharging current 40-50A
Max discharging current 80-100A
Peak current 200-250A(<1S)
Cut off voltage 9-10A
Charge voltage 14.6-14.8V
Recommended charge current 10-20A
Charge time 5-8 hours
Weight 10kg
Wbudowany BMS i wskaźnik led. Waga z obudową i kartonem 16 kg
Czyli majówka testy.
Użytkownik maweric edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:25
Napisano 30 grudzień 2017 - 14:28
Napisano 30 grudzień 2017 - 14:43
A taka?
http://lithpower.man...PO4-Battery.htm
Jak widać potrzeba 5 chłopa i 2k usd, przesyłka 120 uzd wliczona. Cło pewnie doliczyć trzeba też
Użytkownik Maciej_K edytował ten post 30 grudzień 2017 - 14:52
Napisano 30 grudzień 2017 - 14:57
Napisano 30 grudzień 2017 - 15:12
A taka?
http://lithpower.man...PO4-Battery.htm
Jak widać potrzeba 5 chłopa i 2k usd, przesyłka 120 uzd wliczona. Cło pewnie doliczyć trzeba też
Gdzie tam widzisz przesyłkę wliczoną ???
Trzeba doliczyć cło, ale to grosze + Vat 23%
Użytkownik maweric edytował ten post 30 grudzień 2017 - 15:13
Napisano 30 grudzień 2017 - 15:14
Dojda oplaty to wyjdzie z 500$. Nie jest źle jak za 100ah. Ja jeszcze dumam nad tym:) póki co potrzebuje tylko do wciagarki i echo. Jednak gdzieś tam chodza glupie myśli o silniku 3/6kw. I w ten czas mocy trza więcej
W porównaniu z ceną tego zestawu bez BMS to i tak rewelacja;
https://www.sonarskl...nego-p-665.html
0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych