Zejdź do 5V i się nie podniosą
co do carbona. To zależy w jakiej konfiguracji i ile cali . Moja 9" z 3d i tm 150 bierz 3A.
Co do monitorowania aku. Można jak koledzy wyżej używać różnej maści woltomierzy, bądź lepszym rozwiazaniem.jest watomierz z funkcją prądu, zliczania ah. W ten czas widać wszystko. Napięcie , prąd, ile ah ubyło, Ile orientacyjnie zostało (jeśli znamy faktyczną pojemnosc)
Jakieś konkretne marki/modele, czy jakiś przetestowane w praktyce?
Co do wskazywania przez echosondę napięcia to mogą być przekłamania, bo zależy gdzie mamy ją wpiętą, ale zakładając że na samych zaciskach to przy poborze 3A (na 1,5mm^2 i długości 3m) będzie to w okolicach 0,1V, czyli w sumie niewiele, chyba że mamy bardzo cienkie przewody o większej rezystancji to odpowiednio więcej.
1. mam wodoodporny voltomierz naklejony na aku, koszt jakieś 20 PLN, obserwuje go co pokazuje pod obciązeniem, tzn jeśłi płynę na elektryku i voltomirze pokazuje 11 V to długo tak nie pociągnie, dolna granica dla aku to 10,5V, poniżej nie ma co rozładowywać
2. liczę amperogodziny, np Echosonda ma podane w manualu ile zjada i tak np HDS Carbon maksymalnie łyka 2.3A, czyli np 30Ah powinno starczyć na dzień pływania, podobnie niektórzy producenci silników elektrycznych podaja oreitnacyjne zapotrzebowanie na prą i tak 55lbs potrafi na najwyższym biegu łyknąć i 50A, co dla aku 100Ah daje niecałe 2h pływania
3. patrząc jednak na pojemnośc aku a zuzyce pod obciążeniem np na amperomierzy pamiętaj, że im wyższy prąd np 50A pobierane od 100Ah aku nie oznacza, ze wystarczy na 2h, zwykle starczy na trochę więcej niż 90 minut, ponieważ pojemność aku 100Ah podana jest na rozładowywanie prądem przez 20h czyli w tym wypadku prądem 5Ah, a przy wyższym poborze pojemność aku nie jest 100Ah tylko znacząca mniej. Do tego dochodzi temperatura otoczenia i wiele innych czynników
Ad 1) Co w momencie kiedy chcemy schować akumulator w bakiście?
Ad 2) Takie obliczenia można wykonać dla nowego akumulatora i to zakładając najgorszy przypadek, czyli pobieranie maksymalnego prądu, ale nie uwzględnimy - starzenia się akumulatora oraz zmiennego poboru prądu oraz tego jaki jest współczynnik Peukert'a dla naszego akumulatora (można założyć standardowo 1,25)
Ad 3) Dokładnie tak jest jak Kolega pisze, pojemność akumulatora jest podawana zazwyczaj dla 20h rozładowania - C20 (http://solarhomestea...p-hour-ratings/) - stałym prądem, czyli jeżeli mamy pojemność 100Ah to taką pojemność wyznaczono dla prądu 5A (100Ah/20h), co w przypadku rozładowywania przez silnik elektryczny prądem 50A, przybliżoną wartość czasu po jakim zostanie rozładowany akumulator określa prawo Peukert'a - niestety nie znalazłem opisu po polsku i jeżeli ktoś nie włada angielskim to może wrzucić w Google tłumacz (edit: mam problem z klikalnośćią tego linka może Admin pomoże(?):
http://en.wikipedia....i/Peukert's_law
Jak to widzę:
Aplikacja mobilna (akumulator można schować w bakiście i wszystko odczytujemy sobie na telefonie, bo połączenie jest przez Bluetooth) odczyty - prąd, napięcie, % naładowania akumulatora, czas jaki nam pozostał do pływania przy aktualnym poborze prądu (uwzględniający współczynnik Peukert'a) - idąc dalej skoro mamy w telefonie GPS to uwzględniając trasę jaką pokonaliśmy przez ostatnie np. 30 sekund jesteśmy w stanie oszacować ile km jesteśmy w stanie przepłynąć jeszcze - idąc dalej mając punkt startu możemy łatwo wyznaczyć dystans w linii prostej i porównać, czy jesteśmy w stanie wrócić płynąc z taką prędkością, bo może trzeba płynąć wolniej... urządzenie mogłoby też rejestrować proces ładowania i rozładowania dzięki czemu można zobaczyć starzenie się akumulatora i wpływ np. cykli głębokiego rozładowania na pojemność (żeby porównać wyniki ze znamionowymi trzeba były mieć urządzenie rozładowujące stałym prądem niezależnie od napięcia akumulatora - czyli dynamiczne obciążenie) - co sądzicie o takim rozwiązaniu przydatne, czy za duży bajer?