Cześć braci wędkarska!
A propos wątku "jedna opłata - wszystkie akweny", szczególnie odnośnie do ostatniego "newsa" tj. konferencji Wód Polskich, abstrahując czy się z tym zgadzamy czy wręcz odwrotnie, jedna rzecz przykuła moją uwagę: tzw. czynnik rządowy planuje pogrzebać w przepisach. Tu zaświeciła mi się lampka i pomysł, by może zaproponować zaostrzenie kar za kłusownictwo, połów bez uprawnień itp? Przynajmiej tyle można zrobić z poziomu "zza klawiatury"....
Na priv korespondowałem z modem "Friko" i mamy następującą propozycję:
1. Konsultujemy na tym forum propozycję zmian do Ustawy o rybactwie śródlądowym, wraz z uzasadnieniem - czas na konsultacje i Wasze opinie to 7 dni, po którym zamykamy wątek
2. Robimy petycję na petycjeonline i zbieramy podpisy, oczywiście staramy się "rozreklamować" akcje na innych forach, kanałach, etc.
3. Przekazujemy propozycję zapisów do Ustawy i wyniki petycji dalej, m.in. do Wód Polskich.
petycja.jpg 119,45 KB 20 Ilość pobrań
Link do aktualnych przepisów: http://isap.sejm.gov...19850091Lj.pdf
Propozycja zmian przepisów poniżej:
Uzasadnienie:
Mając na względzie nieaktualność przepisów karnych Ustawy o rybactwie śródlądowym, w szczególności brak funkcji ostraszającej i adresującej istotne kwestie ochrony przyrodniczej niniejszym przedstawiamy propozycję zmian zapisów Ustawy. Zwracamy uwagę, że w ostatnich dziesięciu latach, nastąpił istotny wzrost średniego wynagrodzenia w gospodarce (ponad 70%, do poziomu 6 133 zł na koniec 4 kwartału 2021 r - dane GUS) i w konsekwencji, aktualne poziomy kar wskazane w ustawie przestały pełnić funkcję osdtraszającą i wymagają w tym względzie aktualizacji, podobnie zresztą jak to miało miejsce w przypadku mandatów karnych za przekroczenie prędkości.
Zwracamy podadto uwagę, że propozycja zapisów wprowadza zmianę merytoryczną, polegającą na zwiększeniu penalizacji połowów wędkarskich bez posiadanych uprawnień. Oprócz w/w zmiany proponujemy odejście od karanie faktu braku posiadania karty/zezwolenia "przy sobie" na rzecz wprowadzenia istotnej kary za brak posiadania uprawnień. Pozwoli to, w naszej ocenie, na rozróżnienie sytuacji zapomnienia od systuacji świadomego naruszenia przepisów.
Propozycja zapisów:
Art. 27.
1. Uprawniony do rybactwa, który:
1) nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 4a ust. 1 lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 4a ust. 2,
2) korzysta z wód obwodu rybackiego bez wymaganego operatu rybackiego lub wbrew założeniom tego operatu lub prowadzi gospodarkę rybacką z naruszeniem przepisu art. 6c
– podlega karze grzywny nie niższej niż 5000 zł.
Art. 27a.
1. Kto:
1) dokonuje połowu ryb z naruszeniem art. 7 ust. 1a[MPO1] ,
2) narusza przepis art. 16 lub przepisy wydane na podstawie art. 21 pkt 4, nie oznakowując obrębu hodowlanego albo ochronnego lub niewłaściwie je oznakowując, lub nie będąc do tego uprawnionym, umieszcza takie oznakowanie lub niszczy oznakowanie obrębu hodowlanego albo ochronnego,
3) wbrew obowiązkowi określonemu w art. 13 ust. 2 wstępuje do obrębu hodowlanego bez uzgodnienia terminu, miejsca lub sposobu wejścia do obrębu hodowlanego z uprawnionym do rybactwa w tym obrębie albo wstępuje do obrębu hodowlanego niezgodnie z tymi uzgodnieniami,
4) dokonuje połowu ryb, wykorzystując do tego jednostkę pływającą nieoznakowaną albo oznakowaną niezgodnie z art. 20 ust. 2,
5) dokonuje amatorskiego połowu ryb z naruszeniem art. 20 ust. 6 [MPO2]
– podlega karze grzywny albo karze nagany.
2. Karę, o której mowa w ust. 1, wymierza się odpowiednio za usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo w popełnieniu czynu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–5.
3. Orzekanie w sprawach określonych w ust. 1 następuje w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 27b.
1. Kto:
1) dokonując połowu ryb, narusza zakaz określony w art. 8 ust. 1 pkt 1–[MPO3] 5[MPO4] lub 11–13,
2) dokonując amatorskiego połowu ryb:
a) używa podrywki wędkarskiej niezgodnie z art. 7 ust. 1,
b.) narusza zakaz określony w art. 10 ust. 1 pkt 2[MPO5] ,
c) narusza zakaz określony w art. 17 ust. 7[MPO6] ,
3) narusza określone w art. 2 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 2 ust. 2 warunki chowu, hodowli lub połowu organizmów żyjących w wodzie innych niż ryby,
4) dokonuje zarybień niezgodnie z art. 4b ust. 1,
5) nie stosuje się do nakazu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lub 2,
6) dokonuje połowu ryb na rzecz uprawnionego do rybactwa, nie posiadając dokumentu stwierdzającego upoważnienie, o którym mowa w art. 5,
7) narusza przepis art. 20 ust. 1, 4 lub 5 [MPO7]
8) dokonuje połowu ryb na rzecz uprawnionego do rybactwa, nie posiadając upoważnienia, o którym mowa w art. 5,
9) dokonując amatorskiego połowu ryb:
a) nie posiada karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego lub używa tej karty mimo sądowego orzeczenia o odebraniu karty wędkarskiej lub karty łowiectwa podwodnego,
b.) nie posiada zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, bądź nie stosuje się do warunków zezwolenia,
– podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny nie niższej niż 1000 zł.
2. Karę, o której mowa w ust. 1, wymierza się odpowiednio za usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo w popełnieniu czynu, o którym mowa w ust. 1.
3. W razie ukarania za wykroczenia określone w ust. 1, sąd może orzec o podaniu orzeczenia o ukaraniu do publicznej wiadomości, na koszt ukaranego.
4. W razie ukarania za wykroczenia określone w ust. 1, sąd może dodatkowo orzec, odpowiednio:
1) na rzecz pokrzywdzonego:
a) obowiązek naprawienia szkody, na wniosek tego pokrzywdzonego, lub
b.) uprawnionego do rybactwa nawiązkę w wysokości od dziesięciokrotnej do dwudziestokrotnej wartości przywłaszczonych ryb;
2) przepadek rybackich narzędzi połowowych i innych przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia wykroczenia, a także przedmiotów pochodzących bezpośrednio lub pośrednio z wykroczenia, na rzecz uprawnionego do rybactwa;
3) trwałe odebranie karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego bądź jej przekazanie do depozytu sądowego na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, do czasu złożenia przez osobę ukaraną ponownego egzaminu z wynikiem pozytywnym.
5. O orzeczeniu środka karnego, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, sąd powiadamia właściwy organ, upoważniony do wydawania karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego.
6. Orzeczenie o przepadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może dotyczyć również przedmiotów niestanowiących własności sprawcy.
7. Orzekanie w sprawach określonych w ust. 1, następuje w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 27c.
1. Kto:
1) poławia raka szlachetnego lub błotnego, nie będąc do tego uprawnionym,
2) nie będąc uprawnionym do rybactwa albo osobą poławiającą na jego rzecz, poławia ryby rybackimi narzędziami lub urządzeniami połowowymi,
3) narusza zakaz określony w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 1,
4) narusza zakaz określony w art. 3i, art. 8 ust. 1 pkt 6–10 i ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 11, art. 14 ust. 2 lub art. 19 ust. 1,
5) nie stosuje się do nakazu, o którym mowa w art. 10 ust. 2,
6) dokonuje połowu ryb niezgodnie z otrzymanym zezwoleniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 lub 2,
7) przegradza łożysko wody płynącej sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi bez zezwolenia, o którym mowa w art. 17a ust. 1 lub 2, albo przegradza to łożysko niezgodnie z tym zezwoleniem
– podlega grzywnie nie niższej niż 5000 zł, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
2. W razie skazania za przestępstwa określone w ust. 1, sąd orzeka o podaniu orzeczenia o skazaniu do publicznej wiadomości, na koszt skazanego.
3. W razie skazania za przestępstwa określone w ust. 1, sąd dodatkowo orzeka, odpowiednio:
1) na rzecz pokrzywdzonego:
a) obowiązek naprawienia szkody, na wniosek tego pokrzywdzonego, lub
b.) uprawnionego do rybactwa nawiązkę w wysokości od dziesięciokrotnej do dwudziestokrotnej wartości przywłaszczonych ryb;
2) przepadek rybackich narzędzi połowowych i innych przedmiotów, które służyły lub były przeznaczone do popełnienia przestępstwa, w szczególności środków pływających i środków transportu, a także przedmiotów pochodzących bezpośrednio lub pośrednio z przestępstwa;
3) trwałe odebranie karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego bądź jej przekazanie do depozytu sądowego na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, do czasu złożenia przez osobę skazaną ponownego egzaminu z wynikiem pozytywnym;
4) zakaz składania oferty do konkursu ofert na oddanie w użytkowanie obwodu rybackiego na okres od roku do 3 lat.
4. O orzeczeniu środka karnego, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, sąd powiadamia właściwy organ, upoważniony do wydawania karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego.
5. Orzeczenie o przepadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, może dotyczyć również przedmiotów niestanowiących własności sprawcy.
[MPO1]Żywiec tylko z wody w której się łowi
[MPO2]Pływanie z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa
[MPO3]Wymiary, okresy, limity, 50m od tamy
[MPO4]Sieci? – przecież o tym jest w 27c
[MPO5]Wprowadzenie do obrotu
[MPO6]Czasowy zakaz łowienia w miejscu i konkretnym czasie
[MPO7]Narzędzia połowowe
*przypisy "MPO" robocze mojego autorstwa, bez znaczenia dla treści zapisów.
** Wstępna propozycja petycji:
W imieniu części środowiska wędkarskiego, w szczególności zgromadzonego wokół forum wędkarskiego jerkbait.pl, które propaguje etyczne postawy, w tym zasady tzw. złów i wypuść (inaczej no-kill) oraz mając na względzie:
- zapowiedziane na ostatniej konferencji Wód Polskich zmiany prawne
- pogarszający się stan naszych wód
- zwiększoną presję rybacką i wędkarską
- istotną nieaktualność przepisów Ustawy o rybactwie śródlądwym
niniejszym postulujemy:
1) zaostrzenie kar za kłusownictwo, w tym także za połów amatorski bez wymaganych uprawnień oraz naruszenia okresów, limitów czy wymiarów ochronnych. W naszej ocenie, w szczególności w zakresie istotnych naruszeń oraz mając na względzie szkodliwość zarówno społeczną jak i szkody przyrodnicze, aktualnie wskazane dolne progi kar nie przystają do rzeczywistości.
2) racjonalizację przepisów karnych i zwiększenie ich przejrzystości poprzez rozgraniczenie rybactwa i wędkarstwa amatorskiego, ale także przegląd art. 27, art 27a, art. 27b oraz art 27c.,
3) odejście od karania za "brak przy sobie" karty wędkarskiej lub innych dokumentów poświadczających uprawnienie do wędkowania (odrębną sytuacją jest kwestia pozostawienia dokumentów w domu, a inną kwestią jest brak posiadania uprawnień, który to powienien być istotnie karany),
4) dostosowanie przepisów art 7 ust. 4 - tj. zwolnienie cudzoziemców z obowiązku posiadania karty wędkarskiej do aktualnej struktury społeczeństwa RP. Za naruszające zasadę równości względem prawa uważamy odrębne traktowanie obywateli RP od osób de facto przebywających na terenie RP przez dłuższy okres czasu. Jak rozumiemy, intencją przepisu było dopuszczenie do wędkarstwa cudzoziemców przybyłych na teren RP w celach turystycznych.
W miejscu tym, pragniemy pozostawić otwarte pytanie, czy aktualnie - przy bardzo złej sytuacji naszych wód - możemy sobie pozwolić na szerokie dopuszczenie do łowisk bez karty wędkarskiej. Do rozważenia pozostawiamy także ewentualny pomysł umożliwienia połowu osobie nieposiadającej karty wędkarskiej pod warunkiem posiadania stosownego uprawnienia (czyt. opłacenie pozwolenia) oraz pod warunkiem nadzoru osoby posiadającej kartę wędkarską.
Użytkownik Friko edytował ten post 07 luty 2022 - 13:58