Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

LifePO4 + silnik elektryczny + bezpiecznik + hermetyczna obudowa - CZY to jest wymagane ??


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
6 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 13 postów

Napisano 12 czerwiec 2024 - 16:36

Witam, 

 

Jakiś czas temu znajomy zgłosił reklamację akumulatora LifePO4, 100 ah i w odpowiedzi od sprzedawcy otrzymał następującą informację:

- akumulatory typu LifePO4 jeżeli są użytkowane z silnikiem elektrycznym powinny być zamknięte w hermetycznej obudowie

- do akumulatora należy podpiąć bezpiecznik 70-60 amper, zabudowany na czerwonym kablu przed silnikiem

 

W przeciwnym wypadku, sprzedawca twierdzi, że dochodzi do utraty gwarancji i wszelkie roszczenia nie będą uwzględniane. 

 

Jako że również posiadam akumulator LifePO4, użytkowany już od dwóch lat, niejednokrotnie podczas sporego deszczu (bez obudowy i bezpiecznika) zastanawiam się czy to, co przekazał sprzedawca jest zgodne z prawdą, czy też było tylko jakiegoś rodzaju unikiem ?

 

Bardzo proszę o pomoc doświadczonych w elektronice Forumowiczów, za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję. 



#2 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5510 postów
  • Imię:adam

Napisano 12 czerwiec 2024 - 20:22

Szczelność baterii wbrew pozorom jest nie tak łatwo uzyskać , a jeśli ow

bateria ma wyswietlacz , to już wogole trudna sprawa . Większość awarii dotyczy właśnie nieszczelności i idący później za tym punktem rosy w środku .i tu nawet deszczu nie trzeba , wystarczy nieszczelna obudowa , spora różnica temperatur i jest finał z czasem.   Bms realizuje funkcję wyłączenia przy zwarciu, więc ten bezpiecznik jest dodatkowym zabezpieczeniem . Jak dla mnie jeśli stosować , to tylko i wyłącznie bezpieczniki topikowe/jednorazowe , ktore zawsze trzymają parametry i są niezawodne. W przypadku krytycznym i awarii bms on zadziała na 100%.  Poza tym sprzedawca nie będzie w stanie udowodnić czy bezpiecznik był czy nie…automaty typu marine omijać szerokim łukiem z daleka - większości tandetna straszna . 


Użytkownik siarq edytował ten post 12 czerwiec 2024 - 20:23

  • Marcin1991 lubi to

#3 OFFLINE   Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 13 postów

Napisano 13 czerwiec 2024 - 13:08

Reasumując, czy sprzedawca ma rację, czy te dodatkowe środki są zbędne ?



#4 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5510 postów
  • Imię:adam

Napisano 13 czerwiec 2024 - 13:48

w warunkach gwarancji jest zapis na ten temat ? sa oznaczenia na baterii o tym , aby chronic przed warunkami atmoseferycznymi, i stosowaniu dodatkowego zabezpieczenia urzadzen? , jesli nie ma , to sa to fanaberie sprzedawcy i odbijanie pileczki. Na jakiej podstawie sprzedawca twierdz, ze ma byc bezpiecznik 60-70A? jaki prad obsluguje bateria ? 100A? 



#5 OFFLINE   Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

    Nowy

  • +Forumowicze
  • Pip
  • 13 postów

Napisano 13 czerwiec 2024 - 15:41

Oczywiście nie ma nic w warunkach gwarancji, ani w żadnym opisie aukcji. Bardzo zaniepokoiło mnie, że kolega dostał taką odpowiedź. Chciałbym bezpiecznie użytkować mój aku i silnik, ale to co napisał sprzedawca wygląda na bujdę...

 

Niemniej, ja się na tym nie znam, więc wolałem sprawdzić czy ktoś bardziej doświadczony spotkał się z takimi "wymogami". 
 



#6 ONLINE   adiz1

adiz1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 222 postów
  • Lokalizacjawoj. śląskie

Napisano 14 czerwiec 2024 - 09:22

Sprzedawca akumulatora wymyśla. Z punktu widzenia silnika elektrycznego ( przynajmniej części modeli) jest coś na rzeczy. Minn Kota zaleca dać bezpiecznik na przewodach z aku, np dla Endura 55 lbs sugeruje bezpiecznik 60A. Mówi się, że w pewnych rzadkich sytuacjach ( wkręcenie czegoś w śrubę i nie wyłączenie silnika) może dojść do przegrzania/ nadpalenia przewodów. W przypadku użytkowania pontonu, warto mieć to na uwadze. Ja takie zabezpieczenie poczyniłem, ale automatyczny bezpiecznik się nie sprawdza ( wybija mi go bez potrzeby , po kilku minutach płynięcia z manetką na max). Zmienię automat bezpiecznik topikowy, tylko szukam porządnej obudowy.

#7 OFFLINE   siarq

siarq

    Ekspert

  • PRZEDSTAWICIEL MARKI
  • PipPipPipPip
  • 5510 postów
  • Imię:adam

Napisano 14 czerwiec 2024 - 14:09

idz do sklepu motoryzacyjnego i kupisz za pare zloty , bezpieczniki atuomatyczne DC - takie normalne sa drogie , a te ultra marine sa tanie i dzialaja jak chca...amen