Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Tuning mechaniczny kołowrotków

#shimano #tuning #upgrade #kołowrotek

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
53 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   Lucky_69

Lucky_69

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 53 postów
  • LokalizacjaLubuskie

Napisano 20 sierpień 2024 - 10:06

Witajcie,

 

Próbowałem znaleźć podobny temat ale bez skutku, więc zakładam nowy.

 

Czy ktoś z was przeprowadzał zabieg tuningu mechanicznego kołowrotka - chodzi mi tutaj o wymiane tulejek z tworzywa na łożyska, głównie w Shimano.

 

Najbardziej popularne modele które są tak "apgrejdowane" to Vanford, Stradic, Ultegra. Poniżej filmik z przykładowego zabiegu na Vanfordzie:

SHIMANO Vanford : How To Replace The Bushings With Bearings ( And Should You Do It ) (youtube.com)

 

Zauważyłem, że w kołowrotkach z półki średniej wyższej, jest sporo takich plastikowych tulejek, zamiast normalnych łożysk. Chciałbym przeprowadzić taki zabieg w moim sustainie, gdzie mogłbym w głownym mechanizmie dwie takie tuleje (prawdopodobnie z teflonu lub poliamidu) wymienic na lozyska:

Shimano Sustain 21 FJ - ПОЛНЫЙ ТЮНИНГ (youtube.com)

 

Sprawę ułatwia fakt, że takie gotowe paczki do tuningu można nabyć na aukcjach internetowych, więc nie trzeba mierzyć i szukać, wystarczy dobrać wg. modelu kołowrotka - no i oczywiście mieć podstawowe umiejetności mechaniczne i narzędzia.

 

Gdyby ktoś taki tuning przeprowadzał, proszę o info jak się to sprawuje - bo sens chyba jest. Podejrzewam że żywotność takich tulejek, nawet z teflonu, jest mocno ograniczona...



#2 OFFLINE   Darek_W

Darek_W

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 450 postów
  • LokalizacjaJózefosław
  • Imię:Dariusz

Napisano 20 sierpień 2024 - 10:29

Ja do Stradica wstawiłem tytanową rolkę kabłąka z Gomexusa na dwóch łożyskach i uchwyt też łożyskowany.


  • Lucky_69 lubi to

#3 OFFLINE   tetsu

tetsu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów

Napisano 20 sierpień 2024 - 11:03

Zawsze warto wymienić atrapy na łożyska. W Sustain można dodać 3 lub 4 łożyska. Napewno warto dołożyć na wormie i wtedy ustawić odpowiedni luz na wałku żeby nie stukał podczas obciążenia.
  • Mateo1989, Darek_W i Lucky_69 lubią to

#4 OFFLINE   Lucky_69

Lucky_69

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 53 postów
  • LokalizacjaLubuskie

Napisano 20 sierpień 2024 - 11:25

Zawsze warto wymienić atrapy na łożyska. W Sustain można dodać 3 lub 4 łożyska. Napewno warto dołożyć na wormie i wtedy ustawić odpowiedni luz na wałku żeby nie stukał podczas obciążenia.

 

W sustainie FJ, jest mozliwosc wymiany w pieciu miejscach. Dwa miejsca sa w przekladni glownej czyli gora i dol worma - i to by mnie najbardziej interesowalo. Do tego na rolce kablaka, osi szpuli i najmniej istotne - w uchwycie korby. 



#5 OFFLINE   tetsu

tetsu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów

Napisano 20 sierpień 2024 - 11:30

Sustain chyba w orginale ma łożysko na ośce może chodzi ci o łożysko w nakrętce rotora?.

#6 OFFLINE   Lucky_69

Lucky_69

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 53 postów
  • LokalizacjaLubuskie

Napisano 20 sierpień 2024 - 11:54

Sustain chyba w orginale ma łożysko na ośce może chodzi ci o łożysko w nakrętce rotora?.

 

Tak, dokladnie o to - tak zeby nikogo w blad nie wprowadzac

 

https://ibb.co/WcWgdnF



#7 OFFLINE   S.N.

S.N.

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 4641 postów
  • LokalizacjaMazowieckie. Lubelskie.
  • Imię:Sławek
  • Nazwisko:Nikt

Napisano 20 sierpień 2024 - 12:03

Coś tam jednak jest, jak wpiszesz wymiana tulejki na łożysko/a to kilka tematów wyskoczy.
  • Krzysiek Rogalski lubi to

#8 OFFLINE   Lucky_69

Lucky_69

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 53 postów
  • LokalizacjaLubuskie

Napisano 20 sierpień 2024 - 16:04

Trochę dzisiaj poszperałem w internecie i między sustainem a stradiciem nowym, jest taka różnica, że Sustain ma dodatkowe łożysko na szpuli i rotor MGL. Dół kołowrotka to dokładnie ta sama budowa, co ciekawe, to samo jest w nowej ultegrze. Subtelna różnica jest taka, że w sustainie są łożyska lepszej jakości. Nie wiem natomiast czy to tłumaczy różnice w cenie na poziomie 400+PLN

#9 OFFLINE   tetsu

tetsu

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 126 postów

Napisano 20 sierpień 2024 - 18:25

Nowy Stradic czyli FM ma nową przekładnie a dokładnie dłuższe zęby na kole zębatym no i zmienione osadzenie na górze wałka wormshaft a szkoda bo łożyska już tam nie wsadzisz znaczy się można ale trzeba się bawić podkładkami. Niestety wtedy łożysko nie jest do końca osadzone i wystaje przez co jest większa szansa uszkodzenia gniazda.

Użytkownik tetsu edytował ten post 20 sierpień 2024 - 18:25


#10 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3553 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 20 wrzesień 2024 - 17:36

Donoszę iż Vanqiush 23 4000hg przyjmuje mechanizmy od Tp 24 4000PG, teraz jest lekko i lekko na korbie przy zwijaniu, taka ciekawostka.
Załączony plik  IMG_3175.jpeg   91,58 KB   10 Ilość pobrań

#11 OFFLINE   saitt

saitt

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 816 postów
  • LokalizacjaWrocław
  • Imię:Paweł

Napisano 22 wrzesień 2024 - 12:01

Donoszę iż Vanqiush 23 4000hg przyjmuje mechanizmy od Tp 24 4000PG, teraz jest lekko i lekko na korbie przy zwijaniu, taka ciekawostka.
IMG_3175.jpeg


Vanquish FB i FA też przyjmował

#12 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3553 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 22 wrzesień 2024 - 16:43

@saitt ,a jak jest z 23 3000mhg ? Tam powinien jak myślę wjechać zestaw pinion i koło z TP 24 4000PG , tam worm jest inny?bo ośka szpuli krótsza?

#13 OFFLINE   Lukas 24

Lukas 24

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 158 postów

Napisano 22 wrzesień 2024 - 16:59

Jeśli dobrze pamiętam ,nie podejdzie. Chyba pinion jest inny.

#14 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3553 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 22 wrzesień 2024 - 17:01

No tak racja pinion , bo rotor inny

#15 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 250 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 23 wrzesień 2024 - 08:42

Nie tylko pinion jest problemem.

Ośka w hybrydzie ma 4mm grubości a w PG 4000 jej grubość to 4,5mm.

Można tą przekładkę wykonać na dwa sposoby, ale każdy z nich wymaga interwencji majstra ogarniętego w temacie obróbki-skrawania.  


  • przemo_w lubi to

#16 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3553 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 23 wrzesień 2024 - 10:42

Adaś akurat mam parę CNC na firmie ,to do zrobienia😎Najrozsądniej chyba dać od Tp ,koło pinion, ośkę i poprzerabiać trochę pinion pod mniejszy rotor.

#17 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 250 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 23 wrzesień 2024 - 16:48

W sposobie nr 1 oryginalna ośka zostaje, nie możesz dać ośki od PG bo ona jest dłuższa niż ta w hybrydzie.

Montujesz od PG :

- koło

- idel

- pinion

Przy czym w pinion na wewnętrznej powierzchni która ma styk z ośką trzeba zredukować do 4mm.

Gdzieś tu na forum krążył film na którym rusek to robił dokładnie w ten sposób.

Nie wiem jak w nowszych generacjach bo tych nie przerabiałem, ale w 16 Vanquishu FA pinion w hybrydzie był nieco krótszy od piniona PG i musiałem skrócić i ponownie nagwintować pinion PG.  


Użytkownik Adaś Niezgódka edytował ten post 23 wrzesień 2024 - 16:58


#18 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 250 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 23 wrzesień 2024 - 18:59

Drugi sposób to zaadoptowanie ośki od 17 TP XD 4000/C5000, jest stalowa więc nadaje się do obróbki.

Trzeba ją przerobić na wymiar ośki od hybrydy, ma 4,5mm grubości więc nie ma potrzeby zmniejszania wewnętrznego otworu w pinionie.

Jeśli w nowszych modelach wysokość pinionów w hybrydzie i 4000 są takie same to wtedy po prostu instalujesz koło, pinion i idel.

Jeśli nie, to jak w poście wyżej trzeba jeszcze skrócić pinion.


Użytkownik Adaś Niezgódka edytował ten post 23 wrzesień 2024 - 19:02


#19 OFFLINE   hasior

hasior

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 3553 postów
  • Lokalizacjatam gdzie ryby

Napisano 24 wrzesień 2024 - 14:20



#20 OFFLINE   Adaś Niezgódka

Adaś Niezgódka

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 250 postów
  • Lokalizacjanieopodal Wrocławia
  • Imię:Adam

Napisano 24 wrzesień 2024 - 15:49

Dokładnie, jest przy tym trochę dłubania.

Ja wolę (a właściwie to mój majster od obróbki-skrawania :)) ten drugi sposób z użyciem stalowej ośki, jest przy nim mniej roboty.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych