Akumulator - co wybrać?
#501 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2016 - 19:50
#502 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2016 - 19:59
przy jednorazowej akcji jaka przeprowadziles z tymi 8V , moze przezyc . naladuj i sprawdz.
#503 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2016 - 20:14
#504 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2016 - 20:16
A przy kilkukrotnym zejściu przy zelowym aku do podobnych napięć?
Żele są bardziej odporne od kwasów na tak duże rozładowanie.
#505 OFFLINE
Napisano 04 listopad 2016 - 23:58
A gdzie Ty masz jakiś licznik w akumulatorach kwasowych?
Gdzie to jest napisane/dowiedzione że akumulator ma być rozładowany do "bezpiecznego końca" i ładowany na full?
Podaj linki niech się dokształcę. Chętnie ze stron Panasonica.
Licznik w sensie ilość cykli rozł/ład. Panasonic pisze tak:
• Battery life
a) Cycle life
The cycle life (number of cycles) of the battery is
affected by such factors as battery types, charging
methods, ambient temperature, interval between
charge and discharge, or depth of discharge. Typical
cycle life characteristics of the battery are shown in
the above figure. This is typical data obtain from a
well-equipped laboratory.
Cycle times depend on each model of batteries and
may differ from this data when batteries are actully
used in the field.
Expected life is also affected by charge conditions.
For life performance, please check actual charge/
discharge pattern in the field. The life is shortened at
shallow discharge about less than 30% of rated
capacity. For additional inquiries, please contact
Panasonic office
Powyższe za http://industrial.pa.../ACD4000PE1.pdf
Generalnie szukaj informacji o cycle life. Jeśli masz ograniczoną ilość cykli to doładowywanie 10% kasuje jeden cykl jak doładowanie 70%.
Z obrazka w pdf wynika że przy 300 cyklach ma ok 90% pojemności, ale przy 425 już tylko 75%.
#506 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 01:13
Licznik w sensie ilość cykli rozł/ład. Panasonic pisze tak:
• Battery life
a) Cycle life
The cycle life (number of cycles) of the battery is
affected by such factors as battery types, charging
methods, ambient temperature, interval between
charge and discharge, or depth of discharge. Typical
cycle life characteristics of the battery are shown in
the above figure. This is typical data obtain from a
well-equipped laboratory.
Cycle times depend on each model of batteries and
may differ from this data when batteries are actully
used in the field.
Expected life is also affected by charge conditions.
For life performance, please check actual charge/
discharge pattern in the field. The life is shortened at
shallow discharge about less than 30% of rated
capacity. For additional inquiries, please contact
Panasonic office
Powyższe za http://industrial.pa.../ACD4000PE1.pdf
Generalnie szukaj informacji o cycle life. Jeśli masz ograniczoną ilość cykli to doładowywanie 10% kasuje jeden cykl jak doładowanie 70%.
Z obrazka w pdf wynika że przy 300 cyklach ma ok 90% pojemności, ale przy 425 już tylko 75%.
Proszę jaśniej.
#507 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 03:12
Jeśli masz ograniczoną ilość cykli to doładowywanie 10% kasuje jeden cykl jak doładowanie 70%.
Z obrazka w pdf wynika że przy 300 cyklach ma ok 90% pojemności, ale przy 425 już tylko 75%.
Trochę się rozbujałeś z wnioskami.
Po pierwsze wykres powstał przy pełnym rozładowywaniu i ładowaniu, a nie o 10% czy o 70%, bo wtedy wyglądałby zupełnie inaczej w każdym z tych przypadków.
Po drugie żywotność akumulatora nie zależy od ilości cykli, tylko ilość cykli zależy od warunków eksploatacji (od wielu czynników). Żeby dało się porównać różne akumulatory robią testy w jakiś znormalizowanych warunkach (temperatura, prądy ładowania i rozładowania, napięcia odcięcia i ładowania) i coś tam na tych wykresach wychodzi, ale nie można z nich wyciągać wniosków w drugą stronę.
Trzeba by znać odpowiedź na pytanie, co szkodzi bardziej:
- rozładowanie,
- czas przebywania w stanie rozładowanym,
- ładowanie?
Nie znam odpowiedzi, ale wg. mnie krystalizacja soli zachodzi w stanie rozładowania (niedoładowania) i wymaga czasu, w stanie naładowania nie ma tam soli i nie ma co się krystalizować. Można z tego wyciągnąć wniosek, że najlepiej, żeby akumulator jak najkrócej przebywał w stanie niepełnego naładowania.
Z drugiej strony samo ładowanie też może w jakiś sposób szkodzić (myślę że w mniejszy), kwestia tylko gdzie jest ta optymalna granica.
Czy doładowywać akumulator rozładowany o 10%, czy lepiej nie i zrobić to dopiero przy 50 lub więcej %. I czy akumulator naładowany w 70% doładować od razu (nawet jak na następny dzień ma pływać), albo czy zrobić to jeśli ma tak stać przez kilka miesięcy.
Nie ma tam odpowiedzi na te pytania.
Jest tylko krótkie, niczym nie poparte stwierdzenie, że płytkie rozładowania (mniej niż 30%) skracają żywotność. Rozumiem, że władowanie takiego akumulatora do piwnicy na pół roku będzie dla niego lepsze niż doładowanie przed leżakowaniem? I jak długim leżakowaniem, w jakiej temperaturze - bez znaczenia?
Jeśli to badali to mogli by się podzielić informacjami, gdzie jest ta optymalna granica i jak zależy od parametrów leżakowania.
Wg mnie na żywotność akumulatora wpływają tylko zjawiska fizyko-chemiczne, które w nim zachodzą w określonych warunkach, a nie ilość cykli, ona jest tylko pochodną tych pierwszych, jak już ktoś wspomniał - tam nie ma licznika cykli, a cykl cyklowi nierówny.
Użytkownik SzymonK edytował ten post 05 listopad 2016 - 03:21
- *Hektor* i VonJa lubią to
#508 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 08:31
Podobnie jak echosonda nie ma sygnału w stożku.
Wszystko jest umowne w fizyce, chemi, naturze, życiu.
#509 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 16:10
Może mają dane które Cię interesują.
Jak powstał wykres nie wiem. W dokumencie ani słowa o metodologii.
- trout master lubi to
#510 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 17:43
Jak powstał wykres nie wiem. W dokumencie ani słowa o metodologii.
Na wykresie jest napisane.
#511 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 18:58
Naładowany... Po 12 godzinach trzyma 12.7przy jednorazowej akcji jaka przeprowadziles z tymi 8V , moze przezyc . naladuj i sprawdz.
#512 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 19:05
1godz to ok 8A (przy jednej żarówce). Rozładuj go do 11V i pomóż czas x 8.47A.
Gdy wytrzyma 6 godz. to przy 100Ah aku już mozesz zacząć sie martwić.
__________
Użytkownik trout master edytował ten post 05 listopad 2016 - 19:07
#513 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 19:45
to ze tryzma napiecie to jedno, podlacz pod niego jakies zarowki i sprawdz jak sie zachowa pod obciazeniem. mam 3 trupy w piwnicy , ktore maja 13V i na 15 A pracuja 15 min...
#514 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:17
Naładowany... Po 12 godzinach trzyma 12.7
Było Tomek. Podłącz szeregowo 3 samochodowe żarówki 55W. Podaj napięcie po 1 i 2 godzinach testu. Jeśli spadnie w czasie testu poniżeju 11V to nie katuj go bardziej.
#515 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:22
Lepiej mieć dwa mniejsze niż jeden duży.
Aku powinny byc rozładowywane do bezpiecznego "końca" i ładowane na full. Licznik i tak bije ilość cykli.
Na jednym Panasonicu 65Ah i MK Traxxis 55Lbs pływałem min 8-10 godz. dużą jednostką jaką jest Kormoran (5.2x 2.1m). W sumie dwa dni po kilka godz. bez znoszenia aku z łodzi. Do 10.5V napięcie nie spadło przy używaniu.
W przypadku biegówki MK36Lbs było już tragicznie gorzej. Max 5-6godz.
Masz jakąś metę na uzywane agm lub gele panasa ?
#516 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:27
Cześć, dzień dobry (na wieczór)....to mój pierwszy post więc witam się z Panami , kolegami.....
Jeśli mogę to wtrącę swoje 3 grosze.... uważam że najlepszym i najbardziej miarodajnym testem pojemności będzie zastosowanie cyfrowego miernika np: coś takiego https://www.aliexpre...2586870451.html sam korzystam z niego i generalnie chwalę to ustrojstwo.
Test z żarówką będzie mało miarodajny a wynik końcowy pojemności z pewnością będzie zawyżony względem rzeczywistości. Powód..... żarówka wraz z rozładowywaniem się akumulatora (spadkiem napięcia na jego zaciskach) będzie pobierać coraz to mniejszy prąd - prąd przy 12,7 Volta będzie inny a przy 10,5 Volta jeszcze inny (mniejszy).
Wspomniany wyżej miernik podaje nam rzeczywisty wynik: ile energii i ile prądu pobrano już z akumulatora. Wynik ten iloczynem rzeczywistych amperków płynących w obwodzie i rzeczywistego napięcia na zaciskach aku. Wynik podawany jest w w (Ah) ampero-godzinach, Wh ( watto-godzinach), mamy też informację o maxymalnym chwilowym prądzie jaki płynął (Ap - amper peak), chwilowej mocy (Wp - Watt peak), minimalnym zarejestrowanym poziomie napięcia no i przede wszystkim aktualne wskazania prądu i napięcia. Zapisując te dane w określonych odcinkach czasu możemy stworzyć sobie piękną charakterystykę akumulatora - a na łódce znaczy pełna kontrola i przewidywalność tego ile "mocy" zostało jeszcze
Niebawem pochwalę się Wam moim aku - 9kg (dziewięć) wagi , 125Ah (sto dwadzieścia pięć) które to mogę w całości wyciągnąć z aku nawet w 2 godziny niezależnie czy przy 5 czy 30 celcjuszach no i wg. producenta po 500 cyklach traci ze swej pojemności ledwie 10% no i kosztował mnie poniżej 1500pln.
Pozdrawiam
Krzysiek
- NARA lubi to
#517 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:30
Andrzej, żarówki samochodowe są zasilane z 12V. Przy połączeniu szeregowym, na każdej odłoży się po 4V (o ile mają tą samą rezystancję).
Lepiej połączyć równolegle.
#518 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:38
Żele są bardziej odporne od kwasów na tak duże rozładowanie.
Baterię żelową można rozładowywać do 60% pojemności znamionowej, natomiast baterię z elektrolitem płynnym do 80%.
Jest mi znany jeden producent baterii żelowych, posiadający technologię umożliwiającą rozładowywanie baterii żelowych do 80%.
Używam zapisu "bateria z elektrolitem płynnym", gdyż bateria żelowa, to tak naprawdę bateria kwasowa.
#519 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:47
Andrzej, żarówki samochodowe są zasilane z 12V. Przy połączeniu szeregowym, na każdej odłoży się po 4V (o ile mają tą samą rezystancję).
Lepiej połączyć równolegle.
Faktycznie , dobrze myślałem a źle napisałem. Oczywiście mam połączone równolegle.
#520 OFFLINE
Napisano 05 listopad 2016 - 21:50
Test z żarówką będzie mało miarodajny a wynik końcowy pojemności z pewnością będzie zawyżony względem rzeczywistości. Powód..... żarówka wraz z rozładowywaniem się akumulatora (spadkiem napięcia na jego zaciskach) będzie pobierać coraz to mniejszy prąd - prąd przy 12,7 Volta będzie inny a przy 10,5 Volta jeszcze inny (mniejszy).
Niebawem pochwalę się Wam moim aku - 9kg (dziewięć) wagi , 125Ah (sto dwadzieścia pięć) które to mogę w całości wyciągnąć z aku nawet w 2 godziny niezależnie czy przy 5 czy 30 celcjuszach no i wg. producenta po 500 cyklach traci ze swej pojemności ledwie 10% no i kosztował mnie poniżej 1500pln.
Test z żarówkami jest wystarczający do naszych potrzeb. To nie fizyka kwantowa tylko zwykły akumulator do łódki.
Wystarczy porównać z testami innych.
A co do akumulatora to czekam cierpliwie na wieści.
Użytkownik godski edytował ten post 05 listopad 2016 - 22:48
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych