Skocz do zawartości

  •      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witaj!

Zaloguj się lub Zarejestruj by otrzymać pełen dostęp do naszego forum.

Zdjęcie

Shimano super aero gtm 1000 (ruchoma szpula)


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   tyczkasport1

tyczkasport1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 438 postów
  • LokalizacjaBydgoszcz
  • Imię:Dariusz

Napisano 26 grudzień 2013 - 20:31

Witam mam pytanko do fachowców których tu nie brakuje :) Znalazłem pewną niepokojącą mnie troche rzecz... Mianowicie szpula jest prawidłowo założona, a mimo to szpula wykazuje dosyć duże ruchy w pionie. Czy jest to normalne dla tego modelu czy jednak jest to mankament który lepiej usunąć? Nie znam się zbytnio stąd moje pytanie o opinie bardziej doświadczonych kolegów :)

Z góry przepraszam za link do obcej strony, ale tu nie wiedziałem jak go zamieścić :/ i

również przepraszam za jakośc filmu bo kręcony telefonem z ręki więc mam nadzieję że coś będzie widać...

 

http://shimano.aero.gtm.1000.patrz.pl



#2 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 820 postów
  • Imię:Arek

Napisano 27 grudzień 2013 - 07:25

Witam. Fachowcem nie jestem, ale zdanie jakieś tam swoje mam... :)

Są dwa warianty- lepszy i gorszy...:)

Zacznę od gorszego.

Luz ten może być spowodowany pęknięciem obudowy wodzika 5231 w miejscu osadzenia osi posuwu szpuli 5216.

Tyle, że ten luz jest podobny jak w sprawnym kołowrotku.

 

Lepszy wariant jest taki że to normalne w tych kołowrotkach. Nadgryzione zębem czasu, w różnoraki sposób użytkowane przez poprzednich właścicieli...

W sprawnym kołowrotku luz  ten jest :

a. między elementem wodzika nr 4677 a 5231, spasowanie powinno być tam jak najdokładniejsze,

b. między elementami wodzika nr 4677 a 4678, spasowanie jak w punkcie a. :)

b. między elementem wodzika nr 4678 a wałkiem posuwu szpuli 5324, gdyby były one spasowane idealnie, kołowrotek zapewne by nie chodził. Luz ten być tam powinien. :)

c. między blaszką  wodzika  5230 a osią posuwu szpuli 5216. ten luz  jest przyczyną drugiego  luzu między otworem w obudowie wodzika nr 5231 a osią posuwu szpuli 5216 która jest wsuwana w ten otwór- luz nie wskazany. W tym miejscu mamy do czynienia z najczęstszą usterką w tych młynkach- pękające obudowy wodzika- wariant gorszy...;)

 

     

 

 

 

http://www.pergetes....aero_1000gt.pdf

 

 

Tak czy inaczej, radziłbym zajrzeć do środka maszynki.

Wybacz, że to co napisałem jest kapke pogmatwane, ale czytając moje wypociny wspomagając się schematem, jest to do ogarnięcia... :)



#3 OFFLINE   w.d.wobler

w.d.wobler

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 546 postów

Napisano 27 grudzień 2013 - 11:11

...


Użytkownik w.d.wobler edytował ten post 20 styczeń 2014 - 20:56


#4 OFFLINE   Tomasz eS

Tomasz eS

    El Presidente

  • Twórcy
  • PipPipPipPip
  • 8471 postów
  • LokalizacjaKrosno
  • Imię:Tomek
  • Nazwisko:Sporniak

Napisano 27 grudzień 2013 - 11:50

miałem ten kołowrotek, luz był podobny, wyrobił się wodzik dołożyłem dodatkową podkładke i się znacząco zmniejszył, ale wg mnie taki luz jest dopuszczalny... ja podkładkę sam dorobiłem sobie :) na schemacie numer 2298


Użytkownik Tomasz eS edytował ten post 27 grudzień 2013 - 11:52


#5 OFFLINE   skippi66

skippi66

    Zaawansowany

  • Zbanowani
  • PipPipPip
  • 1723 postów
  • LokalizacjaŁódź
  • Imię:Michał
  • Nazwisko:K.

Napisano 27 grudzień 2013 - 12:02

Albo luz na wodziku albo na mocowaniu szpuli do ośki. Albo jedno i drugie. Ale tragedii jeszcze nie ma. Czarnuchy miały taki luz zaprogramowany.



#6 OFFLINE   tyczkasport1

tyczkasport1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 438 postów
  • LokalizacjaBydgoszcz
  • Imię:Dariusz

Napisano 27 grudzień 2013 - 22:35

Dzięki za podpowiedzi Panowie :) dziś zauważyłem, że przy max ułożeniu szpuli na dole słychać lekkie tarcie w momencie kiedy szpulka jest w najniższym punkcie. Więc chyba jednak jest coś nie tak :P W chwili wolnego czasu posłuże się radami kol. Arka i postaram sie troszkę przy nim pomajstrować bo to szuranie dosyć irytujące :P

Arku wręcz przeciwnie tłumaczenie jak dla blondynki w tym wypadku jak najbardziej wskazane ;) ale już na tyle powinienem sam ogarnąć, żeby Twoje rady połączyć do kupy ze schematem ;)

Tak się zastanawiam przy okazji nad smarowaniem kompleksowym jak juz i tak będę go wybebeszał :P tylko jeśli kojarzycie to poprosze o jakis link co i gdziei przede wszystkim czym :) smarować, bo pewnie taki temat już był ale aktualnie nie mogę wyszperać :/



#7 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 820 postów
  • Imię:Arek

Napisano 01 styczeń 2014 - 10:26

Co do stuków dochodzących przy najniższym położeniu szpuli, na Twoim miejscu bym się nie przejmował...

W nowych: Nexave 4000 F  Super Aero 4000F i starym, ale jeszcze w dobrym stanie technicznym Super Aero 4000 GT też mam ten stukot. Nie jest to stuknięcie ala sandaczowe ;) , ale słychać, że cuś się tam dzieje. Na moje oko stukot ten wywołuje luz na  wodzik i  osi w pozycji ,,neutralnej" wodzika na wałku posuwu, czyli w momencie gdy podczas kręcenia elementy te nie opadają ani nie idą w góre. Opisany wcześniej przezemnie luz w tym momencie pokazuje ,,różki" stukocąc sobie w najniższej pozycji szpulki.

Stukot ten może występować też wtedy gdy kijek trzymamy w dół ku lustrze wody, kręciek jest do góry nogami, bądź skośnie w dół, sytuacja się powtarza...

To co napisałem również jest popaprane, ale znając budowe tego kręćka i użycie kapkie wyobraźni pomoże w ogarnięciu moich wypocin... ;)


Użytkownik Arek X edytował ten post 01 styczeń 2014 - 10:29


#8 OFFLINE   tyczkasport1

tyczkasport1

    Forumowicz

  • +Forumowicze
  • PipPip
  • 438 postów
  • LokalizacjaBydgoszcz
  • Imię:Dariusz

Napisano 06 styczeń 2014 - 14:24

Dzięki Arku :-) a czy nawijanie plecionki też niezbyt leży temu modelowi? Próbowałem z cienką pp około 6lb ale wynik bardzo daleki od ideału...

#9 OFFLINE   Arek X

Arek X

    Zaawansowany

  • +Forumowicze
  • PipPipPip
  • 820 postów
  • Imię:Arek

Napisano 06 styczeń 2014 - 18:12

Nawój w Super Aero na kolana nie powala, szczególnie przy cienkich linkach jak to sam zauważyłeś (nierównomierny rozkład linki na skrajach szpuli). Nawet manewrowanie podkładkami w szpuli wiele nie zmieni.
Moim zdaniem kołowrotki te stworzone były do żyłki. Nawój był ,,optymalny" wizualnie przy pierwszej średnicy podanej na szpuli(0,20mm).
Specjalnie nie wspomniałem o dwóch większych średnicach widniejących na szpulach, średnio widze zestawienie maszynki w rozmiarze 1000 i linkach 0,25mm do 0,30mm ;-)
Wpływ na nawój ma też niełożyskowana rolka która przy bardziej wyeksploatowanych, zaniedbanych maszynkach lubi się ,,zawiesić" skręcając linke.
Ale to tylko takie moje przemyślenia :-D