![Zdjęcie](https://jerkbait.pl/uploads/profile/photo-thumb-45787.jpg?_r=1511976580)
Dławione silniki i odblokowywanie / zwiększanie mocy
#1
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 08:23
Pytanie trochę dziwne ale tłumaczę już o co chodzi
Wielu producentów sprzedaje ten sam silnik ale o różnych mocach, np Tohatsu 8 i 9.9hp, to samo 15 i 20 hp, yamaha 6 i 8 hp, to samo z hondą 15 i 20hp. Ta sama masa, ta sama pojemność tylko ponoć występuje dławik na układzie wydechowym - ktoś wie jak się za to zabrać??
Na necie widziałem brytyjskie firmy oferujące tohatsu 9,9 przestrojone na 15hp, z pełną gwarancją producenta - może to być wygodne obejscie dość dziwnego rozmiaru bezpatentowego
#2
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 08:40
BTW: fabrczna Yamaha 9.9 i 15hp nie miały (poza tym) żadnych istotnych różnic konstrukcyjnych. Kiedyś pływałem na Suzuce DT5(5hp - zostawiłem ją sobie jako silnik awaryjny). W tej samej pojemności występowały jeszcze silniki bodajże 6 i 8hp.
HUNTER, do tablicy. Miałeś taką Yamahę, powiedz: co i jak?
- siti lubi to
#3
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 08:43
![:mellow:](/public/style_emoticons/default/mellow.png)
- urasenty lubi to
#4
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 08:48
- michcio lubi to
#5
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 09:04
I tak np. silniczek 4KM kręci się do 4500 a ten sam silnik z możliwościa kręcenia do 6000 ma już 6KM...warto temat zgłębić przed zakupem bo możemy kupić to samo kilka tysi taniej w niektórych przypadkach
![:D](/public/style_emoticons/default/biggrin.png)
- szydłoś lubi to
#6
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:00
fakt jeśli chodzi o yamahę to jest to kwestia tylko zdławienia obrotów mniejszy skok cięgna przepustnic mniejsze obroty a co za tym idzie i mniejsza moc bo moc jest mierzona na obrotach max.
inni producenci (np. honda) stosują inne dysze do różnych modeli wystarczy wymiana dyszy i mamy więcej mocy
co do silników z układem wtryskowym nie wypowiem się bo na razie studiuje to na przykładzie swojego suzuki DF 50, ale raczej nie podniosę mu mocy bo ukarze mnie za to większym zużyciem paliwa, a czy ja muszę się ścigać np. z naszym kolegą mario?
jak ostatnio się dowiedziałem duży wpływ ma moc a w zasadzie jej wykorzystanie ma też właściwy dobór śruby
ja się biorę za regulację mojej suzuki bo mi się dławi przy gwałtownym zrzuceniu obrotów.
poza tym jest to super maszyna
#7
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:07
![;)](/public/style_emoticons/default/wink.png)
#8
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:11
No właśnie , jak to jest z tymi śrubami?
Słyszałem ,że są ogólnie uciągowe(duzą masa do uciągu bez koniecznośći szybkiego przemieszczania) i szybkie(max speed kosztem ograniczenia w możliwej wadze jednostki).
Różnica jest odczuwalna?
#9
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:20
Montaż specjalnej śruby uciągowej (przy standardowej mocy silnika 10-50hp i masie łodzi 100-400kg) raczej nie ma sensu. Standardowe śruby ładnie chodzą w ślizgu i są na tyle wolne, że pozwalają wolno trollować.
Szybkie śruby natomiast są prawie wyłącznie dla wyczynowców. Te o największym skoku pracują częściowo wynurzone - w normalnych warunkach raczej się tego nie spotyka.
Jeżeli ktoś koniecznie chce kombinować, powinien kupić śrubę nastawną, eksperymentalnie dobrać skok, a następnie kupić śrubę o stałym, odpowiednim skoku.
#10
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:29
1 uciągowe
2 standard
3 szybkie
uciągowe jak sam nazwa wskazuje stosuje sie do łodzi ciężkich i kształcie kadłuba wypornościowym. zapewniają optymalną pracę silnika i co za tym idzie zużycie paliwa do jednostek które z założenia konstrukcyjnego nie są przeznaczone do pływania w ślizgu
standard - do łodzi ślizgowych o standardowych parametrach. zapewniają optymalną pracę i szybkie wychodzenie do ślizgu jednak są wolniejsze od tych z 3 kategorii
szybkie - zapewniają dużą prędkość maxymalną ale wadą jest to że trudniej łódź wychodzi do ślizgu ( dłużej trzeba potrzymać na max obrotach) ale za to po wyjściu w ślizg zapewniają max prędkość przy nominalnych obrotach. śruby te stosuje się w szybkich łodziac motorowo - turystycznych.
dla nas wędkarzy polecam śruby z pierwszych dwóch kategorii w zależności od kształtu kadłuba przy jakim montujemy silnik
powyższe informację tyczą się silników większej mocy tak powyżej 15 KM
#11
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:41
#12
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 11:47
szybkie - zapewniają dużą prędkość maxymalną ale wadą jest to że trudniej łódź wychodzi do ślizgu ( dłużej trzeba potrzymać na max obrotach)
Z założenia. Śruba o dużym skoku bardziej obciąża silnik. Łopatologicznie - przy tych samych obrotach przepompowuje więcej wody w jednostce czasu.
Oczywiście zapomnieliśmy o jednej rzeczy: te dywagacje mają sens gdy założymy stałą średnicę śruby i operujemy długością (a więc zmieniamy skok). To założenie jest jednak dość oczywiste: parametry spodziny ograniczają maksymalną średnicę śruby.
#13
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 13:53
#14
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 14:09
#15
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 14:11
#16
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 18:04
Co rozumiesz przez ładowanie z alternatora? Tzn., że silnik ma wbudowany prostownik? .
Tak, chodzi o możliwość łądowania aku - 12v/10a
#17
OFFLINE
Napisano 15 lipiec 2008 - 22:35
Ja tak w kwestii formalnej, dławienie silników zawsze odbywa się w kolektorze dolotowym, ew. w gardzieli przepustnicy, jakby nie patrzeć, to to samo. W związku z tym wiadomo gdzie szukać tego dławika, a jak już się go znajdzie nie będzie wątpliwości jak go zdjąć.
#18
OFFLINE
Napisano 16 lipiec 2008 - 16:55
![;)](/public/style_emoticons/default/wink.png)
![<_<](/public/style_emoticons/default/dry.png)
#19
OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 00:40
![:mellow:](/public/style_emoticons/default/mellow.png)
Otóź od jakiegoś czasu u znajomego stoi taki motorek (nie moje zdjęcia ale wygląda tak:
![http://img201.imageshack.us/img201/5315/mercjb.jpg](http://img201.imageshack.us/img201/5315/mercjb.jpg)
tutaj inne: http://www.smalloutb...s.com/m6660.htm
Mercury (podobno) 6 KM, dwusów, dwa cylindry. Na obudowie ma napisane 15, ale to od innego silnika. I tutaj pojawia się moje pytanie: Czy ten silnik posiada rezerwy mocy? Czy możliwe jest, że posiada jakiś ogranicznik? Przepraszam za moją niewiedzę na temat pojemości czy skoku cylindra
![Embarassed](images/smiley_icons/icon_redface.gif)
Silnik kiedyś miałem okazję zobaczyć jak pracuje, ale niestety odkąd cewka zapłonowa jest do wymiany stoi nieużywany (ponad 2 sezony). Może warto by było w niego zainwestować? Z góry dziękuję za odpowiedzi.
#20
OFFLINE
Napisano 05 listopad 2010 - 07:30